'Klappevenlige' droninger og fredelige bier fås ved at man køber dem fra en der avler på fredelige bier.
Min mand og jeg har kastet os over projektbier (jeg fik gavekort på hele molevitten til jul og en honningslynge til min fødselsdag

). Melder man sig ind i Danmarks Biavlerforening får man rabat på en 'begynderpakke' der indeholder alt hvad man skal bruge for at komme igang undtagen bier. Det er dog ikke helt billigt at komme igang for man skal faktisk bruge temmelig meget udstyr og det kan vist ikke betale sig at spare og springe over hvor gærdet er lavest. Begynderpakken koster ca. 3500 kr (alt efter hvilket stade man vælger), en bifamile koster ca 1000 kr og et medlemsskab i foreningen 770 kr. Medlemskabet giver adgang til at deltage i begynderkurser hos de lokale biavlerforeninger. Jeg tror ikke det kan anbefales at man bare køber et stade og kaster sig ud i det uden nogen former for instruktioner for der er godt nok mange detaljer man skal have styr på hvis projekt bier skal blive en success

. Jeg har nu læst Håndbog i biavl og set en DVD serie som biavlerforeningen har lavet og må da indrømme at jeg ser frem til at at få 'hands on' og en hulens masse uddybende forklaringer når kurset starter d. 13 april

. Og ja, det kræver at man har tiden til at få startet ordentligt op. Derfor har vi prioriteret bierne i år og har udlånt rugemaskinen til svigermor....
Vi er pt igang med at sætte en bigård op i haven og har købt to stader og bestilt to bifamiler. Det bliver så spændende at se om vi så også får bestøvet vores frugttræer bedre og får en hel masse dejlig honning ud af det

.
mvh
Mette