Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Hånden på hjertet, har du produkter i køleskabet som indeholder buræg?

Ja
61 (63.5%)
Nej
35 (36.5%)

Totale antal stemmeafgivende: 0

Afstemingen er lukket: 21 Marts , 2012, 13:39

Forfatter Emne: Støtter du burhønseindustrien?  (Læst 3935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Støtter du burhønseindustrien?
« Svar #30 Dato: 23 Januar , 2012, 13:54 »
ina

mon du har samme holdning, hvis der var tale om en havehøne der lagde 2 øg om dagen.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #31 Dato: 23 Januar , 2012, 14:31 »
ina

mon du har samme holdning, hvis der var tale om en havehøne der lagde 2 øg om dagen.

Jeg har det ikke sådan med at skifte mening, og jeg har aldrig ejet en høne der lagde to æg på en dag, jeg har faktisk ret godt styr på mine høns og deres æg.
Hvis en havehøne lægger to æg på en dag, en gang i sit liv, så fred med det, men at spekulerer i det for at gøre hønsene mere rentable, er  usmageligt, altså som jeg ser det.
Og det forandre sig ikke, fordi en af mine egne høns skulle gøre det, det ville i sig selv være en sensation, hvis mine tunge forkælede orpington skulle levere mere end et æg på et døgn, og de er jo heller ikke udpint på alle måder i forevejen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #32 Dato: 23 Januar , 2012, 17:49 »
Jeg kan ikke huske hvor det var jeg læste det - men det kan evt. findes. Der stod at i 1920 lagde en æglægningshøne ca. 150 æg (jeg kan ikke huske tallene præcist, men ca...) pr. år, mens de lægger 360 æg om året i dag.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #33 Dato: 23 Januar , 2012, 18:19 »
Jeg så også det indlæg i TVSyd, og blev ret harm. De har IKKE fået det bedre!!! De har fået en redekasse, en mini, mini skrabebakke og en bette plastikpind på den ekstra A-5 side, de har fået. Så de går stadig MEGET tæt på hinanden. Og det er da fint, hvis den smulle kan formindske dødeligheden, men det handler jo i bund og grund om penge. Ham hønse manden sagde også, han kun havde gjort det, fordi det er et krav, men han ville gøre det igen, nu han jo tjente flere penge på det.....

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #34 Dato: 23 Januar , 2012, 20:02 »
tirbage til tråden, hvilke færdigretter og forebejdede fødevarer, indeholder ikke industriæg. ???

Offline ncj

• Bruger
« Svar #35 Dato: 23 Januar , 2012, 20:05 »
Nu er det jo ikke alle industriæg der er burhønseæg.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #36 Dato: 23 Januar , 2012, 20:05 »
tirbage til tråden, hvilke færdigretter og forebejdede fødevarer, indeholder ikke industriæg. ???
Hvis du mener købevarer så = økologiske varer. Hvis du mener uden industriæg = intet, med mindre du laver det hele selv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 24 Januar , 2012, 23:06 »
Jeg ledte efter en artikel, der fortæller hvor mange æg en høne lagde omkring 1920.

Fandt denne skønne historie, Theodor Fribo fortæller om sin mors, Anna Fribos hønseri:http://www.nordfynsk.dk/Programmer/nordfynskhistorie/fremmelev/honseri.htm
Citater fra historien:
"I 1920 fik hun en hel krone for hvert rugeæg, det var en god handel!", og
"Nogle lagde op til 300 æg på et år, og det var ganske mange."
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #38 Dato: 25 Januar , 2012, 00:02 »
For nuværende har 1/3 svaret at de undgår buræg i husholdningen.

Jeg ville sætte pris på nogle flere tip til hvordan man gør ???

Man dropper mayonnaisen, eller laver den ved at tage 2 dl olie, 1 dl soyamælk, lidt salt, peber og eddike, og så blende med stavblenderen...lækker mayo :)

Den hvide dressing laves af et par dl kogte risrester, et par dl cashewnødder, lidt salt, peber, løgpulver, hvidløg og citron...blende med kogende vand til ønskede konsistens nås...

Isen laves af en pose frossen blåbær, frosne bananer og 1 ds kokosmælk, og så i foodprocessoren...uimodståelig :) Og alt uden buræg :)

Osv... ;) Kort sagt, hvis man vil undgå buræg (hvilket er en RIGTIG god idé :)), så lav maden fra bunden, køb økologiske varer eller drop de ting man ikke kan få ellers ;D Og ehh...så skær lige ned på kødet nu vi er i gang!  :D

Det er der nok ikke meget som gør...men økologi er vejen frem, hvis man ønsker bedre velfærd for hønsene :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #39 Dato: 25 Januar , 2012, 00:50 »
Øh, hvad er der lige galt med rigtig mayo lavet på egne æg? Eller for den sags skyld rigtig is af egne æg?

I alt øko-hysteriet skal man heller ikke glemme hvad transportregnskaberne er for mere eller mindre eksotiske varer. Tit kan det bedre svare sig at købe lokalt producerede varer som er sprøjtede end økologiske ting fra den modsatte side af kloden. Normalt kan soyabønner ikke gro her til lands, selv om man vist er ved at udvikle nogle sorter der kan gro i vores klima.
Forbyd for min skyld gerne burhønseindustrien m.m. og jeg vil også meget gerne spise så økologisk som min økonomi tillader, men jeg nægter at være hysterisk med det. Til gengæld kan jeg blive fuldstændig hysterisk når jeg ser æbler importeret fra både Sydamerika og New Zealand. Især når man tænker på at vi engang havde en fantastisk masse frugtplantager her i landet og en udsøgt mængde af sorter der kunne dække hele sæsonen.

I debatten om at undgå burhønseæg er der kun en ting at gøre. Undgå diverse hel- og halv-fabrikata. Lav mad selv og fra bunden. Bagning er en vanesag, og mayo er jo alligevel ikke noget man bør spise hver dag.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 25 Januar , 2012, 01:02 »
det ville være interessant at nogen lavede et fotografi af molekylstrukturen i et økoæg kontra et buræg.
Har set det, hvor økogrønsager er sammenlignet med industrielt fremstillede, og vand, der blev udsat for diverse påvirkninger. Meget inetressant fordi det siges at der ikke er forskel, men det er der.
Og det må vel dreje sig om at spise den mest harmoniske føde for vores eget bedste.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #41 Dato: 25 Januar , 2012, 12:01 »
Øh, hvad er der lige galt med rigtig mayo lavet på egne æg? Eller for den sags skyld rigtig is af egne æg?

I alt øko-hysteriet skal man heller ikke glemme hvad transportregnskaberne er for mere eller mindre eksotiske varer. Tit kan det bedre svare sig at købe lokalt producerede varer som er sprøjtede end økologiske ting fra den modsatte side af kloden. Normalt kan soyabønner ikke gro her til lands, selv om man vist er ved at udvikle nogle sorter der kan gro i vores klima.
Forbyd for min skyld gerne burhønseindustrien m.m. og jeg vil også meget gerne spise så økologisk som min økonomi tillader, men jeg nægter at være hysterisk med det. Til gengæld kan jeg blive fuldstændig hysterisk når jeg ser æbler importeret fra både Sydamerika og New Zealand. Især når man tænker på at vi engang havde en fantastisk masse frugtplantager her i landet og en udsøgt mængde af sorter der kunne dække hele sæsonen.

I debatten om at undgå burhønseæg er der kun en ting at gøre. Undgå diverse hel- og halv-fabrikata. Lav mad selv og fra bunden. Bagning er en vanesag, og mayo er jo alligevel ikke noget man bør spise hver dag.  ;)

Mayonnaise og is lavet af egne æg, er der vel som sådan ikke noget galt i, hvis det spises samme dag eller tæt på. (Alle husker vel den famøse kiksekage, som desværre slog far og barn ihjel pga. salmonella... Så vidt jeg er informeret, havde den stået en rum tid, inden den blev indtaget.) Men det kan man ikke servere for gæster, uden at informere om risiko for salmonella ::)

Derudover er jeg enig i dine betragtninger omkring økologi, import af varer osv., men lige i denne tråd, er mit fokus på velfærd for burhøns. Det vægter jeg i øvrigt også højest ellers :)

Har set det, hvor økogrønsager er sammenlignet med industrielt fremstillede, og vand, der blev udsat for diverse påvirkninger. Meget inetressant fordi det siges at der ikke er forskel, men det er der.

Uh, du har vel ikke et link, som underbygger det du skriver? Jeg har nemlig gang i en lille debat på et andet forum, om netop dette med at øko er sundere... :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #42 Dato: 25 Januar , 2012, 12:32 »
Uh, du har vel ikke et link, som underbygger det du skriver? Jeg har nemlig gang i en lille debat på et andet forum, om netop dette med at øko er sundere... :)
Tja, der er (som altid...) lidt modstridende undersøgelser om dette.

Et EU støttet project, Quality Low Input Food (QLIF) siger at der er op til 40% mere antioxidanter i økologiske grøntsager
http://cordis.europa.eu/search/index.cfm?fuseaction=news.document&N_RCN=28607

Et andet, dansk projekt fra DTU siger at der ingen forskel er.
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/okologiske-gronsager-er-ikke-sundere

Kritikere af den danske undersøgelse siger så at grunden til at den danske undersøgelse  ikke har fundet nogen forskel er at forskerne kun har fokuseret på enkelte stoffer og altså ikke fundet nogen forskel der. Men der er andre stoffer hvor der er forskel.

Jeg skal ikke kunne sige om dette er rigtigt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #43 Dato: 25 Januar , 2012, 12:38 »
uha finn der har du fat i en detalje, man kan jo når man bestiller en undersøgelse, bestemme resultatet, ved blot at undlade og tilføje, elementer

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 25 Januar , 2012, 13:33 »

Prøver at finde det, det er ikke molekylstrukturen, men det elektromagnetiske billede . fotograferet med kirlianmetoden. Prøver at finde et link.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket