Nu har jeg fået 11 æg siden lørdag

, og vores "nye Frk. Grøn", denne gang 100% FRØKEN

, har lige lagt sit første æg i dag siden ankomst til sit nye hjem i lørdags
Grøn har nu også haft
ret travlt med at arbejde sig op i hierakiet- æglægning har vist ikke stået øverst på tavlen...... Hun er allerede førerhøne nr. 2 og ægte Maran

På mig virker Maranerne ret intelligente. Store- og Bettesøs er rimeligt forsigtige ved guftid, men det lykkes dem hver eneste gang at gå lidt væk fra flokken og sige lokkelyde, hvorefter jeg kaster det bedste jeg kan, og de får således absolut
deres andel

Hvis jeg går hen til dem, er store T lige bag mig- han følger mig med madspand, roehakker til rengøring og Hermexcidebøtten lige meget

ALLE andre
inklusive Bettefis( nu degraderet til hane nr. 2) er væk når jeg kommer ind med andet end mig selv eller mad
Ellers må jeg blot nikke genkendende til at hybriddamerne har andre tricks under vingerne/i løbene end racehønsene

Carnache( staves ?) beskrev noget lignende,det jeg selv så. Mine nye høns var ikke selvhentere men derimod venligt afleveret i en kasse ved færgen

(Mange tak for det

, en stor hjælp!)
Nu har jeg regisreret deres tempo- med
min fysik = og 0 chance...........

De er nu lige så trygge som de andre og kan håndfodres ved køjetid

De spiser en del, men de lægger jo også æg næsten hver dag. NU er det uanset dem, der kommer forrest sammen med tunge T. til madspandetømning. Det ser forøvrigt helt skørt ud- jeg er hver eneste gang bange for, at han træder på dem. (note! husk at dele dem tidligt, hvis naboerne stadig er ok/med til forårets komme) nu er han næsten 1/2 år og den største, jeg har set- fra en seriøs avler- hybiderne er jo langt mindre end dværgmaranerne

UERFAREN- no doubt!
Jeg er lidt rørt over, at se de to rivaliserende hanner stå vinge ved vinge for at vise damerne, at hverken hvid- eller grønkål er farligt eller giftigt

, og at Bette er solidarisk med damerne ifbm. æglægning- han galer og galer, gerne oppe på noget højere en 1m. over jorden, så længe dameflokken skræpper op

Der er aldrig tvivl om, hvornår friske æg er kommet til
her på matriklen, og det er vist helt godt aht. kulden.......... eller hvad? Hvad gør alle jer, der arbejder heldags med frost og æg, der er lagt om morgenen/formiddagen? Tager de skade af frost/bliver anderledes?
Jeg kan ikke huske, hvad jeg gjorde for mange år siden med første hønsehold eller alle deres æg
Pyyh, der sker så meget hver dag, at ingen udover jeg selv længere har interesse i dagbogen- de udeladte ting husker man sjovt nok selv ved gennemlæsning...............
Sjovt nok startede det nye indlæg med kun 9 æg ialt, men så gik alarmen igen, igen.................... Hende med de lyseblå æg er klart den mest produktive- endnu...........