Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?  (Læst 1779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline arddun

• Passiv bruger
Sv: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?
« Svar #30 Dato: 16 Oktober , 2012, 13:03 »
ja jeg er jo en rigtig hønemor, så jeg har ikke turde lade Matilde komme ind i flokken, da de jog voldsomt rundt med hende. SÅ jeg har ladet dem gå side om side i hver sin halvdel af hønsegården som jeg har delt med et stormasket hegn. Så kunne de få hovederne sammen men Matilde har kunne flygte hvis det blev for voldsomt. Idag har jeg så ladet 1 efter 1 komme ind i Matildes halvdel og det ser ud til at fungerer uden nogen kampe overhovedet. Bare min erfaring.
Og så et spørgsmål fra en total nybegynder, hvorfor hænger kammen på en høne mens den står op hos de andre? På forhånd tak for input, Karen
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #31 Dato: 16 Oktober , 2012, 13:12 »
Det er fordi nogle racer har det som hedder faldkam, f.eks Italienere. Det har mange hybrid høns også.

Men det kan også være en meget grov fejl, hvis det er racer som IKKE skal have. Fordi kammen bliver så stor så den vælter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline arddun

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 16 Oktober , 2012, 13:14 »
tusind tak, jeg tror du har helt ret, det er en grünleger som har en væltet kam, men hun er den mest pålidelige æglægger af dem alle :-) min kære Misse. alle de andre har fine store opretstående kamme.

fantastisk så hurtig jeg får svar herinde. Tak for den kæmpe støtte dette forum er

Karen
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 16 Oktober , 2012, 16:20 »
Tak for forespørgslen til min sammenføring  /o.

De to nyankomne damer (som åbenbart skulle vise sig at være lohmann og ikke isa'er) tøffer rundt i en indhegning for sig - og hanen og de andre høner går lige på den anden side.
Hanen er meget interesseret i de to nye og gør sig cirka 2 meter højere end han ellers kan prale af at være  :), og tøserne virker lidt græsk katolske...
Kun min favorolles høne, der er noget usikker og ikke så tillidsfuld i forvejen, er lidt oppe at køre og kommer ind imellem med helt nye og sjove lyde  :D.

De har gået hver for sig i et par timer og og de nyankomne har fået masser af mad og drikke - og gået ud og ind af hønsehuset flere gange.
Så mon ikke, at de nye kan tøffe efter de andre, når de tænker på at gå til køjs. Og så får de lov til at stå op sammen imorgen.
Det skal nok gå fint.

Jeg er enig i, at høns ikke er de klogeste individer i verden - dog er de jo meget kloge på det, der er vigtigt for en høne at være klog på  /o.
Men jeg har et par gange trænet høns med klikkertræning (har faktisk rejst hele vejen til Arkansas for at komme på et klikkertræningskursus med høns). Og jeg siger jer, at de høns kunne trænes til alverdens små og større øvelser. Vildt sjovt - og meget tænkende høns, når belønningen er god nok  :laugh:...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #34 Dato: 16 Oktober , 2012, 16:27 »
Lohmann skulle heller ikke være så krakilske, da det er dem som bruges i økologiske hønserier og de må dermed ikke må næbkuperes og de kommer også ud i dagslys, så de bedre kan se hinanden. Så det nytter ikke hvis de er alt for kaniballistiske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 16 Oktober , 2012, 16:31 »
Ah, tak for god info, Lene - jeg så godt, at de ikke er næbkuperet og undrede mig egentlig.
Men nu har jeg svaret  /o.