I alle de år hvor jeg har haft både katte og fjerkræ, så har der ALDRIG været nogen af mine egne katte som har taget så meget som en kylling, míne katte har alle lært at det der hører til gården, det skal man lade være i fred. Ingen problemer med det. Mine katte er alle neutraliserede, så de løber ikke rundt til alle naboerne (jeg bor heldigvis et sted hvor der vel er ca. 300-400 m. til de nærmeste).
Men rundt om er der så gårde, hvor det "vrimler" med katte, for der bliver ikke gjort noget af at forhindre "killingeboomet" og ja katte er gode til at mangfoldigøre sig desværre.
Ligeledes er det heller ikke de "pæneste" katte, for der bliver mange gange heller ikke brugt ormemidler osv..
Og når disse mange katte bliver for mange, gæt selv, så begynder de at udvandre, desuden er der mange gamle forrevne hankatte, som huserer.
Disse hankatte husere i hele nobolaget og jeg har for en del år siden haft besøg af en som tog alle mine gæslinger, dagen efter jeg havde hentet dem. Katten var gået ind i rummet ved siden af, hvor der mangler en rude. Og derefter møvet sig uder nettet, ind i det rum hvor gæslinger gik i et mindre aflukke.(pallerrammer). Jeg fik lånt en kattefælder af formanden for dyrenes beskyttelse og gæt hvad han sagde, da jeg spurgte hvad jeg skulle med kræet, når jeg havde fanget den...
"få en jæger til at aflive den" og resten er så historie.
I år havde jeg så en ung hankat på besøg, som jeg overraskede i at gnaske kyllinger i sig. Den blev dog så forskrækket, da jeg råbte op, så den plankede hegnet og er ikke set siden. 7-9-13 håber jeg heller ikke at den kommer igen.
Nu er der så en anden hankat som kommet, men den har indtil videre ikke gjort sig utilbens.
Det ER s.... irriterende at få besøg af fremmede katte, især når de er så frække at de tager fjerkræ, tæsker ens egne katte, så man skal til dyrlæge, eller kommer ind og strinter, for de fleste er ikke indekatte, men staldkatte....
Det er egentligt sjovt at alle andre dyr efterhånden skal mærkes og man må kun må have et vist antal, mens der er ingen regler for katte, der må man have alle dem man lyster.
Det er et stort problem med alle de katte, som render rundt for lud og koldt vand, ikke kun på gårde, men også sommerhuskatte, som bliver forladte til en ukendt skæbne, problemet bliver heller ikke løst, så længe det koster en bondegård at få dem neutraliserede. Der er der ingen som kører en 10-20 katte til dyrlæge.
Og dog så havde jeg engang en kollega som fik neutraliseret alle sine katte, for det nette beløb af 25.000 kr. Det viste sig så senere at pengene var "tjent" på salg af stjåldne cigaretter.