Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrabeæg  (Læst 31433 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #45 Dato: 22 Januar , 2012, 11:22 »

Hvis jeg havde råd, så købte jeg også kun angus eller limosine kød, men det kan jeg ikke. Derfor køber jeg det jeg har råd til, og det er jeg ikke den eneste som må gøre.


DEN køber jeg bare ikke! Jeg mener, det er et prioriteringsspørgsmål.. Misforstå mig ikke, men jeg synes, "jeg har bare ikke råd" er en dårlig undskyldning.. Det er HELT okay, hvis man ikke vil betale penge for noget, man synes man kan få billigere,,fx har mange den indstilling, at et æg er et æg, og så er det dumt at betale dobbelt så meget for et øko æg fx. Andre ser vakumpakkede oksesteaks i Rema til 20 kr pr. stk og tænker.."FEDT".. Andre vil ikke købe de her argentinske eller brasilianske køer, fordi de sværger til dansk kvalitet eller køber hos slagterbutikken, men sådan er vi jo forskellige. Men JEG mener, at det er et prioriteringsspørgsmål, for dem, "der ikke har råd", vælger nok at købe andre ting, nyt tøj eller iphone eller alufælger til bilen eller en ferie til udlandet  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #46 Dato: 22 Januar , 2012, 11:23 »
(At jeg aldrig ville købe en citronmåne er en helt anden sag, for jeg ved hvad der er i)


Det kan jeg til gengæld godt forstå, for det har da intet med kage at gøre!  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Skrabeæg
« Svar #47 Dato: 22 Januar , 2012, 11:25 »
Men JEG mener, at det er et prioriteringsspørgsmål, for dem, "der ikke har råd", vælger nok at købe andre ting, nyt tøj eller iphone eller alufælger til bilen eller en ferie til udlandet  ???

Den udtalelse får du sikkert hug for Mette...men jeg er meget enig med dig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #48 Dato: 22 Januar , 2012, 11:26 »
Jeg troede at skrabeæg var lig med fritgående høns. Nu er jeg så blevet så meget klogere, så nu bliver der kun lagt æg fra fritgående i indkøbsvognen.


Hvad er så forskellen på frigående og skrabeæg? Jeg mener ikke, at der er den store forskel  ??? Synes jeg husker, at Lene Lestat refererede til forskellene i en anden tråd, men kan ikke lige finde den..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #49 Dato: 22 Januar , 2012, 11:30 »
Den udtalelse får du sikkert hug for Mette...men jeg er meget enig med dig.

Ja, det gør sikkert  ;) Men det skulle heller ikke lyde som et surt opstød eller noget i den retning..vi er jo alle forskellige, og det kan vi ikke gøre noget ved. Vi kan ikke presse nogen til at blive "ligesom os", bare fordi vi mener, at vi gør det helt rigtige..vi kan blot være gode ekspempler, og så håbe på, at andre følger efter  ;D MEN..jeg tror stadig, at dem, der ikke har råd, blot har andre prioriteringer..

Jeg husker da mig selv i studietiden, hvor jeg også dengang prioriterede DANSK, købte ved slagteren, forsøgte at købe mest muligt økologisk (som jeg også gør idag, blot fordi at jeg mener, at det er det rigtige for MIG), og da pengene ikke var store dengang, så gik jeg det mindre i byen og købte sjældent nyt tøj og ting til boligen..jeg ville hellere bruge mine penge på noget andet!

Det handler vel om, hvad man tillægger værdi  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Skrabeæg
« Svar #50 Dato: 22 Januar , 2012, 11:33 »
Tja nu er der jo nogen som ikke har råd til at købe alt økologisk. Heller ikke iPhone, kød fra slagteren, alufælge eller nyt tøj. Men jeg har selvfølgelig prioriteret det at have dyr før alt det andet.  <A
Det har jeg egentligt heller ikke råd til men så behøver jeg da i hvert fald ikke købe æg. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Skrabeæg
« Svar #51 Dato: 22 Januar , 2012, 12:04 »
Hvad er så forskellen på frigående og skrabeæg? Jeg mener ikke, at der er den store forskel  ??? Synes jeg husker, at Lene Lestat refererede til forskellene i en anden tråd, men kan ikke lige finde den..

I det første indlæg i denne tråd, beskriver Lene Lestat, hvordan "skrabe-høns" har det.

I min verden er der ikke den store forskel på, hvordan "skrabe-høner" og burhøns har det. Istedet for, at sidde i et bur, er hønsene istedet i en stor hal, hvor der er mulighed for at skrabe... Jeg tror ikke de har så meget mere plads pr. høne, ved det ikke. Men de kommer ihvert fald ikke udenfor, hvor de kan nyde livet.  /d
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skrabeæg
« Svar #52 Dato: 22 Januar , 2012, 12:24 »
For en del år siden, skulle jeg undervise en flok andre undervisere i et emne jeg brændte for, og valgte at tale om høns, og deres æg.

Jeg holdt et foredrag på et kvarter og økoægenes fremragende egenskaber og hønsenes bedre liv, og burhønsenes mangel på liv overhovedet.

Da der senere skulle valueres på min præstation, kom en af de andre frem med, at hun sagtens kunne se at jeg havde ret i min argumentation, men da hun på et tidspunkt var enlig mor og arbejdsløs, og forøvrigt mente at hendes børn havde godt af en æggemad, ja så var det altså buræg, for ellers var alternativet, ingen æg.

Jeg husker at jeg tænkte, at for mit vedkommende, var det så blevet "ingen æg"
Men det er jo noget sludder, selvfølgelig vil mennesker, der ikke er inde i industriens uhyrligeheder vælge et billigere produkt, mens de der er i samme økonomiske situation, men kender til problematikken enten vælger fra, eller har evig dårlig samvittighed, og det mener jeg altså også er forkert.
Der skal være balance i tingene, og indtil man ikke kan vælge buræg til eks.vis, så vil det være sådan, det bider sig selv i halen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skrabeæg
« Svar #53 Dato: 22 Januar , 2012, 13:44 »
helle

det var jo nok de forhold man burde byde dyr, eller da i det mindste holde dem i små flokke ca 20 dyr, øko høns lever jo os i de store flokke med det stress der følger. så hvor meget bedere de har det, har jeg min tvivl om.

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Skrabeæg
« Svar #54 Dato: 22 Januar , 2012, 13:46 »
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #55 Dato: 22 Januar , 2012, 14:44 »
Fritgående og økologiske høns kan gå udenfor og få frisk luft.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrabeæg
« Svar #56 Dato: 22 Januar , 2012, 17:16 »
Fritgående og økologiske høns kan gå udenfor og få frisk luft.



Ok, mente der var forskel, så tak for det  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #57 Dato: 22 Januar , 2012, 19:37 »
Fritgående og økologiske høns kan gå udenfor og få frisk luft.


Men lever stadig i store uoverskuelige flokke på tusindvis af dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skrabeæg
« Svar #58 Dato: 22 Januar , 2012, 19:42 »
Men lever stadig i store uoverskuelige flokke på tusindvis af dyr.

Jep, men det bedste man kan få, hvis man skal købe i butikkerne ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrabeæg
« Svar #59 Dato: 22 Januar , 2012, 19:57 »
Ja, Mikkel, det har du jo ret i :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk