De sidste uger har jeg hver aften opholdt mig ved hønse huset fra kl ca. 19-19.30 og indtil hønsene var gået ind sommetider efter kl. 22. Mine små dværg malay kyllinger og deres to mødre har været lukket inde i en hønsegård hele dagen, men er blevet lukket ud, når jeg gik rundt derovre. Jeg startede med at holde kyllingerne inde fra den dag, hvor kuldet blev minimeret fra 6 til 4 (1.3), oprindeligt havde jeg 9 kyllinger.
I går var ingen undtagelse, jeg gik og gjorde rent derovre, da jeg var færdig gik jeg lidt rundt, og sad også lidt i en havestol ind i mellem.
Normalt kan jeg høre på solsorterne, når en kat nærmer sig, men i går sagde de ikke noget, så lykkedes det IGEN møgkatten at snige sig ind på en kylling og løbe med den i munden, mens kyllingen skreg ynkeligt, og ikke nok med det, det skete højst 5 m fra mig.
Den kat er simpelthen blevet så dygtig og har i den grad tilpasset sine metoder til min adfærd.
Kattens ejer er klar over problematikken, og forsøger at holde den inde fra 8 - 19.30, når altså den ikke smutter. Det har da også hjulpet lidt.
I går var jeg klar til at gribe det nærmeste skydevåben og skyde vildt efter den (hvis jeg altså lige kunne finde ud af det), for jeg blev altså bare så ked af det, jeg synes efterhånden, det er håbløst, og jeg føler mig i den grad magtesløs.
Det kan da ikke være rigtigt, at jeg er nødt til at holde mine dyr indespærret, så de går glip af alt det gode, de finder i haven?
Det vil i hvert fald betyde en voldsom indskrænkning i mit avlsarbejde, for så vil jeg være nødt til at skære kraftigt ned på antallet af de kyllinger, jeg kan lade vokse op.
Jeg holder jo meget af katte, jeg har selv tre, og mine egne katte har aldrig rørt mine kyllinger.