Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)  (Læst 69736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #105 Dato: 03 Marts , 2013, 23:12 »
Derfor: Gad vide om det overhovedet er et problem med salmonella hos hobbyhøns? Man kan selvfølgelig altid finde undtagelser, der bekræfter reglen, men er der generelt et problem?

Jeg vil tro at der fra tid til anden forekommer Salmonella i de fleste hønsehold. Om det i sig selv er et problem? For de fleste med egne høns vil jeg sige nej, men det kan være et problem hvis et Salmonellaforurenet æg bruges råt af én som ikke er vant til 'rigtige' æg. Eller hvis det indtages af en person, der af andre årsager, har et svagt immunforsvar.  ;)

Vi har brugt egne æg i 14 år. Til alt muligt. Rå som varmebehandlede. Og aldrig haft problemer.

Nu er det jo de færreste hobbybesætninger som undersøges for salmonella. Men HVIS vores æg skulle være så farlige, som det påstås, så BURDE det vel bugne med tilfælde salmonella smittede folk eller ?.

For der er mange som bruger selv deres egne æg, rå både i is og æggesnaps og der er også mange som sælger/forære æg væk ??

Jeg tror lidt det er her forskellen ligger. Vi der er vant til egne æg, tror jeg ikke vil reagere (voldsomt) hvis vi løber ind i et enkelt æg med lidt Salmonella. Problemet opstår nok først når vi bruger dette æg i en kiksekage, som vi herefter opmagasinerer i et køleskab, i en uges tid, ved en ikke nærmere specificeret temperatur, før vi sætter tænderne i den. (Skræmmeeksemplet fra et sted i det nordjyske for en del år siden).

Nu er der jo en kedelig tendens til i danmark, at hvis noget kan ha en risiko, så skal det død og pine forbydes herfra og til helvede.

Jes - jeg er helt med på hvad du mener. Men, det er jo netop her kæden falder af for FVST og ministeren. De argumenterer for at det kontrolapparat og de regler de har sat op, giver forbrugerne sikkerhed.

Der var aldrig nogen der svarede på hvor ofte industriproducenter af æg skal udtage æg til Salmonellatests, men jeg kan ikke forestille mig at det skal gøres mere end 4 gange om året. Så 4 dage hvert år (1,1 pct af tiden) er der en hvis sandsynlighed (det er jo ikke alle æg produceret pågældende dage der udtages til test) for at æg fra en given industriproducent er Salmonellafri. Hurra for en sikkerhed. /d /d

For at synliggøre 'problemet' eller synliggøre hvor falsk den omtalte sikkerhed, i virkeligheden er, så lad os drage en parallel til et andet område hvor man også fokuserer på sikkerhed.

Sikker sex - brug kondom.

Hvor mange vil bruge penge på kondomer der yder max 1,1 pct sikkerhed for beskyttelse mod svangerskab og/eller kønsrelaterede sygdomme.

Jeg tror sgu ikke den reklame sælger, ligegyldigt hvad producenten bruger som trækplaster. 

« Senest Redigeret: 03 Marts , 2013, 23:19 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #106 Dato: 04 Marts , 2013, 11:06 »
Link fra gårsdagens indslag i TVMidtVest
http://www.tvmidtvest.dk/nettv/?id=22910

Jeg kunne nu bedre lide P4 Sjællands dækning. Her fokuseres meget på at der alligevel bliver solgt æg..
Desværre bliver det heller ikke nævnt at i Sverige er der en grænse på 200 høns for kontrol. Det sagde jeg ellers rigtig mange gange...

Det positive er så at Dennis Flydtkjær (formand for fødevareudvalget) er positiv for ikke at kræve blodprøver :D også Simon Kollerup lyder positiv, men dog knap så meget.

Link til artikel, der kan kommenteres
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/aeg-saelgere-ser-stort-paa-loven <P
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2013, 11:17 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #107 Dato: 04 Marts , 2013, 11:29 »
Jeg henviste også flere gange til svenske og engelske regler, og også til at jeg gerne må servere rå æg for gæster her i huset, hun filmede, men viste desværre ikke at jeg satte tænderne i en frisk udslået æggeblomme.
Til gengæld var hun ret duperet af vores fine maranæg /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #108 Dato: 04 Marts , 2013, 11:31 »
Jeg blev ringet op i morges da jeg lige var på vej ud af døren. Tv2 Fyn ville da lige have været forbi her til formiddag. Det er godt nok træls som det der arbejde kommer i vejen for ens hobby... Nå, jeg gav dem Peter Aggers tlf. nr. og så må vi se hvad der sker. Ellers gav jeg dem lov til at kigge forbi i morgen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #109 Dato: 04 Marts , 2013, 11:48 »
Godt gået til film stjernerne  samt Henriette /o  /o  /o  /o  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #110 Dato: 04 Marts , 2013, 11:49 »
Jeg blev ringet op i morges da jeg lige var på vej ud af døren. Tv2 Fyn ville da lige have været forbi her til formiddag. Det er godt nok træls som det der arbejde kommer i vejen for ens hobby... Nå, jeg gav dem Peter Aggers tlf. nr. og så må vi se hvad der sker. Ellers gav jeg dem lov til at kigge forbi i morgen.

Flot gået Henriette /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #111 Dato: 04 Marts , 2013, 11:50 »
Rigtig godt TV indslag! Desværre synes jeg lidt, at det lyder som om at vi hobbyavlere slet ikke vil teste for salmonella, men det er jo kontrolprogrammet det handler om, men det nævner de først et stykke inde i udsendelsen. Men flot og godt indslag. Fine æg I har I to :D.

Det er meget pudsigt at Benny Engelbrecht fra Socialdemokraterne, lovede Wanda ændring af loven i 2008, men nu er han tavs som graven. Han fik spørgsmålet stillet af mig via Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt en tilhørende e-mail, men der har ikke været en lyd at høre fra ham. Brudte løfter :(.

@Henriette: Supergodt med en dækning fra Fyn også /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #112 Dato: 04 Marts , 2013, 12:20 »

Link til artikel, der kan kommenteres
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/aeg-saelgere-ser-stort-paa-loven <P
Jeg har kommenteret, men jeg kan ikke se mit svar. Kan du / I?
Venlig hilsen Tanja

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #113 Dato: 04 Marts , 2013, 12:24 »
Nej, jeg kan heller ikke se dit svar.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #114 Dato: 04 Marts , 2013, 12:26 »
jeg kan se Tanja svar.. 2 gange :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #115 Dato: 04 Marts , 2013, 12:28 »
Nu kan jeg også se det. Også 2 gange :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #116 Dato: 04 Marts , 2013, 12:32 »
Ja, jeg kan også se det to gange nu ::) :-[.
Venlig hilsen Tanja

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #117 Dato: 04 Marts , 2013, 17:08 »

Det er meget pudsigt at Benny Engelbrecht fra Socialdemokraterne, lovede Wanda ændring af loven i 2008, men nu er han tavs som graven. 
@Tanja det må han nok ikke for Margrethe Vestager det er jo hin der bestemmer  *g
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #118 Dato: 04 Marts , 2013, 20:46 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #119 Dato: 04 Marts , 2013, 23:06 »
Det bedste forsvar er stadig et angreb.

Nu hvor 'vi' havde taletid kunne det have været en god ide at angribe 'den falske sikkerhed' som Salmonella tests hos industriproducenter giver. (Jeg forstår fra dagens klip at det kun er 3 gange om året der udtages æg til test, hvor jeg i tidligere indlæg 'antog' at det var 4 gange om året)

De fleste politikere er som ål. Glatte, slimede og svære at holde fast. Så det kræver et præcist og fast tag at holde dem fast (uanset farve  ;D).

Det ville have været fint om man i dagens indlæg kunne have sået tvivl om værdien af det testprogram for Salmonella i industriæg, som politikerne lovpriser (læs - klamrer sig til), enten fordi de ikke ved bedre, eller fordi det er bekvemt for dem.

Og lad være med at have ondt af politikerne. De fleste, ser kun 'os' og resten af befolkningen, som stemmekvæg. Mange af dem lever desværre i en 'ophøjet verden'.

Men ellers godt gået Finn, Marianne og Peter.
Mvh
Erik Andersen