Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine onde ånder er kommet igen  (Læst 5290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mine onde ånder er kommet igen
« Dato: 09 Juni , 2011, 23:11 »
Sidste år bøvlede jeg med katte fra nabolaget, der tog mine kyllinger.
Nu er de her saftsuseme her igen, så nu mister jeg igen kyllinger <W
Det er da utroligt, at man kan have sunde, raske og livskraftige kyllinger, der er så gamle at de er ringet, og så kommer de forbistrede katte og stjæler dem.
Jeg aner simpelthen ikke mine levende råd ???
Jeg har vinduet ud mod hønsene stående åbent, og farer afsted i samme sekund, jeg hører de skræpper op, jeg har været ude hos dem en stor del af dagen i dag, men alligevel har jeg mistet kyllinger.
Det er helt sikkert tamkatte, for de er nemlig ikke specielt menneskesky.
Nogen, der har en tryllestav?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mew.

• Passiv bruger
Sv: Mine onde ånder er kommet igen
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2011, 23:16 »
Jeg har lige set på animal planet kanalen at man kan få en dåse der puster med luft når katten kommer forbi... kunne man stille sådan en i vindueskarmen så de kan lære det?

Eller er det mon kun i USA man kan købe den slags ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2011, 23:22 »
Mine høns og kyllinger går frit på ca. 2250 m2, så den hjælper nok ikke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2011, 06:02 »
Det er noget svært, men du kan jo prøve at sætte en kattefælde op og se om det er tamkatte eller vildkatte??
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2011, 06:44 »
Og så er der jo det der med at drysse territorialgrænsen med ting, der lugter grimt - hjortetaksolie, "kat-gå væk"..  men virkningen er nok begrænset og opgaven stor med så mange kvm.
Spul dem med et vandgevær. Kattene altså. Ikke kyllingerne.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2011, 07:16 »
Som Storm-Olsen skriver....anskaf dig et stort langtskydende vandgevær og så får kattene et ordentlig strint, hvergang de viser sig!!!
Det plejer at være meget effektivt!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2011, 08:07 »
Hvor er det synd for dig, for hvad pokker gør man? Får man dem skudt er man jo på det nærmeste morder, men i mine øjne er det den eneste løsning. De har fået smag for det, kyllingerne er nemme og sjove at fange og de smager godt.

Utroligt at folk ikke fatter at katte altså kan forvolde megen skade for andre, sammenlignet med hvad høns kan.

Jeg ved næsten med sikkerhed, at du ikke vil få dem skudt, men så prøv at fange dem i en fælde. Jeg må indrømme at jeg så ikke ved, hvad du skal gøre med dem, hvis det lykkes for dig. Kattens værn vil sikkert ikke hjælpe og få dem aflivet ved dyrlægen koster en krig.

Jeg døjer også med et par hankatte der kommer her, de er så frække, at de kommer helt ind i mit køkken og stjæler mad, pisser på mit komfur, har nærmest skræmt livet af mine egne katte som lister rundt og ser sig over skuldrene hvor end de går.Jeg kan ikke have mine døre åbne for de stryger lige ind med samme.

I går fandt jeg læsningen for den ene og jeg finder den altså også for den anden en af de nærmeste dage , Bum, problem slut.

VH Gunni.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2011, 08:16 »

Jeg har hørt noget om at fange kattene og så en ordentlig tur med vandslangen medens de sidder i fælden, et par gange siges at hjælpe.
Ellers må det desværre være den permanente løsning.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2011, 08:39 »
I de år vi har boet her har de to katte været til evig irritation og vi har sagt til ejerne at vi er trætte af dem, men vi bor jo på landet så der bliver ikke gjort noget ved.

Jeg har på det nærmeste fået hjertestop af at jagte dem rundt , dels med vandslangen, dels med alt, hvad der er tungt og billigt. Hundene jagter dem med min velsignelse, lige meget har det hjulpet. Vi vågner om natten ved at de to hankatte slås og hyler og hundene går totalt bananas, forleden dag oppe i vores stue, for vi havde glemt at lukke terassedøren. Jeg gider det ikke mere. Jeg gider ikke se mine egne katte snige sig rundt i frygt for dem, selv herinde i deres eget hjem.

Sidste år henvendte vi os til teknisk forvaltning og fik besked på at vi skulle indfange dem, så ville de blive afhentet, men de går ikke i fælden.Afleveres de til kttens værn bliver de kastreret og sat ud igen og hvor mon de så igen kommer?

Jeg vil ønske, at flere rundt omkring vil gøre kort proces med sådanne katte, selvom deres ejere synes det er så forfærdeligt, at deres katte ikke kan bevæge sig frit. Lidt mere konsekvens, så kan ejerne lære det, hold jeres møgdyr hjemme hos jer selv.

VH Gunni.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2011, 08:53 »
Puha Marianne  *t Glæd dig over at du i nærmeste fremtid er fri for dem for altid, hvis du da ikke for ram på dem...

Det er så dumt at skulle bruge al den energi på at holde øje, frygte det værste, op i det røde felt dagligt og alt det der andet der kan ta al glæden fra at ha høns!

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2011, 09:04 »
Man er meget magtesløs i den situation. De er da usædvanligt frække at tage så store kyllinger. Jeg troede kyllinger af den størrelse var "fredet" fra kattes og rovfugles side.
Jeg har ingen tryllestav i denne omgang. Næsten uanset hvad dit valg må blive, vil det nok give problemer. Jeg er sikker på at du kan få "Danmarks befolkning" på nakken, hvis du vælger at aflive kattene. (Og det tror jeg heller ikke du kunne gøre). Umiddelbart tror jeg heller ikke det hjælper meget "at skræmme" dem væk. Det har du garanteret prøvet ;) Lukker du kyllingerne ind i sikkerhed, vil du sikkert få dårlig samvittighed og irritation over at dine dyr skal være lukket inde på denne dejlige årstid ??? Altså har jeg ikke de viise sten, men håber andre har dem, og giver dem til dig.
Brandærgeligt,.....så en krammer herfra :)

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2011, 09:06 »
Jeg har hørt noget om at fange kattene og så en ordentlig tur med vandslangen medens de sidder i fælden, et par gange siges at hjælpe.
Ellers må det desværre være den permanente løsning.

Det virker desværre ikke så godt her, hvor jeg bor. Nogle af kattene har jeg ikke set siden, men de fleste forbinder bare det ubehagelige med synet af mig. Ikke med ophold på min grund. Og de ved udmærket godt, hvornår jeg er hjemme. Så jeg har valgt den "permanente" løsning.

Marianne: Når de udgør en trussel mod mennesker eller husdyr, er det fuldt lovligt at aflive kattene, selv uden at advare ejeren, hvis denne kendes. Kan/vil du ikke selv, kan kattens værn måske hjælpe. Se evt. her: http://www.kattens-vaern.dk/?side=480. Der er en oversigt over kommuner, der har en samarbejdsaftale med KV. Har din kommune det, er det gratis for dig.
Johan Gadegaard

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2011, 09:09 »
I alle de år hvor jeg har haft både katte og fjerkræ, så har der ALDRIG været nogen af mine egne katte som har taget så meget som en kylling, míne katte har alle lært at det der hører til gården, det skal man lade være i fred. Ingen problemer med det. Mine katte er alle neutraliserede, så de løber ikke rundt til alle naboerne (jeg bor heldigvis et sted hvor der vel er ca. 300-400 m. til de nærmeste).

Men rundt om er der så gårde, hvor det "vrimler" med katte, for der bliver ikke gjort noget af at forhindre "killingeboomet" og ja katte er gode til at mangfoldigøre sig desværre.
Ligeledes er det heller ikke de "pæneste" katte, for der bliver mange gange heller ikke brugt ormemidler osv..
 Og når disse mange katte bliver for mange, gæt selv, så begynder de at udvandre, desuden er der mange gamle forrevne hankatte, som huserer.

Disse hankatte husere i hele nobolaget og jeg har for en del år siden haft besøg af en som tog alle mine gæslinger, dagen efter jeg havde hentet  dem. Katten var gået ind i rummet ved siden af, hvor der mangler en rude. Og derefter møvet sig uder nettet, ind i det rum hvor gæslinger gik i et mindre aflukke.(pallerrammer). Jeg fik lånt en kattefælder af formanden for dyrenes beskyttelse og gæt hvad han sagde, da jeg spurgte hvad jeg skulle med kræet, når jeg havde fanget den...
"få en jæger til at aflive den"  og resten er så historie.

I år havde jeg så en ung hankat på besøg, som jeg overraskede i at gnaske kyllinger i sig. Den blev dog så forskrækket, da jeg råbte op, så den plankede hegnet og er ikke set siden. 7-9-13 håber jeg heller ikke at den kommer igen.
Nu er der så en anden hankat som kommet, men den har indtil videre ikke gjort sig utilbens.

Det ER s.... irriterende at få besøg af fremmede katte, især når de er så frække at de tager fjerkræ, tæsker ens egne katte, så man skal til dyrlæge, eller kommer ind og strinter, for de fleste er ikke indekatte, men staldkatte....

Det er egentligt sjovt at alle andre dyr efterhånden skal mærkes og man må kun må have et vist antal, mens der er ingen regler for katte, der må man have alle dem man lyster.

Det er et stort problem med alle de katte, som render rundt for lud og koldt vand, ikke kun på gårde, men også sommerhuskatte, som bliver forladte til en ukendt skæbne, problemet bliver heller ikke løst, så længe det koster en bondegård at få dem neutraliserede. Der er der ingen som kører en 10-20 katte til dyrlæge.

Og dog så havde jeg engang en kollega som fik neutraliseret alle sine katte, for det nette beløb af 25.000 kr. Det viste sig så senere at pengene var "tjent" på salg af stjåldne cigaretter.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2011, 09:12 »
I de år vi har boet her har de to katte været til evig irritation og vi har sagt til ejerne at vi er trætte af dem, men vi bor jo på landet så der bliver ikke gjort noget ved.Sidste år henvendte vi os til teknisk forvaltning og fik besked på at vi skulle indfange dem

Sig til Teknisk forvaltning at du FORLANGER at de giver ejerne et påbud efter bek. 1517 af 2006 om at holde kattene indespærret idet det er en miljømæssig gene for dig. De besørger i dine bede og de larmer om natten. Det kan forvaltningen gøre UANSET om det er landzone eller ej. De kan ikke lave regulativer i landzone, men de kan sagtens lave påbud. Efleves påbudet ikke, så kan katteholdet blive forbudt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2011, 09:13 »
@ Marianne

Jeg føler virkelig med dig, for det er en uholdbar situation.... og jeg håber du finder på en løsning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub