Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frk. Vedel Chilenahøns  (Læst 15537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

• Gæst
Frk. Vedel Chilenahøns
« Dato: 06 Februar , 2012, 22:02 »
Har lige talt med Jørn Iversen der havde disse Chilena-Junglehøns.
Og fik den helt korrekte historie om udsmuglingen af de 6 æg og hvad der sidenhen blev af hønsene.
Så det var altså ikke araucana.
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2012, 23:14 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Frk. Vedel Chilenahøns
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2012, 05:52 »
Og hvad blev der så af hønsene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2012, 10:33 »
Og hvad blev der så af hønsene?

Beretningen om disse Chilena høns er ifølge Jørgen Iversen som følgende, citat:

Omkring 1990 rejste et par franske etnografi studerende til Sydamrika. Hos en lokal indianerstamme ser de disse høns og får "smuglet" 6 grønne æg med hjem.
Jørgen Iversen får æggene og får opdrættet en stamme af disse høns.

En nær bekendt (som jeg tidliger har skrevet om, faktisk i mit første indlæg på dette forum) får tiltusket sig nogle rugeæg fra Jørgen og gennem de næste par år har jeg fornøjelsen af at udruge disse grønne æg.

Jeg husker hønsene som meget mørke, næsten sorte, let stor rank race. Æggene som blå-grønne af god størrelse (lig fx. Italiener).

Jørgen overdrog sine junglehøns til et par dyrelæger på Landbohøjskolen. Hvad der sidenhen er sket med hønsene ved han ikke. Men mener og vide der muligvis findes nogle få høns endnu i landet. Han har dog aldrig set dem på div. udstillinger.

PS. Jeg glemte helt og spørge Jørgen om hvilket land æggene kom fra, men har en formodning om Chile grundet navnet Chilenahøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2012, 10:48 »
Tak Frank, det var da en interessant historie. /o
Husker du om de var "race-faste", altså om kyllingerne voksede op og lignede forældrene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2012, 11:04 »
Tak Frank, det var da en interessant historie. /o
Husker du om de var "race-faste", altså om kyllingerne voksede op og lignede forældrene?

De blev som forældrene. Men af åre begyndte ham jeg rugede æggene ud for desvære at krydse disse høns med andre. Det blev tilsidst noget makværk.
Men Jørgen holdt sine Chilena høns rene.
Spørgsmål: Har du nogen bud på hvilken slags høns det reelt kunne være. For der er vel ikke tale om noget der ligner Bankiva e.lign. ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2012, 11:46 »
Jeg kan ikke komme med et bud, men både araucana og engelsk araucana kommer jo fra samme område, så jeg tror da, at der eksisterer flere racer, der lægger grønne/turkise/blå æg i Sydamerika.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2012, 12:03 »
Jeg kan ikke komme med et bud, men både araucana og engelsk araucana kommer jo fra samme område, så jeg tror da, at der eksisterer flere racer, der lægger grønne/turkise/blå æg i Sydamerika.

Ja for araucana er det bestemt ikke (har set fotoes af disse). Muligvis graver jeg lidt videre i sagen.

PS. Tilgiv mig, jeg viste ikke om jeg skulle titulere dig frk eller fru Vedel, men nu valgte jeg det første, så kan jeg i givet fald nå og "redde den".

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2012, 13:29 »
Jeg er skam gift og har 36-års bryllupsdag i år, jeg har ikke taget gift endnu *f
Jeg håber da, du graver videre, det lyder jo rigtig spændende /o
Her er et billede af nogle af Gunnis engelske araucana, måske ligner de dem?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2012, 16:12 »

Har lige været inde på galleriet.

Chilena hønsene minder til forveksling usvigeligt meget om Ayem Cenami høns. Som jeg erindre hønsene.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2012, 17:16 »
Og de minder jo meget om den engelske araucana.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2012, 17:37 »
Uuuhh, dem har jeg jo savlet over. Hvor var det nu de var fra?

Offline napsigal

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2012, 18:57 »
som ejer af ayem cemani  :)så syndes jeg ikke at de ligner den engelske araucana .

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2012, 19:13 »
Jeg sagde også kun "minder om" i modsætning til araucana, som absolut ikke minder om ayem cemani.
Bjarne kunne du måske fortælle lidt om racen? :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2012, 19:14 »
Ja, jeg er lutter øre...altså ikke de lutter forstås  ;D

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2012, 22:11 »
som ejer af ayem cemani  :)så syndes jeg ikke at de ligner den engelske araucana .

Cemani - Chilena, virker som ordene er beslægtet lidt.
Kunne du ikke fortælde lidt om dine Ayem Cemani høns, hvor de geografisk stammer fra og dine lokalt kommer fra og gerne meget andet fx. ægfarve/str.

Jeg har brugt temmelig meget tid her i eftermiddag/aften på at eftersøge Chilena høns om der skulle være nogle få stykker tilbage, men mit spor er nu koldt.
Andre derude der har et tip, høre jeg hjertens gerne fra Jer. Mail: fc40435203@gmail.com som også er mit mobilnr.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 22:33 Fra FC-Søvind "Kraka-Laden" »