Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race - nybegynder  (Læst 11074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas76

• Passiv bruger
Valg af race - nybegynder
« Dato: 18 Marts , 2010, 11:44 »
Jeg har tidligere haft en tråd hvor jeg har spurgt ind til bygning af hønsegård og -hus. Dette tror jeg nok at jeg har styr på, så nu skal det bare bygges.  :)

Tidligere var vi besluttet på, at vi ville holde luttehøns, da vi havde læst at de ikke er særligt flyvelystne. Min kone er ikke så meget for at de flyver meget rundt når hun er inde hos dem, men hun vil gerne holde høns, så vi søger nogle som ikke er så flyvelystne.

Nu har vi så hørt at wyandotter ikke skulle være så flyvelystne, er det rigtigt? eller findes der racer der er til at få her i Danmark som ikke flyver så meget.

Vi er ikke interesserede i dværgracerne, da vi også gerne vil være selvforsynende med kyllinger til middagsbordet, uden at vi skal rydde hele hønsehuset for at blive mætte.

Så hvis nogen har nogle forslag til valg af race, hører jeg meget gerne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Valg af race - nybegynder
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 11:49 »
Jeg har Kochin og Wyandot som jeg er enormt glade for - de er rolige og ikke flyvske.. Kochinerne er 'tunge i rumpetten' så dem har der ikke været problemer med.. Dog skal indhegningen ikke med en træpind i vandret - den vil de bare sætte sig på og så hoppe videre ud..

Wyandotterne har kun været i indhegning med hønsenet, så de har ikke forsøgt at komme over..

Håber det gav mening og lidt hjælp  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 11:56 »
Orpington er også nogle fantastisk hyggelige og gemytlige høns.
De er kun interesseret i at løfte sig fra jorden, hvis der kommer "noget lækkert ud af det". Lækkerier kan få dem til at hoppe op på f.eks. en kasse. Mine orper har aldrig gidet hoppe over det lille 60cm hegn rundt om haven.
De "tuller rundt" og kender ordsproget "ved jorden at blive, det tjener os bedst"!
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 11:58 »
Jeg kan kun anbefale rødbroget Orloff....

De gider ikke flyve over 90 cm havehegn selv om der er mad på den anden side...

De er rigtig gode vinteræglæggere og har en god kødsætning.....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Micher

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2010, 12:04 »
Jeg kan også kun varmt anbefale orpington. en dejlige rolig race, som jeg af og til fodre fra hånden.
Det tager dem ikke lang tid at lære hvornår der kommer mad. de lægger gode mellemstørrelse æg. Og har en passende størrelse til at mætte en lille familie på 3-4 stk. (kommer selvfølgelig an på hvor sulten man er ;D)
Mvh

Michael

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2010, 12:58 »
Som stor race, som både lægger godt med æg og er rigtig kødfuld at slagte, kan jeg anbefale jer stor Sussex.
De er meget rolige og omgængelig, er også let at gøre håndtamme ;)
De kan sagtens flyve, men i en hegnet gård viser de ingen interesse i flyvning.

Jeg har selv den lyse Sussex (colombia farvet), og har netop valgt den ud fra, at den er rolig, lægger godt med æg - også om vinteren, og så er den rigtig godt som slagtedyr også.

Måske i skulle køre rundt og besøge nogen med de pågældende racer, så i selv kan opleve dem i virkeligheden. Det er altid svært at beslutte sig ud fra billeder og andres gode råd.

Skulle i komme på mine kanter, er i mere end velkommen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2010, 13:14 »
Selv mine italienere har ikke fløjet rundt i hønsehuset, så din kone behøver ikke at være bange. Men orpington eller orloff tror jeg vil være gode, de fiser ikke for meget rundt. Mine sussex er meget kække og hanen er meget velopdragen. Men de skal gerne lige hen og undersøge alt når man kommer ind /o så dem kan i også overveje. Jeg har de trefarvede, jeg kan godt lide høns med farver på.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2010, 16:19 »
Jeg synes at Tina kommer med et godt forslag: tag rundt og se på høns hos Forum-medlemmerne. Du kan jo se nederst i folks profil, hvad de har af racer. De fleste af os elsker at snakke høns  ::) og vi er alle (selvfølgelig) glade for de racer, vi har valgt. Så kom og se selv. ;D
Til din kone: det er ikke så slemt med baskeriet når det er ens egne høns. Dem kender man jo  :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2010, 16:57 »
Jeg kan også anbefale barneveldere. Når de først er vokset til, så letter de ikke sådan rumpetten, de lægger fine brune æg, og en hanekylling rækker snildt til mindst 4 personer. Jeg kan se at I bor på Fyn, så I skal være velkomne til at kigge forbi og se hvordan sådan nogle ser ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2010, 17:24 »
Silker flyver ikke  ;D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2010, 18:04 »
Helt sikkert Brahma  ;D
mvh Jesper

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2010, 22:28 »
Dette er så ikke en anbefaling af race, men en beroligende oplysning til konen :D
Jeg har høns, der er ret flyvske (brakler), men når de har vænnet sig til en, flyver de absolut ingen steder, når man kommer i hønsegård og hus. De letter kun, når de føler sig truede, og det gør de ikke af den, der fylder madskålen :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2010, 22:41 »
Kan tilslutte mig orpington. De er dog ikke fantastiske æglæggere, men rimelige skrukker, gode slagtedyr, og ikke flyvske.
Kunne også foreslå New Hampshire, som jeg synes virker en smule oversete en gang imellem. De er rimelige æglæggere, gode slagtedyr, og ikke særligt flyvske.
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2010, 00:32 »
Jeg siger som Rasmussen at det skal være Brahma, de flyver ikke særligt meget, de er rolige og omgægelige og når det passer dem lægger de æg og ja der er masser af mad i en hane.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2010, 06:59 »
De fleste af os, vil nok anbefale de racer vi selv har  /o
Men generelt kan man sige, at de svære (tunge) racer er mindst flyvske, de er nok også dem, der umiddelbart virker mest tillidsfulde.
Alle de høns, jeg har (haft), har været meget rolige og tillidsfulde, og alle har lært at spise af hånden. Når jeg viser mig udenfor, kommer de altid stormende hen til mig (nu kommer hun jo nok med noget lækkert).
Hvis I gerne vil slagte, skal I kikke lidt på om det er en god slagterace, og I skal også være opmærksomme på om det er stabile æglæggere, hvis I gerne vil have æg.
Der er en lille bog af Annette Grandin, der hedder Alverdens Hønseracer, der står temmelig mange racer beskrevet og også om det er kød/ægge-racer. Bogen viser ikke perfekte billeder af de forskellige racer, men den er dejligt overskuelig. Jørgen Liljesøes bog, Den store Hønsebog har også et godt afsnit om udvalgte racer, endelig elsker jeg bare Flemming Schiøttes bog Det rimelige Hønsehold, men der står nu ikke noget videre om hønseracer. Disse og mange flere bøger kan lånes på biblioteket.
En god begynderhøne er wyandotten, både i dværg og i stor, de giver godt med kød, lægger pæne æg med meget store blommer, og selv i dværgvariationen er æggene ret store (mine lægger æg på 41-46 g), de fås i næsten 30 forskellige farvevarianter og de er meget tillidsfulde og omgængelige.
Tinas forslag om at tage på hønsebesøg er en rigtig god idé, og I er bestemt velkomne her.  :D
Held og lykke med jeres beslutning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk