Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine onde ånder er kommet igen  (Læst 5282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine onde ånder er kommet igen
« Svar #30 Dato: 27 Juli , 2011, 22:42 »
Jeg kan ikke skyde, da vi jo bor i et parcelhuskvarter i byzone, men i går var jeg virkelig så ked af det og også gal, at jeg var klar til at gribe det nærmeste skydevåben og meje den ned.
Lige nu er jeg ved at fremskaffe en fælde, og når/hvis jeg fanger den, bliver den altså aflivet, den har nok kostet mig mellem 30 og 35 kyllinger i år. og det er simpelthen så ærgerligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #31 Dato: 27 Juli , 2011, 23:06 »
 :o Så grådig behøvede den ikke at være... jeg stemmer osse for du får den fanget!

Stakkels dig altså  *t

Offline Alexander Patrick Harholt

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 28 Juli , 2011, 08:07 »
Jeg har selv katte, men jeg har skræmt dem væk ved at have en haveslange parat med godt ryk i slangen og gerne et brusehoved med en hård stråle, derefter skal du blot gå stille ud i haven til katten og spule den væk og så lover jeg for at de får respekt for dig. jeg har ingen katte mere
Hilsen

Alexander

Hvid La Fléche

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #33 Dato: 28 Juli , 2011, 08:29 »
Det er fint med alle de forslag med vand, splatterpistoler, og andre ting, der kan skræmme katten væk, men det kræver at jeg sidder i højeste alarmberedskab i flere timer, så dygtig er jeg bare ikke. Katten kommer jo fra forskellige steder og på forskellige tidspunkter, og jeg ser den jo bare et splitsekund, den laver simpelthen sådan nogle blitz-attacks.
Jeg tror næsten det vil være en fysisk umulighed at nå at reagere på den endsige ramme.
Desværre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #34 Dato: 28 Juli , 2011, 12:18 »
Pokkers problem, Marianne  >:(

Og nej, der er ingen nemme løsninger på det.

Føler med dig!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #35 Dato: 15 ſeptember , 2011, 10:25 »
For ca. tre uger siden havde en af mine små MEDK høner lagt seks æg i hønsehuset og besluttet sig for, at nu skulle der ruges. I betragtning af at naboens store røde hankat har kunnet gøre rent bord, den har lige snuppet den sidste i det sidste kuld, så nu er der en enkelt hønekylling tilbage fra det allerførste kuld, ja, så lod jeg hende ruge.
Jeg har selvfølgelig gået og spekuleret på, hvordan jeg skulle klare at få kyllingerne til at overleve. Første uge er de sikre sammen med deres mor, de næste uger er de også stort set i sikkerhed for katten sammen med deres mor, til gengæld er jeg nødt til at lukke hanen inde, for han kan ikke lide dunede kyllinger, og slår dem ihjel.
Næste fase er, når de begynder at blive lidt selvstændige, og indtil de er stort set udvoksede, der snupper katten dem.
Jeg tænkte på, om jeg skulle flytte hele familien over til de andre og rydde et stammerum til dem. De går nemlig for sig selv med hus på vores terrasse og den del af haven der er ved huset (ca 4250 m2), men der er slet ingen hønsegård.
Men jeg har svært ved at undvære et rum, for jeg har jo en del halvstore dværgmaraner.
Men så løste problemet sig, min søde Sofia (dværgwyandotte) lagde sig skruk i slutningen af sidste uge. Så jeg har resolut flyttet æggene over under hende i søndags, der er fem med kyllinger i - et var ubefrugtet.
Sofia er min ældste høne, hun er en helt fantastisk skruk og kyllingefører, og hun skal ALDRIG slagtes, hun skal leve til hun er mæt af dage.
Jeg har lige været ude hos hønsene, fire af de fem æg er klækket, det sidste er språet, og kyllingen pipper lystigt i ægget. *y
Indtil videre er der tre haner og en høne, så jeg krydser fingre for, at den sidste er en høne. Ikke den bedste årstid til kyllinger og slet ikke med det her vejr, men eftersom den trælse nabokat har taget alle de andre kyllinger på nær én af den race, ja, så lod jeg alligevel hønemor få lov til at ruge, da hun lagde sig.
Sofia må vel synes, at det er super æg, når de klækker efter så kort tids rugning, og MEDK-hønen lod ikke til at have et problem; da æggene var væk forlod hun reden lidt senere på dagen, og nu går hun rundt med de andre som før.
Når kyllingerne bliver så store, at de begynder at blive modige og selvstændige, vil jeg så holde dem lukket inde i hønsegården sammen med deres mor, så længe hun gider passe dem, og derefter må de gå i gården alene, indtil de bliver så store, at katten forhåbentlig ikke kan tage dem.
Næste projekt bliver så at føre dem sammen med de andre MEDK, men til den tid finder jeg nok en løsning. *k
Ang. katten, ja så har der stået en "ladet" kattefælde i flere uger nu, jeg lægger jævnligt nyt lækkert foder i den og fjerner det gamle, men eftersom det er en glad og tilfreds og MÆT huskat, der bare synes, det er sjovt at fange lækre, velsmagende kyllinger, er der nok ikke meget håb om at krapylet går i fælden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 15 ſeptember , 2011, 14:19 »
.....hvorfor ikke gøre kort proces med nabokatten..? :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Susanne

• Gæst
« Svar #37 Dato: 15 ſeptember , 2011, 15:05 »
Tillykke med de nye, Marianne  /o

Og hvor er de bare fine - de der "moderne"

Jeg så dem i levende live hos en opdrætter for nylig i vores lokalklub. Hvor er de elegante at se på. (Og jeg overvejede i et lille svagt øjeblik om ikke jeg kunne finde et lille ekstra rum (men det holder jo ikke der - det ved jeg) )

Vi krydser fingre for, at din besøgende kat bliver mæt af noget andet fremover  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #38 Dato: 15 ſeptember , 2011, 17:01 »
Kaj, der er jo ikke noget man kan gøre i en villahave ud over at sætte en fælde.
Tak Susanne, billedet oven over var sidste gang jeg havde de sidste syv kyllinger, de allerførste blev snuppet, da de var helt små, og de sidste syv forsvandt så lidt efter lidt, den sidste i torsdags, jeg havde lige fået den vaccineret, så var jeg i lufthavnen efter Søren, hvor jeg var væk knap to timer, og kyllingen var væk, da vi kom hjem.
Så sent som her i eftermiddags, stod katten på bagbenene og kikkede ind af vinduet til mig. Den er nok skuffet over at der ikke er flere små kyllinger.
De fem nye (3.2) vil jeg simpelthen våge over som en arabisk far over sin datters dyd ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #39 Dato: 15 ſeptember , 2011, 20:25 »
Så sent som her i eftermiddags, stod katten på bagbenene og kikkede ind af vinduet til mig. Den er nok skuffet over at der ikke er flere små kyllinger.
De fem nye (3.2) vil jeg simpelthen våge over som en arabisk far over sin datters dyd ;D

Ej, hvor er den da også bare provokerende >:(
Tillykke med de nye! Kan godt forstå der skal våges over dem! Kan du også anlægge mørkt skæg, kunne jo være den har respekt for det ;D

Håber du får større MEDK kyllingeheld på Bornholm /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #40 Dato: 15 ſeptember , 2011, 22:12 »
Her er lige et billede af de små, som klækkede i går og i dag. De går sammen med Sofia - min dygtige skruk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 16 ſeptember , 2011, 05:30 »
Yndigt billede - tillykke med kyllingerne
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #42 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:12 »
Tak Joan, det er hanekyllingerne, man kan se, hønerne er mørkere, de minder faktisk rigtig meget om landkyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:20 »
iiiih hvor er de kønne.

Ang dine tab så er det godt nok ærgeligt med sådan en kat !

Når jeg har tyve lader jeg ganske enkelt ikke mine dyr komme ud af deres hønsegårde. Pt er der ro på den front så de kommer ud i ny og næ når jeg er i haven .... Men jeg har en ganske klar forventning om at der når som helst kan komme en sulten en eller anden.

Be´r bare til at det aldrig bliver en af de små lange spidstandede dræber..mår..ilder...brud...mink...whatever ...for så står jeg totalt magtesløs !

Hvilket jeg så også er afklaret med ....for jeg kunne jo "bare" investere i tonsvis af minktråd osv.

Og hvor ville jeg også blive gal hvis sårn en næsvis kat igen og igen tog mine dyr lige for næsen af mig ...men hvor jeg bor er der intet andet for end ..hvis jeg vil have fjerkræ er det op til mig at sikre dem/spærre dem inde så de er i sikkerhed.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #44 Dato: 16 ſeptember , 2011, 11:19 »
Marianne, Nu ved jeg jo ikke hvad du lægger i den kattefælde, men jeg kan anbefale at du køber en pakke af de frosne kyllingerlever, hvis du ikke har på lager fra slagtning, tø et par stykker op og læg ud til den, det er der ingen kat der kan stå for, her hos mig får kattene kyllingelever når jeg har det, og det kan de komme op at slås om, selvom de er fede og velnærede og ellers søde huskatte.
Stil fælden i nærheden af hønseriet, for der kommer den jo til syneladende jævnligt  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn