Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 6340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #165 Dato: 31 Januar , 2014, 12:14 »
Nu har jeg efterset rumper på alle 3 "blålæggere"- ingen synlige ydre tegn på nogen problemer. De er alle friske og livlige+ ligeså mad- og kontaktglade som vanligt........ Jeg undrer mig bare over ægstørrelsen- ingen af de høns vejer meget over et kilo  <A
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #166 Dato: 31 Januar , 2014, 17:50 »
Noget af en æggeparade du har! Her går hønsene heller ikke ud i snevejr - ikke engang i frostvejr! Plustemperaturer i morgen, så håb forude.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #167 Dato: 31 Januar , 2014, 18:34 »
Vi har haft et lag sne med isslag over, så rydning har ikke været mulig- de kommer altså ud, hvis morgengrøden serveres udendørs ;)- ALLESAMMEM (kun T. holder på egenfarvede damer i skuret en time længere!?)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #168 Dato: 02 Februar , 2014, 12:38 »
 :o Vildesilden lægger åbenbart æg på 90+gram hver dag- min mand tog på arbejde igår, så jeg sad et stykke tid i skuret hos hønsene efter at have givet frisk vand. "Silden" står nærmest og hopper for at komme til en bestemt plads i den ene redekasse ;D Hun er ekstremt hurtig og på ingen måder tam, og jeg kunne godt tænke mig at veje hende....................et slag på tasken siger mig ca. 1,2 kg.!? Hun er en araucana/et eller andet blanding :)
 De daglige favorit æg kommer fra vores dværgmaraner- den smukke mørke og meget blanke skal ser så appetittelig ud <.- de kæmpe blå sælger nok godt i morgen......... Jeg bruger et enkelt i dag for at se, om der er dobbeltblomme i.........
 Her på matriklen er hybriderne de første til at levere æg dagligt, så kommer maranerne, og derefter div. blandinger og om eftermiddagen orpington og barneveldere på skift.  :) Vi kommer vist ikke til at mangle æg denne vinter trods et forholdsvis beskedent antal høns, og helt ærligt var jeg træt af prisen på Dueholm................... :angel: At høns i haven, så udover æg nok, giver en daglig fornøjelse, er bare et stort plus ;D WIN WIN situation :laugh:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #169 Dato: 07 Februar , 2014, 12:02 »
Jeg har ligget med influenza et par dage, og hønsene blev derfor svigtet lidt- ingen lun grød om morgenen og heller ikke mange køkkenrester. Trods det sædvanlige æglægningsfoder, div. typer korn og optøede majs gik Vildesilden med de store æg i strejke. Bettefis har stået og kaldt fornærmet på mig igen og igen nærmest terrassendøren  :P- han har længe stillet sig op for at råbe på mad indefra, når han synes det er tid til guf. Resten af flokken bliver helt stille, når jeg åbner døren og kommer så ellers styrtende så snart, han giver sin madlyd  :)
 Der er en ny tråd ang. høns og høspisning. Mine nipper altså af det i redekasserne- der forsvinder en lille smule hver dag......... de har hele tiden adgang til skaller og får grit i en "finere kvalitet" blandet i dagens kornration. De har en vældig masse ritualer omkring de strå fra race til race og får da også skrabet en del ud på gulvets sand.
 De store Orpington lægger sig bare ovenpå/henover det hele.
 Begge dværgmaraner er meget omhyggelige med at rette på stråene først- de vil have dem alle i en med uret retning og skålformet. Nogle gange bygger de en x-large og ligger vinge ved vinge  :D
 Kæleputte laver en fordybning med "kant", og Bianca bruger så den samme rede bagefter. Hun står bare stille og venter på sin tur.
 Barnevelderne hopper op i den øverste, sammen med hybriderne- deres daglige æglægning går så stærk, at jeg ikke rigtig når at se andet end at de foretækker den øverste. Grunden til at jeg ved de hopper derop, er fra de gange hvor jeg kommer ind i utide og forstyrrer. Uanset er øverste kasse altid et kaos at se på  :laugh:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #170 Dato: 14 Februar , 2014, 11:36 »
Melorm er GUF - det er alle enige om ;D De fik et kilo for et par timer siden. Sikke en fest :laugh: Selvom jeg rystede dem ud over et stort areal, bla. a. over grangrenene, er de sidste vist fundet og spist nu........ begge haner har da galet et par gange :)... det gør de ikke med orm i næbbene.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #171 Dato: 15 Februar , 2014, 11:16 »
Hvor køber du melorm? Lyder som noget der kunne være et godt proteintilskud. Læste i en tråd herinde at man kan 'dyrke' dem selv. Ved ikke rigtig om jeg har mod på det.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #172 Dato: 15 Februar , 2014, 11:56 »
Tukanshop

http://www.tukanshop.dk/product.asp?product=2103

Stort set alle orme er levende og friske, når de bliver leveret.

