Hej Thomas
Jeg kan kun støtte jer i at vælge orpington.

Det er en meget meget hyggelig og venlig race, der ikke kræver noget specielt. Vi fik orpington efter at have haft hybrider i et år, men vi kunne sagtens have startet ud med orpington som nybegyndere (jeg var faktisk lidt bange for hybriderne i starten og det tror jeg ikke jeg ville have været for orperne).
De har en tendens til at blive for tykke, så man skal afmåle deres madration hver dag, men de kan sagtens styre at have mad ad libitum i en automat hvis man f.eks. er på weekend.
Men den største grund til, at jeg er så glad for mine orpington er, at de er så rolige. De basker ikke rundt i forskrækkelse over ingenting og det er vigtigt fordi vi har små børn. Børnene kan håndfodre dem og synes de ser søde ud, fordi de har så stor en fjerdragt. Vores går fuldstændigt frit, men de går ikke ret langt væk fra hønsehuset (i modsætning til isa brown som er über alles, også hos naboen, såsnart de får lov).
Det er et godt tidspunkt at anskaffe sig høns på, for det er nu der er mange kyllinger. Jeg synes du skal gå på orpington.dk og finde ud af hvilke(n) farve(r) du kan tænke dig og så kontakte en opdrætter i nærheden af hvor du bor med henblik på at købe kyllinger. Hvis du gerne vil have kyllinger, kunne du overveje at anskaffe dig et par dværge til at ruge kyllingerne, for de er ikke helt så klodsede som de store

God jagt og god fornøjelse, for det bliver det helt sikkert

Mvh. Tanja