Nu skal dette jo helst ikke gå hen og blive for politisk. Men jeg er nødt til at komme med et par kommentarer til ovenstående.
Lad os prøve at holde snot for sig og skæg for sig, som man siger.
Og Finn, tak for den sobre og neutrale attitude du udtrykte i dit indlæg. Det er den slags der er tæller, for omkring disse emner er der både mange følelser og økonomiske interesser involveret, hvilket let forplumrer billedet.
Lad os starte med Ekstra Bladet. Ja, de er der for at sælge aviser, og jeg skal på ingen måde afvise at der er en del revolverjournalistik forbundet med dette medie. Så jeg ønsker på ingen måde at forsvare dem. Og tager selv deres information med et gran salt.
Men i forbindelse med både fugleinfluenza og måske specielt i forbindelse med den seneste influenza (oprindelig omtalt som svineinfluenze), så var det mig bekendt
myndighederne der råbte ulv. Eller var det EB der indkøbte tvivlsomme vacciner til jeg ved ikke hvor mange mennesker. Så lad os få det på det rene. Alle medier formidler hvad de får adgang til af nyheder og informationer. Nogen slår så større plakater op end andre. Og i den forbindelse kan man så spørge sig selv, om vi ikke skal være glade for, at vi har det brede spekter af medier som vi har. Havde vi kun meget nøgterne og 'korrekte' medier som Berlingske Tidende, ville vi kunne læse om Ragnarok, en uge efter at det var indtruffet. (Jeg får selv Berlingste Tidende hver dag og er glad for den, men det ville nok være forkert at sige at den er fremme i skoene).
Så går vi videre til Anima.
Lad os få det på det rene. Den udsendelse der blev bragt om forhold for mink og ræv i opdræt var ikke produceret af Anima. Jeg tror det var DR der havde produceret den. Anima havde bidraget med nogle optagelser de havde lavet i det skjulte, af forholdene på danske, primært, minkfarme. Nogle kalder det anarki at gå uden om hovedindgangen og skaffe sig adgang til at lave, ikke godkendte, optagelser af dyrenes forhold. Men hvad er alternativet?
Men ihvertfald bør man ikke skyde Anima noget i skoene hvis der har været uaktuelle klip med i udsendelsen om mink og rævefarme. De har ikke den store indflydelse på hvad produceren har valgt at tage med eller tilføje.
Nu kunne jeg have valgt at være meget sarkastisk, men det vil jeg undlade. Jeg skriver ikke dette for at være på nakken af nogen. Så i stedet vil jeg forsøge at være nøgtern.
Lad os forestille os at en avler ikke tilgodeser dyrenes tarv, men primært tænker i kroner og ører. Så for ham, en balancegang mellem hvad der er nødvendigt for dyrene, og hvad der tjener hans profit bedst.
Anima, eller en hvilken som helst anden dyreværnsorganisation, kommer og banker pænt på døren og tilbyder at laver nogle optagelser af forholdene for hans dyr. Hvor mange af Jer tror at portene bliver slået op???
Og nu må jeg så nok lige afslutningsvis chokere lidt.
Artiklen i EB er som alt der kommer derfra overdrevet, det undrer mig de ikke også har påstået at dyrene bliver flået levende.
Jeg så tilfældigvis udsendelsen (en DR dokumentar af en slags) om hvordan de i Kina indfangede og flåede hundene levende for ikke at beskadige skindene. Næppe skind der skulle bruges til hjemmesutter til kineseren selv.
Sov godt.