Jeg dyrker ikke mine meleorme selv, men køber 5 kg. ad gangen og så går de i nogle store gennemsigtige spande og bliver fodret med havregryn og lidt agurk eller æble. På en uges tid vokser ormene sig til dobbelt størrelse - og de er spist af hønsene, inden de begynder at forpuppe sig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #173 Dato: 23 Februar , 2014, 12:35 »
Tak Helle.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #174 Dato: 07 Marts , 2014, 12:19 »
Jeg opgav også egen ormekultur- min mand vil ikke have dem inde i huset  :police: , men når der er varmt nok til, at de ventilerede kasser kan stå udendørs, får hønsene sikkert lidt flere festmåltider. Nu køber jeg blot, hvad de kan spise i løbet af få dage......
 Parvo har lavet et kyllinge/startfoder med tørrede melorm, som de må nøjes med nogle daglige håndfulde af hver dag- det er også ret populært  :)

I lang tid har jeg spekuleret over hønsehavens fremtid- jeg har solgt T. og hans to koner udelukkende af frygt for, at han en dag får fat i nakken på een af de små høner....... Han er tung og dominerende, som en god Orpington hane bør være 8), men trods mange timer med hønsene døgnovervåger jeg jo ikke..........

Bettefis blev forkølet igen- jeg hørte en lidt rallende/gurglende vejrtrækning i søndags  :'( Hurtig "behandling" med alt hvad jeg ved herindefra hjælper heldigvis hurtigere denne gang. Sidst lød det værre, men han drønede rundt og trådte damer uanset ::) Måske har vinteren bare været for våd?? Han fulgte jo med ud, hver gang een af hans damer trængte til et bad fra oven udenfor skuret. Jeg er nødt til aktivt at gøre ham mere tam, hvis han skal "blive gammel i gårde"........ lå vågen en del af natten og spolede først tilbage og tænkte på de seneste par måneder- jeg burde jo have tørret ham med et håndklæde et par gange om dagen, måske have taget ham ind i varmen  ::) Det er altså ikke nemt med en hane, der er fokuseret på at sørge for samtlige damer hele tiden- selvom han blev mere vant til håndtering, tvivler jeg kraftigt på, at han ville nyde indendørs pleje væk fra flokken.

Nå, jeg vågnede op ca. kl. 05 og prøvede at tænke fremad. Jeg ville jo gerne deltage aktivt i avl på eget miniplan, men det bliver altså ikke endnu. Vi har for lidt plads. Fremover vil der helt sikkert være efterlysningsannoncer fra mig ang. den ene eller anden race af racerene, sunde dyr. Selv om det ender ud i div. krydsninger, vil jeg gerne holde fast i støtten til dem, der har mulighed for mere seriøs avl /o Småfejl er ikke så vigtige her, da jeg jo ikke skal udstille foreløbigt- drømmen om lottogevinsten gør, at jeg stadig drømmer om anden bolig med langt mere jord og mulighed for en anden retning  *k

Hvis nogen skulle være i tvivl, er jeg meeget glad for samtlige racer  :-* :-*, men synes altså mod forventning at de mindres selvstændighed er mest underholdende- jeg startede med ret store racer. Rolige, ekstremt smukke høns- men der er da en del forskelle i adfærd fra den ene til den anden race. Et fælles træk er ,at de er nemme at gøre tamme og at de ikke flyver så meget. Begge Farverolles er blidere i adfærd end de andre to racer. Barnevelderne er de hurtigste og Orpingtonerne de mest madglade  ;D Hivs man vil have blide, smukke stammer af de helt store typer, er jeg nødt til at anbefale hvide Farverolles- jeg ved fra Walter at de skrukker og er udemærkede kylligeførere modsat de laksefarvede, som efter sigende ikke skulle være så aktive i den retning!?
Orpingtoner er skødehøns ret hurtigt- især hvis man husker lidt godt til deres ganer i lommerne :laugh:
Barnevelderne er nok de smukkeste. Mine er ikke 100% tamme, men det er nok mest fordi, de holder sig tilbage, når de to førnævnte racer maser frem  ::)

Det, jeg synes er så sjovt med dværgene, er at de har så meget personlighed- altså selv indenfor samme race/stamme. Æggene er store nok til os, nogle gange lidt overvældende store  :o, men jeg er altså hold op med at tjekke rumpetter ved sengetid af bekymring efterhånden :angel: Det svarer jo blot til, når vi selv føder et sensommerbarn eller hva`?
 Jeg ved godt, at det er forkert, at betegne de hybrider vi har som dværghøns, men de er altså ret små ifht. de store. Bette- og Storesøs, de to rene maraner, er betydeligt tungere end hybriderne...............

Nu vil jeg bare gerne takke dem, der gad at læse min hønsedagbog, og dem der kom med indlæg og svar  *p I erkendelse af begrænsede muligheder starter et nyt kapitel, måske her, måske blot til eget brug...........(gammeldaws på papir/ den uundværlige kalenderbog)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #175 Dato: 18 Februar , 2015, 13:26 »
Nu er det jo længe siden sidste indlæg, men jeg prøver alligevel...

Vores skønne hane, "Bettefis", klarer sig godt denne vinter- han har haft en kortvarig snue men er helt på toppen igen :)

De høner, han blev far til først på året, leverer nu smukke blegoliven dværgæg dagligt med store, lækre blommer ( Dværgmaren x Ea)

Især krydsningerne er ret vilde- de kommer ok tæt på, når jeg fodrer lidt i gården men ellers ikke- alle de "renracede" kan aes som de gamle hybrider :-*
 Jeg vil gerne vide, hvor længe både en hybrid + en såkaldt Maraucana kan forventes at flyve over hegn på ca. 160 ? De vil kun lægge æg udenfor den storehønsehave/det store skur??? De har nu valgt en papkasse som fællessted.. Plet (hybriden) kommer ikke længere ind i selve huset med dagens æg. Har andre erfaringer med lign. krydsninger?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #176 Dato: 18 Februar , 2015, 14:44 »
hELT OK AT TRÅDEN ER "DØD", MEN JEG ER LIDT NYSGERRIG PÅ ANDRES ERFARINGER MED KRYDSNINGER... ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #177 Dato: 18 Februar , 2015, 15:19 »
Da jeg af og til kommer til at ruge nogle krydsninger ud (prøver at undgå det, men der er altid nogle høner der leger houdini og render med fremmede haner). Det er tydeligt at krydsninger af 2 rene racer får et skud krydsningsfrodighed. Lige fra de er små kyllinger kan man se at de vokser hurtigt. Hanekyllingerne bliver store slagtedyr og hønekyllingerne plejer at være tidligt i æglægning. Jeg plejer at sælge dem billigt som havehøns, så jeg kender ikke noget til om de skrukker eller hvor mange æg de lægger, men har fået tilbagemeldinger om at de er dejlige og produktive høner. Haneblandingerne bliver slagtet når de er et halvt års tid gamle, og de er altid i en pæn stor størrelse i forhold til blandingen af forældredyrene. Og i år kan jeg så se frem til nogle barnevelder-new hampshire-krydskyllinger. Der går allerede 3 i kravlegården. (Så hvis nogen mangler have-kyllinger, sååå ;) )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #178 Dato: 19 Februar , 2015, 08:49 »
Det med størrelsen kan jeg genkende  :) :) De var alle 3 større end forældrene omkring 20 ugers alderen og den ene hane afsindig flot. Han var dog meget vild og fik lokket tre af sine søstre til at sove i haven. Ingen kunne fange ham- vi prøvede simpelthen alt og var ude i ret Storm P agtige fælder til sidst  ::) ::) Min mand lånte et luftgæver og skød ham. Han vejede lidt over 3 kg 4 mdr gammel og galede meget og længe og tit oppe fra træerne :o Naboerne klagede til kommunen og det kan jeg godt forstå. Det tog mig 3 uger at få lokket hans damer til at sove sammen med de andre i skuret om natten...
 Dette års kyllingehold kommer til at gå for sig selv i en lukket gård, indtil hanerne er spottet og slagtede  :police: Mine to yndlingsskrukker (dværgmaranerne) foretrækker at ligge sammen i den store transportkasse nu, så de bliver lette at flytte /o Jeg er så nødt til at hente deres vand i dammen hver dag, så de ikke skal undvære favoritdrikken pga evt. hanekyllinger...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #179 Dato: 19 Februar , 2015, 13:07 »
Jeg vil også slagte hanerne tidligere i år. Jeg synes de 'fylder' meget og det kniber for hønerne at få del i godbidderne.  Hvis jeg finder en mulighed for det tror jeg hanerne kommer til at gå for sig selv. Jeg vil hellere bruge tid på hønerne- så de bliver tillidsfulde. Det er jo trods alt dem jeg skal leve med i årene frem.