Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Og det er ganske vist...  (Læst 22878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Og det er ganske vist...
« Dato: 26 April , 2009, 00:29 »
Jeg vil lige starte med at påpege at dette ikke skrives for at hænge nogen ud men kun for at beskrive vores måde at håndtere en klage fra vores naboer.
Jeg bor jo i et villakvarter, hvilket jeg er meget opmærksom på, når det gælder mit hønsehold. Jeg gør meget ud af at holde pænt og rent ved mine høns og overholde lukke ind og ud tider.
Vi bor tæt, jeg har naboer til alle verdenshjørner.
Vi deler indkørsel med de forreste naboer (T og K ) idet at det er et hus vi har udmatrikuleret. Dem kommer vi heldigvis rigtig godt ud af det med. Ligeledes med naboerne ( C og L ) langs med indkørslen. Desværre ser det anderledes ud med de nye naboer i bunden af haven.
Sidste sommer overfusede hun mig verbalt da jeg gik ved hønsene og gjorde rent. I det tidl. forår havde vi haft et stille og roligt møde med hendes mand hvor vi lovede at lydisolere hønsehuset. Dette gjorde vi med disse bitlumen plader fra nordisk akustik.
Det er al kontakt vi har haft til dem.

Torsdag formiddag går jeg i haven, og graver hegn og hjørne stolper op fra det gl. hønsehus. Jeg går i en glædesrus over at jeg kun 2 mdr. efter operation er så fit at jeg kan lave dette knokkel arb. selv.
T, naboen fra det forreste hus ringer til mig og fortæller at han og hans ældste datter på 11 år ( som slet ikke har adresse hos sin far) har modtaget en klage over hans hønsehold !
Tænk naboerne for enden af min have har klaget over deres naboer ( os ) uden at være klar over deres navn og deres korrekte adresse !
T, skriver til kommunen, Miljø og forsyning som klagen er stilet til og gør opmærksom på at de har fat i den gale person.
Min mand kommer hjem, kører straks på kommunen som imellem tiden har fået rettet navnene. Manden min får klagen i hånden.
Jeg tror ikke at forfatteren af klagen havde forestillet sig at vi skulle ha set hvad hun havde skrevet. Den bestod af adskillige usandheder. Bla. at hønsene gentagne gange havde været inde i hendes have. Det er ALDRIG sket.
Det jeg gerne vil dele med jer, kære artsfæller, er min mand diplomatiske, meget velformulerede og velargumenterede svar til naboen.
Man kan på hans svar læse hvad hun klager over og påstulerer. bla at høns trives bedst uden en hane!
Her Kommer vore svar : De klagendes naboers navne er selvfølgelig fjernet.

Vi henviser til skrivelse af 20. april 2009 vedrørende klage over hønsehold fremført af vores nye naboer mod syd, . Hørsholm kommunes ref. 09/7565.

Der fremføres en række påstande, som vi på opfordring fra Miljømedarbejder Troels Vastrup hermed vil kommentere på.

Historisk kan jeg oplyse, at vi har boet på adressen siden 1993 og haft et mindre hønshold siden 1996. Hønseholdet har over årene været på mellem 10-20 høns + en hane. Vi har pt. 12 høns og en hane. Antallet afhænger lidt af slagtningen og æglægningen.

Vi erkender, at reglen om minimum 2,5 meter fra skel har været overtrådt som anført i klagen. Dette forhold bliver nu bragt i orden. Vi påbegyndte nedrivning af vores gamle hønsehus i sidste uge pga. råd i de bærende konstruktioner og vil opføre nyt hønsehus i de kommende uger iht. regler for småhusbyggeri og Vejledning om Hønsehold i Hørsholm Kommune.

Hverken det gamle eller nye hønsehus (9,9 m3) er for lille, som påstået, da vi aldrig har haft mere end de tilladte 30 dyr. I tilknytning til hønsehuset er der et volierehegn (20 m3), der sikrer mod både udtrængning og indtrængning. Her færdes hønsene i dagtimerne. Hønsene får af og til lov til at færdes frit i vores have, når vi er hjemme. Vores have er lukket, og det er ikke muligt for hønsene at lave afstikkere til naboejendommene. Det er en urigtig påstand, at de gentagende gange skulle have været på besøg hos vores nye naboer. Dette kan ganske enkelt fysisk ikke lade sig gøre, hvilket Kommunen ved selvsyn kan konstatere ved at inspicere plankeværket mellem vore to matrikler.

Vores grund er 864 m3 og har matrikel 9 GÆ. Hvad det egentlig har med sagen at gøre, er ikke godt at vide, men skyldes formentlig at vores nye naboer ikke har sat sig ind i, hvem der bor hvor, og hvad de hedder, jfr. at første klage var stilet til Txxxxxxxxxx, Bolbrovej 77 og hans datter Bxxxxxx. Txxxxxx grund er nemlig de oplyste 565 m3. Om man ikke må have høns alene fordi arealet er blevet udmatrikuleret, kan jeg næppe forestille mig.

Det er korrekt, at vi indsamler gødning og kører det væk til genbrugspladsen, hvor det ryger i brændbart. Det er ukorrekt, at det opsamlede hønselort står op ad vores nye naboers hegn. Hønsene har savspåner som strøelse i hønsehuset. Der bliver muget ud ca. hver anden uge, hvorefter vi kører det væk med det samme. Det gør vi netop for, at der ikke skal opstå lugtgener. Dette kan vi se er i modstrid med Vejledning om Hønsehold i Hørsholm Kommune som fordrer, at man spreder hønselorten i egen have.
Hvis Hørsholm Kommune insisterer på, at vi skal overholde dette påbud, skal vi naturligvis nok se til at finde anvendelse for hønsenes efterladenskaber internt, men jeg kan dårligt se, hvorledes overholdelse af dette påbud vil mindske ubehaget hos vores nye naboer.

Kommunens påbud om åbne- og lukketider bliver overholdt både til hverdag og i weekenden.

Verden er beskidt, selv 2960 Rungsted Kyst. Der er hunde, rotter, krager, lus, mus, fluer, ræve, duer og grossenolliker alle vegne. Eksempelvis er vores østlige naboers største problem, at gråænder fra det nærliggende gadekær skider i deres udendørs swimmingpool. Vores høns gør ingen forskel på mængden af kryb i nabolaget. Hvilket vi i øvrigt har kommunens rottefængers ord for. Mere om det senere.

Vedrørende støjgener så er der børn i fem verdenshjørner, hunde der glammer, og der er en i kvarteret, der de senere år har øvet sig heftigt i trommespil. Heldigvis er vedkommende på det seneste blevet noget bedre på skindene. Vi bor tæt på Rungsted Private Realskole og kystbanen ligger næsten i baghaven, Bolbrovej er gennemfartsvej i kommunen, når vinden er i det rigtige hjørne overflyves vi af trafik til Københavns Lufthavn, frøerne kvækker hele parringssæsonen i det nærliggende gadekær, og hver weekend invaderes sognet af små grønne mænd bevæbnet til tænderne med alskens motordrevne haveredskaber, da ingen i denne velhaverghetto tilsyneladende magter at foretage sig noget manuelt selv. Der er kort sagt lyd overalt. Nu er andres larm jo altid værre end ens eget, men vi har dog haft høns inklusiv hane i 13-14 år, og er ikke tidligere blevet udsat for nye naboer, der starter med at fortælle os, hvordan vi skal opføre os, endnu inden de overhovedet har præsenteret sig selv.  Mht. hanen vil der i en hønseflok, som på alle andre arbejdspladser, altid være en hakkeorden. Det er vores erfaring at hønsene indbyrdes har været hårdere mod hinanden i de tider, hvor vi ingen hane har haft. De har en tendens til i fællesskab at kaste sig over det svageste individ. En adfærd vi ikke ser, når der er en hane til at holde justits i flokken.

Som sagt er andres larm værre end ens eget.  Vi har, på opfordring fra vores nye naboer, forsøgt at gøre noget ved den påstående larm ved at blænde vinduet og isolere hønsehuset indvendigt med bitlumen plader fra Nordisk Akustik. Dette gør ikke noget ved de påstående gener i dagtimerne, men har forhåbentligt begrænset generne inden åbningstiden om morgenen.

Ellers har det ganske rigtigt været småt med kommunikationen. Jeg tror såmænd kontakten har været mindre end de 3 gange, vores nye naboer oplyser, men min hukommelse kan jo spille mig et puds. Det er vores opfattelse, at det ikke er enkelt gener som sådan, der ligger til grund for klagen, men selve tilstedeværelsen af høns i det hele taget. Et forhold der underbygges af den oplevelse vi havde, ved en dag at komme hjem og se Kommunens rottefænger på uanmeldt inspektion i vores have. En inspektion der var foranlediget af en anmeldelse fra vores nye naboer, og det var endda inden vi havde opdaget, at vi havde fået nye naboer. Rottefængeren kunne i øvrigt konstatere, at ud fra et skadedyrsmæssigt synspunkt forløb alt efter reglerne.

Hvorvidt hønsehold overordnet hører hjemme i parcel hus og villakvarterer, er ikke kun et strengt juridisk spørgsmål. Det er også et spørgsmål om indstilling til livet og værdier. Hvilken slags værdier de mennesker har, som (Naboernes navne er fjernet herfra ) havde forestillet sig, de kom til at bo ved siden af, da de flyttede til 2960 Rungsted Kyst, og om de i det hele taget ønsker et naboskab, kan vi ikke vide noget om, da deres ubehag ved høns desværre har fuldt udfyldt den smule kommunikation, de har tildelt os.

Vi kan blot konstatere, at vi og vores aktiviteter tilsyneladende ikke passer ind i vores nye naboers verdensbillede. Til alt held har vi i mange år haft et godt aktivt naboskab med de øvrige fire familier, hvis besiddelser støder op til vores matrikel.  

Kommunens Miljøforvaltning, og så sandelig da også vores nye naboer inklusiv deres advokat, skal være meget velkommen til at inspicere vores nye hønsehus, når det er færdigt.

Hønsene er i øvrigt Maraner. De lægger æg med en utroligt flot blomme, og deres kød smager ganske anderledes end det tapetklisterpumpede ”kyllingekød”, der gror i supermarkedernes kølediske, hvis det i øvrigt skulle interessere nogen.

Med venlig hilsen

Lene Kongstad, Henrik Gram Madsen
Bolbrovej 79
2960 Rungsted
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2010, 01:35 Fra Lene, Rungsted »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Og det er ganske vist...
« Svar #1 Dato: 26 April , 2009, 07:41 »
åh nej- Men en flot måde at besvare klagen på. Jeg håber at kommunen lader den ligge der og siger til de nye naboer at der ikke er noget at komme efter.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 26 April , 2009, 07:46 »
Lene, Jeg mangler ord til at beskrive deres indskrænkethed. Tænk, hvis du nu kom af med hønsene, så ville de slet ikke have noget at gå op i, i deres hverdag.

*b *t  *l

Som Finn skriver, må man da håbe, at kommunen er klog nok til til at lade den ligge nu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 April , 2009, 08:00 »
Åh nej lene...

Sikke noget  ??? Du må sige til hvis jeg kan gøre noget. Skrive et "mod" brev evt. Jeg håber simpelthen at kommunen arter sig, og ikke gør noget ved det. hvorfor er naboer sådan ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 April , 2009, 08:04 »
Naboer er sådan, fordi de har et sølle liv uden noget at gå op i. Tænk, hvis nu de begyndte at holde høns, så de fik daglig glæde ind i deres hverdag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 26 April , 2009, 08:13 »
Nej hvor er det trist med sådan nogle naboer, men de er kun at beklage de må have et meget dårligt selvværd, når de både lyver og klager om deres anbo, istedet for at gå hen til jer og hilse på jer, og i kunne få en snak så alle ville have det rart i jeres kvater, jeg håber som de øvrige at kommunen ikke reagere på denne sag.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2009, 08:57 »
De er godt nok grundigt ude med riven, de naboer... Og hvordan skal forholdet nogensinde blive bare anstændigt, når det er startet sådan?
Trist, trist, trist...
Godt, at det gik udover folk, der kan svare for sig! Men hvem og hvad går det udover næste gang?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2009, 09:19 »
Ja i har så evig ret.
Min mand siger også at det er en desperat kvindes værk.

Min yderst diplomatiske mand afleverede et forsonende brev direkte i deres postkasse .

Rungsted 24. april 2009
Hej (naboernes navne )
Hermed kopi af mit svar til Hørsholm Kommune vedrørende jeres klage over vores høns.
Nu går vi jo ikke sådan rundt og bærer nag over at blive meldt til øvrigheden, det er jo en ærlig sag at være uenig så jeg vil bare sige at i selv bestemmer ”debatniveauet” og graden af nabokonflikt.
Tilstedeværelsen af høns kommer i til at leve med. Vi agter at overholde reglerne og så er der vist ikke så meget andet at komme efter, men hvis i ønsker at få en mere mindelig tone er i meget velkomne.
Det nye hønsehus vil blive placeret samme sted som tidligere men 2,5 til 3 meter fra skel og løbegården vil komme til at gå ud i vores have, væk fra jeres grund og ikke langs med som tidligere.
Vi vil lydisolere det nye hønsehus som vi forsøgte med det gamle. Jeg ved ikke om i oplevede nogen forskel men det er i hvert fald nemmere at lave gode løsninger når man bygger helt nyt end når man skal forsøge at lappe på noget gammelt faldefærdigt.
Hvis i ønsker at bringe kommunikation ned fra Kommune/Advokat niveauet og blive informeret på byggepladsen af mig og har konstruktive ideer eller ønsker ud over blot at hønseholdet skal ophøre så opsøg mig. Vi vil gøre hvad vi kan for at afskærme for jer.
Livet er for kort til både nabostrid og Danpokyllinger.

Med venlig hilsen

Henrik Gram Madsen

Sådan en mand kan man kun elske ikk?  *b

Så er det ihvertfald ikke os der holder de dårlige vibrationer ved live.
Kommunen har heldigvis meddelt hende at der absolut ikke kan blive tale om at forbyde os at holde høns hvis vi ellers overholder kravene ved hønsehold.

Mit mantra runger højt i mit hoved i disse dage....
Overbærenhed er den overlegendes privilegie[/color]
« Senest Redigeret: 26 April , 2009, 09:29 Fra Lene, Rungsted »

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 April , 2009, 09:22 »
Jeg syntes jeres brev er så velformuleret, og argumenteret, at kommunen simpelthen ikke kan sidde det overhørig.
Hilsen
Peter

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 April , 2009, 09:22 »

Livet er for kort til både nabostrid og Danpokyllinger.

Sejt sagt!
Jeg synes I klarer sagen meget godt.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 26 April , 2009, 09:45 »
Stærkt, Lene  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 April , 2009, 09:57 »
Gi' din mand et kys. Han fortjener det ;)

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #12 Dato: 26 April , 2009, 11:55 »
Øv øv, for en kedelig nabo! Man bliver lidt chokkeret, ikk? Men det er et fedt svar I har skrevet, både til kommunen og til naboen. Kommunen må da kunne se, at det er helt hen i vejret!

Jeg husker vores aller første kontakt med vores bagbo - 14 dage efter vi var flyttet ind. Hun ringede på vores dør og overfusede os nærmest inden vi havde åbnet døren. Vores hunde sked i hendes have! Nu kunne vores hunde slet ikke komme ind i hendes have, da der er hegn for + at vores ældste hund er en kylling, der ikke går nogen fremmede steder uden os og den yngste på daværende tidpunkt var 10 uger og derfor ikke var i haven uden opsyn. Hendes svar - nå, det vidste jeg jo ikke!

Vi gruede noget, da hun senere -under vores hønsegårdsbyggeri - spurgte os, om vi skulle have høns. Gården ligger nemlig op til hendes grund. Men heldigvis var hun positiv, hun havde selv haft høns engang og syntes det var så hyggeligt, pyyyyyha... Vi har nu et rigtig godt forhold til hende, omend vi sjældent snakker med hende....

Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 26 April , 2009, 12:02 »
R E S P E K T til manden. Naboerne bør nu have en ualmindelig dårlig smag i munden. Og ros til kommunen for en klar og sober udmelding til jer.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 26 April , 2009, 12:11 »
Netop Finn..
Det var også på den baggrund at jeg syntes at jeg ville dele denne "historie" med jer. Mudderkastning er der nok af i livet.

God søndag til jer i det ganske danske land *o