Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stalddørssalg - igen igen...  (Læst 4434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #15 Dato: 18 Maj , 2010, 19:45 »
De tænker sig sikkert godt om inde i styrelsen. Deres bekymring er jo nok at alle os hobby folk skal begynde og sende tusindvis af æg afsted for samonellakontrol.
Jeg håber du får /o

Det håber jeg også!

Ikke fordi jeg egentlig har ret mange æg at sælge af, mere fordi jeg vil give jer allesammen lov til at henvise til min godkendelse (hvis jeg får den) - så har de jo efterfølgende tre muligheder:

1. De godkender jer der søger uden videre.
2. De tilbagekalder min godkendelse og forklarer mig (og jer - og medierne  ;)) hvorfor de godkendte mig i første omgang, når jeg tydeligt har informeret dem om mine forhold ved første henvendelse...
3. De afviser nogle og godkender andre "på må og få" uden at argumentere hvorfor - hvilket også kunne give en sjov debat i medierne...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #16 Dato: 05 Juli , 2010, 14:21 »
Så har jeg hørt fra Fødevarstyrelsen.

Papirerne skulle åbenbart ligge 4 måneder på deres skrivebord før de kunne behandle ansøgningen.  :o

Men jeg blev altså ringet op her over middag i dag. En rar mand sagde at han sad og behandlede min ansøgning og lige havde et par spørgsmål. For det første skulle han lige spørge hvad det var jeg gerne villehave lov til at sælge  :o - jeg svarede bare æg fra mine høns og smilede for mig selv. "Ok" sagde den rare mand - "Så skal du jo også lige tilmeldes noget salmonellakontrol - jeg sender lige noget med så". Lidt efter sagde han så: "Ja, og så har du glemt at udfylde cvr-nr." Jeg svarede friskt "JA! det er fordi jeg ikke har noget!" - "Har du ikke et cvr-nummer?" spurgte han nærmest uforstående! "Nå, men det behøver man vel heller ikke" sagde han så, "så noterer jeg bare her at du er hobbyavler og ikke omsætter for mere end 50.000 kr. om året." Rigtig hyggelig samtale!

Så nu venter jeg igen på brev fra dem - som jeg hørte det er jeg tæt på målet - meget spændende!

I hører nærmere når jeg har brevet i hånden!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #17 Dato: 05 Juli , 2010, 16:40 »
En langstrakt fortælling...og interessant hvad det ender op med der hvor du skal skrive hvor hønsene stammer fra.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #18 Dato: 05 Juli , 2010, 19:00 »
En langstrakt fortælling...og interessant hvad det ender op med der hvor du skal skrive hvor hønsene stammer fra.

Je det er jo lige det...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #19 Dato: 17 Juli , 2010, 16:58 »
Så blev det (næsten) afgjort...

I henhold til mit succeskriterie om at blive godkendt uden "snyd" eller talbageholdte oplysninger er jeg nu (næsten) nødt til at stoppe.

Jeg har modtaget tilmeldingsblanketten til salmonellahandlnsplanen, hvoaf det fremgår: "Salg af æg er ikke tilladt fra hobbyhønsehold" og "Stalddørssalg: Salg af æg er tilladt fra hønsehold, hor alle høns er indkøbt fra besætninger som er registreret og kontrolloeret efter salmonellaplanens intensive prøveprogram."

Mit sidste "skud" i kampen er at bede "Landbrug og Fødevarer" som står for salmonellahandlingsplanen om en forklaring på lovhjemmelen i ovenstående - det fremgår nemlig ikke af blanketten.

Raceavlen længe leve! og "tak" fordi vi ikke på lovlydig vis må indkassere et par kroner for vores overkudsæg.  :-\
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #20 Dato: 17 Juli , 2010, 17:09 »
Øv, jeg havde satset sparepengene på din hest, Morten ;)
Det er fint nok, at der er alle de her regler... hvis det giver mening!! Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor det skal være sikrere at spise æg fra høns der er afkom af en kontrolleret besætning. Kyllinger bliver vel for hulan da ikke født med salmonella, det må vel være noget de måske får senere (og det er vel så derfor man tester ???)...

Hvis man bliver godkendt, fordi man har høns fra en kontrolleret besætning, kan man så lave kyllinger på dem de næste 100 år og sælge æggene deraf(forudsat at man selvfølgelig indsender til kontrol) og det vil være helt lovligt?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #21 Dato: 17 Juli , 2010, 17:35 »

Hvis man bliver godkendt, fordi man har høns fra en kontrolleret besætning, kan man så lave kyllinger på dem de næste 100 år og sælge æggene deraf(forudsat at man selvfølgelig indsender til kontrol) og det vil være helt lovligt?

Nej, for der står videre: "Det vil sige, at hønsene som kyllinger skal have opholdt sig i et godkendt opdrætshus, hvor de er undersøgt efter det særlige program for opdrætsflokke..."

Så desværre...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #22 Dato: 17 Juli , 2010, 17:37 »
Så er der sendt nedenstående mail til Fødevarestyrelsen og Landbrug & Fødevarer:



Til Fødevarestyrelsen og Landbrug & Fødevarer


Jeg er netop blevet godkendt af Fødevarestyrelsen til stalddørssalg af æg fra min lille hobbybesætning af racehøns fra egen og andres avl, forudsat at den tilmeldes salmonellahandlingsplanen. Besætningens sammensætning og herkomst blev oplyst til Fødevarestyrelsen ved ansøgningen.

Efter godkendelsen anmodede jeg Landbrug & Fødevarer om en blanket til tilmeldingen til handlingsplanen, den har jeg nu modtaget.

Det fremgår af blanketten, at min besætning alligevel ikke kan tilmeldes salmonellahandlingsplanen som stalddørssalg, og at jeg derfor ikke må sælge æg fa mine høns. En besætning med racehøns som mine kan tilsyneladende kun tilmeldes som hobbyhønsehold og jeg må derfor ikke sælge mine overskydende æg.

Der er 3 ting, der undrer mig, som jeg gerne vil have et officielt svar på:

1. På tilmeldingsblanketten til salmonellahandlingsplanen henvises der til bekendtgørelse nr. 1260 af 15. december 2008. Denne bekendtgørelse skelner ikke mellem flere niveauer af salmonellakontrol for hhv. hobbyhønsehold og stalddørssalg. Ordet "hobbyhønsehold" anvendes slet ikke i nævnte bekendtgørelse og der står derfor heller intet angående det ulovlige i at sælge æg fra hobbyhønsehold der er tilmeldt salmonellakontrollen.
Hvilken lovhjemmel har Landbrug & Fødevarer til at skelne imellem disse to typer hønsehold og det ulovlige i at sælge æg fra hobbyhønsehold, der er tilmeldt salmonellahandlingsplanen som dette, når Fødevarestyrelsen blot kræver en tilmelding til salmonellahandlingsplanen?

2. Hvorfor skelner Fødevarestyrelsen ikke mellem forskellige niveauer af salmonellakontrollen? I deres godkendelse af stalddørssalget fremgår det blot at jeg skal tilmeldes salmonellahandlingsplanen - ikke på et særligt niveau.

3. Hvordan kan Fødevarestyrelsen godkende mit stalddørssalg velvidende (må man gå ud fra) at min besætning ikke kan tilmeldes salmonellakontrollen på det niveau der tilsyneladende kræves for stalddørssalg?

Jeg ser frem til Fødevarestyrelsens og Landbrug og Fødevarers svar på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Morten Digmann Schmidt
(og min adresse)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #23 Dato: 17 Juli , 2010, 17:51 »
 /o Godt gået Morten....................så venter vi alle spændt igen  *k
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #24 Dato: 17 Juli , 2010, 18:01 »
/o Godt gået Morten....................så venter vi alle spændt igen  *k

Hehe - tak for støtten alle sammen!   /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

GKV

  • Gæst
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #25 Dato: 17 Juli , 2010, 18:06 »
Ja, når man læser denne pjece så virker det altsammen så nemt og ligetil, endda anbefalelsesværdigt.

http://www.dansklandbrug.dk/Organisationen/Erhvervsfjerkraesek/Hobbyfjerkrae/Hobbyhold_af_fjerkrae.htm

Virkeligheden er så en helt anden, forstå det hvem der kan.

Godt Morten at du har energi til at give igen.

VH Gunni.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #26 Dato: 17 Juli , 2010, 18:11 »
Den regel om at kyllinger skal komme fra specielle besætninger er endvidere i direkte modstrid med Interlaken erklæringen

http://www.fao.org/docrep/011/a1404d/a1404d00.HTM

Fremme udvikling af nichemarkeder for produkter, der er fremstillet af
oprindelige og lokale arter og racer, og styrke processer, der kan tilføre merværdi
til deres primære produkter.

Fremme politik og virkemidler til at opnå bæredygtig anvendelse af en
mangfoldighed af lokale racer gennem in situ-bevaring uden behov for støtte
fra offentlige midler eller yderligere økonomiske tilskud.


Ved at sætte den begrænsning, så umuliggør de jo at sælge æg fra den danske landrace..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #27 Dato: 17 Juli , 2010, 18:59 »
Godt gået, Morten.
- og altså - jeg synes også at Fødevareregion Øst skal involveres ;). Så jeg har søgt om at få lov til at sælge mine Araucana-æg (det må da være en niche-produktion), selvfølgelig behørigt salmonellakontrolleret. Jeg henviser til at der på min vej jævnligt sælges grøntsager og frugt fra en bod ved vejen og "hjemmeskudt" vildt (også fasaner, der jo er en hønsefugl) ved henvendelse til jægeren (der er skilt ved vejen). Så nu må vi se hvad de siger...... ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #28 Dato: 17 Juli , 2010, 19:00 »
Den regel om at kyllinger skal komme fra specielle besætninger er endvidere i direkte modstrid med Interlaken erklæringen

http://www.fao.org/docrep/011/a1404d/a1404d00.HTM

Fremme udvikling af nichemarkeder for produkter, der er fremstillet af
oprindelige og lokale arter og racer, og styrke processer, der kan tilføre merværdi
til deres primære produkter.

Fremme politik og virkemidler til at opnå bæredygtig anvendelse af en
mangfoldighed af lokale racer gennem in situ-bevaring uden behov for støtte
fra offentlige midler eller yderligere økonomiske tilskud.


Ved at sætte den begrænsning, så umuliggør de jo at sælge æg fra den danske landrace..

Tak for den Finn - den skal jeg huske hvis der bliver brug for mere skyts senere...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Stalddørssalg - igen igen...
« Svar #29 Dato: 17 Juli , 2010, 19:03 »
Godt gået, Morten.
- og altså - jeg synes også at Fødevareregion Øst skal involveres ;). Så jeg har søgt om at få lov til at sælge mine Araucana-æg (det må da være en niche-produktion), selvfølgelig behørigt salmonellakontrolleret. Jeg henviser til at der på min vej jævnligt sælges grøntsager og frugt fra en bod ved vejen og "hjemmeskudt" vildt (også fasaner, der jo er en hønsefugl) ved henvendelse til jægeren (der er skilt ved vejen). Så nu må vi se hvad de siger...... ;D

Du får med garanti - som jeg - JA fra Fødevarestyrelsen og NEJ fra Landbrug & Fødevarer (Salmonellakontrollen). Fødevarestyrelsen er statsinstitutionen under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og "Landbrug & Fødevarer" er erhvervslivets paraplyorganisation for landbruget m.fl...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.