Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine onde ånder er kommet igen  (Læst 5281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ulla

• Passiv bruger
Sv: Mine onde ånder er kommet igen
« Svar #15 Dato: 10 Juni , 2011, 09:16 »
jeg har en gammel hunkat som også har haft smag for kyllinger, oveni købet mine egne,  8) sidste år fangede jeg hende mens hun sad i brænde skuret og guffede , og hun fik en flyvetur over hegnet ind i gæssenes sø, så måtte hun vælge at blive der eller møde gæssene som hun er vældig bange for,
hun valgte gæssene, og siden har hun ikke nærmet sig fjerboller af nogen slags /o  jeg ved godt at flertallet ikke har gæs eller er så hård hjertet som mig
men pointen er at selv gamle katte kan lære nye tricks,

En anden ting er , hvis du kan fange dem , i fælder , så kræv løsepenge af ejerne for hærværk på din kyllinge besætning, og du må jo også få dem skudt når de er på din grund og er til skade , så prøv at hænge en advarsel op i nærmeste købmand, det håber jeg hjælper på tam kattene.
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 10 Juni , 2011, 09:22 »
Jeg tror ikke, at du er til nogen af de barske løsninger - så du får lige dette link:

http://www.nordicagro.com/elhegn-35/flytbare-el-net-158/flytbart-el-net-til-fjerkrae-orange-107cm-x-50m-354.html

Det kunne godt være en (midlertidig) løsning !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

(og ellers kan du da altid låne en hund her !)

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 10 Juni , 2011, 09:48 »
Sig til Teknisk forvaltning at du FORLANGER at de giver ejerne et påbud efter bek. 1517 af 2006 om at holde kattene indespærret idet det er en miljømæssig gene for dig. De besørger i dine bede og de larmer om natten. Det kan forvaltningen gøre UANSET om det er landzone eller ej. De kan ikke lave regulativer i landzone, men de kan sagtens lave påbud. Efleves påbudet ikke, så kan katteholdet blive forbudt.

Finn, jeg bor jo på en gård, med naboer, der også har landbrug. At spærre katte inde er ikke løsningen, for de er her jo for at holde rent for utøj. Jeg har henvendt mig til de nærmeste og spurgt om de dog ikke ville kastrere dem, men så er det pludeslig ikke deres, men naboens og visa versa.

Mine egne katte får p-piller så der er ingen hunkatte der trækker dem til, de har blot fundet ud af at der her er mad, selvom maden jo altså står inde i mit køkken. Hvis de blot blev i stald og på loft ville det slet ikke være noget problem.

Der skal jo bare en anden holdning til, at man kan miste dem når de er til gene, men så er det pludselig dyrplageri og åååh, så forfærdelig at lille søde mis er blevet skudt. Jeg tror nu ikke, at man her,  vil himle så højt over det, det er værre i tættere bebyggede kvarterer og jeg føler virkeligt med de mennesker der er tvangsindlagt på andre folks dyr og kun har generne af dem, mens de derhjemme nyder deres kærlige søde væsner og ikke forstår en brik f det hele.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 10 Juni , 2011, 12:20 »
Jeg har lige jaget to væk, og så har jeg drysset det her:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1375
i en to meter bred bræmme langs skellet den del af haven, hvor de normalt kommer fra.
Jeg bor jo i byzone, og kattene er helt klart nogens.
Sidste år havde jeg fat i Kattens Værn, og de kom med en fælde, men hentede den ret hurtigt igen, og inden jeg havde fået bid. Vores kommune har nemlig en aftale med dem.
En af mine gode hønsevenner har lovet mig, at jeg kan låne hans mårfælde, så den skal jeg hente i morgen.
Så må vi bare håbe, at jeg fanger dem, men katte er jo kloge dyr, så de er ikke sådan lige at få i en fælde, og især ikke når de er velfodrede.
Og når så man ser ens egne katte ligge ude, mens hønsene vandrer rundt mellem benene på dem, uden at der sker noget.
Bare det sidste døgn har jeg mistet fire kyllinger. Totalt er jeg oppe på otte kyllinger indtil videre, og jeg ved jo fra sidste år, at det bliver ved.
Jeg har rigtig meget lyst til at bruge din løsning, Finn, men den kan jo vende frygteligt tilbage i bedste boomerang-stil, for så kan jeg jo risikere, at naboerne begynder at skabe sig over hanegal.
Juhu, Bornholm nu kommer jeg, håber sørme snart huset bliver solgt. *k
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2011, 14:23 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #19 Dato: 10 Juni , 2011, 13:31 »
Måske er de katte, jeg er plaget af, mere sultne. Men jeg har absolut ingen problemer med at få dem til at gå i fælden. Som lokkemad bruger jeg de små tørrede fisk, der giver hunde en uimodståelig trang til at slikke én i hovedet bagefter ;D Det virker! Ellers kan du måske bruge beskidte tricks som at lægge et spor af sildelage. Eller små klatter makrelsalat.

Man kan i øvrigt selv bygge en effektiv fælde med lidt minktråd, vandfast krydsfinér, lidt lægter, en klapfælde til rotter, en stump snor og et søm. Skal se om jeg kan poste en beskrivelse senere, hvis det har interesse...
Johan Gadegaard

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 10 Juni , 2011, 13:51 »
Da jeg fik taget mine gæslinger faldt min mistanke og så på mår, så jeg lånte en mårfælde, en af dem som der åbne i begge ender.
Jeg bandt en død gæsling på krogen i midten, to gange prøvede jeg dette og begge gange var fælden klappet og smidt rundt med og gæslingerne væk, uden at der var noget andet i fælden.

Så lukkede jeg den ene ende og bandt en gæsling i den lukkede ende, og der skete lige nøjagtigt det samme, fælden klappet, smidt rundt og gæslingen væk, men stadig ingen "gevinst"

SÅ lånte jeg en kattefælde og brugte endnu en gæsling og bingo næste morgen var gæslingen væk og en stor fed grim stribet hankat sad der og var noget ked af situationen....

Læs mere her : http://www.lestat.dk/9037645
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #21 Dato: 10 Juni , 2011, 14:50 »
Jeg er en af dem, der nu har taget konsekvensen fuldt ud.

Alle mine høns og kyllinger lever indespærret i hønsegårde med overnet og nedgravet net. Også maranerne, som ellers har fået lov at leve frit indtil naboens hund bed en af dem halvt ihjel.

Vi har masser af tam-katte rendende, og det virker helt utopisk, hvis man skulle prøve at tale diverse ejere fra at lade deres katte løbe frit.

Hundeejeren har lovet at gøre sit bedste, men jeg er absolut ikke tyg ved situationen.

Rovfugle og ræve er ikke tilbøjelige til at underskrive nogen form for kontrakt - så - summa sumarum: Slut med det frie liv - til gengæld overlever de!

Jeg må så gøre mig ekstra umage for at de får tilstrækkeligt med grønt. Derudover trives de ganske fint.

Og jeg bliver mere og mere klar over, at gamle dages hønsegårde var opført af ren nødvendighed for hønsenes sikkerhed - og ikke for at genere hønsene.

(Men jeg ærgrer mig lidt hver dag over alle de kvadratmeter fri natur, som de kunne ha boltret sig i)

Jeg håber, du finder en brugbar løsning for dine kyllinger  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 10 Juni , 2011, 23:21 »
Træls med de dumme katte!! Vi har også "besøg" af nabokattene i ny og næ, men jeg har til gengæld en hund, der ser det som sit livs mission at jagte katte, så det gør den..i stor stil! Det er en hyrdehund, som aldrig kunne finde på at gøre noget...den lyder bare meget voldsom og stor og farlig, og det gider kattene bestemt ikke  /o Men jeg har også kun prøvet at have halvstore kyllinger ude, og de nyudklækkede er ca 3 uger, er det deres tur til det udendørs liv, og så får vi at se, om jeg er lige så heldig som nu - nemlig ikke mistet nogen ;)

Ellers er jeg med på en vandkanon til at starte med - på friland efter katten eller i fælden, dernæst kæmpe advarsel til naboerne eller dem, som man ved ejer kattene, og hvis der stadig kommer rovkatte, så få dem skudt! Det lyder ondskabsfuldt osv, men hvis det er mennesker, der blot har dem som udryddere af mus eller lignende, jamen så må de jo give den 50'er, det koster at købe en ny kat. Værre er det, hvis det er naboen lille Idas elskede kat...men ansvarlige mennesker må jo også gøre sit for at have både kattens og DERES nabos interesse i mente  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 10 Juni , 2011, 23:35 »
jeg bruger hund og cal 12 det plejer at hjælpe (somme tider klager naboerne over larmen så siger jeg det er ræven der får tur så er det ok)
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #24 Dato: 27 Juli , 2011, 07:50 »
De sidste uger har jeg hver aften opholdt mig ved hønse huset fra kl ca. 19-19.30 og indtil hønsene var gået ind sommetider efter kl. 22. Mine små dværg malay kyllinger og deres to mødre har været lukket inde i en hønsegård hele dagen, men er blevet lukket ud, når jeg gik rundt derovre. Jeg startede med at holde kyllingerne inde fra den dag, hvor kuldet blev minimeret fra 6 til 4 (1.3), oprindeligt havde jeg 9 kyllinger.
I går var ingen undtagelse, jeg gik og gjorde rent derovre, da jeg var færdig gik jeg lidt rundt, og sad også lidt i en havestol ind i mellem.
Normalt kan jeg høre på solsorterne, når en kat nærmer sig, men i går sagde de ikke noget, så lykkedes det IGEN møgkatten at snige sig ind på en kylling og løbe med den i munden, mens kyllingen skreg ynkeligt, og ikke nok med det, det skete højst 5 m fra mig.
Den kat er simpelthen blevet så dygtig og har i den grad tilpasset sine metoder til min adfærd.
Kattens ejer er klar over problematikken, og forsøger at holde den inde fra 8 - 19.30, når altså den ikke smutter. Det har da også hjulpet lidt.
I går var jeg klar til at gribe det nærmeste skydevåben og skyde vildt efter den (hvis jeg altså lige kunne finde ud af det), for jeg blev altså bare så ked af det, jeg synes efterhånden, det er håbløst, og jeg føler mig i den grad magtesløs.
Det kan da ikke være rigtigt, at jeg er nødt til at holde mine dyr indespærret, så de går glip af alt det gode, de finder i haven?
Det vil i hvert fald betyde en voldsom indskrænkning i mit avlsarbejde, for så vil jeg være nødt til at skære kraftigt ned på antallet af de kyllinger, jeg kan lade vokse op.
Jeg holder jo meget af katte, jeg har selv tre, og mine egne katte har aldrig rørt mine kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 27 Juli , 2011, 08:09 »
 *t sikke noget marianne og så lige for næsen af dig.

Jeg håber du får ram på katten !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #26 Dato: 27 Juli , 2011, 09:35 »
Jeg skød efter katten med sønnens splatterpistol  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 27 Juli , 2011, 19:42 »
I de år vi har boet her har de to katte været til evig irritation og vi har sagt til ejerne at vi er trætte af dem, men vi bor jo på landet så der bliver ikke gjort noget ved.

Hej Gunni

Jeg ved at man har lov til at skyde katte hvis de generere dig og dine omgivelser - dog skal du forsøge at finde en ejermand før du slår dyret ihjel, og bebude at næste gang du ser dyret vil det blive skudt - alt andet er ulovligt!

Men har du allerede haft kontakt med katteejer - og der ikke er sket noget - ja så giv ham en advarsel mere og så skyd.....
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 27 Juli , 2011, 22:16 »
Joan, hvis fremmede hunde eller katte skader din ejendom (dyr eller genstande), har man faktisk lovligt ret til at aflive dyret uden varsel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 27 Juli , 2011, 22:25 »
@ Marianne

Det er da en uudholdbar og meget kedelig situation, den du er havnet i, med de lede katte.  /d

Forlang 500 kr. pr. dyr de snupper, så bliver naboen nok hurtigt ked af det.

Jeg kender ikke løsningen, jo skyde dem, men det er jo naboens darling katte...så det er måske heller ikke så smart.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub