Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg - igen igen...  (Læst 8733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #45 Dato: 04 August , 2010, 15:53 »
Det er da kun godt!
Jeg har lige her i privaten fået en anden sag på halsen, hvor det offentlige ganske uden lovhjemmel har afgjort en sag med begrundelsen "den slags ansøgninger plejer vi da altid at afvise" - men står det i loven? Næ, det står i det uskrevne referat fra kaffeslabberasen i den offentlige instans ::) I love it :o

Håber denne sag ender til vores alles fordel! Og godt kæmpet, Morten! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #46 Dato: 02 Maj , 2011, 07:15 »
Er der i grunden sket mere, Morten?
Eller slider de os simpelthen op ved at trække i laaaaaaaaaangdrag.  <J <A
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #47 Dato: 02 Maj , 2011, 07:47 »
Er der i grunden sket mere, Morten?
Eller slider de os simpelthen op ved at trække i laaaaaaaaaangdrag.  <J <A

Næ... Det sidste jeg hørte var at min sag lå åben hos Fødevareregionen i Esbjerg, så det må den jo gøre endnu... Lige for tiden har jeg ikke energi til at gøre mere ved den, så den får lov at ligge lidt endnu...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #48 Dato: 02 Maj , 2011, 08:16 »
har lige siddet og læst tråden igennem.. Som jeg forstår de svar du indtil videre har fået morten kan man kun sælge æg/kød fra dyr, som kommer fra et godkendt opdræt, uagtet at man selv holder alle vaccinationer og kontrolbesøg fra dyrlæger mm. er det rigtigt fanget??? Hvis det er rigtigt er det jo ikke ligefrem med til og opfordre hobbyfolk til og få registreret og kontrolleret deres dyr. Egentlig en lidt mærkelig tilgang at det er nemmere og få hybrider godkendt end racedyr.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #49 Dato: 02 Maj , 2011, 08:24 »
Og selvom om man købe salmonella kontrollerede høns, så kan de sagtens få samolnella alligevel og er det så ikke lidt l....-

Det gør det ikke lettere, men pointen er nok at det kun er industrien vi skal støtte. Og det gør vi kun ved enten at købe æg og kød i butikkerne eller købe hybridhønsene.
Og ikke ved at have vores egne racehøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #50 Dato: 02 Maj , 2011, 10:07 »
Jeg tror nu heller ikke at de stramme regler er for at beskytte forbrugerne, men mere for at beskytte industrien. For hvis det var for forbrugernes skyld, så ville der vel ikke blive importeret så mange æg og kød, især fra Tyskland, hvor man tit og ofte læser om både salmonella og campolybator i æg og kød. ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #51 Dato: 02 Maj , 2011, 10:18 »
Mht. stalddørssalg af fjerkræprodukter, så er det ret bøvler at få en tilladelse, efter min erfaring. Sikkert pga. salmonella mv.
Men da jeg søgte om tilladelse hos Fødevareregionen i Esbjerg, om at måtte sælge lamme/fåre kød samt oksekød til slutbruger, fik jeg tilladelsen blot en uge efter jeg ansøgte. Men OK, det er så en lidt anden version, da jeg ikke sælger det via min stalddør, men slutbruger skal hente det hos min slagter.

thorleif

• Gæst
« Svar #52 Dato: 02 Maj , 2011, 10:20 »
Det virkelig ironiske er jo, disse folk ser ud at glemme, VI, skattebetalerene betaler deres loen, de skal arbejde FOR os, ikke IMOD os. De skal (iflg politikerene) goere vores liv bedre. Jeg slulde oenske jeg var en ofentlig andsat.
Min mad-hygiene-inspektoer er ALLTID ude efter mig. Da vi begge sat examen paa Food Supervisor Hygiene and Safety Level 3, scorede jeg 97 (udaf 100), han hadde 80 og etpar. Det glemmer han vist aldrig.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 02 Maj , 2011, 11:39 »
har lige siddet og læst tråden igennem.. Som jeg forstår de svar du indtil videre har fået morten kan man kun sælge æg/kød fra dyr, som kommer fra et godkendt opdræt, uagtet at man selv holder alle vaccinationer og kontrolbesøg fra dyrlæger mm. er det rigtigt fanget??? Hvis det er rigtigt er det jo ikke ligefrem med til og opfordre hobbyfolk til og få registreret og kontrolleret deres dyr. Egentlig en lidt mærkelig tilgang at det er nemmere og få hybrider godkendt end racedyr.

Det er rigtig fanget!

og til Rudy: Det er ikke svært at få godkendelsen fra Fødevareregionen. Jeg har faktisk allerede godkendelsen liggende fra Fødevareregionen - den fik jeg efter en uge, men den er betinget af salmonellakontrollen, som jeg ikke kan få pga. at jeg ikke har høns fra godkendt opdræt. (Jo - jeg kan godt få æggene kontrolleret, men kun hvis jeg skriver under på at jeg ikke vil sælge mine æg) - og det er denne skelnen mellem 2 forskellige niveauer som jeg OG ham fra Fødevareregion Esbjerg ikke helt kan forstå hvor Landbrug&Fødevarer har lovhjemmel fra.
Mvh. Morten

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #54 Dato: 02 Maj , 2011, 12:26 »
jamen et eller andet sted skal der vel startes.. et godkendt kontrolleret rugeri har jo ikke været det altid, så der må da være en vej frem. Det er så muligt den er så snørklet og bereaukratisk at det kun kan gå for stor produktion, men der må da findes en mulighed for og få skidtet godkendt
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 02 Maj , 2011, 12:50 »
jamen et eller andet sted skal der vel startes.. et godkendt kontrolleret rugeri har jo ikke været det altid, så der må da være en vej frem. Det er så muligt den er så snørklet og bereaukratisk at det kun kan gå for stor produktion, men der må da findes en mulighed for og få skidtet godkendt

For mig at se er den eneste åbning at Fødevarergionen anerkender den "ulovlige" (ifølge Landbrug&Fødevarer) salmonellakontrol (kontrollen for "Hobbyhønsehold") som "god nok" til salg af hobbyæg, eller at man udelukkende har hybrider i sin hønsegård og ikke selv udruger nye kyllinger, men kun supplerer med nye godkendte kyllinger.
Mvh. Morten

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #56 Dato: 02 Maj , 2011, 15:35 »
i min bedste naive tro må en salmonella kontrol være en salmonella kontrol, og det uanset om det er for private eller industri,derfor undrer jeg mig osse over at man ikke kan få godkendt egen avl. Men det er måske for og slippe for besværet med og kontrollere de små forretninger der så måske ville dukke op. Hvis der var nogen der kunne tænke sig og spise eks. en faverolles steg så får de et problem, medmindre de selv kan holde dem eller køber sort. Det er et underligt system vi har
S-K+B-K maran
Mookee i brun

thorleif

• Gæst
« Svar #57 Dato: 02 Maj , 2011, 16:21 »
Du kan vaere Salomonella-fri paa Mandag, hele besetningen kan blive smidtet paa Tirsdag, og saafremt hygienen er god, kan teoretisk hele besetningen vaere fri for sygdom paa Onsdag, da alle dyr har et "inde-bygget" immun-forsvar, og problemet dukker maaske aldrig op igen. Saa der er helt klart: en aarlig "stik-proeve" fortelder dig INGENTING. Systemet er antagelig ganske godt, og forhindrer nog at store besetninger bliver syge, og producerer inficerede aeg, saalenge hygienen er rimelig god, vil der normalt ikke opstaa et problem. Haaber vi. Systemet "fanger" ikke op de smaa hobby-besetninger, og da ingen haver klaret aa udvikle et lov-verk der kan i praktik kontrollere disse besetninger, og det vilde vaere umulig at have inspektoerer der padser paa at du ikke giver nogle aeg til din sviger-mor, lader man den geldende lov-givning gaelde.
Lovene bliver jo foerst hentet frem naar nogen bliver smidtet, og hendsigten med lovene er jo at stoppe en epedemi.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #58 Dato: 09 Maj , 2011, 12:38 »
(Jo - jeg kan godt få æggene kontrolleret, men kun hvis jeg skriver under på at jeg ikke vil sælge mine æg)

Og det er jo det, som er så nar-agtigt, for de har ikke styr på det selv..jeg har nemlig  aldrig skrevet under på det, og fik alligevel lov at få mine kontrolleret ::)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 09 Maj , 2011, 13:20 »
Og det er jo det, som er så nar-agtigt, for de har ikke styr på det selv..jeg har nemlig  aldrig skrevet under på det, og fik alligevel lov at få mine kontrolleret ::)

Det står altså med småt på den blanket du udfyldte da du tilmeldte dig salmonellakontrollen som hobbyhønsehold søde Christina...  ;)
Mvh. Morten