Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Hånden på hjertet, har du produkter i køleskabet som indeholder buræg?

Ja
61 (63.5%)
Nej
35 (36.5%)

Totale antal stemmeafgivende: 0

Afstemingen er lukket: 21 Marts , 2012, 13:39

Forfatter Emne: Støtter du burhønseindustrien?  (Læst 3927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karinath

• Passiv bruger
Støtter du burhønseindustrien?
« Dato: 21 Januar , 2012, 13:39 »
Kun 30% af ægproduktionen i Danmark bliver solgt i æggebakker.
Resten havner i forarbejdede produkter.

Har du produkter i køleskabet/køkkenskabet/fryseren som indeholder buræg?
Ikke økologiske produkter som makrelsalat, remulade eller frisk pasta.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Støtter du burhønseindustrien?
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 13:47 »
Ja, det har jeg. I min Dagli' Brugs er det eneste økologiske du kan købe mælk, ymer, marmelade og ost! Derfor har jeg lidt købekage, pasta osv. stående i skabene, og det indeholder buræg. Jeg overvejer dog at lægge indkøbsvanerne om og begynde at handle 100% økologisk der hvor der er anvendt æg, men det er svært at finde ét sted hvor jeg kan få alt økologisk, så jeg tror ikke at det bliver helt virkelighed.

Økologi i mit køleskab lige nu: Remoulade, mayonnaise, mælk, æg (mine egne), ost, aubergine, tomater, marmelade, ketchup og smør.
Non-økologi: Alt muligt andet som fx bacon, wienerschnitzel, dressing, ali-oli, pesto, skinke, salat, agurkesalat osv.

« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 13:59 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 13:53 »
Jeg tog lige et kig i køleskabet: "hunde"-leverpostej, mayonnaise, remoulade, karrysild. Så ja, vi støtter burhønseplagerne. Vi har for nogle år siden prøvet at leve økologisk og var faktisk meget lidt økologiske, da vi brugte den ene tank benzin efter den anden på at køre til København eller Svanholm efter varer. Det er blevet lidt bedre med udbud af økologiske varer her på Falster men der er stadig meget store huller i sortimentet - og det er altså hundedyrt. Nu laver vi i stedet mest muligt selv, helst af egne produkter. Men det går jo ikke hele tiden, der mangler f.eks. mayonnaisen til det hjemmebagte rugbrød og de nyopgravede kartofler med purløg.... Næh, det er svært at gennemføre.
MEN: det er en dårlig undskyldning for ikke at undgå buræg, hvor man kan - eller for at undlade at give nogle burhøns en god tid efter deres meget sølle bur-liv. Først når man beslutter at "det nytter jo ikke noget" har man jo givet helt op. Men det kan da også være meget bekvemt /d.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 13:57 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2012, 13:58 »
Ja det vil jeg tro :(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2012, 14:05 »

Økologi i mit køleskab lige nu: Remoulade, mayonnaise, mælk, æg (mine egne), ost, aubergine, tomater, marmelade, ketchup og smør.
Non-økologi: Alt muligt andet som fx bacon, wienerschnitzel, dressing, ali-oli, pesto, skinke, salat, agurkesalat osv.

Jamen - det er jo synd for GRISENE!
Nej, det er altså ikke nemt!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2012, 14:25 »
Jamen - det er jo synd for GRISENE!
Nej, det er altså ikke nemt!
Og kalven!! Jeg køber økologisk kød uanset prisen når jeg er i et supermarked der har økologisk kød, men det er kun få der har det /d.

Sidst jeg var i Føtex, som jo er et kæmpe varehus, var der... 0 øko-kød at finde i montren ???. Jeg blev udvalgt ved kasselinjen til at være med i en brugerundersøgelse... "Er der noget du savner i Føtex" spurgte den unge mand "JA, økologisk kød!"... Den havde han hørt mange gange den dag, sagde han. Jeg var kørt i Føtex for decideret at købe en økologisk svinemørbrad, men gik i stedet hjem med en økologisk aubergine ::).

Jeg handler af og til på Irmatorvet og får varene leveret direkte til døren, og de har et ok udvalg af øko-kød, bare ikke kylling. Jeg har foreslået dem det, men det kan ikke lade sig gøre pga. den korte holdbarhed på kødet svarer Irma, og da de kun får øko-kylling leveret en gang pr. uge kan de ikke levere til Irmatorvet.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2012, 14:37 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2012, 15:20 »
Utroligt at der er 7 som ikke har NOGLE ting overhovedet som kommer fra Buræg... Hvordan gør I?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2012, 15:23 »
må jo indrømme at det sikkert er brugt i vorres mayonaise /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2012, 15:48 »
Man kan jo lave sin mayo og remoulade selv, hvis det skal være... Ikke at vi altid gør det, men man kan!
Frisk pasta er normalt også hjemmelavet her i huset.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2012, 16:02 »
Man kan jo lave sin mayo og remoulade selv, hvis det skal være... Ikke at vi altid gør det, men man kan!
Frisk pasta er normalt også hjemmelavet her i huset.
Jeg har købt et glas øko-mayo på 350 ml i Netto for 20 kr. 400 g K-salat mayonnaise m. buræg koster 18.95 i Superbest har jeg lige googlet. (jeg får nok ikke lavet min egen mayo eller remo, men så er det rart at man kan købe økologisk). I Føtex koster en tube øko-remoulade 21 kr.
Venlig hilsen Tanja

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2012, 16:18 »
Jeg har stemt nej....

Men det burde nok være ja hvis mayonaisen indeholder bur æg.
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2012, 16:34 »
Det goer den i 99,99% af tilfeldene. Det er naesten umulig at finde et vanligt koeleskab der ikke indeholder noget med bur-aeg. Desverre....................

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2012, 16:34 »
Al mayo og remou der ikke er økologisk indeholder buræg. Det samme gælder sandsynligvis alle pålægs-salater, kager, kiks m.m. Så ja, jeg har desværre også ting i køleskabet med buræg i. Det er MEGET svært at komme uden om.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2012, 16:35 »
Utroligt at der er 7 som ikke har NOGLE ting overhovedet som kommer fra Buræg... Hvordan gør I?

Laver tingene selv. Her i huset er det hønsene, som bestemmer, om vi kan få mayonaise, remoulade, pasta og bagværk med æg.

Jeg køber aldrig de ting færdiglavet.

jeg kan nogle gange stå i et supermarked og kigge og undre mig over, hvem pokker det er, som køber og spiser alle de mayonaisesalater, der findes på de meterlange hylder.uuufff :-X
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2012, 17:44 »
Jeg hader at støtte burindustrien og køber gerne økologisk for at undgå det. Dog indrømmer jeg at jeg ikke har hverken tid eller overskud i hverdagen til at skulle handle 7 forskellige steder for at finde alting økologisk, så findes det ikke der hvor jeg lige er, så bliver det en uøkologisk variant