Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 75874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #60 Dato: 08 November , 2011, 20:15 »
Jamen dog :o. Prøv at tage rygfileten af kaninen, skær nogle snit i den, tæsk den halvflad med en kødhammer, smør den ind i sennep (tyndt lag), vend i fin rasp og steg gylden i blanding af smør og olivenolie. Lidt hurtigt. Tag af panden og lad hvile. Server med rå, grovrevne rødbeder tilsat hindbæreddike, olivenolie og ristede valnødder eller solsikkekerner samt godt hjemmebagt brød - eller kartofler - eller pasta - eller - broccolimos - eller.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #61 Dato: 08 November , 2011, 20:24 »
Og ang den bacon dér...jeg ved der er flere der bruger det for at få kaninen til at smage af noget. Vi køber aldrig bacon...af nøjagtig samme årsag som at vi ikke kunne drømme om at købe buræg... og den forsvarlige bacon er for dyr til vores pengepung. Måske prøver jeg det en dag, men jeg har nu aldrig været den store fan af grisekød  ::)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #62 Dato: 08 November , 2011, 20:32 »
Vi kender heldigvis en gårdbutik med røgede frilands-uldsvin. Mums - og ingen dårlig samvittighed. Men i øvrigt kommer man langt med en lille dåse røget paprika, dér hvor man gerne vil have lidt røgsmag....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #63 Dato: 08 November , 2011, 20:37 »
Tak for tipsene Kirsten  /o en dag hvor jeg er i det gode overskud vil jeg prøve at kaste mig ud i det. Jeg holder virkelig ikke af at stå i et køkken  :-[ Elsker nu osse frikadeller, så jeg føler mig bestemt ikke snydt ved at hakke noget godt kød til fars  :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #64 Dato: 08 November , 2011, 22:41 »
Skal ud og kigge på 2 hunkaniner i morgen. Skyder dem til at veje omkring 2 kg. og er fra marts i år.
« Senest Redigeret: 08 November , 2011, 22:42 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #65 Dato: 08 November , 2011, 22:42 »
Det lyder meget småt Jean  ??? Den ene er jo en dværgvædder ser det ud til  :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #66 Dato: 08 November , 2011, 22:46 »
Ja, det ved jeg godt, men så meget kød spiser vi heller ikke af gangen og ellers nupper vi bare 2 /o
Skal jo også lige lærer det at slagte først og stå med en kæmpe og så ikke kunne slagte den selv, det vil jeg ikke.
Men ved at det er 2 hunner så kan jeg lave 4-6 kuld om året så mon ikke jeg skal få fryseren fyldt alligevel ::)
Har dog ikke tænkt mig at lave de første kuld før omkring marts til næste år. De skal lige vænne sig til at bo hos os først og jeg vil ikke risikere at miste unger i vinter p.g.a. 20 graders frost.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #67 Dato: 08 November , 2011, 22:48 »
- og jeg får buret med. Det hele gratis /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline trausti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slagtekaniner
« Svar #68 Dato: 08 November , 2011, 22:50 »
uuh kaniner dejligt jeg er vokset op med slagte kaniner men har ikke fået det siden barns ben,, så derfor hentede vo 6 stk californien kaniner tror jeg de hedder, 2 hunner og 4 hanner.. planen er at hunnerne beholdes til avl og hannerne slagtes.. jeg glæder mig meget, men er der nogen i nærheden med enten dansk landrace eller fransk væddere de gerne vil af med og som gider komme forbi gården med dem.. betaler jeg gerne for det... jeg skal klart prøve at tør garve mine skind det så nemt ud i forhold til hvad jeg ellers har læst mig til.. tak for det tips.
nogen der har erfaringer med at grille kaniner eventuelt med bacon på... eller at ryge dem vi vil gerne have vores egen ryge ovn..

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #69 Dato: 08 November , 2011, 23:03 »
Jeg tænker også lidt på den plads jeg har til rådighed. Vil ikke have "bur"-kaniner. De skal have et ordentligt liv så længe de er her med så meget plads som jeg nu kan give dem, så desværre er der nok ikke plads til meget større kaniner end det, men det er også ok, for så kan børnene også håndtere dem /o

En lille "sjov" historie:
Min knægt på 11 år var jo MEGET i mod at vi skulle have slagtekaniner, stor-tuede faktisk forleden da jeg fortalte ham det, men viste ham så en human-slagtning (http://www.therabbitwringer.com/html/demo_videos.html) og da den viste hvordan man tog pelsen af spurgte han lige så stille om han måtte få pelsen. Det sagde jeg selvfølgelig ja til og sagde at vi kunne lave et par luffer af den. Derefter gik han stor-smilende ud af stuen.....tossede knægt ::) ::) ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #70 Dato: 08 November , 2011, 23:32 »
Dejligt at der ikke skulle mere til at trøste ham.

Jeg har fået kanin fra grill. Hjemmeslagtet kanin har som andet umodnet kød en tendens til at være sejt og når man putter det på grillen kan man ikke liiige give det en halv time mere, så skal det grilles skal det enten have ligget en del dage og skal det tøes op inden det grilles vil jeg mene det skal have 3-4 dage i køleskab. Ellers kan du lige så godt spise grillede hoppebolde. Men godt smager  :P

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #71 Dato: 08 November , 2011, 23:35 »
Vi var samme tur igennem da vi fik høns ;D ;D ;D
Han ville have et par halefjer fra den første hane vi slagtede, men anden gang vi slagtede så tullede han bare rundt og legede. Og da jeg sagde til ham at han da godt kunne lide at spise vores kyllinger så skulle han nok også vænne sig til at spise kaninerne /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #72 Dato: 09 November , 2011, 07:43 »
trausti ; hvor i landet befinder du dig?? jeg avler og udstiller kaniner (fransk væddere og dværgvæddere)

grill af kanin lår er godt men først koger jeg lige lårene i salt vand og så køler jeg dem ned og så marinere jeg dem... det smager nu godt på grill /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #73 Dato: 09 November , 2011, 18:26 »
Så er tøserne landet og der er i den store ende af dværgkaniner.
Har fået navnene Sille og Mille og var MEGET glade for at få hø og halm i deres bur. De havde kun spåner i buret da jeg hentede dem.
De er meget nysgerrige og håndtamme, men skal have klippe klør!!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline trausti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slagtekaniner
« Svar #74 Dato: 09 November , 2011, 20:04 »
jeg er lige flyttet til hadsund eller 2 km der fra....