Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønen nyser...  (Læst 18464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #15 Dato: 26 Oktober , 2011, 18:29 »
Der er intet andet i vejen med hende overhovedet udover hun sir den lyd og hun ryster heller ik på hovedet når hun sir den lyd... Og derfor har jeg heller ik haft hende til dyrlæge...
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #16 Dato: 26 Oktober , 2011, 18:38 »
Som jeg skrev til dig tidligere Maria, så tror jeg heller ikke, at hun er syg...måske en følsom næse :-\

Sørg for at hun får godt med hvidløg og vitaminer. Du kunne også give dine høns et urtetilskud, som virker forebyggeende mod infektion og forkølelse. Her findes der flere forskellige...selv bruger jeg Urte-pensil.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønen nyser...
« Svar #17 Dato: 26 Oktober , 2011, 22:12 »
Der er intet andet i vejen med hende overhovedet udover hun sir den lyd og hun ryster heller ik på hovedet når hun sir den lyd...

Det lyder fint. Så er hun sikkert bare 'med lyd på'. Så synes jeg blot du skal holde lidt øje med hende for at se om der kommer ændringer i helbred/opførsel.

Diverse tilskud til forebyggelse som Helle K skriver er, uanset, altid en god ide.

Jeg bruger også urte-pensil,dog ikke forebyggende. Til gengæld bruger jeg det både til høns og grise (for sidstnævntes vedkommende har de 2-3 smågrise jeg får fra et industribrug et par gange om året typisk små bylder og sår. Og disse heler op efter ca 1 uges brug af urte-pensil og kommer ikke efterfølgende tilbage).
Mvh
Erik Andersen

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #18 Dato: 27 Oktober , 2011, 15:41 »
Okay, jeg vil lige kigge efter noget urte pensil :) Skal hvidløg gives ved siden af urte pensil? Jeg har nemmerlig tænkt på hvidløg, men har lige købt hvedeklid idag og så er planen at de ska ha hønseguf en gang om ugen, så behøver de vel ik mere hvidløg udover det, gør de?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #19 Dato: 27 Oktober , 2011, 16:58 »
Okay, jeg vil lige kigge efter noget urte pensil :) Skal hvidløg gives ved siden af urte pensil? Jeg har nemmerlig tænkt på hvidløg, men har lige købt hvedeklid idag og så er planen at de ska ha hønseguf en gang om ugen, så behøver de vel ik mere hvidløg udover det, gør de?

Mine høns får urte-pensil et par gange om ugen, men hvidløg HVER dag.

Urte-pensil kan du købe i helsekost forretninger eller Matas
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #20 Dato: 27 Oktober , 2011, 17:50 »
Altså, jeg har aldrig givet mine høns andet hvidløg end hvad der er i vores madrester. Jeg har i løbet af 22 år aldrig haft en forkølet høne. Men de får meget grønt (det meste piller de selv) og derudover æglægningstilskud og hvede efter spiselyst. De lægger rigeligt med æg og er faktisk lidt til den magre side hvilket vel også siger noget om racen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #21 Dato: 27 Oktober , 2011, 17:52 »
@Helle K.

Hvordan doserer du Urte-pensil  Forbyggende ? Behandling af syge høns ?

Giver du hvidløg som flydende i vandet ?

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #22 Dato: 27 Oktober , 2011, 18:12 »
@Helle K.

Hvordan doserer du Urte-pensil  Forbyggende ? Behandling af syge høns ?

Giver du hvidløg som flydende i vandet ?



Til 5 høns blander jeg 3 knuste Urte-pensil tabletter i en godbid to gange om ugen. Når jeg behandler forebyggende, tror jeg ikke på nogen øget effekt ved at give en større dosis til syge høns.

Jeg har tidligere brugt flydende hvidløg fra America i hønsenes vand, men syntes egentlig at det var synd, at de ikke kunne få lov til at vælge en frisk, ren tår vand en gang i mellem, så jeg hakker et solohvidløg i noget mad, jeg ved, at de vil spise. Ofte blander jeg det i A38, som hønsene får en lille skål af hver dag. I min hønsegård gider man ikke spise hønseguf :-X

Ankerine@ Jeg ved heller ikke, hvor megen effekt hvidløg lige har på forkølelse, men jeg ved, at det ikke skader. Derimod ved jeg, at hvidløg er sundt og mine høns elsker det. Hønsehuset her stinker af hvidløg og hønsene lugter kraftigt ud af næbbet af hvidløg og jeg har f. eks ikke en eneste gang i 3 år oplevet utøj eller andet kryb ved dyrene...MÅSKE kan det skyldes, at mine høns er for ækel en "mundfuld" for lus og lopper o.a. Så længe det fortsætter sådan, så tror jeg på det ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hønen nyser...
« Svar #23 Dato: 27 Oktober , 2011, 18:35 »
 ;D ;D Jeg har faktisk overvejet hvidløg til de kyllinger, der går i græsningsbure og af og til får utøj fra de vilde fugle... Det prøver jeg næste sommer, det skader da ikke ;D ;D. Så må vi holde os for næsen når vi fodrer ;). I øvrigt er jeg enig i at der kun skal tilsættes drikkevandet livsvigtig medicin. Rent vand må være en hønse-ret.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønen nyser...
« Svar #24 Dato: 27 Oktober , 2011, 21:47 »
Urte-pensil fås også i kapsler, som er lige til at åbne, så pulveret kan hældes ud og blandes i, hvad man nu vil blande det i.

Dosering er anvist af producenten på emballagen, omend anvisningen er noget 'tynd'. Som kosttilskud for et menneske er anvisningen: 5 kapsler 1-4 gange dagligt. Dvs 5 - 20 kapsler dagligt til et menneske på 50-100 kg.

Når jeg bruger det på mine nyerhvervede grise (på 25-30 kg) får de 4 kapslers indhold pr gris blandet op i madrationen for en ½ dag. Og det får de i en uges tid.
Så her er doseringen 1 kapsel pr 6-7½ kg vægt pr døgn.

Her gives hvidløg i vandet. Hver weekend klemmes et par fed hvidløg gennem hvidløgspresseren ned i en spand vand, som efterfølgende hældes på drikketårnet. Størstedelen af hvidløgseffekten heraf optages af hønsene det første døgns tid efter 'servering', men der vil være små rester i tårnet de efterfølgende dage, som først lander i drikkeskålen med de næste dages påfyldning af frisk vand. De drikker en spand (10-12 L) vand om dagen.

Hvidløg skulle efter sigende styrke immunforsvaret, så altså forebygge sygdomme. Om det kan holde utøj væk skal jeg lade være usagt, men kan det det er det jo en dejlig sidegevinst. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Hønen nyser...
« Svar #25 Dato: 27 Oktober , 2011, 22:34 »
Jeg har vært ved at læse lidt om urte pensil og det er da bestemt et produkt jeg også selv ska ha fat i :) Jeg køber noget hjem til hønsene også som tilskud, hellere forebygge end at helbrede ;)
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #26 Dato: 28 Oktober , 2011, 08:22 »
Jeg har vært ved at læse lidt om urte pensil og det er da bestemt et produkt jeg også selv ska ha fat i :) Jeg køber noget hjem til hønsene også som tilskud, hellere forebygge end at helbrede ;)

Sådan! /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hønen nyser...
« Svar #27 Dato: 28 Oktober , 2011, 08:28 »
jeg kan ikk holde mund når folk tilsætter medicin til maden , bare for en sikkerheds skyld, så kan i ligeså godt købe bur æg og 15 kroners kyllinger i lidel, medicin er til behandling af syge dyr, basta. ellers fremmer i imuniteten og fjerner muligheden for at bekæmpe sygdomme med simple midler, bare fordi det er urter og naturmedicin, har det jo oftest samme virke stoffer som det i de fine syntetiske pakker på apoteket.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hønen nyser...
« Svar #28 Dato: 28 Oktober , 2011, 08:39 »
Men hvad er Medicin så ? For hvidløg bruges også som naturmedicin/forbyggende medicin. Netop Urte-pencil betegnet faktisk oprindeligt som et forbyggende natur middel til styrkelse af det naturlige imunforsvar som kroppen har. Så jeg mener ikke at man kan betegne det som værende et naturmedicin i sig selv men har faktisk også virkning i forbindelse med sygdom da det som sagt hjælper kroppen med at styrke sig imunforsvar.

Antibiotika i receptpligtigt form og den form som landbruget har brugt i mange år bekæmper sygdomme og nedbryder faktisk kroppens imunforsvar i den periode hvor i den indtages.

Så jeg mener ikke at det kan sammenlignes. Og har søgt på tests at produktet (Som har været på markedet i mange år nu). Og alle siger at der ikke kan spores nogen form for anticiptisk recistens for produktet.

Dog vil jeg så sige at de selv anbefaler at bruger man det som forbyggende (menesker) så skal man dog holde nogle pauser. Og jeg vil sige at anvender man det som et tilskud i efterår og vinter og undlader at bruge det i forår og sommer så kan jeg ikke se at det skulle være et problem.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Hønen nyser...
« Svar #29 Dato: 28 Oktober , 2011, 09:18 »
Men hvad er Medicin så ? For hvidløg bruges også som naturmedicin/forbyggende medicin. Netop Urte-pencil betegnet faktisk oprindeligt som et forbyggende natur middel til styrkelse af det naturlige imunforsvar som kroppen har. Så jeg mener ikke at man kan betegne det som værende et naturmedicin i sig selv men har faktisk også virkning i forbindelse med sygdom da det som sagt hjælper kroppen med at styrke sig imunforsvar.

Antibiotika i receptpligtigt form og den form som landbruget har brugt i mange år bekæmper sygdomme og nedbryder faktisk kroppens imunforsvar i den periode hvor i den indtages.

Så jeg mener ikke at det kan sammenlignes. Og har søgt på tests at produktet (Som har været på markedet i mange år nu). Og alle siger at der ikke kan spores nogen form for anticiptisk recistens for produktet.

Dog vil jeg så sige at de selv anbefaler at bruger man det som forbyggende (menesker) så skal man dog holde nogle pauser. Og jeg vil sige at anvender man det som et tilskud i efterår og vinter og undlader at bruge det i forår og sommer så kan jeg ikke se at det skulle være et problem.



Jeg er helt enig med Peter

Mht. pauser i tilsætning af tilskud er sen forår og sommer oplagte, hvor alt hønsene selv finder, når de er fritgående, er sprængfyldt med kraft og vitaminer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14