Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Slutning # 39: 15 uger gammel  (Læst 39252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #30 Dato: 09 Maj , 2010, 16:00 »
Hold da op... :o
Det er somom at fjersætningen ikke kan følge med !

KarinP

  • Gæst
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #31 Dato: 09 Maj , 2010, 19:30 »

@Karin: Har du fået hentet dine?


Ja, vi hentede dem i torsdags  :)
Og jeg var så heldig at en af mine Silker havde lagt sig skruk en uges tid før, så hende flyttede jeg over i vores kyllingemoder og hun har så taget alle 15 til sig  ;D Så undgår jeg at bekymre mig om varme m.v. Det ser godt nok sjovt ud når de ligger under hende, hun bliver 3 x så bred som normalt.

De 5 æglæggere er blevet sat sammen med min ene Brahmahane "Tak". Jeg havde håbet at de var bare liidt større, for han er omkring 4 x så stor som dem  :o Men de vokser vel en del endnu...Ved du cirka hvor store sådan nogle bliver ?

Hyggeligt at se nye billeder af dine - de bliver jo for at være helt ærlig jo ikke ligefrem kønnere....Men så bliver det vel også lettere at "sige farvel" til dem, når de er slagteklar  ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #32 Dato: 22 Maj , 2010, 23:46 »
@Lene: Ja, men det er faktisk på kort tid blevet helt godt med fjerene :)

@Karin: Wow, er de ikke ret store nu, i forhold til din silke? :D På et af de billeder jeg vedhæfter nedenunder, kan du se hvor store hybriderne bliver. Jeg synes ikke mine er blevet større end da jeg lige købte dem, så jeg ved ikke om en brahma er for stor  :-\

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #33 Dato: 22 Maj , 2010, 23:48 »
29, 34 & 37 dage gamle

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #34 Dato: 26 Maj , 2010, 20:36 »
Det går pænt stærkt. Hvor længe skal der gå før de skal slagtes?
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #35 Dato: 26 Maj , 2010, 21:04 »
Jeg regner med at de er klar, når de er omkring 3-4 mdr gamle. Måske får nogle af dem lov at gå længere. Jeg regner med at tage dem lidt af gangen :)

Offline Jimmy R J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #36 Dato: 06 August , 2010, 20:05 »
ØV.. har nu læse alle indlæg i denne tråd, og håbede at følge kyllingerne til fryseren.. men øv ja tråden gik åbenbart død. Ingen opdateringer siden 26-05-2010?  :-\
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

KarinP

  • Gæst
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #37 Dato: 07 August , 2010, 09:58 »
Jeg kan da fortælle for mit vedkommende, blev der for et par uger siden slagtet 12 stk der var ca 10 uger gamle, med en gennemsnitsvægt (i slagtet tilstand) på 2,1 kg. De smager bare GODT  ;D
Vi undgik helt benproblemer og det hele var så stor en succes, at vi henter 20 daggamle mere på onsdag oppe hos Hillstrøms  /o

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #38 Dato: 07 August , 2010, 20:31 »
Jeg kunne faktisk også godt tænke mig og få en lille opdatering om hvordan det gik med dine Slagte kyller, Christina :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Update # 29: Dag 24
« Svar #39 Dato: 07 August , 2010, 21:45 »
Ja, undskyld, det er også for dårligt! *r

Det gik sådan, at jeg havde 4 tilbage, som jeg ville lade gå lidt længere. Min kollega ville dog gerne have en, som de så selv ville ordne, hvis vi tog hovedet af, og så var der 3 tilbage. Nu skete der så det, at de 2 pludselig forsvandt! Jeg er RET sikker på at det ikke var en ræv, for så var han kommet tilbage efter de sidste ca. 40 høns jeg har, og som går lige så meget ude som de to der forsvandt... ::) De var jo altså fritgående, så om de har været en tur ovre hos naboen eller andre, det er ikke til at sige...og om de ligger i en eller andens fryser lige nu ::) Men jeg trøster mig med at de i det mindste havde et godt liv! :D

Den sidste slagtede jeg i sidste uge, og min køkkenvægt kan desværre kun veje op til 2500 gram, og den vejede mere end det, renset :) Ingen af dem fik problemer med benene, og lige til det sidste, rendte de rundt i haven (og klattede over det hele ::)).

Her er den sidste, 15 uger gammel :)

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Rigtig dejligt og høre Christina, lidt sjovt og frækt hvis der er en der har taget 2 store kyllinger..
Men lækkert med en afslutning :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
ja det var dejligt med en afslutning. Nu hvor den sidste også er væk, hvordan har du det så med det hele? Der blev jo ikke problemer med benene eller noget. Synes du, man støtter noget forkert, ved at købe den slags kyllinger? Hvordan ellers med for- og imod-ting? Hvis du har tid og lyst, kunne det være fint at høre, nu hvor vi har fulgt dine tanker og bekymringer og overvejelser før og under.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Dejligt du spørger, Julie /o Jeg ønsker jo ikke at prædike for folk om det her, men vil da helt sikkert gerne svare, når jeg bliver spurgt! :D

Jeg kommer ikke til at få slagtekyllinger igen  :-\ Det var fint nok at prøve det, for nu kan jeg da være med til at argumentere for at HVIS man har dem, så er det faktisk nemt at sørge for at de ikke får benproblemer eller vokser så hurtigt at benene slet ikke kan følge med. Det er simpelthen bare at rationere deres foder og sørge for at de har masser af plads. De skiftede sted 4 gange, mens de boede her, fordi de simpelthen krævede mere og mere plads.

Men når vi har sagt herhjemme, at vi ikke skal have dem igen, selv om det var "nemt nok", så er det fordi at det er så unaturligt hurtigt de vokser, og jeg tror ikke der er så stor livsværdi ved at være så fokuseret på mad hele tiden og være så overfyldt i kroen konstant.

Derudover så var det jo altså hårdt for dem at bære rundt på al den vægt...de kom jo langt fra så hurtigt afsted, som mine racehøns  :( Mine Isa Brown derimod...der har jeg inden jeg anskaffede dem, læst fra en dyrlægestuderende (som vi har herinde :)), at de ca. 100 isaer hun har været med til at studere (altså indeni), IKKE havde æggelederskader og hvad der ellers bliver skrevet om disse hybrider. Og efter at have fået dem, kan jeg da også se at de har en masse af de egenskaber, som høns skal have...og som nogle af vores racehøns ikke længere har :) Så dem har jeg ikke kvaler over at have. De er nogle utrolig hygge-elskere, som fiser rundt sammen med gederne og kommer SPURTENDE når jeg kalder. Jeg vil til enhver tid vælge dem frem for at købe nogle af de æg man kan købe i butikkerne i dag...inkl. økoæg, som jo må siges at være fra de høns som har det bedst i industrien, når det nu skal være :)

I forhold til om jeg mener man støtter noget forkert...så vil jeg jo ikke lyde fordømmende, omend jeg jo gerne vil have andre til også at tænke over hvad man støtter/køber. Vi køber ikke kød fra industrien, heller ikke økologisk. Jeg synes ikke at hverken konventionelle eller økologiske dyr bliver tilbudt et særlig godt liv, så det kød vi spiser herhjemme, er kylling fra eget avl, som har levet et godt og frit liv, og som ikke er fyldt med medicin, eller også bliver der simpelthen ikke spist kød, men serveret vegetariske retter. Det har også noget at gøre med det sundhedsmæssige i det.

Jeg tror ikke mennesket er skabt til at spise SÅ meget kød, som vi spiser i dagens Danmark...i gamle dage var det et festmåltid, når man spiste en hjemmeavlet kylling, og i dag er det jo hverdagsmad...hvor ofte bliver der ikke lige købet et par kyllingefiletter eller en bakke lørdagskylling?

Nå, jeg skal nok stoppe...du fortryder nok helt at du spurgte :D Og jeg kom jo også liiiidt videre end lige slagtekyllingerne *r Jeg har bare hørt mange agumentere for at hvis de skal vælge mellem f.eks. tøj til barnet eller en øko kylling, så bliver det tøjet...og så en bakke lørdagskylling. Hvor jeg undrer mig over at man ikke istedet vælger tøj til barnet og så undværer lørdagskyllingen, og istedet spiser et lækkert måltid uden lørdagskyllingen med rigtig god samvittighed? :)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
super, Christina! Jeg blev IKKE træt af at læse  ;D - Jeg er en af dem, der godt gad være så principfast som dig, og det er virkelig god og sund læsning med argumenter for og imod både slagtekyllingerne og isa'er. Mine børn ville ret sikkert hurtigt være med på en madkultur, der ligger tættere på jeres - men min mand ville flytte hjemmefra øjeblikkeligt! Det er dog helt tydeligt, at glæden er større ved maden, når vi selv har lavet noget af det, der sættes på bordet, om det så er en forvokset skoleagurk eller noget andet, så er det bare dejligere, bedre, bekræftende - også for manden. Jeg tror ikke vores høns alene vil kunne give os alle de æg, sådan en bagermester som jeg bruger, jeg tænkte faktisk at det må ænderne kunne supplere - men måske en flok isa'er - bare for æggenes skyld - er en ok løsning? Det havde jeg bestemt ikke forestillet mig nogensinde at skulle skrive. Og vi æder tonsvis af kylling, så hvis jeg i løbet af de næste 3-5 år får en bestand, der kan fodre os 4 plus det løse, så er det lykken. Men det skal nok nærmere være sussex end slagtekyllinger.

tusind tak, du er bare en  !j
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Men man støtter alligevel industrien ved at købe hybriderne ...............
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub