Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønen nyser...  (Læst 18463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Hønen nyser...
« Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:45 »
Jeg har en enkelt høne som nyser noget ofte, men ellers fejler hun ingenting... Er det noget der ska handles på eller går det over igen af sig selv? Vil jo helst at hun stopper med at nyse og ik evt. smitter de andre med forkølelse...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2011, 17:02 »
Slet ik nogen der har et bud på hva jeg ska gi hende mod hendes nysen?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønen nyser...
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2011, 18:12 »
Hvis hun ikke ellers er sløj, så er hun nok bare forkølet, og så går det over af sig selv. Men du kan da tage hende forbi doktor dyr, hvis du er nervøs for hende. Men så risikerer du en større udskrivning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #3 Dato: 23 Oktober , 2011, 18:18 »
Hmmm...Maria..jeg kan se, at det er en måned siden, du spurgte første gang...det er unægtelig noget længe.

Er det "kun" nys? ...ingen snot eller rallen fra luftvejene?...hvis ikke, så kunne det være, at hun bare har en meget følsom næse, som nemt irriteres, når hun går og roder i ting og sager.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hønen nyser...
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:01 »
Mine har og været forkølet og jeg lever efter at de stærkeste overlever, kald mig gerne ond, meeeen, de der overlever er de der er bedst egnet til at avle videre på  /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:15 »
Tjah, det kommer jo an på hvad éns avlsmål er, ikke? Fravær af genetiske fejl i øvrigt, æglægning, udseende, temperament, livslængde og -produk-tivitet? Der er mange faktorer.... Hvad gør I med hundene, Loppe? Avler på de mest sejlivede ;)?
I øvrigt undrer jeg mig ofte over at jeg gennem 22 år som hønseejer med talrige racer og UDEN luksus-hønsehuse stadig ikke har haft en eneste forkølet høne. Har prøvet Salmonella, Mareks og Coccidiose - men ikke snot og host. Men det er jo godt nok /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hønen nyser...
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:25 »
Men så undrer jeg mig over at nogen bliver forkølet og andre ikke bliver det. 80 % af mine høns er ikke forkølet...10 % af de som har været forkølet har blevet raske igen. så jeg gør det på den måden.  ;) og I må fremdeles kalde mig ond.... ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hønen nyser...
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:27 »
Men ankerine, mine hunder er til gjengjeld ikke syke, selv om de ikke er vaksineret mere end hvalpe vaccine...så jo jeg avler faktisk efter sundhed på hundene og.  ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:38 »
- det var nu ikke for at kalde dig OND :o, Loppe. Hvis jeg ikke for to år siden havde lånt Esbetré af Jørn Clevin - så havde jeg ikke alle de sunde og raske dyr, som jeg har nu. Vi har kun mistet TO kyllinger ud af 156 i år. De blev begge aflivet grundet skæve næb. Og jeg HAR jo behandlet deres forfædre....
Det jeg mener er at Darwins teorier kun kan bruges i meeeeget lange tidshorisonter som næppe har nogen indflydelse på racehøns. Der er alt for mange tilfældigheder i spil: foderstand, orm, klima, opstaldning, smittekim i omgivelserne og "mentalt" helbred, bl.a. Så det med immunforsvaret er nok kun en lille del. Jeg har da også solgt høns, der senere er blevet forkølede eller fået diarre. Så det er nok ikke fordi mine har et medfødt super-immunforsvar at de ikke er forkølede.
Alt dette ;) bare for at forklare at jeg intet galt ser i at man bruger dyrlæge til sin yndlingshøne eller et kostbart avlsdyr som man måske har rejst langt efter. Hvis der var genetisk betinget dårligt helbred var den nok bukket under flere generationer tidligere.........
- i øvrigt ville det jo ikke skade at dyrlægerne fik lidt erfaring med høns. Ofte er det jo prisen, der afholder hønseejere fra at bekoste dyrlæge og medicin. Det er billigere at aflive kræet - eller lade den tage chancen for at komme sig uden hjælp.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønen nyser...
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:47 »
@ Maria.

Det har stået på i en måned eller mere, tilsyneladende uden andre tegn på sygdom hos denne høne eller hos andre af dine høns (det har du ihvertfald ikke skrevet noget om).

Derfor er jeg tilbøjelig til at give Helle K. ret. Din høne er nok ikke forkølet.

Er du sikker på at det er 'nys' og ikke bare en lyd den giver fra sig med jævne mellemrum??

Jeg havde, indtil foråret, en silkehøne som kom med sådanne pludselige lyde, med meget jævne mellemrum. Og det var helt klart ikke nys. Hun gik så til, sammen med 6 andre høner, da hønsehuset blev ramt af en svær forkølelse i foråret.

Jeg har så en kylling fra dette års rugning som også siger pludselige lyde. Ikke så højt og så tit som silken gjorde. Og det kan også umiddelbart lyde som 'nys', men jeg er rimeligt sikker på at hun ikke fejler noget.

Prøv at holde lidt øje med hende. Hvis det er fordi der er 'creme i hornet' vil hun næsten helt sikkert virre med/ryste hovedet i forbindelse med 'nyset', og stoppe op med hvad hun var i gang med, inden 'nyset'. Er det derimod blot en 'mislyd', vil hun fortsætte hvad hun end var i gang med inden 'mislyden' forstyrrede hende, og der vil formentlig ikke observeres virren med/rysten af hovedet.    
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønen nyser...
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2011, 20:52 »
- i øvrigt ville det jo ikke skade at dyrlægerne fik lidt erfaring med høns. Ofte er det jo prisen, der afholder hønseejere fra at bekoste dyrlæge og medicin.

Hønen eller ægget?

Jeg tror mange kviger sig ved at konsultere Dr. Dyr, fordi de ved at han ikke har forstand på høns. Så hellere øksen end at smide 4-500 kr ud for ingenting.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #11 Dato: 23 Oktober , 2011, 22:33 »
Ja, selvfølgelig. Derfor er det jo herligt at være velsignet med et par dyrlæger, der er tilstrækkeligt nysgerrige til at sætte sig ind i tingene - uden at ruinere mig ;). Ligesom en københavnsk dyrlæge, der reparerer tilskadekomne pindsvin bare fordi hun synes at de har problemer nok og bør repareres. Omkostningfrit! Det er sejt at der findes fagfolk, der ikke kun tænker på penge.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønen nyser...
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2011, 22:50 »
Det er sejt at der findes fagfolk, der ikke kun tænker på penge.

Det kan virke overraskende på nogen mennesker, men hvis man som jeg, er vant til at arbejde på de særeste tidspunkter og dage, kan det kun glæde, at der er folk i andre erhverv, der også er villige til at arbejde lidt 'uden for rammerne' uden nødvendigvis at skulle have ekstra betaling.  /o /o
Mvh
Erik Andersen

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hønen nyser...
« Svar #13 Dato: 24 Oktober , 2011, 10:20 »
Hønen eller ægget?


Jeg har og undret mig over hvor hanen kommer ind i billedet i dette udsagn....for ingen hane, ingen befrugtet æg og dermed heller ingen kylling  ;D ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #14 Dato: 24 Oktober , 2011, 10:25 »
Det kan virke overraskende på nogen mennesker, men hvis man som jeg, er vant til at arbejde på de særeste tidspunkter og dage, kan det kun glæde, at der er folk i andre erhverv, der også er villige til at arbejde lidt 'uden for rammerne' uden nødvendigvis at skulle have ekstra betaling.  /o /o

Ja ja, Erik - der er jo altså alle os i sundhedssektoren. Lige bortset fra lægerne, så er det noget med lav timeløn og ringe tillæg for ubekvemme arbejdstider, hvilket vil sige "året rundt og døgnet rundt". Så vi er da nogle stykker ;). Og mange af os laver faktisk frivilligt arbejde oveni, helt uden løn. Men det ER da dejligt når en dyrlæge bruger fritid på at hjælpe dyr/dyreejere bare for at gøre en forskel /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand