Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønen nyser...  (Læst 18462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #30 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:37 »
så smid evt hele hvidløg ind til hønsene, og ikk tilsæt det til fodderet eller vandet, så spiser de det kun hvis de har behov, og dem der ikk kan finde ud af det mangler nogle gener, og vil fornuftigt blive sorteret fra, det er naturens gang, ellers ender vi let med at høns er ligeså skrøbelige som menesker hvor vi holder alt i live og avler på det i retfærdighedens navn fordi det er muligt, men lide et andet emne, blot en sammenligning

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hønen nyser...
« Svar #31 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:47 »
så smid evt hele hvidløg ind til hønsene, og ikk tilsæt det til fodderet eller vandet, så spiser de det kun hvis de har behov, og dem der ikk kan finde ud af det mangler nogle gener, og vil fornuftigt blive sorteret fra, det er naturens gang, ellers ender vi let med at høns er ligeså skrøbelige som menesker hvor vi holder alt i live og avler på det i retfærdighedens navn fordi det er muligt, men lide et andet emne, blot en sammenligning

 /o /o /o /o /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #32 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:04 »
så smid evt hele hvidløg ind til hønsene, og ikk tilsæt det til fodderet eller vandet, så spiser de det kun hvis de har behov, og dem der ikk kan finde ud af det mangler nogle gener, og vil fornuftigt blive sorteret fra, det er naturens gang, ellers ender vi let med at høns er ligeså skrøbelige som menesker hvor vi holder alt i live og avler på det i retfærdighedens navn fordi det er muligt, men lide et andet emne, blot en sammenligning

Et synspunkt jeg da bestemt respekterer.

jeg kan ikk holde mund når folk tilsætter medicin til maden , bare for en sikkerheds skyld, så kan i ligeså godt købe bur æg og 15 kroners kyllinger i lidel, medicin er til behandling af syge dyr, basta. ellers fremmer i imuniteten og fjerner muligheden for at bekæmpe sygdomme med simple midler, bare fordi det er urter og naturmedicin, har det jo oftest samme virke stoffer som det i de fine syntetiske pakker på apoteket.

Et synspunkt jeg absolut ikke er enig i.
Underordnet om jeg jeg skulle fylde mine høns med så megen medicin, at de blev lysende grønne eller neonrøde...ville mine høns have et usammenligneligt bedre liv end burhøns eller industrislagtekyllinger...men det er måske heller ikke dyrevelfærd, du har i tankerne her.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #33 Dato: 28 Oktober , 2011, 11:29 »
Kunne godt tænke mig at vide om de samme menesker som er imod brugen af f.eks. Urte-Pensil så også er imod brugen af f.eks. vitamin tilskud som f.eks. Vispumin for det er vel så sammen dilemma. Dette er ikke en naturlig måde at give dyrne et tilskud af vitamin i den mørke tid hvor de ikke lige går på græs ?

Jeg er selv af den holdning at hvis det bliver påvist at det har en negativ effekt på de æg jeg spiser eller det kød jeg spiser når jeg slagter så vil jeg bestemt kun bruge det i sygdoms tilfælde men indtil da vil jeg bruge det i den henseene at jeg mener at jeg gør det bedste for mine dyr som jeg alt andet lige har valgt at have i en form for fangeskab og dermed også mener jeg har et ansvar for at passe godt på. Mine katte får også naturlige midler som styrker deres imunforsvar og de får også ekstra vitaminer for at de har det godt.

Jeg mener at jeg har et ansvar for at passe godt på mine dyr. Faktisk er mine katte "Overskuds" dyr som hvis ikke der vare blevet grebet ind var døde forde de ikke kunne klare sig selv og deres moder havde forladt dem. Men det er et domesticfiserede dyr og jeg syntes at selv de svageste skal have en chance.

 ;)
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #34 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:40 »
helle k
det var ikk dyrevelfærd jeg har i tankerne, det er tilsætninger /d, dem der kan give dine høns neonfarverne, hvor apetitlig bliver de, og hvor lækker vil du være som neongrøn :o ::), et godt eksempel er contador's homonbøf, og agentinsk kød skulle være godt , hvorfor mon

peter , hvis vi bare venter til alt kan bevises, kommer det sikre bevis døden, bare lidt før, og måske som neongrøn kemibombe, ikk udengrund der er afstandskrav fra kirkegård til drikkevandsboringer

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #35 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:47 »
@Kristiank,

Du svare ikke helt på mit spørgsmål. Giver du dine høns vitamin tilskud eller ej ? Du har helt ret til at have din holdning og jeg min. Jeg giver sku ikke mine høns noget for deres udseene men for deres velvære så lad os lige slå det fast.  ;).

Homon er desuden noget kemisk fremstillet og bestemt ikke fremstillet af urter du kan finde i naturen direkte. Så lad os lige slå det fast. Men du tager vel så heller ikke selv vitamin piller ???
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #36 Dato: 28 Oktober , 2011, 12:57 »
Nu er der jo stor forskel på Naturmedicin og Kosttilskud, bl.a. dokumentation for effekt. Jeg er IKKE tilhænger af medicin som dagligt tilskud og mener faktisk også at det er bedre at bruge lidt omtanke og sund fornuft (og pengene, måske?) på bedre kost/foder. Hvidløg er et næringsmiddel, der tilskrives nogle helbredende evner, der måske skyldes at det er en naturlig del af en fornuftig sund kost? Der sker jo ikke noget ved at hakke et hvidløg af og til og servere sammen med f.eks. revne gulerødder. Især i vinterhalvåret vækker det begejstring i hønsegården.

@pilegaarden: har du prøvet at lade være med at give grisebasserne Urtepensil og se, om alene bedre plads og færre konflikter hjælper på sår og småbylder? Min svogers frilandsgrise fik ikke specielt foder og fejlede aldrig noget. Men guflede da også græs, nedfaldsfrugt og hyben som mellemmåltider. Mums, DET var koteletter!

- og nej, jeg tager ikke selv vitaminpiller, men Pikasol fiskeolie - jeg hader fede fisk /3
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2011, 13:03 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #37 Dato: 28 Oktober , 2011, 13:06 »
Hej Ankerine,

Jeg giver nu faktisk heller ikke mine høns nogen form for naturmedicin forbyggende. Men jeg mener dog at debatten er vigtig og spiller bare med på den modsatte bane for at få belyst hvad det er man er så bange for ved f.eks. et kosttilskud som Urte-pensil faktisk er og oprindeligt blev solgt som. Man når man så har påvist at netop de planter (Kan købes alle sammen som "levende planter" har en god virkning på styrkningen af vores imunforsvar). Medicin er noget som behandler en bestemt virus og angriber dårligdomme. Urte-pensil egenskab er at den styrker dit imunforsvar som så har overskud til selv at slå en evt. bakterie ihjel.

Derfor mener jeg at det er relevant at få dette ud i det åbne fora. Lad mig så lige sige at fiskeolie som du køber som kost tilskud indeholder unødige ting som du ikke får med når du spiser fisk. Dog undgår du dog så i nogle tilfælde de tungmetaller som du får via fisk fra havet.  ;)

Derfor spørger jeg også til vitmin tilskud for det har været vendt herinde flere gange og jeg syntes bare det er interasant at høre holdningen til. Nu har vi jo valgt at holde disse dyr som "kæledyr".

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #38 Dato: 28 Oktober , 2011, 13:08 »
peter jeg var ikk præcis :(

jeg spiser ikk vitaminer , det gør knægten på 2 oss kun sjældent, nogle bamse fra noget hekse noget mor tror på er godt, og kun når han ber om det.

om hormoner er kunstige, kemiske eller organisk udtræk skal jeg ikk gøre mig klog på, og det er ikk det interesante her, det er at det tilføres dyret i unaturlig stor mængde, oftest gennem fodder, med profit for øje, hvem ved om det er derfor der er fedmeepdemier i vesten.

mine høns får æglægnings fodder og hønsekorn, gedepiller(hvis de kan), samt økologisk køkken og haveaffald. alt sammen smides på græsset, der har høns nemmere ved at finde det end gederne, så skraber de i gedestrøelse , sikkert efter fluelarver, og her til vinter har de så gedernes hø at mæske sig i så, mit hønsekorn er ikke økologisk, købt ved en fejl og indehoolder 10 % majs sikkert gensplejset, jeg er ikk fanatisk, så de får det., og æglægningsfoderet  indeholder 5%mineraler og andet kemi, måske derfor de ikk er vilde med det, håvber det gav svaret

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #39 Dato: 28 Oktober , 2011, 13:14 »
og peter hvis du eller andre tilsætter noget der stimulere emunforsvaret, skruer kroppen automatisk ned for produktionen , og du bliver nød til at øge dit tilskud yderliger, for fortast at opretholde den unaturlige højde stimulans, jeg er naiv i min barne tro på at det kroppen bedere til selv at regulere, end kloge hovder der der har skabt begær, og atombomber

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #40 Dato: 28 Oktober , 2011, 14:31 »
Hej Ankerine,
- Lad mig så lige sige at fiskeolie som du køber som kost tilskud indeholder unødige ting som du ikke får med når du spiser fisk. Dog undgår du dog så i nogle tilfælde de tungmetaller som du får via fisk fra havet.  ;)
Til beroligelse: jeg spiser skam masser af fisk, er gift med en fritidsfisker ;). Jeg er bare ikke vild med de fede efterårsfisk. Men kan godt mærke på slidgigten i ryggen at fiskeolien hjælper - ihvertfald Pikasol, der er hundedyr. Jeg BURDE spise de fede fisk, men altså, de smager fælt :(
Hønsene ææælsker dem der imod så måske får jeg dem ind i æggeform? ;D?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #41 Dato: 28 Oktober , 2011, 16:34 »
Det var da latterligt at det har udviklet sig til sån en åndssvag tråd  :-[ Jeg spurgte til råds om en nysende høne og nu diskutere i naturmedicin og kosttilskud? Jeg har intet problem med at give mine dyr, og jeg har mange, naturmedicin/kosttilskud, også som forebyggende... Herre gud, mine børn og jeg spiser det også...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #42 Dato: 28 Oktober , 2011, 16:40 »
 /o sorry Maria skulle have oprettet en ny tråd.  ;)

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #43 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:19 »
ja måske en ny tråd /o, og dog der er jo en pointe når det nu er latterligt at diskutere det <A, for latterligt nej men en anden holdning ja, og vi skal være her allesammen og gerne mange år endnuog vi er jo sidste led i fødekæden der for ophober det sig jo altsammen i os, om det så oss er latterligt ved jeg ikk ::)

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #44 Dato: 28 Oktober , 2011, 17:23 »
Syns det er latterligt og diskutere det i en tråd som slet ik omhandler det emne, men måske det bare er mig... Jeg holder mig ude af tråden da jeg vitterligt hader diskussioner...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)