Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?  (Læst 1783 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?
« Dato: 15 Oktober , 2012, 14:01 »
Jeg skal hente et par nye høns imorgen tirsdag (isa brown), som jeg skal sætte sammen med de høns, jeg har i forvejen (to orpington, to favorolles og en plymorock + favorolleshane).
"Nye som gamle" er omkring 7 - 8 mdr. gamle.
Spørgsmålet er, hvordan jeg gør det bedst, så der ikke bliver unødig ballade og mobning fra de gamle til de nye? 

Jeg henter dem imorgen formiddag, og tænker, om jeg skal lade dem gå på hver side af et hegn, så de kan vænne sig til synet af hinanden? Både gammel gruppe og de to nye høns vil kunne have cirka 50 m2 hver.
Eller skal jeg bare "hardcore" sætte de nye ind i hønsehuset, så de kan se, hvor de skal sove - og så lade dem selv komme ud i "løvens hule", når de er klar  :)?

Eller er det bedst at jeg lader de nye bo i en papkasse indtil de gamle er gået i seng og så sætte dem ind på pinden ved siden af?

Håber, at nogle af jer med erfaringer indenfor dette, vil drysse lidt af dem ud over mig  ::)... 

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2012, 14:49 »
Jeg vil gætte på at det er de nye høns der er efter de andre.Isa-er er nogle banditter overfor andre godmodige kræ.Har oplevet det selv.
Hvis du har muligheden for at dele dem så ville jeg gøre det.Sæt dem evt sammen når de har set hinanden an.
Du er heldig hvis du slipper helt for ballade.De skal alle have fundet deres trin på
stigen.
Pøj pøj med det  :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:03 »
Åhhh, er det rigtigt? Er Isa nogle hønse"kællinger"?
Jeg nyder roen og idyllen blandt mine andre, rolige, gumpetunge og hyggelige høns + hane - og vil da helst ikke have det ødelagt  :-\.

Tusind tak for dit svar - jeg vil skille dem ad i opstarten.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:03 »
Der vil nærmest helt sikkert blive ballade..
Men at det er esaerne der er de nyankomne, hjælper nok lidt på det hele. De plejer at klare sig rimeligt godt, med deres hidsige temperament  ;)

Var det den anden vej rundt, ville jeg være skeptisk.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:05 »
Du skal bare husk, at når du har esa Brown installeret i hønsegården, er det svært at sætte nye høns og kyllinger ind i flokken..og ja de er nogle stride kællinger  :D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:14 »
Åh nej igen igen - jeg har helt fortrudt, at jeg har bestilt disse to høns!
Jeg har på ingen måde lyst til ballade og har i den grad lyst til at få kyllinger eller nye høns ind i flokken med mellemrum...

Den eneste grund til at få et par isa'er er, jeg har haft høns siden marts måned, og jeg er ved at være noget trist over, at der ikke har vist sig et eneste æg endnu.
Jeg har svært ved at have tålmodighed til at vente til foråret - og så tænkte jeg, at hvis der er noget, der er sikkert ved isa'erne er det, at de lægger æg. Jeg vidste ikke, at deres temperament var så iltert.
Har bare set fire af dem gå rundt i en bekends have. Og de var meget fredelige indbyrdes. Men det er jo noget helt andet end at blive sammenført, ved jeg godt...

Tusind tak for jeres ærlighed  :) - jeg vil gå i tænkeboks, om jeg skal springe fra og blive ved med at købe æg i Irma... Og så lade Oda, Magda, Signe, Emma, Agnes og Karl Oscar slippe for nye beboere.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:19 »
Gør du som planlagt.De høns du har starter sikkert med at lægge æg i vinter eller tidlig forår.Indtil de andre er godt igang kan du samle dine æg fra disse 2 damer.Til foråret når de andre lægger æg (og inden kyllingetid) kan du jo vælge om de skal væk igen.Det kan jo ske på mange måder . :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:27 »
Du har ret - en eller anden kunne jo komme til at svinge øksen, hvis ordene "ro i flokken" ikke findes i de to nye damers ordbog  ;D...

Miss Christina

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:29 »
har du slet ikke tænk på evt sygdom

når nye Dyr kommer til uanset race
ville det da være mest sundt (både for nye og gamle høns)at isolere nye dyr gerne mellem 3 til 5 uger inden de sættes til den forhåbentlige raske "gamle" flok

og nej isoler ikke lige op af den gamle flok ;)

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2012, 15:38 »
Jo, jeg har faktisk tænkt på det med sygdom og jeg giver dig helt ret - men indrømmet, har jeg valgt at lukke øjnene for det  :-[...

Jeg bor i en parcelhushave og har ikke mulighed for opdelinger, har ikke flere hønsehuse eller hønsegårde - det tillader min 700 m2 grund med naboer alle steder desværre ikke.
Så min meget begrænsede mulighed for "udvikling og udskiftning" i min lillebitte hønseflok bliver nødt til at foregå på den "skrabede" måde uden adskillelse...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:08 »
Hvis dine høns er 7-8 måneder gamle, så burde de lægge æg nu. Høns begynder for det meste med at lægge æg, når de er mellem 4½ og 6 måneder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:26 »
@Irene - Glæd dig til dine nye høns. Det skal nok gå. Ballade kan man ikke undgå, når nye individer kommer ind i hønseflokken, da herakiet skal i orden, så alle kender deres plads, inden man bliver rigtig gode venner.

Jeg har haft Isa´er konstant i 5 år nu - og jeg må igen undre mig over det skudsmål Isaerne skal have. De er høns som ved, hvad de vil, derud over kan jeg overhovedet ikke nikke genkendende til, at de skulle være specielt forfærdelige over for nye medlemmer af flokken. De markerer sig et par gange, og ellers lader de de ny forstå, at de skal ses an, inden de kan regne med at blive medlemmer af familien men det betyder ikke hak. Her i hønsegården er det sørme min rolige faverolles, som er en rigtig strid madamme, når der kommer nye...og hun behøver overhovedet ikke hjælp fra Isaerne eller andre..bisseriet klarer hun fint alene.

I dit tilfælde kommer der to Isaer ind i flokken, og du har overhovedet ingen grund til at frygte rædselsscenarier, hvor de to nye skræmmer livet af din flok.

...så tag du det blot med ro.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Miss Christina

• Gæst
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:27 »
hvis du har en garage
kan den bruges som nød løsning  ;)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:28 »
Helle   /o

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:29 »
Jeg er enig, Lene - jeg undrer mig også meget over, at de ikke er kommet igang endnu...
De fælder ikke, der har været ro og fordragelighed hele tiden og de har det virkelig godt både hvad angår foder og plads (seks individer på omkring 100 m2 burde være ok nok plads?).
Og det er derfor jeg tænker, om jeg er den første hønseejer af høns, der ikke kommer til at lægge æg ever  :-\?
Ej, joke - jeg ved godt, at det kommer til at ske til foråret. Men det undrer mig virkelig, at de ikke er startet.