Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nammenam  (Læst 7377 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nammenam
« Svar #45 Dato: 13 Februar , 2010, 13:44 »
Desværre har det vist sig, at det er nødvendigt med disse skjulte optagelser for at få tingene frem... Det har jo vist sig at da myndighederne begyndte at komme på besøg hos minkavlerne, så fandt de dårlige forhold hos 2/3 af avlerne... langt over halvdelen af de kontrollerede fik indskærpelser! Der var altså noget at komme efter, og det var altså de skjulte optagelser som fik dette frem i lyset. Minkavlerne brugte rigtig mange kroner på annoncer både før og efter at det kom frem...Så er det lidt svært at forstå at de kan beklage sig over udgifter til vaccinatioer. De har åbenbart penge nok til kampagner.

I Tyskland hos Wiesenhof var der rent faktisk forpagteren der henvendte sig til PETA for hun kunne ikke længere holde den systematiske dyremishandling af hønsene ud og det var på hendes opfordring og vidende at de skjulte optagelser blev lavet. Optagelser som er blevet bekræftet af endnu en forpagter. Wiesenhof kyllinger bliver iøvrigt solgt i Danmark. Bilka tager 90 kr for 4 stk.

Desværre sker den slags dyremishandling som hos Wiesenhof også i Danmark, som Rixen skrev om her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4419.0.html

Som Signalhorn, skriver så er intensive produktioner på ingen måde interesset i at vise de forhold som de byder dyrene frem
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7351.msg70747.html#msg70747
Det overlader jo fuldstændig dokumentationen til skjulte optagelser.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #46 Dato: 13 Februar , 2010, 15:13 »
ok nu kender jeg nogle der har fået besøg af Anima, og de siger der er gamle optagelser med, da en bestemt hal de viste i programmet med mink, ikke eksisterede mere, det er flere år den blevt revet ned, men det gav jo dårlig omtale, og Anima kommer jo ikke tilbage og hører på landmanden, der kan sige hvordan det virkelig er, vi ser lidt i fjernsynet og så tror alle på det.
Anima skal jo ikke ligge navn til noget der er løgn, så får de sådan et dårligt ry, som jeg nu synes de har.

Egentlig er det ok med skjulte optagelser, men så skal der være fuldstændig styr på tingene, og folk skal vide hvad de laver.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #47 Dato: 13 Februar , 2010, 20:22 »
Puh...var lige inde på Animas hjemmeside http://anima.dk/kampagner/kylling.html som linkede videre til denne: http://fotos.peta.de/categories.php?cat_id=57&sessionid=460c15d3cbf7febb5729b401a8546eb1

De billeder gør mig bare SÅ frustreret! :( :(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #48 Dato: 13 Februar , 2010, 23:20 »
Nu skal dette jo helst ikke gå hen og blive for politisk. Men jeg er nødt til at komme med et par kommentarer til ovenstående.

Lad os prøve at holde snot for sig og skæg for sig, som man siger.

Og Finn, tak for den sobre og neutrale attitude du udtrykte i dit indlæg. Det er den slags der er tæller, for omkring disse emner er der både mange følelser og økonomiske interesser involveret, hvilket let forplumrer billedet.

Lad os starte med Ekstra Bladet. Ja, de er der for at sælge aviser, og jeg skal på ingen måde afvise at der er en del revolverjournalistik forbundet med dette medie. Så jeg ønsker på ingen måde at forsvare dem. Og tager selv deres information med et gran salt. Men i forbindelse med både fugleinfluenza og måske specielt i forbindelse med den seneste influenza (oprindelig omtalt som svineinfluenze), så var det mig bekendt myndighederne der råbte ulv. Eller var det EB der indkøbte tvivlsomme vacciner til jeg ved ikke hvor mange mennesker. Så lad os få det på det rene. Alle medier formidler hvad de får adgang til af nyheder og informationer. Nogen slår så større plakater op end andre. Og i den forbindelse kan man så spørge sig selv, om vi ikke skal være glade for, at vi har det brede spekter af medier som vi har. Havde vi kun meget nøgterne og 'korrekte' medier som Berlingske Tidende, ville vi kunne læse om Ragnarok, en uge efter at det var indtruffet. (Jeg får selv Berlingste Tidende hver dag og er glad for den, men det ville nok være forkert at sige at den er fremme i skoene).

Så går vi videre til Anima.
Lad os få det på det rene. Den udsendelse der blev bragt om forhold for mink og ræv i opdræt var ikke produceret af Anima. Jeg tror det var DR der havde produceret den. Anima havde bidraget med nogle optagelser de havde lavet i det skjulte, af forholdene på danske, primært, minkfarme. Nogle kalder det anarki at gå uden om hovedindgangen og skaffe sig adgang til at lave, ikke godkendte, optagelser af dyrenes forhold. Men hvad er alternativet?

Men ihvertfald bør man ikke skyde Anima noget i skoene hvis der har været uaktuelle klip med i udsendelsen om mink og rævefarme. De har ikke den store indflydelse på hvad produceren har valgt at tage med eller tilføje.

Nu kunne jeg have valgt at være meget sarkastisk, men det vil jeg undlade. Jeg skriver ikke dette for at være på nakken af nogen. Så i stedet vil jeg forsøge at være nøgtern.

Lad os forestille os at en avler ikke tilgodeser dyrenes tarv, men primært tænker i kroner og ører. Så for ham, en balancegang mellem hvad der er nødvendigt for dyrene, og hvad der tjener hans profit bedst.

Anima, eller en hvilken som helst anden dyreværnsorganisation, kommer og banker pænt på døren og tilbyder at laver nogle optagelser af forholdene for hans dyr. Hvor mange af Jer tror at portene bliver slået op??? 

Og nu må jeg så nok lige afslutningsvis chokere lidt.

Artiklen i EB er som alt der kommer derfra overdrevet, det undrer mig de ikke også har påstået at dyrene bliver flået levende.

Jeg så tilfældigvis udsendelsen (en DR dokumentar af en slags) om hvordan de i Kina indfangede og flåede hundene levende for ikke at beskadige skindene. Næppe skind der skulle bruges til hjemmesutter til kineseren selv.

Sov godt.

Mvh
Erik Andersen

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 14 Februar , 2010, 01:42 »
Jeg husker udsendelsen Pilgården refererer til,forfærdelige optagelser hvor de stal hunde på gaderne,og nogle avlede dem til formålet,de hang dem op i træerne og flåede dem levende Chokerende.

Skindende der var så vigtige ikke blev beskadet,blev som brugt til at sy arbejdshanskerne vi køber billigt i byggemarkedet.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

GKV

• Gæst
« Svar #50 Dato: 14 Februar , 2010, 09:34 »
Jeg vil slå fast en gang for alle, at jeg jeg ikke bryder mig om industriens behandling af dyrene, men også, at der jo bliver gjort tiltag til at bedre det, men at det så også er svært, at få det til at hænge sammen økonomisk for ejerne.

Det med hundene i Kina blev der jo sat fokus på for en hel del år siden, da det viste sig at De Danske Pelsauktioner importerede disse skind. Det er der sat en stopper for, altså importen. Dengang blev filmen med aflivningen af hundene vist og det var hjerteskærende, også den måde kattene blev smidt i kogende vand o.s.v. Men det er Kina og vi kan ikke gøre andet end prøve at undgå at købe varer derfra.

Vi kan da også undlade de New Zealandske og Australske lam, hvor fårene tager den lange rejse  derfra helt til Grækenland, stuvet sammen på et skib og meget hårdhændet blivet losset. Køb danske lam i stedet. Ikke noget med hajfinnesuppe o.s.v. Flere tusinde tons hajer bliver aflivet blot for finnernes skyld, visse arter er truede p.gr.a. det. Og Nej, en kræftpatient bliver ikke rask fordi de spiser dem.

Det jeg mener er, at man ikke kan tillade sig, at gå ind på anden mands ejendom og fotografere og havde jeg en sådan farm, ville jeg ikke betænke mig på, at have tre-fire bidske hunde, der kunne forhindre det. Det er vist forøvrigt forbudt og hvis den indtrængende kommer til skade kan man blive dømt. Her hopper kæden så af for mig. Ejendomsretten og ytringsfriheden er i mine øjne meget vigtige aspekter i vores samfund.

Måske er Anima anderledes end andre, men i mine øjne er det blot en flok autonome, der kan lide suset ved at gøre noget ulovligt og som, når de selv engang bliver voksne, ændrer holdning til, hvad man kan og ikke kan. Det der starter som en hjertesag for de enkelte, trækker en del andre uheldige med og så kører berlineren.

Hvis man har mistanke om at der er vanrøgt et sted må man anmelde det på lovlig vis, jeg ved godt at det kan være svært, men det er den rigtige vej at gå.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #51 Dato: 14 Februar , 2010, 09:47 »
Jeg køber kun dansk kød, da jeg er den overbevisning at danske dyr trods alt bliver behandlet bedre end dyr fra udlandet. Men der er lang vej endnu .
Sålænge forbrugerne vil have billige æg/kød og der er dyre mellemled som tjener mest, for landmanden får ikke meget for sine produkter..

At rive skindet af levende dyr er fuldstændigt grotesk og dybt anstødeligt, og jeg fatter ikke at et  menneske kan får sig til det eller skære finnerne af levende hajer.
Men i lande hvor der ikke er noget ordentlig syn på menneske, der er dyrene desværre endnu mindre værd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #52 Dato: 14 Februar , 2010, 10:06 »
Jeg tilstår med det samme, har ikke læst hele denne tråd. Men jeg så min gode helt Anders Lund Madsen forleden i hans nye talkshow. Der havde han inviteret 3 unge anima medlemmer/aktivister/hvad de nu kalder sig ind til interview. Og jeg må sige at hvis det er standarten af animas intelligens, så ser det sq sørgeligt ud :) Men ok man skal være hurtig i pæren for at følge med den gode Hr. Madsen :) Men underholdningsværdigen var itop, især da han bad Lars løkke om han ikke kunne ligge sig på gulvet i blodspættet bodysuit sammen med de unge mennesker, for at udtrykke hans forståelse :)

Nå det var lige et sidespring :)

OG i lande hvor menneskevelfærden er i bund, ja der kan vi nok ikke forvente særlig fokus på dyrevelfærd, og det er vel forståeligt nok, de stakkels mennesker skal jo også overleve, og jeg tror at man kan lokkes til at gøre rigtig meget for overlevelse. Så jeg tror ikke indsatsen skal sættes ind over for dyrene i første omgang, men hos befolkningen... De fleste kender Maslows behovspyramide..... der er altså nogle helt basale grundlæggende ting der skal være på plads før man kan overskue andre og andet.  At der så sidder nogle smarte topfolk og udnytter det til ren profit, er jo skammeligt. Og det er DER der skal kæmpes, hvis ikke det bliver lavet om, så kan vi godt glemme alt om dyrevelfærd.

Nå men der er jo langt fra Kødklister til dyrevelfærd.... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 14 Februar , 2010, 10:42 »
Gad vist hvordan Animas folk ville have det, med at vågne op til en stort opslået forside i aviserne af deres private hjem, gennem fotograferet i nattens mulm og mørke af ukendte personer  ??? det handler vel også lidt om privatlivets fred...

GKV

• Gæst
« Svar #54 Dato: 14 Februar , 2010, 11:12 »
 Ja selv samme teen-agere og unge vil få en roterende f.., hvis man blot gik ind på deres værelse uden at få lov. ;D ;D

VH Gunni.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #55 Dato: 14 Februar , 2010, 22:54 »
Ikke uventet gav mit indlæg i går et par reaktioner.

Og ikke uventet var nogle af disse reaktioner i en vis grad behæftet med 'fejl'.

Hvor skal man så starte?

Vi starter med Gunni's indlæg. Og for g... skyld, lad være at tage dette personligt. Du har en mening og i nogle tilfælde har jeg en anden, længere er den så ikke.

Det med hundene i Kina blev der jo sat fokus på for en hel del år siden, da det viste sig at De Danske Pelsauktioner importerede disse skind. Det er der sat en stopper for, altså importen. Dengang blev filmen med aflivningen af hundene vist og det var hjerteskærende, også den måde kattene blev smidt i kogende vand o.s.v. Men det er Kina og vi kan ikke gøre andet end prøve at undgå at købe varer derfra.

Ja heldigvis blev det stoppet for flere år siden??

I december 2009 markedsførte Netto, en 'nussepusse' serie af rådyr og ræve bl.a. besmykket med pels og importeret fra Kina (det vides ikke med sikkerhed hvilke dyr pelsen stammede fra). Efter en henvendelse fra en dyrevelfærdsorganisation (ingen navne nævnt) blev serien taget af hylderne.

Det jeg mener er, at man ikke kan tillade sig, at gå ind på anden mands ejendom og fotografere og havde jeg en sådan farm, ville jeg ikke betænke mig på, at have tre-fire bidske hunde, der kunne forhindre det. Det er vist forøvrigt forbudt og hvis den indtrængende kommer til skade kan man blive dømt. Her hopper kæden så af for mig. Ejendomsretten og ytringsfriheden er i mine øjne meget vigtige aspekter i vores samfund.

Kan ikke være uenig. Vi skal værne om både ytringfriheden og ejendomsretten.
Men denne værnen skal jo somme tider tilpasses lidt.

Hvor mange mener at vi skal publicere flere Muhammed tegninger? Måske en ugentlig stribe i et af dagbladene? Nej, vel.
Og i lighed med at man skal moderere ytringsfriheden, mener jeg også man skal moderere ejendomsretten.

Er det nødvendigt at entrere privat område for at påvise at dyr vantrives, er der vel ikke mange alternativer.

I den forbindelse bør det nævnes at der også blev besøgt farme hvor dyrene havde helt igennem ordnede forhold. Dette fremgik ikke af TV udsendelsen, som havde til formål, at fremhæve de utålelige forhold som nogle dyr levede under. Igen kan jeg kun gentage at det var TV der stod for produktionen, ikke dyreværnsorganisationen.

Måske er Anima anderledes end andre, men i mine øjne er det blot en flok autonome, der kan lide suset ved at gøre noget ulovligt og som, når de selv engang bliver voksne, ændrer holdning til, hvad man kan og ikke kan. Det der starter som en hjertesag for de enkelte, trækker en del andre uheldige med og så kører berlineren.

Organisationen har arrangementer næsten hver uge, og de er altid politi-anmeldte og godkendte, så mon ikke vi kan stryge ordet 'autonome'.

Det betyder så også at 'suset' de måtte få, primært er gennem lovlig aktivitet. Og at få 'suset' er der vel næppe noget galt i. Jeg får det selv ganske jævnligt gennem mit arbejde i den internationale shipping verden.

Iøvrigt kan tilføjes at mange af medlemmerne i netop Anima er veluddannede, eller undervejs til højere uddannelser, så det er ikke så sikkert at de ændrer holdninger hen ad vejen.

Hvis man har mistanke om at der er vanrøgt et sted må man anmelde det på lovlig vis, jeg ved godt at det kan være svært, men det er den rigtige vej at gå.

Hvordan skulle man kunne få mistanke om vanrøgt, hvis man ikke har adgang til opdrætsforholdene? Skal vi på ugentlig eller månedlig basis politianmelde samtlige husdyrsopdræt for at sikre os at der ikke er nogen der misligholder deres dyr?

Lad os nu være realistiske. Og især da overfor alle dem som faktisk har ordnede forhold.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #56 Dato: 14 Februar , 2010, 23:12 »
@ Wanda

Men jeg så min gode helt Anders Lund Madsen forleden i hans nye talkshow. Der havde han inviteret 3 unge anima medlemmer/aktivister/hvad de nu kalder sig ind til interview. Og jeg må sige at hvis det er standarten af animas intelligens, så ser det sq sørgeligt ud :) Men ok man skal være hurtig i pæren for at følge med den gode Hr. Madsen :)

Det kan man vel næppe heller kalde et interwiev? Det er primært ALM der taler. Og sådan skal det vel være. Det er ren og skær underholdning hvor primært ALM er i centrum.

Så jeg tror ikke det kan bruges til at vurdere Anima medlemmernes intelligens.

Min yngste datter, Lykke, var iøvrigt en af de tre Anima deltagere så jeg syntes selvfølgelig det var interessant selvom de stort set ikke fik lov at komme til orde.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #57 Dato: 14 Februar , 2010, 23:23 »
@ Bjørn.

Gad vist hvordan Animas folk ville have det, med at vågne op til en stort opslået forside i aviserne af deres private hjem, gennem fotograferet i nattens mulm og mørke af ukendte personer  ??? det handler vel også lidt om privatlivets fred...

Lad os prøve at holde os til realiteterne.

I den udsendelse jeg så, var der ingen optagelser fra 'private hjem' ej heller noget der var 'fotograferet i nattens mulm og mørke'.

Så er det med 'privatlivets fred' ikke en smule malplaceret?

Jeg ved udmærket hvad du mener med dit indlæg, men indimellem må man nok acceptere at 'målet helliger midlet'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 15 Februar , 2010, 00:04 »
Jeg er ikke enig...  :)

Men lad os holde os til realiteterne.

De billeder der blev vist i indslaget stammer fra private virksomheder, overalt på Danske minkfarme er der opslået ved tydelig skiltning at der er "adgang forbudt for uvedkommende" så det er vel ikke HELT malplaceret at tale om ulovlig færden på privat område, uanset om der er dyr der ikke bliver passet forsvarligt, hvis det er tilfældet er det en sag for politiet og stadsdyrlægen, ikke for private dyreværnsforeninger, jeg ved godt at mange dyreværnsforeninger mener at de er højeste myndighed, nogle farer sågar frem med både cowboyhat og sherifstjerne, helt ærligt KAN man tage dem alvorligt... Jeg tror de ville nå meget længere ved at komme og banke på døren, end at de selv tager en rundtur på folks private ejendom, allerede der er ejeren nok ikke helt til at tale fornuftigt med. Hvis jeg selv var ejer af en minkfarm, og opdagede at der var uvedkommende på matriklen, ville jeg nok som Gunni også skrev, komme til at lukke et par raske hunde ud et par timer, men sådan er vi så forskellige  :)

PS. Jeg har en smule svært ved at tro, at ulovlig indtrængning og fotografering på en privat virksomhed er anmeldt til- og godkendt af politiet...  ::)
« Senest Redigeret: 15 Februar , 2010, 06:49 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #59 Dato: 15 Februar , 2010, 07:52 »

Min yngste datter, Lykke, var iøvrigt en af de tre Anima deltagere så jeg syntes selvfølgelig det var interessant selvom de stort set ikke fik lov at komme til orde.

Ja ok, hun var da også den der faldt heldigst ud ;) Men ja han er en svær en at snakke med ham Anders også selvom det ikke er et interview, tro mig, jeg har også talt med ham.... han når vidt omkring bare i en og samme sætning ;)

Jeg har det lidt med de der rebel-foreninger som jeg kalder dem, at jeg har en smule svært ved at tage dem alt for seriøst da jeg syntes de alle sammen mangler lidt holisme for at de virkelig kan batte noget. Men vi har jo alle været unge og pisse kloge og har sikkert også de fleste af os forsøgt os mod magten på en eller anden måde. Det hører sig vist ungdommen til :)

Og alt andent end lige, så kunne Dr sq sikkert også finde på at optræde med skjult kamera og undercover agenter, det ser man jo af og til, i mink sagen fik de så bare nogle stakkels unge til at gøre det beskidte job for dem :)

Får lyst til at synge Nataschjas sang om danmark ligenu :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.