Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Slutning # 39: 15 uger gammel  (Læst 39616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Hehe, Lene! Jeg havde tænkt på, hvornår du kom på banen  :D

Og du har jo helt ret, men hvis alternativet er en lørdagskylling i en foliebakke, eller en "dejlig saftig friskslagtet" fra Danpo, er den hjemmedyrkede vel langt at foretrække ?

Flot projekt, Christina! Og dejlig beretning. Og hvis vi alle gjorde som du og din familie, ville meget være bedre!  /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
super, Christina! Jeg blev IKKE træt af at læse  ;D - Jeg er en af dem, der godt gad være så principfast som dig, og det er virkelig god og sund læsning med argumenter for og imod både slagtekyllingerne og isa'er. Mine børn ville ret sikkert hurtigt være med på en madkultur, der ligger tættere på jeres - men min mand ville flytte hjemmefra øjeblikkeligt! Det er dog helt tydeligt, at glæden er større ved maden, når vi selv har lavet noget af det, der sættes på bordet, om det så er en forvokset skoleagurk eller noget andet, så er det bare dejligere, bedre, bekræftende - også for manden. Jeg tror ikke vores høns alene vil kunne give os alle de æg, sådan en bagermester som jeg bruger, jeg tænkte faktisk at det må ænderne kunne supplere - men måske en flok isa'er - bare for æggenes skyld - er en ok løsning? Det havde jeg bestemt ikke forestillet mig nogensinde at skulle skrive. Og vi æder tonsvis af kylling, så hvis jeg i løbet af de næste 3-5 år får en bestand, der kan fodre os 4 plus det løse, så er det lykken. Men det skal nok nærmere være sussex end slagtekyllinger.

tusind tak, du er bare en  !j

Hvis jeg var en bagermester som dig, ville jeg bestemt ingen kvaler have ved at have en flok isaer gående :) Du giver dem (efter min mening :)) et skønt liv -meget bedre end f.eks. de økologiske høns får, og som leverer dyyyyyyre, dyre æg.

Men man støtter alligevel industrien ved at købe hybriderne ...............

I et samfund som det vi lever i, er det svært at komme helt udenom industrien  /d Jeg prøver gerne at købe mine hybrider af private, hvorfor halvdelen af dem jeg har, faktisk er "brugte" hybrider :) Men ellers ser jeg det som en engangs investering, hvor jeg betaler de ca. 55,- en hybrid koster.

Jeg mener ikke at det ene udelukker det andet.

Hehe, Lene! Jeg havde tænkt på, hvornår du kom på banen  :D

Og du har jo helt ret, men hvis alternativet er en lørdagskylling i en foliebakke, eller en "dejlig saftig friskslagtet" fra Danpo, er den hjemmedyrkede vel langt at foretrække ?

Flot projekt, Christina! Og dejlig beretning. Og hvis vi alle gjorde som du og din familie, ville meget være bedre!  /o

Den hjemmeavlede, som har et skønt liv med masser af plads i haven, vil jeg altid mene er at foretrække...den eller også blot et lækkert måltid med f.eks. ovnbagte hvidløgskartofler, grillede grøntsager, salat og en god dressing! /o

Og tak *l

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Selvom man køber brugte hybrider eller hybrider fra private så kommer de nu engang fra industrien/rugerier. Eller hur ?

Jeg mener nu at der findes så mange dejlige racer, som snilt kan opfylde de forskellige behov for æg og/eller kød. Racer som blev brugt i gamle dage i industrien og racer som nu engang er stamfædre til de stærkt indavlede forskellige hybrid linjer, som der findes.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det gør de, Lene. Og jeg synes endnu ikke at have stødt på høns, som er lige så pålidelige i æglægningen, som isaerne er?

Så længe jeg kan stå inde for at have disse høns gående i min have, idet de virker sunde og har mere naturlig adfærd end mange racehøns, så synes jeg det er det rette for mig og min familie :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Må sige at jeg heller ikke har betænkeligheder ved at have lidt Isa-er gående sammen med mine racehøns, for at få lidt ekstra æg.

De får et godt liv på linie med racehøns her.

Men jeg ville til hver en tid fravælge hybrider produceret med henblik på slagtning så tidligt som muligt. Det tangerer simpelhen dyremishandling.
« Senest Redigeret: 08 August , 2010, 23:06 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

KarinP

  • Gæst

Jeg mener nu at der findes så mange dejlige racer, som snilt kan opfylde de forskellige behov for æg og/eller kød. Racer som blev brugt i gamle dage i industrien og racer som nu engang er stamfædre til de stærkt indavlede forskellige hybrid linjer, som der findes.


Hvis du kan anbefale mig en race, der på 10-12 uger giver 2,2 kg (slagtevægt) kylling, med dejligt, saftigt mørt kød, så skifter jeg også gerne, til at have racehøns til slagtebrug...
For som jeg ser det, så tager racehøns min 6-9 måneder at fodre op. Det er dyrt og så giver de alligevel tit sejt, tørt kød, der skal modnes, marineres, bankes og koges 3 dage for at nogenlunde kunne fordøjes  ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Hvis du kan anbefale mig en race, der på 10-12 uger giver 2,2 kg (slagtevægt) kylling, med dejligt, saftigt mørt kød, så skifter jeg også gerne, til at have racehøns til slagtebrug...
For som jeg ser det, så tager racehøns min 6-9 måneder at fodre op. Det er dyrt og så giver de alligevel tit sejt, tørt kød, der skal modnes, marineres, bankes og koges 3 dage for at nogenlunde kunne fordøjes  ;)

Hvis industrislagtekyllinger æder som et tærskeværk, så er det vel ikke meget billigere eller hvad? Jeg slagtede en 16-ugers maranhanekylling, der vejede 1800 gram (renset). Den modnede 1 døgn i køleskab og smagte så englene sang og var overhovedet ikke sej... :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ja det er helt "fantasisk" at disse industri plymouth rock kan fodres så hurtigt op og i industrien endnu hurtigere. Men de skal også have masser af foder.
Og det er nok svært at finde racehøns som kan det samme på så kort tid, men jeg har ikke erfaring med alle racehøns. Her må andre på banen.

Men jeg har på den anden side heller ikke oplevet at mine haner skulle bankes, marineres, modnes, og koges i tre dage for at blive møre. Selvom nogle af dem først bliver slagtet, når de er 1-1½ år gamle.

Jeg har lige fået slagtet haner fra marts/april måned og de vejede fra 1700- 2500 gram. Om det er lidt eller meget, ved jeg ikke, men jeg er tilfreds.
Og den ene blev spist samme dag og blev fint mør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

KarinP

  • Gæst
Hvis industrislagtekyllinger æder som et tærskeværk, så er det vel ikke meget billigere eller hvad? Jeg slagtede en 16-ugers maranhanekylling, der vejede 1800 gram (renset). Den modnede 1 døgn i køleskab og smagte så englene sang og var overhovedet ikke sej... :)

Jeg synes ikke mine spiste som tærskeværk af det købte foder. Vi vil prøve at skrive alle udgifter ned på det næste hold som vi henter på onsdag, for vi er selv nysgerrige for at regne ud, hvad de egentlig koster at lave.
Men det lyder godt mht din maranhanekylling - kunne være at jeg skulle prøve sådan nogle på et tidspunkt  :)

Må sige at jeg heller ikke har betænkeligheder ved at have lidt Isa-er gående sammen med mine racehøns, for at få lidt ekstra æg.

De får et godt liv på linie med racehøns her.

Men jeg ville til hver en tid fravælge hybrider produceret med henblik på slagtning så tidligt som muligt. Det tangerer simpelhen dyremishandling.

Hvad er det præcis at du mener er dyremishandling?

Ja det er helt "fantasisk" at disse industri plymouth rock kan fodres så hurtigt op og i industrien endnu hurtigere. Men de skal også have masser af foder.
Og det er nok svært at finde racehøns som kan det samme på så kort tid, men jeg har ikke erfaring med alle racehøns. Her må andre på banen.

Men jeg har på den anden side heller ikke oplevet at mine haner skulle bankes, marineres, modnes, og koges i tre dage for at blive møre. Selvom nogle af dem først bliver slagtet, når de er 1-1½ år gamle.

Jeg har lige fået slagtet haner fra marts/april måned og de vejede fra 1700- 2500 gram. Om det er lidt eller meget, ved jeg ikke, men jeg er tilfreds.
Og den ene blev spist samme dag og blev fint mør.

Som jeg skriver ovenover, så synes jeg ikke at mine krævede så meget af det købte foder...

Og mht "sejheden" så synes jeg at alle de indlæg, der er herinde omkring netop det problem, taler for sig selv.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Men der er også mange indlæg om hvor gode og møre de forskellige racehøns er blevet, men det er selvfølgelig som med alt andet det negative som der bliver husket og fokuseret mest på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Jeg er fyldt med beundring for dem, der konsekvent kan undgå at støtte den vestlige verdens industrifremstilling af kød. Det er jeg sikker på, du kan og gør, Lene - og derfor har du noget at have din gode holdning i. Kæmpe respekt for det!  /o

Jeg kender ikke andre, der kan - jo, måske Bonderøven og Camilla Plum, men dem kender jeg jo ikke personligt.

I vores familie kan vi overhovedet ikke! Der ryger både hakket gris, kyllingefileter, skinkesalat, grillpølser og det, der er værre, ned i indkøbskurven gang på gang. Ellers kunne vores tilværelse ikke fungere. En tur på Mc'Donald's med børnebørnene har vi da også prøvet!

Og derfor gør det ikke den store forskel om vi har industri-æglæggere eller -kyllinger gående i baghaven.  Det ville for vores vedkommende næsten virke komisk - eller ligefrem dobbeltmoralsk - at vi lige på det punkt var totalt afklarede, mens vi på masser af andre områder bare "følger med strømmen"

Sådan tror jeg de fleste har det, men jeg har stor stor respekt for dem, der er afklarede, har truffet et valg og hele vejen igennem kan leve op til det.
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 08:16 Fra Susanne »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Susanne, jeg respekterer at du har dine holdninger omkring dette, og synes det er rart at have nogen som er åben omkring deres holding. Jeg ved ikke hvordan du vil have det med at blive udfordret på det du skriver her? Jeg prøver, og hvis du ikke gider at læse det, så spring det over, det kan jeg sagtens forstå! *l

Du skriver "Der ryger både hakket gris, kyllingefileter, skinkesalat, grillpølser og det, der er værre, ned i indkøbskurven gang på gang. Ellers kunne vores tilværelse ikke fungere."

Så spørger jeg...har I prøvet? :) Hvad med bare at prøve én kødfri dag om ugen og se hvordan det fungerer? Hvis altså du er interesseret i at prøve, ikke noget pres herfra. Det er ene og alene forslag, fordi jeg tolker det at du er i denne tråd som en interesse i at blive oplyst og evt. gøre en forandring? :)

Vi skrottede ikke alt på én gang, fordi for mig, ville det så nok have været dømt til at mislykkes. Jeg startede i sin tid med kun at købe økoæg, da jeg opdagede hvordan hønsene blev behandlet. Dernæst blev svineprodukter droppet, så alt andet kød, så alt hvad der indeholder æg (fordi der kun bliver brugt buræg til fremstilling af alle de fødevarer, som ikke er økologiske), og så alt andet animalsk, hvor det ikke er muligt at finde ud af hvordan dyrene har haft det...f.eks. oste, hvor producenten ikke har mulighed for (::)) at give mig et svar om hvordan gederne til produktionen af gedemælk til osten, har haft det.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Jeg er fyldt med beundring for dem, der konsekvent kan undgå at støtte den vestlige verdens industrifremstilling af kød. Det er jeg sikker på, du kan og gør, Lene - og derfor har du noget at have din gode holdning i. Kæmpe respekt for det!  /o

Jeg kender ikke andre, der kan - jo, måske Bonderøven og Camilla Plum, men dem kender jeg jo ikke personligt.

Well, Camilla Plum spiser foie gras, så hende kan du slette af listen  ;) Nobody is perfect....

Med mindre man selv laver AL sin mad fra bunden - eller er veganer - så er det praktisk talt umuligt at komme uden om industriæg. Ikke noget med eksempelvis at hente kage eller brød hos bageren (eller i supermarkedet), spise mayonaise eller remulade, færdigretter, kantiner og restauranter er NO GO, enhver form for halvfabrikata (kagemix, brødmix, tortillafyld-mix og lign.), flødeboller, osv.

Så det med at undgå at støtte industrien er noget som kræver en smule mere end man lige skulle tro  ;) Så lad den, der er ren kaste den første sten  :o

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Lige mine tanker, Louise *l Du formulerer det SÅ godt.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Well, Camilla Plum spiser foie gras, så hende kan du slette af listen  ;) Nobody is perfect....

Med mindre man selv laver AL sin mad fra bunden - eller er veganer - så er det praktisk talt umuligt at komme uden om industriæg. Ikke noget med eksempelvis at hente kage eller brød hos bageren (eller i supermarkedet), spise mayonaise eller remulade, færdigretter, kantiner og restauranter er NO GO, enhver form for halvfabrikata (kagemix, brødmix, tortillafyld-mix og lign.), flødeboller, osv.

Så det med at undgå at støtte industrien er noget som kræver en smule mere end man lige skulle tro  ;) Så lad den, der er ren kaste den første sten  :o



Louise, jeg håber ikke du mener jeg kaster med sten? :o For så har jeg da godt nok forfejlet min måde at kommunikere på TOTALT!! :( Jeg skriver faktisk bare for at oplyse...  :-\ Ved godt at nogle kan føle sig provokeret, men jeg appellerer til at man prøver at læse det der står, og ikke læser noget ind i det, som ikke står der *h

MEN...jeg mener ikke at alle bare skal undgå at købe noget med æg i, for det er jo ikke alle der har mulighed for at have høns i haven...f.eks. findes der jo en del, som bor i lejlighed. Men jeg mener det vil være en start, hvis man som familie (som havde overskuddet) f.eks. startede med at sige at hvis man købte noget animalsk, så var det økologiske, eller fra dyr som man vidste havde haft det godt.

Alt dette, som du lister her: kage eller brød hos bageren (eller i supermarkedet), spise mayonaise eller remulade, færdigretter, kantiner og restauranter er NO GO, enhver form for halvfabrikata (kagemix, brødmix, tortillafyld-mix og lign.), flødeboller, osv. er faktisk muligt at få økologisk, og så kommer æggene nemlig også fra økologiske høns! /o Og det vil for mig være en bedre løsning, end at købe fra burhøns :)