Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Slutning # 39: 15 uger gammel  (Læst 39617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg er ikke bedre end andre, men jeg køber ALDRIG æg i forretningerne, så hellere undvære.

Men jeg ville aldrig drømme om selv at holde hybrid høns, for det er et område, hvor jeg helt sikkert kan fravælge at støtte industrien.

Jeg køber også gris og okse, men PRØVER at gå efter frilands og helt sikkert dansk kød, for jeg tror at trods alt så har vi her i DK en "bedre" dyrevelfærd end udlandet.

Jeg har også af og til købt ferske kyllinger, men jeg håber nu at jeg (takket være alle de hanekyllinger og indkøb af fryser nr. 2) kan være selvforsynet med kyllingkød.
Og hvis ikke så endda undvære og så spise noget ged i stedet for.

Jeg ved det er svært at undgå, men intet er helt umuligt eller ?? og jeg ved også godt at ikke alle desværre har muligheden for at være selvforsynet.

Og ja det er helt sikkert også svært at undgå i færdiglavede produkter.
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 09:16 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Undskyld min formulering - direkte stjålet fra Biblen - om at kaste sten, den er uheldig....

Og Christina - det var ikke dit indlæg jeg sigtede efter, tværtimod synes jeg at du og din familie er forbilledelige forbrugere  <M Og du har ganske ret i, at det er enkelt at undgå industriæggene ved at købe økologisk.

Jeg forsøger bare at påpege, at problematikken kan ændre sig, alt efter hvor man vælger at lægge sit perspektiv. Et lille eksempel fra hverdagen: en kollega sad i frokostpausen og harcelerede over tyrefægtning, jeg påpegede det paradoksale i hendes udtalelse når nu hun selv sad og gumlede buræg..... (Ja, jeg ER en pisseirriterende kollega  ::))

Det er også en sandhed med modifikationer, at danske landmænd har en bedre dyrevelfærd. Eksempelvis er både fastspændte søer og tremmekalve forbudt ved EU-lov, når det stadig findes i DK skyldes det dispentationer. Det samme gælder iøvrigt burhøns som vi kender dem - pudsigt ikke sandt?

Forstå mig ret - jeg synes KUN det er et plus at folk går op i dyrevelfærd, jeg synes bare at der er en (i mine øjne) uheldig tendens til at nogle dyr har mere ret til velfærd end andre. Og det er DET paradoks, jeg prøver at påpege - selvom jeg ved vejen er ...øhmmm.... fyldt med sten.

PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING

hilsen hende den irriterende  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Vi er vist som sædvanligt kørt lidt af tråden ;D.
Angående hybrider, så er det vel også dem, der laver de økologiske æg, der kan købes i butikkerne, ikke? Jeg har selv haft hybridhøns af flere omgange og ét må man lade dem: de lægger æg. Det kan jo knibe for racehønsene så man skal faktisk have mange for at dække en families behov. Jeg kan personligt ikke se at racehøns holdt i et aflukke af en stald har det bedre end hybridhøns der går i f.eks. en plantage. At burhøns er uacceptabelt er vi vist enige om. Men det er bøjlesøer også. Jeg har på et tidspunkt foreslået Dyrenes Beskyttelse at lave et reklamespot med en tæve i bøjle - med hvalpene i et hjørne hvor hun ikke kan komme til dem når de piber. Og så klippe over til en so i samme situation. Men det bliver nok aldrig til noget......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Labaniet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Nu har jeg siddet og læst hele tråden igennem, og bliver simpelthen nødt til at vende jeres holdninger lidt på hovedet mht animalske produkter fra industrien. Jeg har selv som flere af jer altid fravalgt burhønseæg hvis det var muligt (hvilket det desværre ikke altid har været, for det er ikke alle butikker herude på landet man kan købe andet, den største grund til at jeg VILLE have høns) Vi er selvforsynende af mælk og oksekød, men vores dyr har haft det lige så godt som størstedelen af de danske "industrikøer" rundt omkring i landet. Tidligere har jeg valgt frilandsgris frem for traditionel (ikke økologisk, frilandsgrise har det bedre end økologiske), men det gør jeg heller ikke længere, da vilkårerne for grisene er blevet meget bedre, og de har det faktisk godt efterhånden. Det eneste jeg sikrer mig altid, er at jeg køber DANSK kød og mælkeprodukter, når jeg bliver nødt til at købe kød i butikker, med hovedsageligt køber jeg en halv gris af gangen, gerne fra en gårdbutik, hvor den har gået på friland.

 Hvor mange af jer der har den stærke holdning til animalske produkter i kølediskene, har været ude og se hvordan et velfungerende landbrug fungere? Og sat jer ind i hvordan en ko eller en gris skal have det for at trives bedst. Vores dyr lider efterhånden under alle de regler der bliver lavet for forbrugerens skyld, og ikke for dyrernes fordi forbrugerne tror at dyrene havde det bedre hvis dit og dat.
 Jeg ved ikke hvor mange gange jeg efterhånden har haft folk med i stalden (ofte nogle som har været og se på hest) som har været overrasket over at vores køer kunne gå frit, at de havde en seng hver at ligge i, de har børster til pelspleje, osv. Og vores stald er altså ikke et særsyn, den lever op til kravene ligesom størstedelen af staldene i DK.

 Fjerkræindustrien kender jeg ingenting til, ud over ænder. Og her kan jeg skrive under på at de danske ænder i kan købe i butikkerne har haft det godt, og vil man være sikker på at de har haft det lidt bedre, så køb de ferske lige op til jul (de har fået ekstra plads) eller skrabeænder (jeg mener det er det de hedder, dem der har gået ude) jeg ved dog ikke om de sidstnævnte kan fås længere efter New Castle.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

GKV

  • Gæst
Nej, helt undsige sig, at man støtter produktionen kan ingen af os vel, men mange af os gør det så godt vi kan. Jeg mener, at det er bedre, at folk har nogle slagtekyllinger og æglæggere til eget forbrug, også selvom de oprindeligt er beregnet til industrien.

Ikke alle går rundt med en opdrætter i maven, derfor kan man jo godt tænke på dyrene.

Jeg har mine hybridæglæggere og dem er glad for, har stadigvæk en høne tilbage der nu er 5-6 år og hun lægger æg hver dag. Et stort et med en tynd skal. Jeg har endda ruget æg ud efter dem og uanset, hvad der bliver skrevet herinde, ja så lægger de altså også æg hver dag, så på det sæt er intet forandret.Bedst af det hele er, at de alle er blå med gylden krave og rigtigt store og fyldige.

Jeg kan ikke få for mange æg, er der overskud bliver de kogt og fyldt i hunde, katte og høns som et glimrende proteintilskud.

Vi har vores egne tyrekalve gående, så der er der ingen problemer, til gengæld kniber det med gris. Der køber vi altså, når vi vil have stegt flæsk og persillesovs eller flæskesteg.Jeg kan ikke klare lugten af svin det er årsagen.Det er ellers dejlige dyr som er superintilligente, netop derfor er det vold på deres natur den måde mange af dem lever på.

Koen er bestilt og jeg glæder mig som et lille barn til igen at lave fetaost, smør o.s.v. af den fede jerseymælk. Friskærnet smør perler når man smører det på brødet, hvor mange ved det idag? Min mormor lærte mig det, da jeg som barn hentede smør i ismejeriet direkte fra en drittel. Kærnemælken er kærnemælk og ikke syrnet skummetmælk, hvilket betyder at den er lidt mere cremet og mild i konsistensen.Så slipper jeg også for at støtte Arla, hvis politik jeg ikke bryder mig om.

Det er rigtigt fint, at de unge har deres ideer om tingene, for der er altså mange ting der burde diskuteres lidt grundigere især hvad angår miljøet bl.a. den lange transportvej af de varer vi køber for at lave eksotiske retter, men det er jo en anden diskussion.

Labinets beskrivelse passer nøjagtigt til den gård vi næsten har som nabo med malkekvæg. Vi vil ikke mere købe økoligiske tyrekalve fordi det i mine øjne er synd for både ko og kalv, at de skal gå sammen i tre uger. Hellere en adskillelse straks inden båndet bliver for stærkt mellem mor og barn.

VH Gunni.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sussex-kyllinger vokser hurtigt, nok ikke så hurtigt som hybriderne, men hurtigt i forhold til andre racer.

Vi køber oksekød i større portioner. Vi har lige købt hos http://www.perlens-charolais.dk/   (som jeg ikke er i familie eller har andre relationer til  ;D ) Det er kanongodt og man får nogen andre udskæringer, som man er nødt til at sætte sig ind i hvordan man bruger. Desuden er det langt billigere. Jeg gav 65 kr. pr. kg. men det var også "bagkød" altså bøffer, roastbeef, højreb samt noget hakket kød. Samt en masse ben jeg har lavet fond af. Mums!


Jeg køber aldrig konventionel gris. Jeg køber Antonius-gris i Føtex, fordi de skulle alligevel have haft det bedre. Men jeg må indrømme at jeg køber alm. bacon og skinke, jeg kan ikke pt. redde hele verden. Kylling har jeg valgt fra, køber istedet kalkun, som jeg håber har haft det bedre. Søren Ryge havde i hvert fald en udsendelse for mange år siden om det.

Men måske skulle man prøve at smugle lidt vegetarisk ind ad bagvejen. Hvilke retter kan I anbefale?  Ikke noget med brune bønner, for det hader min mand. :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Mig bekendt står Antonius-søer også i bøjle når de har smågrise.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mig bekendt opdrættes kalkuner også i store haller, hvor de til sidst står tæt i tæt..

Ja det er bestemt ikke nemt.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
@ Ankerine

mvh. til hunde i bøjler med hvalpe, så arbejdede en af mine veninder hos en dame, som opdrættede Puddelhunde, disse hunde boede i hver deres lille bur, de blev luftet engang imellem, de havde også hvalpe i disse små bure.

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Pyha, ja det er ikke nemt.... Når man så også skal tænke i tilsætningsstoffer, CO2-udslip, børnearbejde, tungmetaller, truede arter og sprøjtegifte, så er der jo ikke så meget tilbage.  :(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Nu skal vi snart ha gang i anti depresiverne !!!!
Eller en grundig tur i hønsegården for at få modet op igen !
Men nej det er sgu ikke nemt at leve i pagt med sine ideologier når der ligges fælder ud og at det kan jo være drøn besværligt og tidskrævende at være på evig vagt for skrupelløse producenter mm.

Susanne

  • Gæst

Du skriver "Der ryger både hakket gris, kyllingefileter, skinkesalat, grillpølser og det, der er værre, ned i indkøbskurven gang på gang. Ellers kunne vores tilværelse ikke fungere."

Så spørger jeg...har I prøvet? :) Hvad med bare at prøve én kødfri dag om ugen og se hvordan det fungerer? Hvis altså du er interesseret i at prøve, ikke noget pres herfra. Det er ene og alene forslag, fordi jeg tolker det at du er i denne tråd som en interesse i at blive oplyst og evt. gøre en forandring? :)

Mit indlæg var egentlig ment som:  "skal vi ikke lade være med at føle os bedre end andre bare fordi vi har egne høns af den ene eller anden slags - da jeg ikke tror, at vi kan holde den rene linie alligevel"  Og så røg der lige en ekstra pakke pølser i kurven - hehe!

Nogen har meget tid til at passe have, høns og dyr - sylte frugt, bage osv. Andre har valgt at engagere sig i et tidskrævende job eller andet, eller har måske slet ikke interesse overhovedet i hjemmelavet eller ordentligt mad.

Så jeg drømmer på alles vegne stadig om nogle myndighedsinstanser, der har saft og kraft (for ikke at bruge et andet ord) til at lave en lovgivning, der gør os alle trygge ved at købe, hvad der står på hylderne. Med god samvittighed.

Det burde da være mindstekravet i et nogenlunde civiliceret samfund.


Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
jeg synes jo at lidt også har ret. Hvis jeg kan flytte mig fra buræg til hjemmebryggede æg så har jeg gjort en hel masse.

hvis jeg køber ubleget papir i stedet for bleget, så har jeg gjort en masse

hvis jeg handler stort ind 1 gang om ugen i stedet for i sjatter hver dag, så har jeg OGSÅ gjort en masse.

og i bund og grund er det vel ikke et spørgsmål om at være møghamrende hellig, det er et spørgsmål om at vælge at gøre det rigtige i flere tilfælde end tidligere, og derved flytte sig i den rigtige retning. For nogen er det ikke nok at gøre noget halvt. For andre er det umuligt andet. Men JEG ved, at JEG føler, at jeg gør noget godt for mig, min familie, min samvittighed og en flok høns, når jeg vælger æg fra egne høns fremfor buræg. Og selvom jeg måske kun sparer 10 ltr. benzin om ugen, så SPARER jeg 10 ltr. benzin om ugen. Så kan jeg måske spare 12 til næste år og begynde at dele æg ud til naboerne osv. Men lige nu har jeg - og dermed min familie - flyttet os i den rigtige retning, lidt eller meget, tja, det afhænger vel af øjnene, der ser.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg har lige forkortet lidt i nogle quotes...

Hvor mange af jer der har den stærke holdning til animalske produkter i kølediskene, har været ude og se hvordan et velfungerende landbrug fungere? Og sat jer ind i hvordan en ko eller en gris skal have det for at trives bedst. Vores dyr lider efterhånden under alle de regler der bliver lavet for forbrugerens skyld, og ikke for dyrernes fordi forbrugerne tror at dyrene havde det bedre hvis dit og dat.

Det er dejligt at jeres køer går frit :) Det gør de bestemt ikke alle steder, og det tror jeg også godt du måske ved? Vores nabos ca. 65 køer, brøler ihvertfald ret højt om sommeren, når det er 30 grader, og de står i en gammel ulækker stald.

Mht. de økologiske køer, så er det netop af den grund som Gunni beskriver, at det for mig ikke virker rimeligt, at give min støtte til fortsat malkning af disse køer (;)).

Vi købte førhen en halv ko om året af bondemanden nede fra nr 17, hvis køer går ude hele året :) Det har vi dog fravalgt af sundhedsmæssige årsager, idet de stadig bliver medicineret, vaccineret osv.

Mht. grisene, så synes jeg stadig de lever en kummerlig tilværelse, i forhold til hvad deres natur er  :-\ Jeg er ikke enig i det du skriver, med at de efterhånden har det ret godt.

Jeg køber aldrig konventionel gris. Jeg køber Antonius-gris i Føtex, fordi de skulle alligevel have haft det bedre. Men jeg må indrømme at jeg køber alm. bacon og skinke, jeg kan ikke pt. redde hele verden. Kylling har jeg valgt fra, køber istedet kalkun, som jeg håber har haft det bedre. Søren Ryge havde i hvert fald en udsendelse for mange år siden om det.

Men måske skulle man prøve at smugle lidt vegetarisk ind ad bagvejen. Hvilke retter kan I anbefale?  Ikke noget med brune bønner, for det hader min mand. :D

Jeg skal se om jeg kan finde nogle gode opskrifter frem i aften. Og jeg er heller ikke til bønner! :D

I øvrigt, så tror jeg ikke der er nogen der ene-mand kan redde hele verden, men vi kan ihvertfald være med til at skabe bedre forhold for vores dyr /o

Pyha, ja det er ikke nemt.... Når man så også skal tænke i tilsætningsstoffer, CO2-udslip, børnearbejde, tungmetaller, truede arter og sprøjtegifte, så er der jo ikke så meget tilbage.  :(

Nej, det er en trist trist udvikling  /d Men jeg tror man er rigtig godt hjulpet på vej, hvis man prøver at gøre det man kan :)

Mit indlæg var egentlig ment som:  "skal vi ikke lade være med at føle os bedre end andre bare fordi vi har egne høns af den ene eller anden slags - da jeg ikke tror, at vi kan holde den rene linie alligevel"  Og så røg der lige en ekstra pakke pølser i kurven - hehe!

Jeg tror bare ikke det er sådan alle har det. Altså at man føler sig bedre end andre. Nogle skriver måske bare for at prøve at gøre en lille forskel, som Julie også så fint beskriver ovenover :)
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 15:11 Fra Christina »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Noget der gør det svært er også at det næsten kan se ud som om nogen slår plat på økologien. Jeg har læst mig til, at det koster ca kr. 25 mere at producere en økologisk kylling, hvordan kan det så være at man kan købe 4-5 konventionelle lørdagskyllinger for kr 100, mens en enkelt økologisk kylling koster kr 160 (på tilbud). Det er ikke producenten, der får alle disse penge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk