Jeg vil lige starte med at påpege at dette ikke skrives for at hænge nogen ud men kun for at beskrive vores måde at håndtere en klage fra vores naboer.
Jeg bor jo i et villakvarter, hvilket jeg er meget opmærksom på, når det gælder mit hønsehold. Jeg gør meget ud af at holde pænt og rent ved mine høns og overholde lukke ind og ud tider.
Vi bor tæt, jeg har naboer til alle verdenshjørner.
Vi deler indkørsel med de forreste naboer (T og K ) idet at det er et hus vi har udmatrikuleret. Dem kommer vi heldigvis rigtig godt ud af det med. Ligeledes med naboerne ( C og L ) langs med indkørslen. Desværre ser det anderledes ud med de nye naboer i bunden af haven.
Sidste sommer overfusede hun mig verbalt da jeg gik ved hønsene og gjorde rent. I det tidl. forår havde vi haft et stille og roligt møde med hendes mand hvor vi lovede at lydisolere hønsehuset. Dette gjorde vi med disse bitlumen plader fra nordisk akustik.
Det er al kontakt vi har haft til dem.
Torsdag formiddag går jeg i haven, og graver hegn og hjørne stolper op fra det gl. hønsehus. Jeg går i en glædesrus over at jeg kun 2 mdr. efter operation er så fit at jeg kan lave dette knokkel arb. selv.
T, naboen fra det forreste hus ringer til mig og fortæller at han og hans ældste datter på 11 år ( som slet ikke har adresse hos sin far) har modtaget en klage over hans hønsehold !
Tænk naboerne for enden af min have har klaget over deres naboer ( os ) uden at være klar over deres navn og deres korrekte adresse !
T, skriver til kommunen, Miljø og forsyning som klagen er stilet til og gør opmærksom på at de har fat i den gale person.
Min mand kommer hjem, kører straks på kommunen som imellem tiden har fået rettet navnene. Manden min får klagen i hånden.
Jeg tror ikke at forfatteren af klagen havde forestillet sig at vi skulle ha set hvad hun havde skrevet. Den bestod af adskillige usandheder. Bla. at hønsene gentagne gange havde været inde i hendes have. Det er ALDRIG sket.
Det jeg gerne vil dele med jer, kære artsfæller, er min mand diplomatiske, meget velformulerede og velargumenterede svar til naboen.
Man kan på hans svar læse hvad hun klager over og påstulerer. bla at høns trives bedst uden en hane!
Her Kommer vore svar : De klagendes naboers navne er selvfølgelig fjernet.
Vi henviser til skrivelse af 20. april 2009 vedrørende klage over hønsehold fremført af vores nye naboer mod syd, . Hørsholm kommunes ref. 09/7565.
Der fremføres en række påstande, som vi på opfordring fra Miljømedarbejder Troels Vastrup hermed vil kommentere på.
Historisk kan jeg oplyse, at vi har boet på adressen siden 1993 og haft et mindre hønshold siden 1996. Hønseholdet har over årene været på mellem 10-20 høns + en hane. Vi har pt. 12 høns og en hane. Antallet afhænger lidt af slagtningen og æglægningen.
Vi erkender, at reglen om minimum 2,5 meter fra skel har været overtrådt som anført i klagen. Dette forhold bliver nu bragt i orden. Vi påbegyndte nedrivning af vores gamle hønsehus i sidste uge pga. råd i de bærende konstruktioner og vil opføre nyt hønsehus i de kommende uger iht. regler for småhusbyggeri og Vejledning om Hønsehold i Hørsholm Kommune.
Hverken det gamle eller nye hønsehus (9,9 m3) er for lille, som påstået, da vi aldrig har haft mere end de tilladte 30 dyr. I tilknytning til hønsehuset er der et volierehegn (20 m3), der sikrer mod både udtrængning og indtrængning. Her færdes hønsene i dagtimerne. Hønsene får af og til lov til at færdes frit i vores have, når vi er hjemme. Vores have er lukket, og det er ikke muligt for hønsene at lave afstikkere til naboejendommene. Det er en urigtig påstand, at de gentagende gange skulle have været på besøg hos vores nye naboer. Dette kan ganske enkelt fysisk ikke lade sig gøre, hvilket Kommunen ved selvsyn kan konstatere ved at inspicere plankeværket mellem vore to matrikler.
Vores grund er 864 m3 og har matrikel 9 GÆ. Hvad det egentlig har med sagen at gøre, er ikke godt at vide, men skyldes formentlig at vores nye naboer ikke har sat sig ind i, hvem der bor hvor, og hvad de hedder, jfr. at første klage var stilet til Txxxxxxxxxx, Bolbrovej 77 og hans datter Bxxxxxx. Txxxxxx grund er nemlig de oplyste 565 m3. Om man ikke må have høns alene fordi arealet er blevet udmatrikuleret, kan jeg næppe forestille mig.
Det er korrekt, at vi indsamler gødning og kører det væk til genbrugspladsen, hvor det ryger i brændbart. Det er ukorrekt, at det opsamlede hønselort står op ad vores nye naboers hegn. Hønsene har savspåner som strøelse i hønsehuset. Der bliver muget ud ca. hver anden uge, hvorefter vi kører det væk med det samme. Det gør vi netop for, at der ikke skal opstå lugtgener. Dette kan vi se er i modstrid med Vejledning om Hønsehold i Hørsholm Kommune som fordrer, at man spreder hønselorten i egen have.
Hvis Hørsholm Kommune insisterer på, at vi skal overholde dette påbud, skal vi naturligvis nok se til at finde anvendelse for hønsenes efterladenskaber internt, men jeg kan dårligt se, hvorledes overholdelse af dette påbud vil mindske ubehaget hos vores nye naboer.
Kommunens påbud om åbne- og lukketider bliver overholdt både til hverdag og i weekenden.
Verden er beskidt, selv 2960 Rungsted Kyst. Der er hunde, rotter, krager, lus, mus, fluer, ræve, duer og grossenolliker alle vegne. Eksempelvis er vores østlige naboers største problem, at gråænder fra det nærliggende gadekær skider i deres udendørs swimmingpool. Vores høns gør ingen forskel på mængden af kryb i nabolaget. Hvilket vi i øvrigt har kommunens rottefængers ord for. Mere om det senere.
Vedrørende støjgener så er der børn i fem verdenshjørner, hunde der glammer, og der er en i kvarteret, der de senere år har øvet sig heftigt i trommespil. Heldigvis er vedkommende på det seneste blevet noget bedre på skindene. Vi bor tæt på Rungsted Private Realskole og kystbanen ligger næsten i baghaven, Bolbrovej er gennemfartsvej i kommunen, når vinden er i det rigtige hjørne overflyves vi af trafik til Københavns Lufthavn, frøerne kvækker hele parringssæsonen i det nærliggende gadekær, og hver weekend invaderes sognet af små grønne mænd bevæbnet til tænderne med alskens motordrevne haveredskaber, da ingen i denne velhaverghetto tilsyneladende magter at foretage sig noget manuelt selv. Der er kort sagt lyd overalt. Nu er andres larm jo altid værre end ens eget, men vi har dog haft høns inklusiv hane i 13-14 år, og er ikke tidligere blevet udsat for nye naboer, der starter med at fortælle os, hvordan vi skal opføre os, endnu inden de overhovedet har præsenteret sig selv. Mht. hanen vil der i en hønseflok, som på alle andre arbejdspladser, altid være en hakkeorden. Det er vores erfaring at hønsene indbyrdes har været hårdere mod hinanden i de tider, hvor vi ingen hane har haft. De har en tendens til i fællesskab at kaste sig over det svageste individ. En adfærd vi ikke ser, når der er en hane til at holde justits i flokken.
Som sagt er andres larm værre end ens eget. Vi har, på opfordring fra vores nye naboer, forsøgt at gøre noget ved den påstående larm ved at blænde vinduet og isolere hønsehuset indvendigt med bitlumen plader fra Nordisk Akustik. Dette gør ikke noget ved de påstående gener i dagtimerne, men har forhåbentligt begrænset generne inden åbningstiden om morgenen.
Ellers har det ganske rigtigt været småt med kommunikationen. Jeg tror såmænd kontakten har været mindre end de 3 gange, vores nye naboer oplyser, men min hukommelse kan jo spille mig et puds. Det er vores opfattelse, at det ikke er enkelt gener som sådan, der ligger til grund for klagen, men selve tilstedeværelsen af høns i det hele taget. Et forhold der underbygges af den oplevelse vi havde, ved en dag at komme hjem og se Kommunens rottefænger på uanmeldt inspektion i vores have. En inspektion der var foranlediget af en anmeldelse fra vores nye naboer, og det var endda inden vi havde opdaget, at vi havde fået nye naboer. Rottefængeren kunne i øvrigt konstatere, at ud fra et skadedyrsmæssigt synspunkt forløb alt efter reglerne.
Hvorvidt hønsehold overordnet hører hjemme i parcel hus og villakvarterer, er ikke kun et strengt juridisk spørgsmål. Det er også et spørgsmål om indstilling til livet og værdier. Hvilken slags værdier de mennesker har, som (Naboernes navne er fjernet herfra ) havde forestillet sig, de kom til at bo ved siden af, da de flyttede til 2960 Rungsted Kyst, og om de i det hele taget ønsker et naboskab, kan vi ikke vide noget om, da deres ubehag ved høns desværre har fuldt udfyldt den smule kommunikation, de har tildelt os.
Vi kan blot konstatere, at vi og vores aktiviteter tilsyneladende ikke passer ind i vores nye naboers verdensbillede. Til alt held har vi i mange år haft et godt aktivt naboskab med de øvrige fire familier, hvis besiddelser støder op til vores matrikel.
Kommunens Miljøforvaltning, og så sandelig da også vores nye naboer inklusiv deres advokat, skal være meget velkommen til at inspicere vores nye hønsehus, når det er færdigt.
Hønsene er i øvrigt Maraner. De lægger æg med en utroligt flot blomme, og deres kød smager ganske anderledes end det tapetklisterpumpede ”kyllingekød”, der gror i supermarkedernes kølediske, hvis det i øvrigt skulle interessere nogen.
Med venlig hilsen
Lene Kongstad, Henrik Gram Madsen
Bolbrovej 79
2960 Rungsted