Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race - nybegynder  (Læst 11083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas76

• Passiv bruger
Sv: Valg af race - nybegynder
« Svar #15 Dato: 22 Marts , 2010, 09:29 »
Igen mange tak for Jeres gode råd.  :)

Vi har besluttet os for at arbejde videre med orpingtonracen.

Er der nogen som har kendskab til opdrættere på Fyn eller trekantsområdet.

Vi vil helst ikke byde hønsene at de skal køre alt for langt.

Igen mange tak for Jeres hjælp.

Offline Thomas76

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 22 Marts , 2010, 15:56 »
Altså I må tro at vi er vanvittige  :o , men nu hører jeg at Orpington ikke er det nemmeste for nybegyndere, da der vil er noget specielt med pasningen.

Så hmmm, hvad gør vi nu  ???

Vi har fire enkelte kriterier, som vi gerne vil have opfyldt.

1. De må ikke være særligt flyvelystne.
2. Gerne gode æggelæggere.
3. Gerne gode slagtehøns. (passende størrelse og god kødkvalitet)
4. De skal være i stand til at kunne ruge æggene.
(5) helst ikke dværg.

Og jo vi er nybegyndere, så hvis der er noget meget specielt med pasning og pleje af f.eks. fjerdragt, hvor vi skal assistere, er det nok bedst at vente til vi er mere rutinerede.

Et hvert godt råd, ville blive meget værdsat.

hoejberg

• Gæst
« Svar #17 Dato: 22 Marts , 2010, 16:37 »
Altså....Vi har Orpington, og de bliver ikke passet på nogen speciel måde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 22 Marts , 2010, 17:15 »
Wyandotter og maraner opfylder dine 5 kriterier, og de fås også i dværg *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 22 Marts , 2010, 18:45 »
At starte op med Orpington er da fortræffeligt! /o
Vores har da aldrig fået særbehandling. Så længe de har adgang til et lækkert sandbad klarer de "pelsen" selv.
Jeg tror, at ligegyldigt hvilken race, der nævnes, vil der være for og imod her på forum.
Måske bliver I mere forvirrede end hjulpet af alt for mange gode idéer. /f
Jeg håber, I finder lige præcis jeres yndlingshøne. *k
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 22 Marts , 2010, 21:18 »
Giv Jer blot i kast med orpington. Det er helt klart en race der egner sig for begyndere (som mange andre racer også gør).

Er helt uforstående overfor at nogen mener de skulle være krævende eller vanskelige. Men det var jo heller ikke helt det du skrev.

Altså I må tro at vi er vanvittige  :o , men nu hører jeg at Orpington ikke er det nemmeste for nybegyndere, da der vil er noget specielt med pasningen.

Hvis dem der rådgiver Jer sammenligner levende orpington med udstoppede høns, vil jeg give dem så evigt ret  ;). Levende høns (iøvrigt uanset race) skal have både foder og vand og de skal have nogle rimelige forhold at leve under. Men derudover er de ikke særligt krævende.

Held og lykke med projektet. Og vedrørende rådgivning fremover vil jeg anbefale Jer også lige at spørge til råds herinde. Bare for at få en uvildig tilkendegivelse med på vejen.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 23 Marts , 2010, 00:46 »
Igen råber jeg BRAHMA  /o Bedre høns fås ikke  ;D okay det med æggene er et minus  ;D
mvh Jesper

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #22 Dato: 23 Marts , 2010, 09:42 »
Hej Thomas
Jeg kan kun støtte jer i at vælge orpington.  *p
Det er en meget meget hyggelig og venlig race, der ikke kræver noget specielt. Vi fik orpington efter at have haft hybrider i et år, men vi kunne sagtens have startet ud med orpington som nybegyndere (jeg var faktisk lidt bange for hybriderne i starten og det tror jeg ikke jeg ville have været for orperne).
De har en tendens til at blive for tykke, så man skal afmåle deres madration hver dag, men de kan sagtens styre at have mad ad libitum i en automat hvis man f.eks. er på weekend.
Men den største grund til, at jeg er så glad for mine orpington er, at de er så rolige. De basker ikke rundt i forskrækkelse over ingenting og det er vigtigt fordi vi har små børn. Børnene kan håndfodre dem og synes de ser søde ud, fordi de har så stor en fjerdragt. Vores går fuldstændigt frit, men de går ikke ret langt væk fra hønsehuset (i modsætning til isa brown som er über alles, også hos naboen, såsnart de får lov).

Det er et godt tidspunkt at anskaffe sig høns på, for det er nu der er mange kyllinger. Jeg synes du skal gå på orpington.dk og finde ud af hvilke(n) farve(r) du kan tænke dig og så kontakte en opdrætter i nærheden af hvor du bor med henblik på at købe kyllinger. Hvis du gerne vil have kyllinger, kunne du overveje at anskaffe dig et par dværge til at ruge kyllingerne, for de er ikke helt så klodsede som de store ::)

God jagt og god fornøjelse, for det bliver det helt sikkert  ;)
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Thomas76

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 23 Marts , 2010, 09:57 »
Igen skal I have mange tak for Jeres forslag og ikke mindst opbakning til Orpington.

Vi er nu i kontakt med en opdrætter og skal senest i slutningen af april hente en hane og 4-5 høns.  :D

Så nu får jeg lidt travlt med at få bygget gård og hus. Men heldigvis er den kommende weekend ledig og påsken kommer jo også, så det burde ikke være noget problem.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #24 Dato: 23 Marts , 2010, 13:00 »
Vi er også helt nye hønse ejere.
Vores første racer er Orpington og Plymouth Rock som for begge racers vedkommende er nemme rolige dyr som vi er rigtig glade for. Specielt vores Orpington er vi glade for og der vil altid være mindst 2 Orpington høner hos os uanset hvilke racer vi ellers finder ud af vi bare MÅ ha´ ;)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 23 Marts , 2010, 23:17 »
Vi er nu i kontakt med en opdrætter og skal senest i slutningen af april hente en hane og 4-5 høns.  :D

Det er godt med deadlines, så er det lettere at få gjort tingene færdige.

Held og lykke med valget. Det kommer i bestemt ikke til at fortryde.

Jeg tror jeg fik mine første orp-er for ca 10 år siden, og jeg har holdt fast ved dem siden. De vil nok altid være en del af min bestand pga af deres meget rolige gemyt.
Mvh
Erik Andersen