Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrabeæg  (Læst 36316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Skrabeæg
« Svar #75 Dato: 07 Februar , 2012, 14:41 »
Løsninger som kan afskaffe bur-og skrabeæg :

1) forbrugerne stopper med at købe produkterne (utopi for det kan forbrugerne ikke selv admistrere)

2) Det forbydes i Danmark (produktionen flyttes til udlandet)

3) Det forbydes i EU (produktionen flyttes udenom EU)

4) De danske indkøbere siger NEJ TAK (utopi der er penge i "skidtet")

5) EU stopper importen.

Argh Lene, det er da ikke særlig positivt, hva?

Jeg vil da heller sige:

1) Danskerne forsøger at gå foran med et godt eksempel og stopper med at købe selve æggene (absolut muligt, men alle færdigvarer har vi svært ved at genneskue, så en boycut af selve æggene er da en start! Og det tager laaaang tid!)

2) Det forbydes ikke i DK, men vi arbejder hårdt for at forbedre vilkårene og opfordrer alle med en have, stor som lille, at anskaffe sig et par hyggehøns, der kan forsyne familien med æg (Hvis vi nu allerede ved, at det aldrig bliver forbudt etc, så gavner småforbedringer dog lidt i det lange løb..) Og dette tager også laaaang tid!

3) EU forbyder det desværre nok aldrig  :-\

Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #76 Dato: 07 Februar , 2012, 14:55 »
mette det lene kom med er jo sanheden, hva du så i dit smukke naive hjerte tror på, ja, det forbliver vist smukke tanker, og drømme , der kan vare i mange år

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #77 Dato: 07 Februar , 2012, 17:48 »
mette det lene kom med er jo sanheden, hva du så i dit smukke naive hjerte tror på, ja, det forbliver vist smukke tanker, og drømme , der kan vare i mange år
Men derfor skal man vel ikke bare kaste håndklædet i ringen og sige "tja, det var det"? Hvis man vil ændre noget, må man kæmpe for det, og det tager - som Mette skriver - rigtig lang tid. Skrappere krav til industrien og mere forbrugeroplysning er vejen frem. Jeg tror sådan set på, at om 200 år ser man tilbage og skammer sig over hvordan man i det 20. århundrede drev rovdrift på dyrene - lige som vi i dag skammer os over at holdningen i 1700 tallet var, at sorte mennesker var uintelligente og ikke værdige til at gå frit, men kun egnede som slaver.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #78 Dato: 07 Februar , 2012, 21:06 »
Men derfor skal man vel ikke bare kaste håndklædet i ringen og sige "tja, det var det"? Hvis man vil ændre noget, må man kæmpe for det, og det tager - som Mette skriver - rigtig lang tid. Skrappere krav til industrien og mere forbrugeroplysning er vejen frem. Jeg tror sådan set på, at om 200 år ser man tilbage og skammer sig over hvordan man i det 20. århundrede drev rovdrift på dyrene - lige som vi i dag skammer os over at holdningen i 1700 tallet var, at sorte mennesker var uintelligente og ikke værdige til at gå frit, men kun egnede som slaver.

/o /o /o /o /o /o /o /o /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #79 Dato: 08 Februar , 2012, 06:21 »
man skal vælge de kampe der kan vindes, ellers bliver man træt, men hvis i tror på det, er det jo ok /o, så længe lovligt dyrehold respekteres.

så kan vi andre jo oss smågrine lidt af jer. ::)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #80 Dato: 08 Februar , 2012, 08:47 »
man skal vælge de kampe der kan vindes, ellers bliver man træt, men hvis i tror på det, er det jo ok /o, så længe lovligt dyrehold respekteres.

så kan vi andre jo oss smågrine lidt af jer. ::)

Grin bare... Måske er der nogen af os, der rent faktisk ikke føler, at det er en "kamp", men blot det mest naturlige og det mest "rigtige" at gøre og tro på  /o
Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #81 Dato: 08 Februar , 2012, 09:44 »
Jeg tror, håber og ønsker da også at disse to produktionsformer (skrabe-og buræg) bliver afskaffet på et eller andet tidspunkt.

Og hvad jeg selv gør :

Jeg køber hverken æg eller fjerkræ i butikkerne og prøver at undgå færdig produkter med æg i. Selvom det sidste er meget svært at undgå.

Jeg køber heller ikke hybrid høns. Så der støtter jeg heller ikke industrien.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #82 Dato: 08 Februar , 2012, 10:08 »
lene

så er du jo med til at bevare de racerene dyr. der er en gen bank for industrien. så der igennem støtter du jo aligevel hybriderene. og industrien

det er ikke nemt at komme uden om, for det hele hænger sammen, på den ene eller anden måde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #83 Dato: 08 Februar , 2012, 10:12 »
Come on, Kristian ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #84 Dato: 08 Februar , 2012, 10:18 »
lene

så er du jo med til at bevare de racerene dyr. der er en gen bank for industrien. så der igennem støtter du jo aligevel hybriderene. og industrien

det er ikke nemt at komme uden om, for det hele hænger sammen, på den ene eller anden måde.

Jeg kan ikke rigtig se sammenhængen mellem Jersey Kæmper, Brahma og så en Hellevad høne.. ja, undskyld mig!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #85 Dato: 08 Februar , 2012, 10:25 »
du behøver ikk at undskylde,martin, jeg er tit uforståelig

bare læs lidt på hostorien om Jersey Kæmper, hvordan de blev til, bag hegnet for mange år siden.

hver gang industrien mangler noget ser de sig omkring. og så er det jo godt der er racetypiske fjerkræ hos avlere, som de hurtigt kan købe ind.

industri hybrider er jo netop hybrider, tilført hvad der nu gør livet nemt for industrien, og ikk mindst mønt i kassen

thorleif

• Gæst
« Svar #86 Dato: 08 Februar , 2012, 10:30 »
Jeg tror nog ikke at Lene's Jersey Kæmper, Brahma, Maran, Sumatra, Engelsk Araucana, Svanegæs, Boer 1,1 Sorte Svane og 4 katte nogensinde vil blive aktuelle som en back-up-ressurs for industrien. Men, der findes avlere af mange racer, specielt Rhode Island reds, Marans, Italienere, Plymouth Rocks, Dorking og Orpingtons i de store Europeiske lande, og helt sikkert i USA ogsaa, der opdretter og linie-avler disse race-hoens meget intensivt, baade for produktion og salg af racerne til "hobby-ister", men ogsaa saelger et stort antal dyr til industrien, der selv avler paa disse dyr, for at udvigle nye stammer, og dermed oege frodigheden. Disse race-dyr har nog ikke saa meget bedre liv end produktions-dyrene. Men jeg tror ikke at Hubbard, ISA, Cobb eller nogen af de andre giganter indenfor produktion af hybride produktions-hoens nogensinde vil rejse til Lolland, for at se om Lene maaske har noget blod de mangler. Saa ikke vaer bange Lene, jeg tror bestemt ikke at du (og andre som dig) stoedter, eller nogensinde vil blive brugt til at stoedte industrien

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #87 Dato: 08 Februar , 2012, 13:19 »
nej thorleif ikk kattene ;D

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #88 Dato: 08 Februar , 2012, 13:27 »
Tjah, min fætter i Canada fortæller at man dér kan købe en bakke med hvide, lyserøde, blå, grønne og brune æg i supermarkederne. Så hans to små døtre var ikke specielt imponerede over mine turkisfarvede æg /d. Så hvor mon ægproducenterne har hentet de ægfarver???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

• Gæst
« Svar #89 Dato: 08 Februar , 2012, 13:31 »
Tjah, min fætter i Canada fortæller at man dér kan købe en bakke med hvide, lyserøde, blå, grønne og brune æg i supermarkederne. Så hans to små døtre var ikke specielt imponerede over mine turkisfarvede æg /d. Så hvor mon ægproducenterne har hentet de ægfarver???
Det er fagtisk ganske enkelt at lave hybrider der legger forskeldige farver aeg. De producerer ikke rigtigt saa godt som hybrider der kun legger brune eller hvide aeg, men de faar jo en hoejere pris for slige aeg, saa......