Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 16071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #135 Dato: 09 December , 2013, 16:22 »
Hvordan er det nu <J er Bettefis en Orpington? hvis ja - hvordan pokker bærer han sig ad med at komme op på den fyrregren?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #136 Dato: 09 December , 2013, 16:58 »
Nej Bettefis er en "Engelsk Araucana" og klarer det nemt i et hug/en enkelt basken med vingerne- det imponerede damerne  ;D Hans eneste "fejl" er vist de gule løb!? Viriliteten mangler uanset  IKKE   *e

T. / Ford T/ T-rex ( navngivet efter henholdsvis lyd og størrelse  ;) ) er renracet legbar Orpington og KÆMPESTOR- jeg var imponeret over hans hop i dag  :o  8) Ok, han er ikke fuldvoksen, men jeg skal vist gentænke ang. siddepindehøjde, hvis han og de to damer i samme farve fjerdragt skal bo seperat til foråret til decideret avl..........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #137 Dato: 12 December , 2013, 13:39 »
Øv det går vist ikke med to virile haner........ vores bagboere har nævnt deres indbyrdes galekampe, og hønerne virker lidt stressede over at blive kurtiseret næsten konstant  ::)
 Jeg overvejer nu at sælge flotte T. + de to damer til en avler........... der er stadig ikke så mange legbar Orpington, og her er en rigtig stor hane med hønnikker fra en anden stamme. Jeg prøver at tage et friskt billede i dag og sætte det herind for at få vurderet avlskvaliteten/fjerdragten........
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #138 Dato: 18 December , 2013, 15:43 »
Nu har hønsene et halvtag  <I Det tog væsentligt længere end planlagt..........

De mindste og letteste høner har moret sig med at hoppe op ad trinene på den efterladte trappestige her i eftermiddag  :) T. prøvede også, men det blev ved forsøget  :D Han er både for tung og stor. Bettefis har vist fået storhedsvanvid. Oplevelsen med at kunne gale fra den 2 m. høje tagryg gik ham til hovedet, og han har larmet og trådt damer i et væk frem til nu, hvor tusmørket er på vej...................  ;D Den lille, hvide blåæggelægger er mest udsat/ hans yndling?, og hun har ikke lagt æg i tre dage nu  ::) I dag prøvede hun ikke engang at komme ind i redekassen...... Bettefis trænger ind, hvor vi gerne så æg komme ud  <J  :laugh:
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #139 Dato: 21 December , 2013, 07:55 »
 *p Jeg er bare vildt glad for halvtaget i disse dage......... al den regn og rusk er jo ikke rart for hønsene. De har kun vand og Fuld af Pep i skuret nu- resten får de serveret ude under taget. Når der bliver opholdsvejr igen, kommer der mere strandsand under. Der er en 4-5 børfulde nu, men det dækker kun ca. halvdelen af arealet. Med meget blæst og regn døjer de lidt med at få støvbadet, når vindretningen er østlig.......
 Hvor god er hønsenes hørelse egentlig? Skuret står 15m. fra soveværelset, men Bettefis begynder at gale, når min mand morgenhoster ::) Godtnok står vinduet altid på klem, men jeg undrer mig over, at de kan høre lydene herindefra i stormvejret!
 Lige pt er der galeduet derude- lidt for tidligt på en lørdag........  :police:, og i dag hjalp det altså ikke at tænde lyset for dem- de fleste dage begynder de at drikke og æde, så snart der er lidt lys  <A Måske skal de allgevel have lidt kornblanding indenfor? Det frister mere og er mere effektivt til at stoppe morgensangen  :) De seneste to morgener har de fået frokost til morgenmad- dvs. køkkenrester før pillerne....... det går ud over ægmængden men giver ro i kvarteret  :P
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #140 Dato: 21 December , 2013, 08:51 »
Høns har en veludviklet hørelse, men frekvensområdet er noget begrænset.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #141 Dato: 21 December , 2013, 12:33 »
Hmnn, ja jeg ved jo heller ikke om det evt. er lyde/lys fra husene bag os, der sætter morgenkoret igang......

Begge haner skulle helst have lov at blive her ( jeg vil faktisk gerne have en Farverollesmodel også <G ), men de larmer både ved fuldmåne, når den umiddelbare nabo tænder det ret amerikansk inspirerede lysshow udenfor og reagerer på lyde  :o Vores gamle hønshus var placeret lige udenfor soveværelset- ca. 3m. fra det vidue der altid står på klem......... vi havde kun en enkelt dværghane dengang, og jeg husker ikke hans galen som et problem........... Han galede da ganske vist tit og lidt skingert, men alligevel ikke nær så meget eller tidligt i vintermørket som disse to- gejler de simpelthen hinanden op? Der er jo andre havehøns i området INKLUSIV haner ligesom førhen  :D
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #142 Dato: 25 December , 2013, 15:22 »
Hele flokken har fået hønsejuleguf i dag- halvt risengrød, halvt optøede majs krydet med hvidløg  :laugh: De fik iceberg og agurk til forret og kun fuld af pep til morgen, så jeg håber det samlede indtag ikke er alt for kaloriemættet...................

T. havde travlt med at vogte den lille røde, mens hun lagde sit æg i "højhuset", og man ser tydeligt Bettefis gå fra gryden for at hente de mere forsigtige af damerne- det er han meget sød til  ;D
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #143 Dato: 02 Januar , 2014, 15:04 »
Yes, nu er der en orpington igang med æglægning også- jeg tror det er Kæleputte........  :) Barnevelderæg er vist ikke så lyse?

Det andet "nye æg" må være fra Storesøs. Farve- og størrelsesmæssigt passer det fint med nybegynder dværgmaran  ;D Hun er da også særdeles rød i kammen nu og er både mere tillidsfuld og sulten- de to ting hænger nok sammen ;)

Alle reagerede en smule omkring midnat nytårsaften......... sådan lidt: "det var da godtnok en pludselig solopgangagtigt"  :o........ ingen panik, men hanegal fra begge og temmeligt pludrende damer på samtlige sovepladser. Jeg havde ladet både julebelysningen inde og den kraftige udendørslampe være tændt i håb om en mere glidende overgang fra nattemørke til lysshow......... der er en del familier tæt på med hang til det helt vilde, krigsagtige midnatsshow  ::)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #144 Dato: 02 Januar , 2014, 15:16 »
p.s. Storesøs kommer nu blandt de første, når jeg kommer ud i haven. Hun "snakker" mere end før og højere- måske pga den nu højere status som voksen æglægger??
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #145 Dato: 08 Januar , 2014, 11:36 »
Vi får mange æg i disse dage ;D og mangler kun de lyseblå fra den lille hybrid. Hun er næsten ovre fældningen, så mon ikke snart hun starter igen *k De er så flotte.........

Preferencen blandt familemedlemmerne er nu helt klart i retning af maranæg til blødkogt og de store æg til alt andet.

Min svoger + familie spiser meget frugt og grønt. Vi får alle resterne, som er fine til at "lette lidt på kalorierne" ift. vores egne tunge ris/pasta/kartoffel og fløderester  :D Hønsene virker veltilpasse og livlige. Som tak for bidragene uddeles en bakke æg med jævne mellemrum. Win win  :)

Bettefis har næsten aldrig tid til at spise fuldfoder eller kornblandinger- han har ALT for travlt med at se om alle damerne får deres ration. (glemmer det dog lidt ved uddeling af køkkenrester) T. tager godt fra af det hele, men han vokser jo også endnu..... ::)
 Bianca er helt klart den dygtigste til at finde orm  :laugh: Min ellers så blide, forsigtige høne skraber dem frem, hapser dem og spurter så ind i et af de tre foretrukne gemmesteder for at indtage dem i fred- hun er vokset en del den seneste måned, er nu på størrelse med Kæleputte og ligeså tam  <.

www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #146 Dato: 12 Januar , 2014, 12:50 »
Kæleputte er nu også i æglægning  :)

Jeg har brugt vores store juletræ til at lave en trædesti igennem mudderet- altså de afklippede grene........ til en start fik hønsene bare "en foderø", men jeg gider altså ikke gummistøvler for at fodre og samle æg- det skal helst foregå i træsko. Jeg håber at både høns og jeg selv kan bruge "stien af gran" til at færdes mudderfrit, og mon ikke det giver sikrere færdsel for os alle, når frosten kommer også  ;)

T. og hans fine damer skal sælges til en avler af legbar Orpington. Det er ikke naboerne, men mand og barn der synes galeriet er træls........... jeg kan ikke vælge mellem Bettefis og T:- de har hver deres charme og kvaliteter *p, så begge skal væk :'(. Måske forsøger jeg med en enkelt hane til foråret- dillemaet er at der er dværge og små høner i flokken, og vi har behov for en rolig hane, der ikke galer så tit  :police: T. er ikke så lydfikseret som Bettefis........ det er vel ligesom med store eller små hunde?  ???
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #147 Dato: 12 Januar , 2014, 13:18 »
Æg  ;D :
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #148 Dato: 14 Januar , 2014, 13:28 »
Gad vide om fortæring af flamingokasser er skyld i den underligt noprede overflade på vores hvide æg  ::)
www.DFfR.dk

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #149 Dato: 14 Januar , 2014, 20:20 »
Næh, det har vist nok noget med kalk at gøre, men få lige fjernet de flamingokasser. Det er IKKE hønse egnet foder, selvom fjerene nok synes det er skide skægt at pille i.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks