Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 76223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Slagtekaniner
« Svar #90 Dato: 17 November , 2011, 17:13 »
Hmmm, bliver kaniner gravide, hvis de ikke er i brunst? Jeg havde i hvert fald problemer med det nogle gange, hvis der ikke blev 'ramt rigtigt' i cyklussen  8)
Mvh Marianne

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtekaniner
« Svar #91 Dato: 17 November , 2011, 17:14 »
han kan vel oss øve sig i et par måneder , da kedeligt hvis der er gevinst første gang /d

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #92 Dato: 17 November , 2011, 17:20 »
Hmmm, bliver kaniner gravide, hvis de ikke er i brunst? Jeg havde i hvert fald problemer med det nogle gange, hvis der ikke blev 'ramt rigtigt' i cyklussen  8)

Det skulle de kunne. Godt nok skulle det være nemmere på nogen tidspunkter end andre men der bliver frigivet æg lige så snart de bliver parret.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #93 Dato: 17 November , 2011, 19:29 »
Naaarh, de er nu ikke i brunst HELE TIDEN :o. Afviser hunnen hannen, er hun ikke i brunst - men kommer det sandsynligvis efter 8-24 timer. Her parrer vi altid flere kaniner samtidigt for at kunne flytte nyfødte unger ved meget store eller små kuld. Hvis hannen bliver afvist (får BANK!) den ene dag, så får han som regel lov at parre næste dag. Man har et standpunkt... ::). Til gengæld kan der forekomme falsk drægtighed, når det er udenfor højsæsonen, typisk nu . Så plukker hunnnen sig på ca 16. dagen og så sker der ikke mere. Hun kan så ofte parres efter et par dage - og så kommer der måske kaniner ud af det.
Det er vigtigt at redekassen er isoleret under bunden når man avler om vinteren. Kaninmor lægger ungerne på den bare bund og så mavepels OVER ungerne, men hvis det er koldt nedefra, så fryser ungerne ihjel på få timer trods dynen. Her sætter vi flamingo-plader under de udendørs redekasser - det hjælper.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Slagtekaniner
« Svar #94 Dato: 17 November , 2011, 20:34 »
Kanin mor er kun over ungerne når de skal have mælk ca. 2 gange om dagen...kaniner ruger ikke selv om vi er på et hønse forum  ;)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #95 Dato: 17 November , 2011, 20:38 »
Kanin mor er kun over ungerne når de skal have mælk ca. 2 gange om dagen...kaniner ruger ikke selv om vi er på et hønse forum  ;)

Det er netop også derfor jeg ikke er bange for at skulle flaske dem op selv hvis der skulle gå noget galt undervejs /o


Det er vigtigt at redekassen er isoleret under bunden når man avler om vinteren. Kaninmor lægger ungerne på den bare bund og så mavepels OVER ungerne, men hvis det er koldt nedefra, så fryser ungerne ihjel på få timer trods dynen. Her sætter vi flamingo-plader under de udendørs redekasser - det hjælper.

Kunne godt være jeg lige skulle skære en plade til så den kunne lægges ind i bunden. ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #96 Dato: 18 November , 2011, 07:02 »
man sætter da ikke kaniner sammen der ikke er i brunst...hannen kan blive kastereret!!!

man tjekker sin hun inden parring... tegn på brunst er : halmen er gerne rodet rundt bidt i stykker, hunnen kan være mere sur, og hun er blevet rød/brodo i kønsdelene!

du vil sikkert miste nogle unger, nu da du parre når det er uden for sæson og det er koldt... tjek deres bur hver dag flere gange da det nemt kan hænge en unge fast i patteren efter de har fået mælk og den dør i løbet af ingen tid når der er koldt :-(
rigtig god ide med isolering....

jeg har mine dyr i stalden og den er aldrig under frysepunktet...men mine dyr holder pause om vinteren :-)
en hjælp til vandflasker er at sætte 2 strømper om hver, det kan hjælpe lidt mod at det fryser for hurtig...ellers skal du have et par ekstra så du akn skifte ud 2 gange om dagen....heldigvis drikker der ikke vildt meget om vinteren, mine får flere grønsager da der er væske i :-)

at flaske kaninunger op er næsten umuligt... men held og lykke med de to kuld jeg håber det går godt så du kan opeve hvor fantastisk det er  :)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #97 Dato: 18 November , 2011, 10:03 »
Man kan da godt sætte han og hun sammen uden at de er i brunst. Man skal bare holde øje med dem indtil man er sikker på om hunnen gider eller ej. Det tager ca 1 minut! Hvis hun ikke gider hannen - ja så flytter man hende da bare "hjem" igen og prøver næste dag eller bare 8-12 timer senere. Alene det at have været på besøg i et hormon-duftende han-bur kan få hende i brunst ;).

Her har vi også været ude for at kaninunger er blevet slæbt med ud fra reden og er fundet enten døde eller meget kolde. Er de i live, så ind på maven med dem. Så kan de komme tilbage til mor når de spræller meget :).

Vi har haft held til at opflaske kaninunger når der har været store kuld som moderen ikke har haft mælk nok til. Men vi har givet tilskud af gedemælk (det havde vi rigeligt af) eller øko-sødmælk i en 2 ml. engangssprøjte til ALLE unger. Mælken i kropstemperatur. De lærer meget hurtigt at sutte stemplet i bund. Og så er de kommet tilbage i bunken af søskende. Nu er vi begyndt at parre mindst to hunner samtidigt eller med 1-2 døgns mellemrum. Så kan man udjævne forskelle i kuldstørrelse ved at bortadoptere nogle. Det er ALTID gået godt /o.

Tidligere havde vi burene i en stald men nu står de ude under et halvtag. Så vi avler ikke om vinteren men parrer i marts, hvis det er mildt. Der er ikke meget ved unger, der dør af kulde :(. Af hensyn til mødrene får de kun to kuld om året medmindre kuldene er meget små. Så kan vi godt finde på at lave endnu et sent kuld. (Små= 1-3 unger)
« Senest Redigeret: 18 November , 2011, 10:11 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #98 Dato: 18 November , 2011, 10:28 »
Jeg har læst og læst og læst og man kan godt parre kaniner selvom hunnen ikke er i brunst. /o Jeg har tænkt mig at sætte Bulder sammen med dem igen i dag for at være sikker på vellykket parring, men både Mille og Sille var MEGET villige til at lade sig parre så jeg tror det lykkedes.
Begge hunner har ikke fået unger før, så dette vil være deres første kuld. Havde de fået unger i efteråret havde jeg ventet for ikke at drive rovdrift, men de er begge fra start Marts så jeg ville heller ikke vente for længe da alle steder hvor jeg har læst, skriver at man skal parre dem op når de er ca. 8 mdr. hvis man skal bruge dem som avlshunner. Havde de været yngre havde jeg selvfølgelig ventet ..

Og som tidligere fortalt er jeg ikke bange for evt. at skulle hjælpe ungerne ved at flaske dem op, for det er ikke svært, ikke lige så svært og tidskrævende som f.eks. katte-killinger og det har jeg prøvet uden problemer.
Jeg er jo så også så "heldig" at jeg går hjemme hver dag, så jeg kan meget hurtigt gribe ind hvis der skulle begynde at vise sig problemer.
Burerne står under et halvtag hvor jeg bygger vægge ud i fronten på begge sider, så soverummene vil være helt lukket inde når jeg "lukker døren"/hænger noget op foran midten. Så de vil ikke få en direkte kuldepåvirkning med blæst, sne og regn ind i burerne.
Jeg vil lave en falsk bund i soverummene som jeg vil lægge isolering under så ungerne vil få det godt og varmt. Jeg har lagt ca, 10 cm spåner ind samt en hel flage halm i hvert soverum så jeg mener godt de kan holde varmen. Men får vi de samme kuldegrade som sidste år hvor vi var nede og runde -31 vil jeg selvfølgelig tage ungerne ind, men de kuldegrader mener jeg ikke vi fik før vi nåede hen midt i Januar/Februar måned.

Jeg håber at i ud af dette indlæg kan læse at jeg virkelig har sat mig ind i alle problemstillingerne og vejet for og imod hele vejen rundt. Jeg har haft kaniner i mange år, både udendørs og indendørs og både sommer og vinter så at have flere flaske osv kender jeg godt til /o det eneste jeg ikke har prøvet før er at have unger og at slagte.

Dette billede er af Nusser, en hankanin som jeg forærede væk for at par år siden, i et 2 etagesbur jeg bygge til ham.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtekaniner
« Svar #99 Dato: 18 November , 2011, 10:35 »
ja man kan læse sig til meget og blive meget forviret, se, føl og lyt, til dit indre urmeneske. så går det sjældent helt galt. /o, og wo intet vover, intet vinder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtekaniner
« Svar #100 Dato: 18 November , 2011, 10:58 »
Så har jeg misforstået noget - troede ikke at du havde haft kaniner i avl før....
Ang. spåner mm i redekassen, så rydder vores hunkaniner alligevel bunden der, hvor de lægger ungerne. Derfor isolering UNDER den faste bund. Hvis det er koldt, kan de finde på at lægge halm/spåner OVER pelsdynen. En enkelt gang var ungerne (8 stk.) pakket så godt ind at de var blevet kvalt. Det var i dette forår hvor vi havde håbet på højere temperaturer men blev snydt. Den anden kanin derimod fik alle 9 unger igennem....
« Senest Redigeret: 18 November , 2011, 11:39 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #101 Dato: 18 November , 2011, 11:05 »
Jeg har heller ikke haft kaniner i avl før, men har haft kaniner i mange år /o Men et godt tip den der med at isolere bunden, den havde jeg ikke lige tænkt :o

ja man kan læse sig til meget og blive meget forviret, se, føl og lyt, til dit indre urmeneske. så går det sjældent helt galt. /o, og wo intet vover, intet vinder

Nemlig. Den bruger jeg meget /o Hvis min mave siger Go for it! så gør jeg det!
Dog ikke uden at have læst så meget op om tingene at jeg føler at jeg ved nok. Og man kan netop læse mange modstridende ting, specielt når det handler om kaniner!

Der er dog enkelte ting som jeg endnu ikke har fundet svar på men det kommer nok hen ad vejen. Ellers må jeg undvære.
« Senest Redigeret: 18 November , 2011, 11:09 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #102 Dato: 18 November , 2011, 11:15 »
et trick jeg bruger når jeg skal bare kaniner op er: jeg tager noget ag halmen fra hannens bur og ligger ind til hunnen :-) det virker næsten altid..

dine hunner har en fin alder til at blive parret op... jeg havde et enkelt kuld i år hvor moren var første gangs fødenede ...hun passede ungerne de første par dage og derefter brugte hun dem som wc.... flere af ungerne døde af kulde og jeg aflivede resten af kuldet.... desværre sker det nogle gange at en førstegangs fødende ikke passer ungerne ordentlig...anden gang hun får unger plejer det gå godt

glæder mig til at høre om der kommer unger
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #103 Dato: 18 November , 2011, 11:18 »
Satte dem sammen igen lige før og Mille var villig igen mens Sille ikke rigtigt ville så jeg tror "blev ramt rigtigt" hos Sille igår mens Mille lige skulle have en tur mere /o
Så nu vil jeg holde godt øje med dem og holde jer opdateret om maverne /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Slagtekaniner
« Svar #104 Dato: 18 November , 2011, 15:44 »
hvor længe er kaniner drægtige?? Har ikke en skid forstand på kaniner, men overvejer lidt og prøve engang. er ved og bløde fruen lidt op, så igår aftes fik vi hare frikadeller. Det smagte ret godt og var helt anderledes end alm haresteg
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk