Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frk. Vedel Chilenahøns  (Læst 15549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

• Gæst
Sv: Frk. Vedel Chilenahøns
« Svar #15 Dato: 07 Februar , 2012, 22:42 »
Ayam er Indonesisk og betyder HOENE og Cemani er landsbyen hvor de blev opdaget, paa centrale Java, naer ved byen Solo. Saa der er nog ingen forbindelse med Chile. Ayam Cemani er en sort fugl med et veldigt vakkert groent-skinnende fjaer-dragt, og alt, ben,neb,tunge, negler,hoved,hoved-dele er sort,. Det er en ganske lille fugl, en hane vejer godt under 2 kilo, og en hoene vejer tybisk 1 - 1.2 kilo. Der findes nu efterhaanden endel af dem i Tyskland, Holland og UK, og det var nyt for mig at der er nogen i Danmark der har nogen. Forskning viser at Ayam Cemani er immun imod H5N1 viruset, saa den behoever maaske ikke vaccineres for Newcastle flu? Ayam Cemani har et naermest gudeligt omdoemme i sit hjemland.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #16 Dato: 07 Februar , 2012, 23:06 »
Ayam er Indonesisk og betyder HOENE og Cemani er landsbyen hvor de blev opdaget, paa centrale Java, naer ved byen Solo. Saa der er nog ingen forbindelse med Chile. Ayam Cemani er en sort fugl med et veldigt vakkert groent-skinnende fjaer-dragt, og alt, ben,neb,tunge, negler,hoved,hoved-dele er sort,. Det er en ganske lille fugl, en hane vejer godt under 2 kilo, og en hoene vejer tybisk 1 - 1.2 kilo. Der findes nu efterhaanden endel af dem i Tyskland, Holland og UK, og det var nyt for mig at der er nogen i Danmark der har nogen. Forskning viser at Ayam Cemani er immun imod H5N1 viruset, saa den behoever maaske ikke vaccineres for Newcastle flu? Ayam Cemani har et naermest gudeligt omdoemme i sit hjemland.

Thorleif du er en knag /o. Ved du måske lidt om æggene.?

thorleif

• Gæst
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2012, 23:53 »
De er brune, ganske lyse. Race vises i klassen AOV (Any Other Varieties) herover, men det er ikke udarbejdet en standard endnu, nogle avlere er engagered i en gruppe i Rare Poultry Society der arbejder med det, men de velger nog aa vente nogen aar, da racen vidstnog ikke avler helt race-tybisk i alle afkom, og det kan vel tyde paa at den ikke har vaert helt systematisk avlet bestandig. Racen blev foroevrigt foerst opdaget af en hollender i 1920.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 08 Februar , 2012, 06:09 »
Tak, Thorleif *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #19 Dato: 08 Februar , 2012, 06:47 »
En rigtig guttermand ham Thorleif /o og endnu engang mange tak for oplysningerne.

thorleif

• Gæst
« Svar #20 Dato: 08 Februar , 2012, 08:40 »
"Googlet" dem, de har tilogmed sin egen website: http://www.ayamcemani.co.uk/

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 08 Februar , 2012, 09:09 »
Google is your friend!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #22 Dato: 08 Februar , 2012, 10:21 »
det er da faktisk utrolig som de ligner de (svenske sort høns)sort over det hele  :)

her er et link http://da.wikipedia.org/wiki/Ayam_Cemani
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2012, 10:51 Fra preben r »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

karina dj

• Gæst
« Svar #23 Dato: 08 Februar , 2012, 10:25 »
Det har du da ret i  :)

thorleif

• Gæst
« Svar #24 Dato: 08 Februar , 2012, 10:31 »
det er da faktisk utrolig som de ligner de (svenske sort høns)sort over det hele  :)
De er vidstnog meget naert beslegtet, etter hvad jeg har "Googlet".

karina dj

• Gæst
« Svar #25 Dato: 08 Februar , 2012, 10:40 »
Hvis de er meget nært beslægtet, så ville jeg elske at høre den røverhistorie om hvordan høns i Indonesien for mange mange år siden blev gjort til familie med høns i Sverige...forestiller mig seføli et piratskib eller noget andet "eksotisk"  ::)

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #26 Dato: 08 Februar , 2012, 11:44 »
det er da faktisk utrolig som de ligner de (svenske sort høns)sort over det hele  :)

her er et link http://da.wikipedia.org/wiki/Ayam_Cemani

Jeg kan overhovedet ikke finde noget on Svenske sorte høns, heller ikke når jeg googler det, jeg er heller ikke så god til det med computer, internet mv. endnu (nybegynder).

Til gengæld faldt jeg over Sort Sumatra kunne også minde lidt om Ayem Cenami høns.

thorleif

• Gæst
« Svar #27 Dato: 08 Februar , 2012, 11:53 »
Hvis de er meget nært beslægtet, så ville jeg elske at høre den røverhistorie om hvordan høns i Indonesien for mange mange år siden blev gjort til familie med høns i Sverige...forestiller mig seføli et piratskib eller noget andet "eksotisk"  ::)
Eller et vikinge-skib? "Halldur the viking and his chickens". 

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #28 Dato: 08 Februar , 2012, 11:59 »
Ayem cemani og sumatra kommer jo fra Indonesien bege to, hvor araucana og denne chilena kommer fra Sydamerika. Måske chilenaen er en forfader til araucanaen. Der berettes om to racer i peru og chile- om en haleløs race som lagde hvide æg, samt en race med hale som lagde grønne æg. Disse racer blev så kombineret til det som er den haleløse araucana i dag.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #29 Dato: 08 Februar , 2012, 12:10 »
Eller et vikinge-skib? "Halldur the viking and his chickens".  

"Odiiiin...! det er så tåget, hvor er min fugleham" Loke  
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2012, 19:57 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »