Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det der med at ruge i maskine!!!!  (Læst 17134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Det der med at ruge i maskine!!!!
« Dato: 26 Februar , 2010, 09:49 »
Jeg har hele vinteren her prøvet, at ruge kyllinger ud i nogle af de blå fra America. Det har gået op og ned og humøret har været ligeså. Dels var en del af æggene tomme, men det skyldes jo nok årstiden, men der har altså også været kuk i klækningen hos for mange af kyllingerne.

Det er virkelig så trist, når man ved, at der er små færdigudviklede kyllinger, der bare ikke kan komme ud.

Lige nu går jeg på 22 dagen og venter på, at der skal klækkes nogle flere end de tre der er kommet ud. Jeg synes det har været så svært at regulere fugtigheden, vores hus er meget tørt, måske er det derfor. Så løber maskinen tør for vand og man er nødt til at åbne for den også de sidste dage. Virkelig svært når man ikke har nogen erfaring.

Nu skal det være løgn, jeg bestiller en rigtig maskine med det hele!!! Digital styret vending, temperatur, fugtighed, køletid o.s.v.

Så skal det fungere og gør det stadigvæk ikke, så ved jeg da, at det ikke er maskinen, der er årsagen og kan sætte ind andet steds (hane, høns, vitaminer og alt det der)

De er dyre og så smuttede det arabershow jeg ellers havde planlagt at min hingst skulle på >:( >:(

Jeg har bestemt mig for en fra Hemel i Tyskland.

Desværre kan jeg ikke lave den selv.

VH Gunni.

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: Det der med at ruge i maskine!!!!
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2010, 10:15 »
Hej Gunni
har du et link til den maskine?
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

GKV

• Gæst

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2010, 10:48 »
Hej Gunni

Du er ikke den eneste som har disse problemer om vinteren, jeg har samme "problemer" og det er det samme hvert vinter med frost og ustabilt vejr, det er især kolde æg der er problemet, de skal ikke have ret meget frost før de ikke udvikler sig tilfredsstillende, de kan godt være befrugtet og se ud som om de bliver til noget, em nder sket noget i løbet af de føste 14 dag, jeg kan se på min lysning af æggene at de mder har fået lidt frost er en eller to dage bagud i udviklingen og de bliver klækker så heller ikke.

Jeg havde en skruk som lå på 8 silkeæg og der kom også kun 4 og de øvrige var befrugtet, men var døde i ægge på 19 dagen, så det er ikke kun i maskinen der går kuk i det.

Så det er bare at blive ved med at prøve selv om det er nok så frustrende eller må du vente til vejret arter sig.

Tommy 

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2010, 11:10 »
De fleste af æggene er indsamlet "lige fra hønen" Jeg har ligget i fast rutefart fra hus til stald og mange af dem var stadigvæk varme da de kom ind.

Jeg synes jo også at tidspunktet er forkert, det er trods alt imod naturen, men jeg ville øve mig, så jeg kunne det der, inden det blev alvor med med at ruge dyrt indkøbte æg.

I stalden har der været to høns der har ruget og de har fået deres kyllinger igennem uden problemer, selv i den rede hvor der var et æg der gik i stykker og smurte de andre ind !!!

Her var det så hybridæg de lå på og det var nærmest for at de ikke skulle ligge så længe, uden at de fik noget ud af det.

Jeg glæder mig til at få bl.a. digitalstyret fugtighed, tror det vil hjælpe en del på problemet.Samtidig giver det mulighed for at forlade huset og overnatte ude en nat, selvom man har rugemaskinen i gang /o /o

Tak for de trøstende ord, jeg var begyndt at føle mig som en idiot ;D ;D

VH Gunni.

pippip

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2010, 14:55 »
søren. her er også et link til de trærugemaskiner der er 5 serier.

http://www.heka-brutgeraete.de/store_front/catalog/index.php

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2010, 11:01 »
For dem det kan interessere kan jeg fortælle at i dag på 23. dagen klækkes der på livet løs!!!

VH Gunni

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2010, 12:31 »
Hvor godt, Gunni  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2010, 12:43 »
Så skal du måske ikke have en ny alligevel? :D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2010, 12:54 »
Tillykke Gunni !
Det er en skidt følelse og stå der og tro at man har gjort en masse forkert.
Der kan være så meget der spiller ind og det er vist sjældent kun rugemaskinens fejl.
Min gamle blå er vist også røget ud på den bekostning.

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2010, 13:28 »
Så skal du måske ikke have en ny alligevel? :D

Jo da!!!!

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2010, 15:57 »
Hej Gunni

Hvis kyllingerne de først kommer på 23 dagen, så er din maskine for kold, et hak på skuen og jeg tror den vil passe i tempratur.

Læg mærke til om nogle af kyllingern for "spagat ben" det kan forkomme når der ruges for koldt. 

Tommy

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2010, 16:24 »
Jeg har lige lyst mine prøve-æg... ud af 8 æg var 5 blanke, men der var liv i de 3. Det bliver så et meget lille kuld kyllinger hvis alt lykkes, men vejret har jo heller ikke rigtig været til pjank og pjat i hønsegården.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2010, 08:06 »
Jeg købte for et par år siden en brugt trærugemaskine og en brugt klækker. Rugemaskinen er den fuldautomatiske 130 ægs fra America, dog kan der kun være 105 æg i af mine  :(
Men nu skulle der så "sprøjtes" kyllinger ud, men men men det var/er ikke let og jeg var tæt på at opgive og havde faktisk sat det hele til salg igen. Men der var ingen henvendelser. Såååå

Første år gik det af h-til for der røg termostaten og varmen kørte op og ned. Og efter henvendelse til America fik jeg også at vide at rugemaskinen var noget ældre end det jeg havde fået oplyst  :o men pyt de holde jo fint og med nyt termometer og potmeter så kører den bare stabilt igen.
Det blev dog til en lille extra udgift på 600 kr.

Jeg rugede i starten efter brugsanvisningen men i den er fugtigheden ALT for høj og kyllingerne kom bare ikke ud - meget trist når æggene nu er befrugtede....
I år har jeg ruget uden extra vand i og resultatet, synes jeg efter årstiden osv. ganske okay.

Så det er bare at klø på og finde fidusen.... mere kan læses i mine dagbøger på min hjemmeside.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2010, 11:14 »
Jeg har ingen ideer om at sprøjte kyllinger ud, men jeg er bare så pas på, at jeg ikke kan styre den temperatur og fugtighed i de små blå maskiner. Selvom jeg skruer den op sker der ikke noget på det indbyggede termometer, øger jeg vandmængden bliver der for fugtigt o.s.v. Det har jeg slet ikke tålmodighed til.

Jeg skal have kyllinger igennem så jeg kan lave mine stammer så jeg kan arbejde videre med mine englændere.

Jeg vil kunne trykke på en knap og så virker det. At JEG så kan gøre noget forkert er en anden sag, men så ved jeg det.

Henriette, der vil være flere befrugtet næste gang, det er i hvert til fælde hvad der skete hos mig, nu skal det bare fungere hele vejen.

VH Gunni.