Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store adfærdsforskelle mellem racerne  (Læst 16366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Nu har jeg fået 11 æg siden lørdag  /o, og vores "nye Frk. Grøn", denne gang 100% FRØKEN  ::), har lige lagt sit første æg i dag siden ankomst til sit nye hjem i lørdags  :)
 Grøn har nu også haft ret travlt med at arbejde sig op i hierakiet- æglægning har vist ikke stået øverst på tavlen...... Hun er allerede førerhøne nr. 2 og ægte Maran  ;) På mig virker Maranerne ret intelligente. Store- og Bettesøs er rimeligt forsigtige ved guftid, men det lykkes dem hver eneste gang at gå lidt væk fra flokken og sige lokkelyde, hvorefter jeg kaster det bedste jeg kan, og de får således absolut deres andel  :D Hvis jeg går hen til dem, er store T lige bag mig- han følger mig med madspand, roehakker til rengøring og Hermexcidebøtten lige meget  8)  8) ALLE andre inklusive Bettefis( nu degraderet til hane nr. 2) er væk når jeg kommer ind med andet end mig selv eller mad  ;D
 Ellers må jeg blot nikke genkendende til at hybriddamerne har andre tricks under vingerne/i løbene end racehønsene  :o Carnache( staves ?) beskrev noget lignende,det jeg selv så. Mine nye høns var ikke selvhentere men derimod venligt afleveret i en kasse ved færgen  *d (Mange tak for det  <:, en stor hjælp!) Nu har jeg regisreret deres tempo- med min fysik = og  0 chance........... ??? De er nu lige så trygge som de andre og kan håndfodres ved køjetid  :D De spiser en del, men de lægger jo også æg næsten hver dag. NU er det uanset dem, der kommer forrest sammen med tunge T. til madspandetømning. Det ser forøvrigt helt skørt ud- jeg er hver eneste gang bange for, at han træder på dem. (note! husk at dele dem tidligt, hvis naboerne stadig er ok/med til forårets komme) nu er han næsten 1/2 år og den største, jeg har set- fra en seriøs avler-  hybiderne er jo langt mindre end dværgmaranerne :o :angel: UERFAREN- no doubt!
 Jeg er lidt rørt over, at se de to rivaliserende hanner stå vinge ved vinge for at vise damerne, at hverken hvid- eller grønkål er farligt eller giftigt  <., og at Bette er solidarisk med damerne ifbm. æglægning- han galer og galer, gerne oppe på noget højere en 1m. over jorden, så længe dameflokken skræpper op ::) Der er aldrig tvivl om, hvornår friske æg er kommet til her på matriklen, og det er vist helt godt aht. kulden.......... eller hvad? Hvad gør alle jer, der arbejder heldags med frost og æg, der er lagt om morgenen/formiddagen? Tager de skade af frost/bliver anderledes?
Jeg kan ikke huske, hvad jeg gjorde for mange år siden med første hønsehold eller alle deres æg  <J

Pyyh, der sker så meget hver dag, at ingen udover jeg selv længere har interesse i dagbogen- de udeladte ting husker man sjovt nok selv ved gennemlæsning...............

Sjovt nok startede det nye indlæg med kun 9 æg ialt, men så gik alarmen igen, igen.................... Hende med de lyseblå æg er klart den mest produktive- endnu...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Canarche

• Passiv bruger
Sv: Store adfærdsforskelle mellem racerne
« Svar #121 Dato: 22 November , 2013, 19:15 »
Det passer ikke med at ingen har interesse i din dagbog. Jeg læser den HVER gang med stor glæde. Det er bare ikke hver gang at jeg kommenterer noget.
Men godt at høre at dine fjer også har det godt.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #122 Dato: 22 November , 2013, 20:17 »
Jeg læser med og griner ofte højlydt så min mand rror at jeg er tosset.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #123 Dato: 22 November , 2013, 21:18 »
Jeg hygger mig nu også med at læse om din hønsegård. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #124 Dato: 23 November , 2013, 08:27 »
Ditto her  /o

Offline momik

• Bruger
« Svar #125 Dato: 23 November , 2013, 08:42 »
Ja, jeg læser det også med fornøjelse og får indblik i hønsenes adfærd.   /o
Vi får jo først høns til foråret, så følger ivrigt med på diverse underholdende sider.
Go'morgenhilsen fra Bente

Offline Connie

• Bruger
« Svar #126 Dato: 23 November , 2013, 10:03 »
også her ... eeelsker hønsegårdsfortællinger  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #127 Dato: 23 November , 2013, 13:12 »
Jeg havde ikke lige set på antal visninger før  ;D Ok, tak for tilbagemeldinger!!

Men hvad med æggene i frostvejr? Er der en venlig sjæl med svar om det? Er lige kommet hjem fra arbejde og har hentet dagens første to..............
www.DFfR.dk

Offline Liv

• Bruger
« Svar #128 Dato: 30 November , 2013, 15:46 »
Jeg læser også med, når jeg er på forum. Det er bare ikke så tit, da jeg ikke har tid til hverdag. Jeg kommenterer ikke så ofte på forum.

Hvis æg har fået frost, så kan de blive underlige i konsistensen, hvis man koger dem. De kan godt bruges til bagværk og andet, hvor der bliver blandet andre ingredienser. Holdbarheden kan også blive påvirket, da frosten kan få ægget til at udvide sig lidt, hvorved der kan komme små revner i skallen, hvor bakterier kan trænge ind. Hvis æg får meget frost, så kan det en ske, at de revner i rederne. Det var der nogle skriverier om sidste vinter på de meget kolde dage i januar og februar.
Venlig hilsen
Liv

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #129 Dato: 01 December , 2013, 13:29 »
Takker for svar  :) vi spiste dem scramblet på panden- de var helt ok. Men det er da rart at vide på forhånd, at de ser underlige ud som kogt.......... så er vi da forberedete  :D
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #130 Dato: 05 December , 2013, 11:00 »
Puuuuh hende Bodil er godtnok en voldsom størrelse............. :o

Skydedøren er lukket, men lemmen sidder i læsiden og er åben....... Min lille, stolte Bettefis insisterede på at alle damerne skulle ud en tur- de rundede dammen lidt over 8 og spiste det sidste spidskål, der lå fra igår ved siden af. T, kæmpestore T, har overhovedet ikke været ud af skuret...... han stak hovedet ud og galede efter de af hans damer, der var løbet med Bettefis- det havde igen effekt  :), så han trak næbbet ind igen for at spise morgenmad indendørs  :D De andre fik lidt korn og majs udenfor, og han fik så en håndfuld inde for sig selv......
 For lidt siden luftede Bettefis damerne igen- det undrer mig altså, at det er de unge Orpington, der først kommer med ud hver gang???  ::) Prøver han at "stjæle dem" fra T?
 De små hybrider løber nærmest sidelæns og samtlige Orpington har virkelig sus i skørtene i dag  :laugh: Jeg kom til at tænke på Can Can for lidt siden, da de hoppede rundt på den lille runde udendørs........
 Jeg har kogt suppehorn, blandet op med havregryn, hør- og hirsefrø- nu mangler der bare et hvidløg........ de skal have lidt at hygge med indenfor, når den egentlige orkan sætter ind om nogle timer- der bliver de  lukket inde for første gang i dagtimerne  :P Iflg TV2 rammer den først ved to-tiden og bliver således kun smidt i seng et par timer tidligere, end de selv vælger for tiden................. Jeg glæder mig til at servere den pudsige blanding toppet med den tydeligvis lækre Hentastic, som Tanja skaffede hjem. De har kun fået et par små håndfulde endnu, og alles hoveder gik op og ned i dobbelt tempo  :laugh: :laugh: Høns har jo altså ret hurtige, rykvise hovedbevægelser, men det her var ekstremt......... høns på amfetamin!?  ;D Selv de to Farverollesdamer virkede nærmest travle  :o IKKE normaladfærd.
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #131 Dato: 05 December , 2013, 11:26 »
Skøn beskrivelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #132 Dato: 06 December , 2013, 16:24 »
Få skader her........... en imponerende kraftig stolpe med drengenes basketballplade er knækket i bunden  :o, og et par sorterede affaldssække er kastet rundt og "har tabt lidt af fyldet"- en delvis ommer, men velfortjent- de kunne faktisk godt have været bortskaffet med den fine, lange varsling tidsmæssigt  <G
 Taget på det lave hus var kastet af, men det lille to- etagers holdt........... også mht nedbør  :)

I dag vendte vinden, så porten har været åbnet, men ikke hejselemmen. Jeg løftede taget til det lille "nu skrukhus?" på plads og åbnede indgangsrampen. Lågen til det lille højhus blev sat i spænd vha en stolpestump, så den ikke lukkede høns ude el. inde pga vinden...............  >:(

I det lave serverede jeg grønt( broccoli, mere spidskål og iceberg), i minihøjhuset var der ris med en flødesovs, kyllingelever og div. svampe, i skuret blot de sædvanlige æglægningspiller + lidt korn/m. majs til morgen middag og nu snart aften :angel:

Jeg har influenza men har kunnet iagttage flokken fra det store skydedørsparti hele dagen  ;D
Begge (dværg) Maraner/ Barneveldere/ og de to hvide hybrider spiste grønt, T gik efter ris med sovs sammen med de tre yngste høner, de øvrige spiste morgenmad i skuret med Bettefis........... Resten af dagen har alle kaglet højlydt om de nye muligheder  :laugh: De har pilet fra det ene hus til det næste i små grupper for at undersøge det hele, hver eneste gang der var lidt opholdsvejr. *f Jeg tror de har haft en spændende dag, men ingen har lagt æg- de var nu også ret stressede over orkanen igår og de vilde haglbyger her først på dagen  ::)- helt ok, og det kommer nok igen med mere fredelige omgivelser  *k Jeg oplevede lyden af hagl på bliktag ved frokostserveringen............. hold da k...  :o regn ok, meeen............
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #133 Dato: 08 December , 2013, 10:44 »
Sne er da bestemt ikke det store hit  /d Sure, skræppende damer og to meget skingert galende herrer  :o :o Sikke en larm de første par timer............
 Jeg lavede havregrød, lod det køle af og serverede med div. små frø, kerner og blandede så op med byg og hvidløg- Der blev helt stille i skuret et par timer  ;D Alle foretrækker helt tydeligt de grovvalsede og ikke for lang kogetid.
 Da de var færdige med morgemaden, kom de alligevel ud i haven allesammen. De stod i grupper og bare nød den kraftige sol i den hvide sne. Minie, den yngste og derfor mindste Legbar, frøs åbenbart, så hun stillede sig tæt op ad Kæleputte- hendes reservemor og beskytter  <. Efter lidt tid lagde Putte den en vinge over den lille  *b Sådan stod de i over en time............ Kæleputte er "fejlfarvet" men en helt igennem vidunderlig høne- jeg synes hun er utrolig smuk og dejlig og rolig og klog og................  :laugh:  :laugh:
 I dag er der trist, mørkt, vådt og blæsende, så både skuret og småhusene er igen åbne som lægivere. I eftermiddag laver jeg lidt hirsegrød- en hønsevariant af hel hirse, med lidt olie og levertran rørt i inden servering. Resten af familien må nøjes med æbleskiver  ;)
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #134 Dato: 09 December , 2013, 15:59 »
 *Der er da gået totalt forår i Bettefis- han puster sig op og træder høner til højre og venstre  8) De yngste, altså Minnie og Bianca sørger for at holde sikker afstand til den nye Don Juan- hvis ikke han havde boet her så længe, ville han være "omdøbt" nu  :laugh:
 Altså han er set danse både højre og venstre rundt om damerne et par gange tidligere, men nu tror han da vist vinteren er ovre  ::) Den foretrukne galeplads har hidtil været taget på det lave hønsehus- nu er den erstattet med en kraftig fyrregren i over 2 meters højde  *f T. har overtaget den tidligere plads men er heldigvis knapt så tændt- der er en del ret små høner, som ikke skal overbelastes. Haneego = jo større jo højere placering rent fysisk  <:, men lyden kommer jo netop længere rundt på den måde  <J Jeg håber ikke det koster ham livet pga naboerne..........

De ellers så hvide damer har fået sort skæg ( Bianca + Kæleputte) pga våd jord at rode i- det ser lidt pudsigt ud og minder mig om de skønne, ældre portugisiske kolegaer i Andorra for mange år siden........ :)
www.DFfR.dk