Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 76226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Slagtekaniner
« Svar #75 Dato: 09 November , 2011, 21:58 »
billeder jean... ellers er det ikke sket ved du nok ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #76 Dato: 10 November , 2011, 07:09 »
Ska' nok, ska' nok ;D ;D ;D men de kom hjem i mørke så jeg venter til i dag i dagslys med at tage billeder. De skal også lige falde lidt til. De var noget stresset af den lange køretur.
Men jeg skal have dem ud og have klippet dere klør, så kan min store knægt tage billeder i mens.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #77 Dato: 10 November , 2011, 16:39 »
Så er tøserne endelig flyttet ind i deres nye hjem og de elsker det. /o

Øverste billede viser deres hjem. Nedenunder skal jeg så have lavet 2 burer mere som kan laves til et stort når ungerne er små.
Øverst bliver lavet til foderrum og hø/halm-opbevaring men bliver lavet således at jeg kan fjerne foderet og sætte 2 låger på så jeg kan benytte det som 2 burer også.




« Senest Redigeret: 10 November , 2011, 16:50 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Slagtekaniner
« Svar #78 Dato: 10 November , 2011, 22:41 »
det ser da grove fint ud. glæder mig til og høre mere
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Slagtekaniner
« Svar #79 Dato: 10 November , 2011, 23:46 »
Hej Jean

Tillykke med dine smukke kaniner og bure, jeg regner med du holder fast i dine planer omkring burbygningen, og laver oven og under bure med gennemgang, så jeg kan følge med i hvordan det virker  ;)

Har desvære været ramt af pc nedbrud, med der tilhørende mangel på password til DDF, eller ville jeg jo have vist, at det var dig der var dukket op på kaninliv, og jeg ville i den grad have deltaget på denne tråd  /o

Det har været en fornøjelse at følge dit project, og din viden begærlighed, Farmer-svendsen og jeg så jo nok helst at du havde valgt vores racer   ;D , men det ser ud til at skæbnen har valgt for dig, hvilket heldigvis giver dig en anden erfaring, som du kan dele med os  /o (toto331)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #80 Dato: 10 November , 2011, 23:56 »
Mange tak for rosende ord /o

Ja, skæbnen valgte, sådan har den det med at gøre når det har noget med mig at gøre ;D

Jeg må desværre erkende at jeg på nuværende tidspunkt er gået fra ideen med trappe op og ned. Glemte nemlig at skære hul i pladerne inden jeg fik lagt dem op ::) Jeg kan dog stadig nå at lave trappen op da de øverste burer ikke er lavet endnu så bundpladen er ikke bygget fast. Men lige pt. er der ikke trapper.
Men planen er stadig at det øverste og nederste bur skal kunne deles på midten så jeg i nødstilfælde kan have op til 6 bure, mens jeg til daglig kun vil have 4.
« Senest Redigeret: 11 November , 2011, 00:03 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #81 Dato: 10 November , 2011, 23:59 »
Men lad os nu se.....jeg har det jo med lige pludselig at svinge hammer og sav så mon ikke jeg i løbet af vinteren får lavet trapperne alligevel ::) ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Slagtekaniner
« Svar #82 Dato: 11 November , 2011, 00:11 »
Som en Dansk udgave af Nostradamus, forud ser jeg at du inden udgangen af 2012 har mindst 2 ynglende hunner og en han  ;D

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #83 Dato: 11 November , 2011, 00:15 »
HIHI, er allerede i gang med at lede efter en han. Kan hente en i weekend ::) ::) Hmmm...den kunne jo bo i tøsernes gamle bur.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #84 Dato: 11 November , 2011, 17:31 »
De bure og den måde du er startet på er meget tæt på at være præcis magen til min debut for over 10 år siden  :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #85 Dato: 15 November , 2011, 13:58 »
Så fik jeg lavet de sidste låger og mangle kun at få lavet huller i bundene så jeg kan lave trapper op og ned. Kunne ikke sidde på hænderne længere ;D
« Senest Redigeret: 15 November , 2011, 16:00 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #86 Dato: 15 November , 2011, 17:01 »
Jeg tog et sejt træk mere idag og er nu blevet helt færdig med burerne incl trapperne og hullerne. Kunne ikke sidde på hænderne længere når det nu var så godt vejr og de kloge har lovet dårligt vejr de næste par dage. Så det var bare med at blive færdig.
Så nu kan Mille komme nede i stueetagen og Sille kan komme op på 1. De skal bare lige lære trappen i deres bure at kende. Der var ikke trappe i deres tidligere bur men der går nok ikke mange dage før de farer op og ned
Så nu mangler jeg "kun" at bygge løbegårdene i haven og sætte et lille stykke væg op for at skærme lidt af til burerne, så er jeg helt færdig

Har stadig ikke helt besluttet mig om jeg vil parre en af dem op nu eller om jeg skal vente, men tror jeg venter til de er faldet helt til og har lært burerne at kende
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #87 Dato: 17 November , 2011, 15:21 »
Så blev "stalden" færdig. Jeg var spændt på at se om tøserne kunne finde ud af at bruge trapperne op og ned men det går fint. De skulle bare lige vænne sig til den og nu farer de op og ned og hygger sig. Det øverste bur måtte jeg dog lave lågerne lidt anderledes til da taget er skråt, men det fungerer fint. Jeg skal nu bare have skåret et par plader jeg kan lægge over hullerne til trapperne, så jeg kan være sikker på at unger bliver født i soverummene og ikke andre steder og til at kunne dele burerne op til evt. hanner som slåes.

Mille bor i midten til venstre og kan komme ned og Sille bor i midten til højre og kan komme op. De nyder at løbe rundt i deres nye bure og får masser af gulerødder og grene hver dag udover deres kaninpiller.
Jeg har en enkelt kompostbeholder i trådnet og den bruger jeg indtil videre som deres løbegård på græsset. Til foråret skal jeg så have bygget deres faste løbegårde.

Jeg fik også vejet dem og blev positiv overrasket. De vejer begge 2,8 kg. Det synes jeg er flot når man tænker på de kun er 8 mdr. så rene dværgvædder er de helt sikkert ikke. Jeg ved godt det er vinter og at der er tyk pels men alligevel....

Jeg tog beslutningen om at parre dem op idag, brugte Bulder, -min kælekanin, som "leverandør". Han gjorde et godt stykke arbejde Satte dem sammen på græsplænen i deres "løbegård" så de ikke skulle begynde at slås og det gik rigtigt godt. Alt det jeg havde læst mig til som skulle ske skete, så nu skulle der gerne være 2 gravide tøser men har dog tænkt mig at sætte dem sammen igen i morgen for at være på den sikre side.
Ved godt det er ved at blive vinter, men de helt tossede frostgrader plejer vi først at få når vi når hen i Januar/Februar måned, så jeg tager chancen og krydser fingre for at med masser af halm og med den afskærmning jeg laver at ungerne klare sig. For ikke nok med at deres bur er skærmet af med vægge så har jeg tænkt mig at hænge et stort stykke lærred ned foran "døren" til "stalden" når det rigtigt begynder at blæse og sne. Og bliver det fuldstændigt sindsygt må jeg tage ungerne ind og selv flaske dem op. Men det er kun som allersidste udvej.

Jeg har også gjort en go' handel på DBA. Jeg har købt 4 kanibure for 300,-. og et andet et skal jeg bare komme med en pose slik til ungerne. Skal hente dem i weekenden så nu burde jeg efterhånden have plads nok. Jeg har også fundet en løbegård jeg kan hente for 50,- så jeg skulle også kunne klare mig med plads på græsplænen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Slagtekaniner
« Svar #88 Dato: 17 November , 2011, 17:07 »
en lille nem løbegård jeg har brugt til kyllinger er pallerammer hurtigt og nemt, og dem har man jo i enhver husholdning

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #89 Dato: 17 November , 2011, 17:09 »
Øvvvv...jeg har ingen pallerammer /d
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn