Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal racehøns koste? Må gerne slettes....  (Læst 10240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #75 Dato: 05 Februar , 2012, 21:11 »
Enhver kan jo sætte den pris man vil på sine dyr, måske er der en køber, måske ikke.

Men jeg synes det vil være synd hvis man går for højt i priserne. Ved godt at i taler om, at det er dyrt at avle fjerkræ og det er det også, men er det ikke sådan med næsten alle hobbies. Det koster penge....
Jeg synes nogle tager for lidt for deres fjerkræ og jeg bliver mange gange så mistænksom når de sælges for 50-75 kr. Men på den anden side ser jeg også priser hvor jeg f.eks. som pensionist ikke kan være med, også priser for rugeæg der er helt hen i vejret.
Det er lidt synd i mine øjne, at mange af jer er på vej til at udelukke nogle måske kommende hønseejere og os andre fattigrøve, fordi alt skal gøres op i penge.
Jeg spurgte på nogle rugeæg forleden og prisen var 15 kr per stk. Det er mere end jeg har råd til, da man skal beregne nogle stykker, hvis ikke man vil ende op med eneste haner. Ærgerligt, men der kan jeg ikke være med. Jeg har heller ikke råd til at give 500 kr for 1.2 eller 1.1, det er simpelthen for dyrt.
Jeg ved så godt at jeg sikkert får at vide nu, at så skal jeg bare være glad for at jeg ikke bor i udlandet, for der er de meget dyrere, og det er jeg også, men hvorfor skal priserne herhjemme også være høje ??
I skal op i MEGET høje priser hvis i skal have al arbejdet med fjer til at give overskud, hvorfor så ikke holde det på et nogenlunde niveau hvor alle eller de fleste kan være med ??

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #76 Dato: 05 Februar , 2012, 21:19 »
Selvfølgelig er det en hobby og al hobby koster penge.

Men for for folk som ikke har råd, så er der mange andre muligheder for hønsehold. Det behøver jo så ikke lige at være de bedste racehøns.

Det vrimler jo med diverse krydsninger overalt og til næsten ingen penge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #77 Dato: 05 Februar , 2012, 21:24 »
Selvfølgelig er det en hobby og al hobby koster penge.

Men for for folk som ikke har råd, så er der mange andre muligheder for hønsehold. Det behøver jo så ikke lige at være de bedste racehøns.

Det vrimler jo med diverse krydsninger overalt og til næsten ingen penge.

Nu er det jo ikke alle der sælger deres toppræmierede dyr, men de stadig tager priser for dyret som om det var det. Og jeg f.eks. kunne måske også godt tænke mig racefjerkræ der ikke er krydsninger, istedet for at være hensat til krydsninger eller hybridhøns fordi alt andet ikke er til at betale for.
Nu skal det sidste ikke misforståes, har selv krydsninger og har selv haft dejlige hybridhøns  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #78 Dato: 05 Februar , 2012, 21:36 »
Jamen, skal man tage hensyn til folk som ikke har råd. Så skal folk som kommer langvejs fra også have dyrene billigere end dem som bor rundt hjørnet eller ?

Og har de ikke råd til dyrene (som er et engangsbeløb) så er der måske heller ikke altid råd til foder og hvis uheldet er ude, råd til Doktor Dyr. ???

Og det er heller ikke flere 1000 kr. pr. stk. der snakkes om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #79 Dato: 05 Februar , 2012, 21:40 »
Nu er det jo ikke alle der sælger deres toppræmierede dyr, men de stadig tager priser for dyret som om det var det.

Det behøver slet ikke være de toppræmierede dyr, der handles til høje priser. Er man opdrætter der laver/har gode dyr, så er det disse gener folk efterspørges.
Altså alle opdrætters dyr (bortset fra dem med A-fejl) sælges til høje priser.
Der er hvad jeg oplever. Har aldrig haft problemer med afsætning af rigtig mange gode dyr som jeg ikke lige selv har brug for.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #80 Dato: 05 Februar , 2012, 21:45 »
Jamen, skal man tage hensyn til folk som ikke har råd. Så skal folk som kommer langvejs fra også have dyrene billigere end dem som bor rundt hjørnet eller ?

Og har de ikke råd til dyrene (som er et engangsbeløb) så er der måske heller ikke altid råd til foder og hvis uheldet er ude, råd til Doktor Dyr. ???

Og det er heller ikke flere 1000 kr. pr. stk. der snakkes om.

Kan se at du ikke helt forstår hvad det er jeg skriver.

Jeg siger ikke at alle dyr skal være gratis, eller at nogle skal have specialrabatter eller lign. Og som jeg startede med at skrive, så står det jo også folk frit for hvad pris de vil tage for dyrene.
Det kan godt være det ikke er flere 1000 kr per stk. vi snakker om, men vil man gerne have hvad der svarer til en stamme kan det godt være mere end hvad folk har af penge. Du arbejder Lene, vent til den dag du skal leve af en pension, så kan det være din tone bliver en anden....

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #81 Dato: 05 Februar , 2012, 21:50 »
Jamen jamen jeg har også været uden arbejde og faktisk været på ½ dagpenge et ½ år, fordi der engang blevet lavet en regel om at unge under 25 kun skulle have ½ sats.

Så jeg er bestemt ikke rig, jeg er butiksansat (det er ikke høje lønninger i
HK), jeg bor i et gammelt hus og har en gammel bil.

Så jeg har også mange drømme om ting jeg ikke har råd til.

Og ja jeg har job lige pt. men i disse tider kan det hurtigt ændres.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 21:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 05 Februar , 2012, 21:52 »
Jamen jamen jeg har også været uden arbejde og faktisk været på ½ dagpenge et ½ år, fordi der engang blevet lavet en regel om at unge under 25 kun skulle have ½ sats.

Så jeg er bestemt ikke rig og har også mange drømme om ting jeg ikke har råd til.

Og ja jeg har job lige pt. men i disse tider kan det hurtigt ændres.

Siger heller ikke at du er stinkende rig (ved jo intet om dig og din økonomi), men der er stadig forskel på dagpenge og pension...

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #83 Dato: 05 Februar , 2012, 22:05 »
Peter- hvordan var bressen? Var den legendarisk god? :)
Det var den tredje vi har fået her i vinter, og lavet på 3 forskellige måder:
Stegegryde
Stegeso
og Henriette Hall's ciderhane
Jeg siger dig, de er vanedannende
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #84 Dato: 05 Februar , 2012, 22:07 »
Velbekomme.

Når man først har smagt sine egne, så smager købefjerkræ opvokset på 36 dage af nul og niks.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

pylle pylle

• Gæst
« Svar #85 Dato: 05 Februar , 2012, 22:28 »
jeg tænkte på noget med det her pris for race..

når jeg avler de røde silker.. dværgene.. så kan jeg ikke andet end stå med et overskud.. og jeg har det altså rigtig dårligt med at smide overskudet i skraldespanden som om det bare er skrald.. for det bliver det aldrig i mine øjne. Det er levende små væsner som kæmper sig til livet.. og derfor skal man ikke bare smides ud! Der er seriøst ikke noget at komme efter på en ung dværghane.. tro mig,. har prøvet.. sørgeligt..

så vil jeg da hellere sælge dem, til en pris som vil være eftertragtet.. de røde dværge er ikke de mest eftersøgte (Kun af dunhjerner som ind indimellem bare VIL noget bestemt!").. ikke hvis man ser på de hvide eller de sorte.. og igen.. er det mest en race som er til hyggenygge i haven.. Jeg har betalt pæne priser syntes jeg selv, for min første stamme hvide.. Og når jeg finder nogle racerene dyr jeg vil have, så betaler jeg hvad de koster.. men selv der.. ved de avlere der solgte mig dyrene.. må der da være nogen som bare smides ud.. fordi efterspørgslen ikke svare til udbudet?? eller hvad??

Omvendt så stiger prisen vel heller ikke før, man sætter den til det man mener ens dyr er værd, og holder den på det niveau?? jeg mener.. mange kan sige, den her høne er så og så meget værd fordi sådan og sådan..  og hvis ingen vil give den pris, spiser jeg den.. men det kan man jo ikke rigtig med "solsortestørrelses" fugle?

og hvis du ikke er totalt forvirret efter dette indlæg.. så kan du helt sikkert blive mensa-medlem!!  ;D

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #86 Dato: 05 Februar , 2012, 22:38 »
  og hvis ingen vil give den pris, spiser jeg den.. men det kan man jo ikke rigtig med "solsortestørrelses" fugle?

Det kan man da, man spiser da også dueunger, og vagtler
Hilsen
Peter

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #87 Dato: 05 Februar , 2012, 22:41 »
Jamen det er jo bare et valg, lige som alt andet her i tilværelsen. Hvis jeg gerne vil eje en dyr bil må jeg undvære noget andet. Vil jeg bo i eget hus - også undvære noget andet. Vil jeg have racehøns, ja så har jeg måske ikke råd til at ryge eller købe den dyreste vin.... Der er jo ingen der forventer at få en racehund af kostbar afstamning for ingenting fordi de ikke tjener så meget, vel? Hvorfor så en høne? Det må være en sag mellem den, der har hønen og den, der vil/ikke vil købe den. I øvrigt kan ikke-racetypiske høns jo købes for ingenting og være udmærkede høns alligevel. Jeg kan ikke se hvorfor opdrættere skal sælge hverken rugeæg eller avlsdyr billigere end hvad de selv har investeret i dyrene. Det gør man da ikke med andre ting, vel? Som pensionist må man jo lære at leve med, hvad man har. Og inden nogen flyver i flint over den bemærkning, så er jeg gift med en førtidspensionist, der bliver modregnet i sin pension for min indtægt som deltidsansat sygeplejerske, som også forhindrer tillæg og medicintilskud - så det er ikke fedt og kræver en del omtanke - og fravalg. F.eks. har vi ikke været på ferie i 9 år. Vi foretrækker at gøre hverdagene bedre - dem er der flest af.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 22:48 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

pylle pylle

• Gæst
« Svar #88 Dato: 05 Februar , 2012, 22:50 »
Ja det ved jeg Peter.. Men vi har prøvet med 4 haner. Jeg tænkte jeg ville stege dem ala vagtel. men de var både seje og senede.. og der var så lidt kød på, at selvom vi fik 2 hver, så var der bare slet ikke nok kød.. Vi snakker brystkød=regnorm-størrelse lår=3 popcorn på snor!! Og nej.. jeg vil ikke suplere op med salat!! selvom det måske nok var det bedste.. Og nej.. jeg gider ikke regne 4 unghaner pr. person!! Så vil jeg hellere have bare lidt kroner ind til lidt nyt foder eller lign.
Men det er jo så også bare hvad jeg syntes.. Det eneste positive der var at sige om den oplevelse var, at jeg lærte at rense fjerkræ og at dværgsilker er utrolig nemme at pille!! ;)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #89 Dato: 05 Februar , 2012, 22:51 »
Jeg flyver ikke i flint over noget og nej vi har heller ikke været på ferie i jeg ved ikke hvor mange år og jeg kunne remse en masse andre ting op som vi har nedprioriteret da vi gerne vil have dyr omkring os. Det har også noget med prioritering at gøre, som du siger.
Jeg prøvede blot at sige, at hvis man sådan generelt siger at en høne skal koste 200-250 kr istedet for 150-200 som prisen har været længe, så er der en del mennesker der ikke kan være med mere og det vil være synd hvis de ikke kan få lov til også at nyde race-fjerkræ.