Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frk. Vedel Chilenahøns  (Læst 15548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Sv: Frk. Vedel Chilenahøns
« Svar #30 Dato: 08 Februar , 2012, 12:13 »
Ayem cemani og sumatra kommer jo fra Indonesien bege to, hvor araucana og denne chilena kommer fra Sydamerika. Måske chilenaen er en forfader til araucanaen. Der berettes om to racer i peru og chile- om en haleløs race som lagde hvide æg, samt en race med hale som lagde grønne æg. Disse racer blev så kombineret til det som er den haleløse araucana i dag.

Kan du guide mig nærmere hen imod denne beretning, evt. henvise til noget læsestof.?

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

karina dj

• Gæst
« Svar #32 Dato: 08 Februar , 2012, 12:20 »
 ;D google translate er fantistisk

Under hane-kampe man skal aldrig føre en komplet sort pik til kamp. Hvis hanen sparker spanden i kampen, end ejeren mister sit liv.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #34 Dato: 08 Februar , 2012, 12:31 »
;D google translate er fantistisk

Under hane-kampe man skal aldrig føre en komplet sort pik til kamp. Hvis hanen sparker spanden i kampen, end ejeren mister sit liv.

Ha ha..."de er skøre de Bornholmer, Øh.. jeg mener Romer"  ;D

Ps. bemærkede godt teksten i beskrivelsen.

Offline napsigal

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 08 Februar , 2012, 12:38 »
okay der var en der var lidt hurtigere end mig til at fortælle om cemani  /o  .jeg har haft dem i et par år og kan fortælle at de aldrig har haft mogle form for sygdom  snue eller andet  :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 08 Februar , 2012, 14:57 »
Aj, hvor er I altså bare fjollede..  *g
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #37 Dato: 08 Februar , 2012, 16:16 »
Ayem cemani og Svenska svarthöns
Jeg aner ikke deres slægtskab men det muligt at sømændene som tjente på Svensk Östasiatiske  Kompagni havde høns med sig. SÖK sendte flere skibe til Kina hver år i hele 1700-talet  og måske på 1800 talet( jeg er ikke så god til historie) og de fleste sejlede også tilbage  ;)
At  Svenska Svart Höns kommer fra Bohuslän, området rundt  Göteborg, hvor SÖK havde sit hjemmehavn taler for at sømænden havde de sorte høns med sig.
SÖKs løn system gjorde det muligt for sømænde at have høns med sig. De fik nemlig ingen løn men ret til en vis mængde last, ting og sager de tog med sig til Kina og købte andre varer retur som de solgte i europa (forhåbentlig) med fortjeneste. Sejleruten fra Europa til Kina gå gennem Indonesiske øhav. Det muligt at en sømand så i Indonesien sjove sorte høns og købte nogle.

Mange hollandske hønseracer har østasiatiske gener i sig fra høns som sømændene tog med sig.
Jeg har ingen belæg for historien det er bare en hypotese.

Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

karina dj

• Gæst
« Svar #38 Dato: 08 Februar , 2012, 16:22 »
Det var da et godt og "eksotisk" bud  /o

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #39 Dato: 08 Februar , 2012, 20:11 »
Aj, hvor er I altså bare fjollede..  *g

Vi kan osse være poetisk..

Men han griber efter livets lykke i håb om at nå den trods alle onde varsler,
han higer over mod sin fæstemø i "Engeland" sætter sig i Fjederham og fly så højt...