Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det der med at ruge i maskine!!!!  (Læst 17137 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det der med at ruge i maskine!!!!
« Svar #15 Dato: 28 Februar , 2010, 11:20 »
@ GKV

Med hentydning til at "sprøjte" kyllinger ud, så mener jeg ikke masse pruduktion, kun at der kommer kyllinger ud af ALLE de æg, som nu engang er befrugtet.

Prøv forøvrigt at lægge et termometer, som du ved viser rigtigt ind i maskinen og se hvad det viser.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 28 Februar , 2010, 11:29 »
Jeg er bare glad for at der var liv i 3 af æggene, for jeg har slet ikke set hanen træde hønerne, så jeg var helt i tvivl om hans evner. Lille Holger havde et noget mere aktivt forhold til det der hønsesex  ;) Regner også helt klart med at foråret sætter mere gang i hormonerne i hønsegården.
Min nye fuldautomatiske har fugtindstilling til 45% under rugningen, og skal sættes op til sidst. Men jeg kan se at mange tørruger... Er noget spændt på resultaterne. Men den virker totalt idiotsikker. Så må jeg jo bare håbe på at den også er det...  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 28 Februar , 2010, 11:32 »
Gunni: Det lyder som om at du har samme problemer med "den blå" som mange andre også har haft (inkl. mig selv).
Det indbyggede termometer kan du pille ud og smide i havnen (efter min mening). Det andet er at den lille plastik skrue du kan stille temperaturen på, let går løs. Den er limet/støbt på en lille metal skrue. Hvis limen mellem disse to ting har løsnet sig så kan man skrue og skrue uden resultat.
Den lille blå er sikkert ikke verdens bedste maskine men når man først har fundet ud af at bruge den "rigtigt" så plejer det nu at gå meget godt alligevel. Ihverfald en god maskine til prisen. Jeg bruger kun min til at klække i nu, da jeg har investeret i et par større maskiner. Men den har ruget mange kyllinger ud efter de første start vanskeligheder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

GKV

• Gæst
« Svar #18 Dato: 28 Februar , 2010, 11:37 »
Jeg har lige tømt den famøse maskine og vasket den af med virkon s vand, lagt et termometer ned i og afventer nu hvad det sker, men det er skisme da bøvlet!!! Man får hvad man betaler for, det er klart.

God ide at bruge den som klækker.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 28 Februar , 2010, 12:06 »
Gunni ellers vil jeg gerne låne den for at finde ud af at ruge i maskine ;)

Hvad er der så klækket indtil nu?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #20 Dato: 28 Februar , 2010, 13:11 »
Som Danny skrev så kan man ikke regne med termometret. Den er nu igang med et digitaltemometer liggende inde i den og skruen er drejet jeg ved ikke, hvor mange gange, men det hjælper, nu er den oppe på 37,8.Jeg afventer nu et par timer og ser at den bliver der, jeg skulle jo nødigt have blødkogte æg. ;D ;D

Noget tyder så på at jeg har ruget med 36,5, så tror da pokker de har svært ved de små :'(
Det blev til 13 kyllinger, hvoraf der er 4 englændere, 1 staldhøns , resten silker.

Så noget tyder på, at det ikke er maskine eller kyllinger der er noget galt med som sådan, blot mig der ikke har været opmærksom på at termometret kunne vise forkert. >:( >:(

Danny du skriver at du bruger din som klækker, hvordan styrer du fugtigheden , udover blot at holde øje med den?

Jeg vil stadigvæk have en "rigtig" rugemaskine. ;D ;D

Jeg skal lige have bestemt mig 100% for, hvilken een det skal være, bestilt den og have den leveret, så kan du godt låne en af de blå, Johanne.

VH Gunni.

Offline MSS

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 28 Februar , 2010, 14:21 »
jeg har også æg i min rugemaskine (af træ) men er lidt obs på fugtiheden som er på ca.30-35% men luftblæren i æggne er lidt lille.
hvordan er det nu, lav fugtighed stor luftblære og høj fugtighed lille lufblære eller er det omvent.

GKV

• Gæst
« Svar #22 Dato: 28 Februar , 2010, 14:29 »
Nej, den er god nok med den store luftblære lav fugtighed o.s.v.

Gunni

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2010, 15:10 »
Det er altid godt at gå efter størrelsen af luftblæren i ægget, det er den mest nøjagtige måling man kan få under alle forhold, lille luftblære = for høj fugtighed, kæmpe luftblære = for lav fugtighed, men under normale forhold i Danmark er tørrugning de første 18 dage at foretrække, derefter så meget fugt som muligt, det er det der virker bedst for mig  /o

Lidt om tørrugning :

http://www.backyardchickens.com/LC-DryIncubation.html

Termometret i den lille blå rugemaskine, er ikke til at stole på... Jeg bruger denne type :

http://www.hwl.dk/products/digitaltermometer+-50+-%2b200+c+prima+-(56792).aspx

Stukket ned i det ene hul i toppen af maskinen tættest det indbyggede termometer, det kan lige sidde der uden at komme i konflikt med ventilations vingerne på motoren.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #24 Dato: 28 Februar , 2010, 15:12 »
Jeg er bare glad for at der var liv i 3 af æggene, for jeg har slet ikke set hanen træde hønerne, så jeg var helt i tvivl om hans evner. Lille Holger havde et noget mere aktivt forhold til det der hønsesex  ;) Regner også helt klart med at foråret sætter mere gang i hormonerne i hønsegården.
Min nye fuldautomatiske har fugtindstilling til 45% under rugningen, og skal sættes op til sidst. Men jeg kan se at mange tørruger... Er noget spændt på resultaterne. Men den virker totalt idiotsikker. Så må jeg jo bare håbe på at den også er det...  :D

Lige en sidebemærkning til Henriette - Godt at høre at der er befrugtede æg imellem. Jeg er også meget i tvivl om "din" hane herovre gør sit arbejde ordentligt endnu, men jeg tager nok en omgang rugeæg fra om et par uger, så må vi se...

Undskyld "sidespringet" Gunni...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #25 Dato: 28 Februar , 2010, 15:14 »
@ Morten: Måske er barnevelderhaner bare ekstremt generte.  ;D
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #26 Dato: 28 Februar , 2010, 16:10 »
Kiggede lige lidt ekstra på hønerne i dag, og jeg kan se at ham hanebassen må have været i aktion, for de er begyndt at få den karakteristiske lille plet med manglende fjer i nakken. Yes, tøvejr skal der til!!! Og så nyder de endelig at kunne rende lidt rundt i haven igen.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 28 Februar , 2010, 23:58 »

Danny du skriver at du bruger din som klækker, hvordan styrer du fugtigheden , udover blot at holde øje med den?
VH Gunni.

Ja, jeg holder faktisk ikke engang øje med den...  :D
Jeg lukker alle huller undtagen 1-2 stk. Vigtigst er dem der sidder lige over blæserens vinger.
Så fylder jeg vand i begge vand beholdere og en sjat imellem beholderne, altså bare ned i bunden af maskinen.
Det er selfølgelig bedst med høj fugtighed men det er sket et par gange at jeg har glemt at æggene skulle klække den pågældende dag og en del kyllinger er på denne måde klækket helt uden ekstra tilført fugtighed. Under hønen stiger fugtigheden også først, for alvor, når en eller flere kyllinger, er klækket.
Så jeg er ikke så opsat på at se på et hygrometer, maskinen får som sagt bare en sjat vand.
Jeg tager også kyllingerne ud af maskinen flere gange om dagen. Der slipper en del fugt ud samtidig men det har umiddelbart ingen betydning her.

Danny
Himlen bør altid være blå!

GKV

• Gæst
« Svar #28 Dato: 01 Marts , 2010, 11:29 »
Tak Danny. Desværre fik jeg nu 8 gåseæg jeg skal udruge, det skal nok give en del smadder med min ringe erfaring!!!

VH Gunni.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 01 Marts , 2010, 15:00 »
Der ligger en rugevejledning specielt om gåseæg :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

Se nederste vejledning fra Danki.