Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nammenam  (Læst 2487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nammenam
« Svar #15 Dato: 06 Februar , 2010, 10:47 »
Ak ja, jeg har fryseren til en ko  /o men kan ikke finde en som vil sælge mig en... /d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Nammenam
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2010, 13:37 »
Uha ja hvis mad bliver for billig, kan man vidst godt tro der er noget med det, ad det klister er da grumt.
Vi har også 1/4 ko i fryseren, ½ gris, ½hest, og så nogle kyllinger-høns, så ved man hvad man har, og der er altid nok.
Udover det, er det økologisk mad vi køber, så vi heller ikke får sprøjtegifte, og genmodifiserede skumle ting indenbords.

hvorfor skal der laves så meget fusk med vores mad? Lad lige en bøf være bøf tak
Men kvalitet koster, så hvis man kun vil have det billige, så får man også den kvalitet man betaler for, det giver dog ingen grund til at fuske med maden.

Linda kan du ikke spørge på slagteriet om du kan købe 1/4 ko?
gerne en ung tyr, eller noget med kødrace i uha det er godt. 
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nammenam
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2010, 23:41 »
hvorfor skal der laves så meget fusk med vores mad? Lad lige en bøf være bøf tak
Men kvalitet koster, så hvis man kun vil have det billige, så får man også den kvalitet man betaler for, det giver dog ingen grund til at fuske med maden.

Katja.

Det er vel det man kalder at 'ramme hovedet på sømmet'. Kvalitet koster. Og når hr og fru xxxx står ved køledisken i et indkøbssted og ser at prisen på bøffer, koteletter, høns er, så og så meget. Og så husker, at de har set reklamer med en væsentligt lavere pris, og derfor undlader at købe, fordi det kan fås så meget billigere andetsteds, ja så giver det jo selvsagt anledning til at nogle forsat forsøger at producere, og udbyde, til lavere priser. Det er os forbrugere, der bestemmer hvad der skal ligge i indkøbsstedernes kølediske. Så længe det, der udbydes, kan sælges, vil det fortsat være at finde i kølediskene.

Og ja, kvalitet koster. Men jeg tror ikke nødvendigvis, at det koster så meget, at vi ikke alle kan overkomme det.
Hvis vi alle vælger skidtet fra, vil de som forsøger at producere ved et højere kvalitetsniveau, få lidt bedre efterspørgsel og derved automatisk også få bedre økonomiske kår, hvilket igen gerne skulle afspejle sig i priserne på deres produkter. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nammenam
« Svar #18 Dato: 07 Februar , 2010, 00:01 »
Vi har lige fyldt fryseren op med en skotsk højland der har nydt livet på Fanøs strandenge.
Gyser ved beretningerne om hvad der gøres ved mad udelukkende for profittens skyld. Det er bare så usmageligt  /3

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nammenam
« Svar #19 Dato: 07 Februar , 2010, 09:38 »
Der findes kogræsserforeninger rundt omkring, hvor man kombinerer naturpleje og godt kød. Man køber en andel i ko, som går hele sommeren typisk på en eng og afgræsser. Om efteråret bliver koen slagtet og man får så det kød man har betalt for. Sådan en ½ ko har jeg fået de seneste 3 år og det er rigtig godt kød med rigtig god samvittighed.

En (lidt gammel) oversigt over foreninger kan findes her
http://www.sundbyko.dk/ko-opgave-kvl.pdf

Men ellers er det typisk i samarbejde med naturfredningsforeningen at disse kogræsserforeninger er, så prøv evt at spørge den lokale om der ikke er en i områet.

Mht at det er forbrugerne der bestemmer, så er det kun delvis rigtigt... Som bekendt så forhindrer myndighederne jo også at de små hobbybrug kan sælge. Jeg behøver vist bare at nævne salg af konsumæg fra racehøns som ikke kan tillades eller salg af slagtet fjerkræ på lige vilkår som jægerne må....

Så det er altså kun delvis forbrugernes skyld. Myndighederne gør deres til at lægge hindringer i vejen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nammenam
« Svar #20 Dato: 07 Februar , 2010, 12:36 »
I samme anledning vil jeg lige linke til :

www.pageroglegaard.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nammenam
« Svar #21 Dato: 07 Februar , 2010, 12:46 »
@ Lene og Finn  /o
Tak for link,

Tænk hvis der var en tæt på mig...... ;) er der en som ved noget??
Jeg HAR fået et godt tip  <E, men der måtte gerne komme flere  *f
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nammenam
« Svar #22 Dato: 07 Februar , 2010, 18:27 »
Ja, jeg vil gerne dele en ko med dig, Linda, så jeg er også med på nogle tips.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nammenam
« Svar #23 Dato: 07 Februar , 2010, 20:07 »
@ Marianne  /o
Det er da super, så mangler vi jo bare koen.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Nammenam
« Svar #24 Dato: 07 Februar , 2010, 20:32 »
Hi hi vi har jo 85 køer + opdræt, og hele familien er kofolk, jeg kan godt høre om der er en der har en, lækker steg gående, jeg mener en der er halv kødkvæg, halv sortbroget, det er dem vi plejer at spise og det er slet ikke så ringe, sådan et ungdyr mix.
Men så send lige en pm, inden jeg begynder at spørge dem alle. Det er dog ikke noget med kogræsserforening, men jeg kan love de har haft et godt liv.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nammenam
« Svar #25 Dato: 07 Februar , 2010, 21:20 »
Mht at det er forbrugerne der bestemmer, så er det kun delvis rigtigt... Som bekendt så forhindrer myndighederne jo også at de små hobbybrug kan sælge. Jeg behøver vist bare at nævne salg af konsumæg fra racehøns som ikke kan tillades eller salg af slagtet fjerkræ på lige vilkår som jægerne må....

Så det er altså kun delvis forbrugernes skyld. Myndighederne gør deres til at lægge hindringer i vejen

Arh Finn - den køber jeg godt nok ikke. Mener du dermed at der heller ikke findes sort arbejde??
Jeg skal naturligvis ikke opfordre til ulovlighed/ulydighed. Men jeg vil dog vove den påstand, at der i nogen grad foregår en udveksling af naturalier landet over på trods af gældende love.

Men jo, vi er mange der ville hilse en mere liberal lovgivning omkring salg af æg og slagtefjerkræ velkommen. Det kan jeg kun medgive dig.

Da jeg skrev, at det er forbrugerne der sætter dagsordenen, refererede jeg til almindeligt udbud i forretningerne. Og her gælder i høj grad, at hvad der efterspørges, vil være at finde i varehusenes kølediske og øvrige varehylder.

Nu ser jeg til min store bestyrtelse at Bilka bruger burhønseæg som slagtilbud. Jeg mødte et stort skilt uden for Bilka i dag, der kundgjorde, at man kunne erhverve sig 10 æg for 10 kr. Der var afbilledet en bakke æg med påskriften 'Buræg' eller 'Burhønseæg' eller noget i den retning. Så de forsøgte ikke at skjule at det var æg fra burhøns. Men de burde holde sig for gode til at slå det op som et slagtilbud. For Bilka er det kroner og ører, og så længe nogen lader sig friste, udelukkende af prisen, vil de fortsætte med at sælge og med at sætte disse æg op som slagtilbud.

Har foreslået min yngste datter, som er aktiv i Anima, at de kører rundt til de forskellige Bilka forretninger på Sjælland og hælder lidt teaterblod ud over disse skilte. /o 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Nammenam
« Svar #26 Dato: 07 Februar , 2010, 21:24 »
I samme anledning vil jeg lige linke til :

www.pageroglegaard.dk

Så er beslutningen taget. Har indset at vi ikke kan opdrætte vores eget kød. Samtidig er vi lede ved den måde dyrene bliver behandlet både hos landmanden, under transport, ved slagtning, og sidst i supermarkedet. Jeg er sikker på at der er mange gode blandt de nævnte led, men jeg har bare set og hørt nok.

Nu er det ud at købe kummefrysere og på torsdag køre jeg til græsted. Tak for linket Lene.
Hvor stor en fryser skal det være for at snuppe 1/4 ko og 1/2 gris?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nammenam
« Svar #27 Dato: 07 Februar , 2010, 21:35 »

Hvor stor en fryser skal det være for at snuppe 1/4 ko og 1/2 gris?

310 liter.

Arh Finn - den køber jeg godt nok ikke. Mener du dermed at der heller ikke findes sort arbejde??
Jeg skal naturligvis ikke opfordre til ulovlighed/ulydighed. Men jeg vil dog vove den påstand, at der i nogen grad foregår en udveksling af naturalier landet over på trods af gældende love.

Har foreslået min yngste datter, som er aktiv i Anima, at de kører rundt til de forskellige Bilka forretninger på Sjælland og hælder lidt teaterblod ud over disse skilte. /o  

Erik, den med teaterblodet tror jeg bare bliver opfattet som hærværk! Det må kunne lade sig gøre at omvende folk på en anden måde.
Kan vi lade det blive et tema på forumdagen her på Gavnø?
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nammenam
« Svar #28 Dato: 07 Februar , 2010, 21:38 »
@ Tina.

Nu skal der jo nok ikke kun være ½ gris og 1/4 ko i fryseren. Du skal vel også have lidt høns, bær og andre frostvarer.
Jeg ved ikke hvad dine pladsforhold er, men hvis du kan finde plads og fryseren ikke skal fungere som et møbel vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Esbjerg Hushjælp og høre hvad de kan tilbyde. De hjemkøber frysere (og andet ville jeg tro) med småskrammer. Vi købte for 8-10 år siden en fryser derfra, med småskrammer, det krævede næsten lup at få øje på skrammerne, og den kører stadig.

Der er sikkert også andre gode tilbud rundt omkring. Du bør nok påregne en fryser på 3-400 liter. Du får lige linket til EH herunder.

 http://www.esbjerghushjaelp.dk/getdoc.asp?id=14&md5hash=AEE1F760A822DBC3062C853D6E8339A0
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nammenam
« Svar #29 Dato: 07 Februar , 2010, 21:40 »
Vi har tre store kummefrysere, og der ligger ½ ko, 1½ gris samt to-tre rådyr. Andet vildt samt bær, most, kyllinger, gæs og andet er der også plads til :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.