Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Se lige mine (endnu) små slagte-kyller! Slutning # 39: 15 uger gammel  (Læst 39251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Så jeg drømmer på alles vegne stadig om nogle myndighedsinstanser, der har saft og kraft (for ikke at bruge et andet ord) til at lave en lovgivning, der gør os alle trygge ved at købe, hvad der står på hylderne. Med god samvittighed. Det burde da være mindstekravet i et nogenlunde civiliceret samfund.
Helt, helt enig. Jeg fatter ikke, at man kan tillade torturlignende produktion af dyr i vores såkaldte velfærdssamfund :o.
Jeg tænker at Arla's alternativ til øko-mælk er et skridt i den rigtige retning. Den mælk der hedder Lærkevang er fra køer der går på græs om sommeren. Et ok og lidt billigere alternativt til dem, der tænker både på pris og på dyrevelfærd.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Labaniet

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Citér
Det er dejligt at jeres køer går frit  Det gør de bestemt ikke alle steder, og det tror jeg også godt du måske ved? Vores nabos ca. 65 køer, brøler ihvertfald ret højt om sommeren, når det er 30 grader, og de står i en gammel ulækker stald.

Mht. de økologiske køer, så er det netop af den grund som Gunni beskriver, at det for mig ikke virker rimeligt, at give min støtte til fortsat malkning af disse køer ().

Vi købte førhen en halv ko om året af bondemanden nede fra nr 17, hvis køer går ude hele året  Det har vi dog fravalgt af sundhedsmæssige årsager, idet de stadig bliver medicineret, vaccineret osv.

Mht. grisene, så synes jeg stadig de lever en kummerlig tilværelse, i forhold til hvad deres natur er   Jeg er ikke enig i det du skriver, med at de efterhånden har det ret godt.

Det er lige netop pga udtagelser som disse, som jeg desværre alt for ofte støder ind i, at jeg opfordrer jer til at sætte jer ind i tingene om hvordan virkeligheden er i landbruget, og hvordan dyrerne rent faktisk trives. NEJ, selvfølgelig lever de ikke som de gør i naturen, men hvilke dyr i fangeskab gør dette. Når det ikke er muligt, er det landmandens ansvar at sørge for at dyrerne har det bedst muligt, og tro mig det gør de, for det er den måde de tjener flest penge, man tjener ingen penge på dyr der ikke har det godt. Og hvad angår køer i bindestald, så er det kun ganske få procent af de danske køer der står bundet, simpelthen fordi man i flere år ikke har måttet bygge nye bindestalde, og om x antal år må køerne slet ikke stå bundet længere. Man er nødt til at lave den overgangsperiode, da det ikke er alle landmænd der har råd til at bygge nyt nu og her. Og køer der står bundet 24/7 som hos din nabo, dem er der under 1 % af i hele DK, da størstedelen af de få køer der bor i bindestalde kommer ud om sommeren.
Og med hensyn til medicin og vaccine, så bliver dyr altså syge ligesom vi mennesker gør, og så er det da kun dyrevelfærd at de bliver behandlet.

Køer der går i løsdriftsstald og kommer på græs, har dårligere ben som køer der går i løsdriftsstald og ikke kommer på græs. Så kan man jo selv overveje hvad der er mest dyrevelfærd, græs eller dårligere ben....

Jeg kan kun endnu engang opfordre til at man sætter sig ind i hvordan dyrerne har det, tager ud og ser landbrugene som størstedelen ser ud idag, undersøg reglerne for hvordan landmændene skal holde deres dyr (tro mig de skal nok sørge for at overholde det, ellers koster det dyrt for dem), undersøg hvordan dyrene er fordelt i de forskellige staldsystemer osv. alle disse oplysninger er frit tilgængelige her på nettet. Og der holdes hvert år Åbent Landbrug flere steder rundt i landet, samt dyrskue hvor man kan møde landmændene og se deres stalde.
 Når man har sat sig ind i det, så vil jeg respektere jeres holdning til at de fleste produktionsdyr i DK lider, men det er synd og skam at gå uden om animalske produkter i butikker pga gisninger om hvordan hverdagen for de fleste produktionsdyr er.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Det er ikke producenten, der får alle disse penge.

