Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)  (Læst 69807 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ang Høringssvar om salg af æg (Privat)
« Svar #90 Dato: 01 Marts , 2013, 07:35 »
Tanja i P4 Sjælland
http://www.dr.dk/P4/Sjaelland/Nyheder/Holbaek/2013/02/28/130001.htm

Sådan >:D
Og Finn Jensen ;D. Supergodt indslag. Det er jo selvmodsigende, at FVST siger at de ikke vil tillade salg af æg uden om fuldt program, for det sikrer ikke danskerne mod salmonella i æggene - MEN DET GØR DET DA - når æggene ER testet for salmonella! Det giver da så lidt mening.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #91 Dato: 01 Marts , 2013, 19:31 »
hvorfor kan jeg kun finde en skreven nyhed og ikke selve udsendelsen ???
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #92 Dato: 01 Marts , 2013, 20:10 »
hvorfor kan jeg kun finde en skreven nyhed og ikke selve udsendelsen ???
http://www.dr.dk/P4/Sjaelland/Nyheder/lyt/

Kl. 5.30, 7.30, 8.30 (indeholder også kl. 9.30) og 13.30 :).
Venlig hilsen Tanja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #93 Dato: 01 Marts , 2013, 23:06 »
Det er jo selvmodsigende, at FVST siger at de ikke vil tillade salg af æg uden om fuldt program, for det sikrer ikke danskerne mod salmonella i æggene - MEN DET GØR DET DA - når æggene ER testet for salmonella!

Testen for Salmonella sikrer ikke mod Salmonella i æg, hverken fra industrien eller fra stalddørssalg. Det reducerer risikoen. Og lige meget for begge typer af æggeproduktioner, vil jeg mene.

Salmonella, og alle andre bakterier, kommer/angriber fra den ene dag til den anden. Og et sådant tilfælde kan indtræffe dagen efter udtagning af æg til kontrol, i begge produktioner. 

Og det burde en 'specialkonsulent i FVST' være fuldt vidende om, så hun må antages at udtale sig mod bedre vidende.

Hvor mange gange om året kræves udtagning af æg til kontrol for Salmonella i en industriproduktion?

Hvordan var journalisten der har skrevet indlægget på P4? Var hun engageret i emnet, eller virkede hun blot som en der var ude efter en hurtig nyhed?

Jeg tænker her om man evt kunne bruge hende som sparringspartner for lidt flere artikler og lidt flere argumenter for en liberalisering af reglerne omkring 'stalddørssalg'.

Som reglerne er i dag, og som virkeligheden i lille DK er, så foregår der jo 'civil ulydighed' over det meste af DK. Jeg ser dagligt indtil flere skilte med 'Æg sælges' langs de veje jeg bruger. Og jeg er sikker på at i andre oplever det samme. Og det vil med sikkerhed ikke ændre sig, uden en ændring af reglerne, eller en bekostelig kontrolforanstaltning fra FVST.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #94 Dato: 02 Marts , 2013, 18:23 »
For æg til stalddørssalg er det hver 18 uge, altså 3 gange om året der skal tjekkes æg.

Men jeg synes faktisk at hendes svar om at vi skal have stramme regler for at bevare status som salmonellafrit er der hvor kæden virkelig hopper af. Det giver slet ingen mening når de i Sverige har haft den status længere end Danmark og der er ingen kontrol ved hønsehold mindre end 200 dyr. Så er det argument da virkelig punkteret.

Indslaget blev lavet onsdag og journalisten havde fat i Jakob Jensen som er i fødevareudvalget og har fat i sagen og vil følge den.

Også i onsdags var TvMidtVest her forbi og filme og videre til Marianne. Det skulle komme i morgen aften efter hvad de sagde. De har også haft fat i fødevarestyrelsen og såmænd også Landbrug&Fødevarer der godt er klar over som ERik skriver at der sker et ganske omfattende "illegalt" salg...

Jeg kan høre at specielt den med Sverige det er virkelig et godt argument.. Det er meget svært for FVST at holde fast i krav om blodprøvet etc. når Sverige ikke har. Så jeg er stadig forhåbningsfuld men det kræver stadig pres og vi blive ved!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #95 Dato: 02 Marts , 2013, 19:13 »
Måske skulle en af os fynboer også kontakte de lokale medier??? Eller er der nogen der er i gang allerede?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #96 Dato: 02 Marts , 2013, 19:27 »
Måske skulle en af os fynboer også kontakte de lokale medier??? Eller er der nogen der er i gang allerede?

Jo, gør endelig det Henriette. :).
Venlig hilsen Tanja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #97 Dato: 02 Marts , 2013, 22:49 »
Jeg kan høre at specielt den med Sverige det er virkelig et godt argument.. Det er meget svært for FVST at holde fast i krav om blodprøvet etc. når Sverige ikke har.

Enig, det er et meget vægtigt argument.

Normalt taler man om at man skal 'gå efter bolden', men der er INGEN regler uden undtagelse.

Med udtalelsen fra FVST synes jeg faktisk det vil være retfærdiggjort at 'gå efter bolden, selvom det fælder en 'mand' undervejs'.

Dette var hvad eksperten (fra FVST) sagde til P4 Sjælland, eller det var ihvertfald hvad artiklen sagde:
''I Danmark har vi valgt at have et salmonellakontrolprogram som dækker helt fra avlsdyrene og til stalddørssælgerne. Det har vi gjot fordi vi gerne vil sikre os at forbrugerne får æg, der ikke er salmonella i, siger Anette Perge.''

Nogen burde bede hende udstede en 100 %-garanti for at der ikke vil forekomme Salmonella i æg fra industrien. Det burde jo være relativt let at gøre for hende, med det fantastiske kontrolprogram, hun argumenterer så varmt for. Som allerede nævnt tidligere tror jeg hun udtaler sig mod bedre vidende, og det burde hun helt klart holdes op på.   

Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #98 Dato: 03 Marts , 2013, 11:57 »
Jeg er ret sikker på at der i det ganske land er en del borgere, der egentlig mener at kontrollen med havehøns bør være endnu skrappere end for industrien.
Der findes et stort antal bakterie forskrækkede borgere, der er sikker på at kontrol er vejen frem.
Man høre det mellem rækkerne i supermarkedet, når talen eks falder på de omdiskuterede frosne hindbær " så må de jo øge kontrollen så vi forbrugere ikke risikerer noget"
Og hvad æg angår,, " så tager jeg altid buræg, hvor man kan være sikker på at der ikke er salmonella.

Jeg husker også min nabo stå og råbe af mig at jeg skulle lukke mine dræbermaskiner inde, at de var pissefarlige, og at jeg kunne smitte naboerne med fugleinfluenza.
derefter holdt jeg op med at have besøg af naboens unger, og sendte istedet mine egen over og lege hos de andre, selvom der åbenbart ikke var nogen der tænkte over at hvis ungerne havde fugleinfluenza kunne deres unger jo også smittes.

Jeg oplevede sidste år, at en af mine gamle naboer til et arrangement på skolen spurgte om jeg solgte æg, for det havde de hørt, og om jeg ikke vidste at det er forbudt,, jeg kunne jo kun sige hvad rigtig er, at jeg ikke sælger æg, men hold da op, den ene nabo har en hønsegård med 20 hybrider, og jeg kunne da godt lide at vide hvor mange kager de bager og æggekager de spiser..

Jeg er dog sikker på at alle disse udtalelser bunder i uvidenhed, fordi man kun lytter med et halvt øre, men hvis dette kom ud til afstemning, er jeg bange for at havehønsene tabte den kamp.
Jeg troede slet ikke at folk der er opvokset på landet, havde den holdning til ting omkring fødevare. på den anden side, har de heller ikke meget til overs for dyrevelfær.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #99 Dato: 03 Marts , 2013, 17:27 »
Jamen folk er desværre forskrækkede og ikke mindst MEGET uvidende, Men det gør det heller ikke nemmere når aviserne altid BLÆSER tingene op og skriver om dommedag. Det ødelagde meget for hobbyfjerkræet da fugle influenzaen kørte i 2005/06 og vi ALLE skulle dø. (okay det skal vi selvfølgelig også, bare ikke af fugleinfluenza).....

Desværre forsvandt der også rigtig mange racer, især  store racer høns, kalkuner og svømmefugle, for folk blev enten bange for at holde dem, eller de kunne ikke holde dem hermetisk indelukkede, som loven dengang foreskrev. /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #100 Dato: 03 Marts , 2013, 18:25 »
Suk.....
Prøv at stave kontrol bag fra.............LORT NOK  :angel: Sorry
Men for meget kontrol gør at det hele bliver som når man staver baglæns  :o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #101 Dato: 03 Marts , 2013, 18:49 »
Så er der sendt en mail til TV2 Fyn og Fyens Stifttidende. Så må vi se om det giver bonus.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #102 Dato: 03 Marts , 2013, 19:30 »
Er der lavet undersøgelser, som viser, at salmonella er lige så hyppig hos hobbybesætninger, som i industrien?

Her på Forum( har ikke lige kunne finde det i farten) ligger der et sted en undersøgelse, der peger på, at når høns får brugt kråsen, ved at spise grovfoder og kråsesten, sker der to ting. Dels vokser kråsen, dels falder PH-værdien i kråsen. Det giver en bateriehæmmende effekt. Høns er også meget glade for græs, som skulle indeholde et bakteriehæmmende stof.

Modsat de fleste havehøns, har industrihøns ikke adgang til hverken grovfoder, kråsesten eller græs. De får kun "færdigtygget" pillefoder. Derfor får de ikke brugt kråsen på naturlig vis, og derfor opnår de heller ikke den bakteriehæmmende effekt, som sker hos hobbyhøns.

Derfor: Gad vide om det overhovedet er et problem med salmonella hos hobbyhøns? Man kan selvfølgelig altid finde undtagelser, der bekræfter reglen, men er der generelt et problem?

Mine først høns fik jeg til min 10 års fødselsdag. Det er et par dage siden. Jeg kan ikke mindes, vi nogensinde har været kollektivt syge af maveonde ell. pga madinfektion, hvor alle jo ville blive ramt, hvis det kom fra hønsene. Aldrig nogensinde. Jeg har ikke kendskab til nogen, der er blevet syge af deres egne hjemmeproducerede hønseprodukter, æg, som kød - aldrig!

Mon ikke det er industriens dårligdomme visse bureaukrater projicerer over på hobbyfolket? Bureaukraterne skal selvfølgelig også have noget at lave, hvorfor de konstant finder på nye "spændende" beskæftigelsesprojekter - for dem selv, vel at mærke.

Kort og godt, findes der dokumentation for et reelt salmonellaproblem hos hobbyavlere, hvilket man som minimum må kræve, af den slags fusentaskere, der åbenbart er sat i verden for at genere os andre mest muligt.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #103 Dato: 03 Marts , 2013, 19:47 »
Nu er det jo de færreste hobbybesætninger som undersøges for salmonella. Men HVIS vores æg skulle være så farlige, som det påstås, så BURDE det vel bugne med tilfælde salmonella smittede folk eller ?.

For der er mange som bruger selv deres egne æg, rå både i is og æggesnaps og der er også mange som sælger/forære æg væk ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #104 Dato: 03 Marts , 2013, 22:11 »
Suk.....
Prøv at stave kontrol bag fra.............LORT NOK  :angel: Sorry
Men for meget kontrol gør at det hele bliver som når man staver baglæns  :o

hi hi  /o

Mon ikke det er industriens dårligdomme visse bureaukrater projicerer over på hobbyfolket? Bureaukraterne skal selvfølgelig også have noget at lave, hvorfor de konstant finder på nye "spændende" beskæftigelsesprojekter - for dem selv, vel at mærke.

Nu er der jo en kedelig tendens til i danmark, at hvis noget kan ha en risiko, så skal det død og pine forbydes herfra og til helvede. Det medfører så bare en masse bureaukratiske finurligheder som indimellem er så fuldstændig tåbelige at det ikke er til og fatte. Det er ligesom om at der ikke må findes og bruges sund fornuft mere.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk