Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?  (Læst 1778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Sv: Sammenførsel af nye høns uden ballade i hønsegården?
« Svar #15 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:34 »
Tak for råd "den anden vej rundt", Helle og Miss Christina  :D.
Jeg henter tante et og tante to imorgen, og håber, at de ikke bliver omdøbt til de to hønsemadammer!
Jeg skal jeg nok skrive, hvordan mine erfaringer er med at få dem ind i flokken.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:35 »
Kunne det tænkes at de lægger æg udenfor, nu når de har så meget plads, eller at der er noget/nogen som tager æggene ?

Eller kan de have utøj.?

Hvad fodres der med ? for selv de bedste æglægger hybrider lægger ikke mange æg, hvis foderet ikke er i orden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:43 »
Tak for forslag til, hvad der hæmme æglægningen.

Ingen utøj og jeg er meget ihærdig og opmærksom på at forebygge for blodmider osv.
De har for flere måneder siden haft noget "halsorm" (kaldte dyrlægen det for), hvor de blev behandlet med antibiotika over nogle uger. Men det tænker jeg er så længe siden, at det ikke burde have indflydelse længere. Men hvad ved jeg?

Vedr. foder er jeg for et par dage siden faktisk blevet i tvivl, om der kunne skjule sig en løsning her...
Jeg er blevet rådgivet til at fortsætte med mit vækstfoder indtil jeg ikke har mere tilbage. Og så gå på æglægningsfoder derefter. Så æglægningsfoder har de stadig ikke fået.
Men fik af vide i weekenden, at det er vigtigt, hønsene får æglægningsfoder for at lægge æg - det vidste jeg ikke! Jeg troede blot, at æglægningsfoder ville dække deres vitamin- og mineralbehov, når de lagde æg. Så jeg tænkte, at det kunne jeg sagtens vente med at købe indtil de var startet med at lægge æg.

Jeg henter høns imorgen hos en forhandler, der også sælger foder - så der køber jeg æglægningsfoder og smider resten af deres vækstfoder ud  :).

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:51 »
Lad være med at smide voksefoderet ud, bland det med æglægnings pillerne istedet og lav en blid overgang. For at høns skal kunne yde, så skal de have foder de kan yde af. Det er krævende for en høne at kunne lægge æg hver dag.

Antibiotika mod halsorm, hmm jeg troede man skulle give en ormekur mod det.

« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2012, 16:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 Oktober , 2012, 16:54 »
Tak for tip, Lene  :).

Det er mig, der vrøvler (har min hund på antibiotika nu, så det ord sidder lige på tungen...) - selvfølgelig var det ormekur  :P...

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Oktober , 2012, 01:36 »
hej
Voksefoder bruger jeg så længe som mulig så jeg kan trække æglægningen af hensyn til udstilling,æglægning==æglægningsfoder
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 16 Oktober , 2012, 06:34 »
Jojo, men i dette her tilfælde er det æg som ønskes og der skal ikke udstilles noget som helst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #22 Dato: 16 Oktober , 2012, 09:48 »
Jeg håber det er gået godt med dine høns!
Jeg tror ikke du behøver være så bekymret for sygdom, for isa'er der kommer fra et rugeri er sandsynligvis salmonellakontrollerede og måske også vaccinerede.

Jeg håber, du kommer til at glæde dig over dem og to nye mod resten af flokken - det skal nok få deres nykker til at træde i baggrunden (hvis de overhovedet har nogle) ;)

Jeg har, som Helle, haft isa'er i flere år sammen med racehøns. Det gik helt fint. Jeg holdt op fordi jeg fik problemer med fjerpilning blandt isa'erne, og fordi jeg syntes, det var for trist, at de ikke rigtig kan bruges til noget, når de er udtjente som æglæggere. Der er intet mad på dem, al deres energi går til at producere æg.

Måske skulle jeg også anskaffe et par, jeg får nemlig næsten heller ingen æg for tiden >:( ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 16 Oktober , 2012, 09:50 »
Åh jo Hybriderne er helt sikkert vaccinerede, spørgsmålet er så bare med og mod hvad (new castle er det helt sikkert). For er det med levende vaccine, så må de ikke gå sammen med uvaccinerede høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #24 Dato: 16 Oktober , 2012, 09:51 »
Ps. Hvis du ikke har sat dem sammen endnu, så vent med at gøre det til i aften. Sæt dem på pind hos de andre, når det er helt mørkt. Hvis du er heldig vågner de op i relativ fred og fordragelighed imorgen.

Det er jo ikke studenterhuen, der trykker hos vore kære høns, og indimellem kan man være heldig at de nærmest ikke opdager, at der er kommet nye til, når det sker i nattens mulm og mørke ::)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #25 Dato: 16 Oktober , 2012, 09:52 »
Åh jo Hybriderne er helt sikkert vaccinerede, spørgsmålet er så bare med og mod hvad (new castle er det helt sikkert). For er det med levende vaccine, så må de ikke gå sammen med uvaccinerede høns.

Nej, det er da rigtigt, men det gør de jo over hele landet alligevel :police:
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:00 »
Det er jo ikke studenterhuen, der trykker hos vore kære høns, og indimellem kan man være heldig at de nærmest ikke opdager, at der er kommet nye til, når det sker i nattens mulm og mørke ::)

Dvs. hvis høns er nemme at sammenføre, så er de dermed dumme ??

Det er nok svært at definere dumhed/klogskab. Alt er relativt fra race til race og ikke mindst fra individ til individ.
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2012, 10:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #27 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:17 »
Dvs. hvis høns er nemme at sammenføre, så er de dermed dumme ??

Det er nok svært at definere dumhed/klogskab. Alt er relativt fra race til race og ikke mindst fra individ til individ.

Eller også er de specielt kloge!

Næ, kommentaren gik mere på, at de, der ikke opdager at de har fået nye venner, fordi det er sket uden de har SET det, ikke er så kvikke :o Eller måske har de bare en utrolig dårlig hukommelse ;D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 16 Oktober , 2012, 10:29 »
Eller måske et bedre temperament ?

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #29 Dato: 16 Oktober , 2012, 12:10 »
Eller også er de specielt kloge!

Næ, kommentaren gik mere på, at de, der ikke opdager at de har fået nye venner, fordi det er sket uden de har SET det, ikke er så kvikke :o Eller måske har de bare en utrolig dårlig hukommelse ;D

He, he...jeg ved ikke rigtig Tanja <J. Det kan godt være, at man kan sove sammen i ro og fred med nyankomne "venner", men jeg har da aldrig oplevet en eneste høne her i hønsegården...nyankommen som "gammel" - racehøne eller hybrid, som har glemt næste morgen, hvem der har haft hønse-register adresse på matriklen længst....NEVER ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14