Næh.. Politiken lavede en undersøgelse om hvorfor øko-æg var så meget dyrere. Det er faktisk forargelig læsning

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/article821273.ece
Men faktisk er det butikkerne og pakkerierne, der tjener mest på øko-bevidste kunders velvilje. Det koster nemlig kun 50 øre mere pr. styk for økologisk æg frem for konventionelle.

Altså en femmer mere for en bakke med ti æg. Men forbrugeren betaler i tilfældet Kvickly 18 kroner mere for æggene.

Det burde straffes som tyveri og er helt sikker med til at forhindre at flere vælger det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
En fantastisk god og sund tråd/debat /o  Og ret interessant artikel du linker til, Finn!!!- Hold da op, nu skal der fintænkes /s
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Der burde simpelthen være en form for regel/lov eller hvad det nu skal være, der forhindrer at en vare får lagt så meget avance på.
Det var netop den artikelserie i Politiken, jeg tænkte på, da jeg skrev mit indlæg om priser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det er lige netop pga udtagelser som disse, som jeg desværre alt for ofte støder ind i, at jeg opfordrer jer til at sætte jer ind i tingene om hvordan virkeligheden er i landbruget, og hvordan dyrerne rent faktisk trives. NEJ, selvfølgelig lever de ikke som de gør i naturen, men hvilke dyr i fangeskab gør dette. Når det ikke er muligt, er det landmandens ansvar at sørge for at dyrerne har det bedst muligt, og tro mig det gør de, for det er den måde de tjener flest penge, man tjener ingen penge på dyr der ikke har det godt.

Du og jeg er rimelig langt fra hinanden, når det kommer til hvad vores individuelle forståelse af dyrevelfærd er. Først vil jeg bede dig om at læse hvad jeg skriver, og ikke læse noget ind i teksten som ikke står der :) Jeg skrev "Mht. grisene, så synes jeg stadig de lever en kummerlig tilværelse, i forhold til hvad deres natur er". Jeg skriver ikke at de skulle leve i naturen, men grise som f.eks. Antonius grise, som skulle forestille at være en gris som har gode forhold, er stadig kun berettiget til ca. 2 kvm pr gris... Det synes jeg ikke er god plads, overhovedet. Og de økologiske grise, som kun kan komme ud 150 dage om året, synes jeg heller ikke er i orden. Derudover synes jeg heller ikke om at der er så mange grise i en stald, at omkring 12% (mener jeg det var) af dyrene i en stald er syge, konventionelle eller økologiske.

Og hvad angår køer i bindestald, så er det kun ganske få procent af de danske køer der står bundet, simpelthen fordi man i flere år ikke har måttet bygge nye bindestalde, og om x antal år må køerne slet ikke stå bundet længere. Man er nødt til at lave den overgangsperiode, da det ikke er alle landmænd der har råd til at bygge nyt nu og her. Og køer der står bundet 24/7 som hos din nabo, dem er der under 1 % af i hele DK, da størstedelen af de få køer der bor i bindestalde kommer ud om sommeren.

Igen...her er vi bare ikke enige om hvad dyrevelfærd er. Jeg har ikke engang skrevet at min nabos køer er bundet, det er noget du antager. De er ikke bundet, men jeg synes det er slemt nok at de ikke kommer ud...og de køer som kommer ud en del af året, synes jeg heller ikke har rimelige forhold resten af året.

Og med hensyn til medicin og vaccine, så bliver dyr altså syge ligesom vi mennesker gør, og så er det da kun dyrevelfærd at de bliver behandlet.

Jeg mener så at meget af den sygdom dyrene i industrien har, kommer fordi der er for mange dyr på ét sted, og at der ikke er mulighed for at komme ud hele året rundt.

Køer der går i løsdriftsstald og kommer på græs, har dårligere ben som køer der går i løsdriftsstald og ikke kommer på græs. Så kan man jo selv overveje hvad der er mest dyrevelfærd, græs eller dårligere ben....

Her vil jeg mene man istedet skulle se på årsagen til de dårlige ben! Er det f.eks. pga. at de står i mudder, som kommer af for mange dyr på for lidt plads? Jeg synes ikke man skal vælge mellem to onder.

Jeg kan kun endnu engang opfordre til at man sætter sig ind i hvordan dyrerne har det, tager ud og ser landbrugene som størstedelen ser ud idag, undersøg reglerne for hvordan landmændene skal holde deres dyr (tro mig de skal nok sørge for at overholde det, ellers koster det dyrt for dem), undersøg hvordan dyrene er fordelt i de forskellige staldsystemer osv. alle disse oplysninger er frit tilgængelige her på nettet. Og der holdes hvert år Åbent Landbrug flere steder rundt i landet, samt dyrskue hvor man kan møde landmændene og se deres stalde.
 Når man har sat sig ind i det, så vil jeg respektere jeres holdning til at de fleste produktionsdyr i DK lider, men det er synd og skam at gå uden om animalske produkter i butikker pga gisninger om hvordan hverdagen for de fleste produktionsdyr er.

Jeg forholder mig til fakta, og er helt enig med dig om at man skal sætte sig ind i hvordan dyrene har det...jeg tror ikke de selv ville vælge den måde mange af dem lever på i dag, desværre.
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 17:40 Fra Christina »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
@Labaniet
Det kan godt være at din personlige landmand har styr på dyrevelfærden i staldene. Jeg bor på Falster, midt i et landdistrikt. Jeg kan forsikre dig om at der ikke er bygget nye stalde her i mange år - og dyrene går som lige da landbruget blev "effektivt", altså malkekøer på stald hele året, dog med frisk grønt serveret på fodergangen. Svinene står skulder ved skulder på spaltegulve i små bokse, medmindre de har faret - og står i bøjler. På naboøen er der de senere år opført nogle enorme svinefabrikker. Der er IKKE tænkt meget dyrevelfærd ind der heller (dér må man ikke komme på besøg, men min kollegas mand arbejder der) - man regner med at få dispensation..... Pudsigt nok tror jeg da bestemt også at de får den. Så jeg HAR altså sat mig ind i tingene - ved at besøge naboerne. Jeg er ikke imponeret. Men det glæder mig da at du mener, der findes steder hvor tingene er OK.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Efter det indlæg tonede der et billede frem for fra min barndom! Køerne stod bundet i stalden om natten og om morgenen efter malkningen blev de ført ud på græs. Det foregik på den måde, at den første blev løsnet, så stod den på gangen og ventede på den næste, fik dennes tøjrslag lagt løst omkring halsen o.s.v. Der var altid mellem fem og seks køer.

Så gik turen ned til marken, hvor de blev sat i en tøjrpæl og blev flyttet til middag. Dette for at holde hus med græsset for der var blot 14 tønder land.

Hjemad gik det på samme vis og det var da ret sjovt, at den ene havde fået den vane, at den lige skulle stjæle en roe fra naboen inden den gik på plads.Det var der taget højde for.De blev løsnet udenfor en efter en og gik langs staldmuren, ind ad døren til deres pladser.

Det virkede altsammen meget roligt og rart, mange af køerne var gamle set med nutidens øjne, men de fik da en kalv hvert år og leverede deres mælk. Alle havde horn og gennem alle årene lige indtil køerne blev sat ud, kunne jeg gå i stalden og fortælle hvilken ko der var i familie med Sidse, den ko der blev ældst på gården, hele 17 år. De var mørkere i hovedet og havde de smukkeste horn man kunne ønske sig, hvorimod Mosters var mere kedelige.

Jeg behøver vel ikke at fortælle, at de stod på stald hele vinteren og det var min store fornøjelse, at sidde i deres krybbe og rede deres pandehår.De køer var i pagt med deres ejer og jeg tror de havde det godt, for hver især var de et individ.

Jeg kan godt lide de store løsdriftsstalde, der er masser af frisk luft og sengehalm, jeg bryder mig ikke så meget om, at der skal være så mange på et sted, for så er det produktionsenheder, men sådan er tiden jo desværre. Det er ikke nemt at være underko sådan et sted.

VH Gunni.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Ja, det er en god diskusion. Med rigtig mange gode synsvinkler fra "begge sider".
Iøvrigt synes jeg også at det hele forgår i en god tone.
Jeg har lige læst de sidste 3 sider og havde mange kommentare undervejs men har glemt det meste igen :D

Dog vil jeg godt kommentere dit ene udsagn Christina. Grise skal kunne komme udenfor, stortset hele året. Når jeg skriver stortset så er det fordi at jeg ikke kan huske den eksakte sætning/beskrivelse. Men søerne må holdes inde i ca. 10 dage pr. læg.
Et "læg" betegnes af perioden hvorfra soen bliver insemineret, er drægtig, fare (føder grisene), passer grisene og til den igen bliver insemineret.
Resten af tiden skal de have mulighed for at gå ud, eller gå ude konsekvent.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
jeg synes jo at lidt også har ret. Hvis jeg kan flytte mig fra buræg til hjemmebryggede æg så har jeg gjort en hel masse.

hvis jeg køber ubleget papir i stedet for bleget, så har jeg gjort en masse

hvis jeg handler stort ind 1 gang om ugen i stedet for i sjatter hver dag, så har jeg OGSÅ gjort en masse.

....Og selvom jeg måske kun sparer 10 ltr. benzin om ugen, så SPARER jeg 10 ltr. benzin om ugen.

+1 stemme til det! Din og andres indsats kan måske virke som små skridt for en der står på toppen af det hellige bjerg, men jeg syntes det er SUPER TOP RAKET !
Så bliv endelig ved. Og til alle jer der gør lidt hver uge, klap jer selv på skulderen en gang imellem og sig godt gået. Det er handling der tæller!
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Ja, det er en god diskusion. Med rigtig mange gode synsvinkler fra "begge sider".
Iøvrigt synes jeg også at det hele forgår i en god tone.
Jeg har lige læst de sidste 3 sider og havde mange kommentare undervejs men har glemt det meste igen :D

Typisk mænd *f

Dog vil jeg godt kommentere dit ene udsagn Christina. Grise skal kunne komme udenfor, stortset hele året. Når jeg skriver stortset så er det fordi at jeg ikke kan huske den eksakte sætning/beskrivelse. Men søerne må holdes inde i ca. 10 dage pr. læg.
Et "læg" betegnes af perioden hvorfra soen bliver insemineret, er drægtig, fare (føder grisene), passer grisene og til den igen bliver insemineret.
Resten af tiden skal de have mulighed for at gå ud, eller gå ude konsekvent.

Danny

Det er jeg super glad for at høre! /o Har du evt. et link der underbygger det? Jeg har nemlig ikke læst det selv :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med et link. Men jeg har arbejdet med økologisk frilandsgrise i 6 år (gør det dog ikke mere). Da jeg var "derude" byggede vi en ny stald som ikke måtte bruges, til det den var beregnet til, i en alder af kun ca. 2 år. Netop på grund af de nye regler.
Det var meningen at søerne skulle gå i denne åbne stald i de første 4  uger, efter løbning/inseminering, hvor de endda havde mulighed for at gå udenfor. Godt nok på et beton areal men det var ikke nok. De skulle helt ud.
Det skal ikke lyde som om at jeg er imod de nye regler. Jeg har ofte tænkt at de burde gå ude hele tiden selvom det giver nogen produktions mæssige "problemer".

Danny
Himlen bør altid være blå!