Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: I gang med bier?  (Læst 12795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
I gang med bier?
« Dato: 25 Marts , 2010, 22:48 »
Jeg elsker jo min have og blomster og har en dejlig masse frugtræer og blomster- hvis nogen skulle have bier er det da vist mig? Men hvad koster et bistade med indbo og hvor køber man det?

Og ja, hvad skal man vide(i korte træk?)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: I gang med bier?
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2010, 22:54 »
http://www.biavl.dk/index.php?option=com_smf&Itemid=53&topic=539.msg2753

Desuden vil bonderøven lave sine egne bistader ud af store træstubbe næste søndag...så kig da med der  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2010, 23:32 »
Biavlerforeningen afholder kurser for begyndere flere steder i landet. Det forhindrer mange fadæser. Af personlig erfaring ved jeg at biernes afstamning er meget vigtig - især hvis man holder af at være i haven. Spar ikke på dronninger med klappevenligt temperament - det andet er ikke sjovt :o!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2010, 23:58 »
Ankerine det lyder av av  :( hvordan finder man ud af om man har en flink dronning eller ej?

Jeg må da se hvordan bonderøven gør så- ikke at jeg har en træstub jeg kan undvære, der sidder træer på dem /o

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2010, 00:05 »
Der er altid råd for den ende der er for lang ;D ;D ;D

VH Gunni.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2010, 06:43 »
Jeg har en god bekendt som er biavler... ved han sælger dronninger, men om de er klappevenige ved jeg ikke... jeg hader flyvende kryb, bier, sommerfugle, natsværmere etc... fluer har jeg lært at tolerere, nok fordi vi har så maaaaaange! :)

men jeg kan da sætte dig i forbindelse med ham... bare du er forberedt på at han er vestjyde med masser af vestjysk lune og humor ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2010, 08:07 »
Jeg skal også igang med bier på et tidspunkt, men ikke endnu, da det kræver lidt "skole" mv  ;) og vi har nok om ørerne lige pt.

Vores onkel har bier, så han komme og sætter dem op for os på et tidspunkt..

Jeg synes det er vild spændende  /o lad mig høre fra dig hvis du kommer igang med det .

Mvh
Vigge

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2010, 08:36 »
hvordan finder man ud af om man har en flink dronning eller ej?

Jeg har et bud... klap den og se hvad der sker... ;D
Mvh Marianne

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2010, 10:39 »
'Klappevenlige' droninger og fredelige bier fås ved at man køber dem fra en der avler på fredelige bier.
Min mand og jeg har kastet os over projektbier (jeg fik gavekort på hele molevitten til jul og en honningslynge til min fødselsdag ;D). Melder man sig ind i Danmarks Biavlerforening får man rabat på en 'begynderpakke' der indeholder alt hvad man skal bruge for at komme igang undtagen bier. Det er dog ikke helt billigt at komme igang for man skal faktisk bruge temmelig meget udstyr og det kan vist ikke betale sig at spare og springe over hvor gærdet er lavest. Begynderpakken koster ca. 3500 kr (alt efter hvilket stade man vælger), en bifamile koster ca 1000 kr og et medlemsskab i foreningen 770 kr. Medlemskabet giver adgang til at deltage i begynderkurser hos de lokale biavlerforeninger. Jeg tror ikke det kan anbefales at man bare køber et stade og kaster sig ud i det uden nogen former for instruktioner for der er godt nok mange detaljer man skal have styr på hvis projekt bier skal blive en success  :o. Jeg har nu læst Håndbog i biavl og set en DVD serie som biavlerforeningen har lavet og må da indrømme at jeg ser frem til at at få 'hands on' og en hulens masse uddybende forklaringer når kurset starter d. 13 april /o. Og ja, det kræver at man har tiden til at få startet ordentligt op. Derfor har vi prioriteret bierne i år og har udlånt rugemaskinen til svigermor....
Vi er pt igang med at sætte en bigård op i haven og har købt to stader og bestilt to bifamiler. Det bliver så spændende at se om vi så også får bestøvet vores frugttræer bedre og får en hel masse dejlig honning ud af det ;D.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2010, 13:45 »
Bare ind på biavlerforenings hjemmeside, har også haft biavl engang. Hos dem får du nærmest det hele pakket og klart til brug leveret. Det er nu nogle meget nemme nytte dyr, men det er rigtig du skal ikke købe en hvilken som helst dronning, men det kan de også hjælpe dig med...

Held og lykke
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Marts , 2010, 23:47 »
Æv det er for dyrt med den begynderpakke :'( havde håbet på at man kunne springe over hvor gærdet er lavest ;) men skattefar vil gerne have 10 tusind tilbage /d

Med mindre kæresten gider sponsorere men 4500 er dyrt for en honningmad.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2010, 00:11 »
Langsigtede projekter er også gode at ha....
Om 3 år fylder du rundt !
Det vil være et godt gaveønske.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2010, 00:42 »
Du har ret! Og har en fantastisk kæreste som elsker mig og ved jeg elsker praktiske gaver :D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 Marts , 2010, 00:44 »
Vi er i sandhed heldige mennesker, hvilket vi jo har været enige om før.

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2010, 00:56 »
Hej Johanne

du kan spørge i den lokale biavlerforening, om der er nogen medlemmer, som mangler et sted at sætte et stade. Det kræver selvfølgelig, at de får lov til at komme forbi og se til det mv.

Det er vist ikke så sjældent, at der er nogen, der søger biværter. Det er sikkert ligesom med høns den ene stamme leder til den næste  ;D- og så bliver pladsen pludselig for trang.

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)