Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal racehøns koste? Må gerne slettes....  (Læst 10109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvad skal racehøns koste?
« Svar #45 Dato: 03 Februar , 2012, 19:33 »
hvis du kun skal ha høns til og lægge æg og gi en steg eller en gryde suppe kan man nok få sig til og købe det der er billigst ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #46 Dato: 03 Februar , 2012, 19:41 »
jeg tror enhver der avler eller bare gør sig tanker om det, kan forestille sig hvad racetypiske dyr bør koste, når man fodrer økologisk fordi man gerne vil ha godt kød, bliver de jo dyre, og jeg påregner at få ca 30 affaldsdyr efter sortering, og måske de bedste af dem kan købes til havehøns, men nok ikk under 200 så må de hellere komme i min fryser der er jo mad til 3 dage, til familien, i sådan en, mindst.

så din pris er nok fair, jeg havde nok sat lidt højere, alle vil jo gerne gøre en god handel, og prutte.

og jan må jo ha hans holdning, bare han ikk spilder min tid /d

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #47 Dato: 03 Februar , 2012, 19:51 »
Men høns som "bare" skal lægge æg eller fodres op, skal også have ordentligt foder, for at yde optimalt. Og især hvis der fodres økologisk så løber det op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #48 Dato: 03 Februar , 2012, 20:10 »
Jeg kunne ikke være mere enig med dig Kristian og dig Lene.

/o /o /o /o
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #49 Dato: 03 Februar , 2012, 21:41 »
se et eller andet sted er det vel ikke så svært endda. Man må jo regne lidt på havd dyrene har kostet og på hvad man vil ha for dem. Den pris man kommer frem til må jo så være den man skal annoncere med.Sælger man så ingenting må man justere sin pris eller lægge overskudsdyrene i fryseren.Der vil altid være nogen der syns det er for dyrt,og dem om det. Så får de bare ingen dyr.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #50 Dato: 03 Februar , 2012, 21:49 »
Jeg syns at man  først kigge hvad koster papkyllinger pr kilo og levende avlsdyr skal koste en pæn sum pr kilo over det.
Hvis der ikke er købere på den  pris så kan man altid spise de som man ikke har plads til.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #51 Dato: 03 Februar , 2012, 21:53 »
Jeg synes bestemt en avlshøne af god kvalitet bør koste fra 200kr og op. Måske lidt mindre for dværge, de koster lidt mindre at fodre op ??? men har jo købt en stamme serama af Jean til 400kr, det er jo meget billigt synes jeg :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #52 Dato: 03 Februar , 2012, 22:03 »
Ja, 150 til 200 kr. bør racefjerkræ minimum koste, hvis man ikke skal pådrage sig alt for store underskud ???

Nu laver jeg ret mange Orpington, og foder for omkring 5000kr. om måneden i tiden hvor ungdyrene rigtig tager fra. Og når jeg så kun tager 125kr. for haner og 150kr. for høner, som også skal betale for alt foderet til alle frasorterede dyr med fejl samt til alle de overskydende haner. Det er jo sjældent at folk køber flere haner end høner ;D . Der er også noget der hedder el, som ikke er helt billig, når der kører en stor motorruger og mange varmelamper.

Så med de priser, holder jeg bare lige det hele i balance, og dermed undgår de helt store underskud.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2012, 22:07 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 04 Februar , 2012, 09:51 »
Koster ting ikke det som man kan sælge det til?

Hvis DU mener at dine dyr skal koste 500kr, så er det det du sætter dem til salg til.. Bare svært at komme af med dem hvis naboen sælger dem til 300kr...  Nu er høns ikke det sværeste at reproducere. Det er svært at gennemskue racehøns fra ikke racehøns, hvilket betyder det er nemt at snyde med..

Grunden til at det er så billigt i dk er vel der ikke er mere efterspørgsel efter decideret racehøns, men mere havehøns. Og der derfor ikke er så stort et behov for at lave racehøns.
Det er selvfølgeligt brandærgeligt da det betyder mindre hænder til at føre en race videre i Dk.

Men konsekvensen af det er vel at man må blive nød til at sælge sine overskudsdyr billigere, hvis man ikke vil brænde inde med en ordentligt masse dyr som avler..

Men hvorfor ikke sælge til udlandet? - hvis de er så meget mere dyre der? (udover der sikkert er nogle latterlige regler omkring det, så er det vel noget som kan lade sig gøre. Og til en pris af 50€ per høne, så er der alligevel mer indtægt på 2x-x4 per høne, hvilket godt kunne løbe ret hurtigt op...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #54 Dato: 04 Februar , 2012, 10:11 »
Ja, det er indlysende, at man selvfølgelig er underlagt hvilken pris markedet er villig til at betale for produktet, her racehøns.
Igen det udmærkede princip, kaldet udbud og efterspørgsel.
Nogle racer er der stor efterspørgsel efter, andre mindre.

Jeg har f.eks. hævet min pris en lille smule i år ifh. til sidste år, da jeg havde udsolgt på ingen tid. Og vi taler om 100vis af ungdyr.
Så selvfølgelig gælder det om at finde sig en pris, hvor man får solgt det man har tænkt sig at sælge.

Mht. at det er let at snyde med racefjerkræ, så er det min erfaring, at folk der efterspørger gode dyr af høj race-standard, så også forinden har konsulteret fagets "bibel" det digre værk Skandinavisk Fjerkræstandard, og ved til mindste detalje hvordan racen skal se ud.
Og skulle nogen fristes til at snyde, så er det sig selv de snyder mest, da disse sælgere jo selv skal ud fra tid til anden og finde godt avlsmateriale til blodfornyelse. Og hvis de så selv har været med til at påføre racen, nogle alvorlige A-fejl, så kan den overordnede raceavl, vist ligge på et meget lille sted. Men der findes jo "hønse-handelsmænd" alle steder  ???

Syntes der iøvrigt har været mange gode og tankevækkende indtæg i denne tråd. Altid en fornøjelse at læse om andres mening og syn på en sag /o
Vi behøver heldigvis ikke have samme mening om en sag ;) men når vi så kan udveksle meninger på en god og soper måde, så er det vores Forum bare bliver rigere og rigere /o /o /o /o /o

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #55 Dato: 04 Februar , 2012, 13:29 »
Jan, det lyder altså som om du skal holde dig til undulaterne ;).

Hvis man skal købe gode undulater koster de altså 250-500,- hos mange avlere.

Og så er det jo lidt dyere at holde høns.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 04 Februar , 2012, 15:04 »
For at svare på trådens overskrift "Hvad skal racehøns koste?", jamen så skal de jo koste dét, de kan sælges for!! Sætter du til salg til 450 kr pr stk og ingen henvendelser får...jamen så er det jo for dyrt, uanset hvor meget lækkert, hjemmelavet grydemad, du har puttet i dem!! Og så må man jo gøre op med sig selv..skal man slagte dem? Sælge dem med underskud? Helt droppe dét at få kyllinger osv?

Jeg er af den holdning, at er der noget, jeg gerne vil have..jamen så betaler jeg, hvad det koster, indtil jeg ikke længere kan se nytteværdien i det!? En høne til 2-300 kr kunne jeg da godt finde på at betale for..

Desuden  /o ang TROLL, tror jeg nemlig også det er!!!  :o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 04 Februar , 2012, 15:29 »
Udbud og efterspørgsel er jo det som styrer markedet, så også indenfor høns er det vel det samme? Jeg plejer at sælge de "dårlige" høner til 100 kr stykket. Nogen lidt billigere, andre lidt dyrere. De gode har jeg som regel taget 150-200 for.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

FC-Søvind

• Gæst
« Svar #58 Dato: 04 Februar , 2012, 15:34 »
For at svare på trådens overskrift "Hvad skal racehøns koste?", jamen så skal de jo koste dét, de kan sælges for!! Sætter du til salg til 450 kr pr stk og ingen henvendelser får...jamen så er det jo for dyrt, uanset hvor meget lækkert, hjemmelavet grydemad, du har puttet i dem!! Og så må man jo gøre op med sig selv..skal man slagte dem? Sælge dem med underskud? Helt droppe dét at få kyllinger osv?

Jeg er af den holdning, at er der noget, jeg gerne vil have..jamen så betaler jeg, hvad det koster, indtil jeg ikke længere kan se nytteværdien i det!? En høne til 2-300 kr kunne jeg da godt finde på at betale for..

Desuden  /o ang TROLL, tror jeg nemlig også det er!!!  :o

Helt enig.. Jo mere man kræser for hønsene og kyllingerne, det mindre bliver dækningsbidraget. Har man noget helt unikt er det sælgers marked, modsat er udbudet større end efterspørgslen skal man måske overveje at skifte boldgade, hvis man absolut påregner et vist overskud. Nu er det vel sjældent at div. hobbyer giver overskud, i bedste fald er der vel blot balance i regnskabet.
"Hvad skal racehøns koste" Hvad koster en 22-ugers industri æglægningshøne ??? Jeg ved det ikke, men om man ganger beløbet med 2.0 mon ikke man generelt har en fornuftig og fair prisleje.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #59 Dato: 04 Februar , 2012, 23:20 »
hvis alle bare puttede de dårlige dyr i fryseren , ville prisen jo komme op på de gode, og standarden ville blive højere