For ca. tre uger siden havde en af mine små MEDK høner lagt seks æg i hønsehuset og besluttet sig for, at nu skulle der ruges. I betragtning af at naboens store røde hankat har kunnet gøre rent bord, den har lige snuppet den sidste i det sidste kuld, så nu er der en enkelt hønekylling tilbage fra det allerførste kuld, ja, så lod jeg hende ruge.
Jeg har selvfølgelig gået og spekuleret på, hvordan jeg skulle klare at få kyllingerne til at overleve. Første uge er de sikre sammen med deres mor, de næste uger er de også stort set i sikkerhed for katten sammen med deres mor, til gengæld er jeg nødt til at lukke hanen inde, for han kan ikke lide dunede kyllinger, og slår dem ihjel.
Næste fase er, når de begynder at blive lidt selvstændige, og indtil de er stort set udvoksede, der snupper katten dem.
Jeg tænkte på, om jeg skulle flytte hele familien over til de andre og rydde et stammerum til dem. De går nemlig for sig selv med hus på vores terrasse og den del af haven der er ved huset (ca 4250 m
2), men der er slet ingen hønsegård.
Men jeg har svært ved at undvære et rum, for jeg har jo en del halvstore dværgmaraner.
Men så løste problemet sig, min søde Sofia (dværgwyandotte) lagde sig skruk i slutningen af sidste uge. Så jeg har resolut flyttet æggene over under hende i søndags, der er fem med kyllinger i - et var ubefrugtet.
Sofia er min ældste høne, hun er en helt fantastisk skruk og kyllingefører, og hun skal ALDRIG slagtes, hun skal leve til hun er mæt af dage.
Jeg har lige været ude hos hønsene, fire af de fem æg er klækket, det sidste er språet, og kyllingen pipper lystigt i ægget.
Indtil videre er der tre haner og en høne, så jeg krydser fingre for, at den sidste er en høne. Ikke den bedste årstid til kyllinger og slet ikke med det her vejr, men eftersom den trælse nabokat har taget alle de andre kyllinger på nær én af den race, ja, så lod jeg alligevel hønemor få lov til at ruge, da hun lagde sig.
Sofia må vel synes, at det er super æg, når de klækker efter så kort tids rugning, og MEDK-hønen lod ikke til at have et problem; da æggene var væk forlod hun reden lidt senere på dagen, og nu går hun rundt med de andre som før.
Når kyllingerne bliver så store, at de begynder at blive modige og selvstændige, vil jeg så holde dem lukket inde i hønsegården sammen med deres mor, så længe hun gider passe dem, og derefter må de gå i gården alene, indtil de bliver så store, at katten forhåbentlig ikke kan tage dem.
Næste projekt bliver så at føre dem sammen med de andre MEDK, men til den tid finder jeg nok en løsning.

Ang. katten, ja så har der stået en "ladet" kattefælde i flere uger nu, jeg lægger jævnligt nyt lækkert foder i den og fjerner det gamle, men eftersom det er en glad og tilfreds og MÆT huskat, der bare synes, det er sjovt at fange lækre, velsmagende kyllinger, er der nok ikke meget håb om at krapylet går i fælden.