Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: så langt så godt: kommet frem til at vi ska have silker men hva ellers  (Læst 7176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SandvigThousgaard

• Passiv bruger
nu tror jeg vi er nået så langt at vi skal have silker pga deres nuttetheds værdi og firdu silje min datter har siddet og kigget over skulderen på mig og ved billeder af silker har hun fortalt hvor søde hun sys de var og at sådan nogle skal vi da have ikke oz moar...

så sådan nogle skal vi have ikke for æggene eller kødet for kan forstå at de ikke er meget værd i forhold til de to ting men simpelthen fordi de er meget nuttede og kan godt fornemme her inde at enten er man for eller imod.. også er der nogle enkelte der er skabs silke elskere..

men hva skal vi ellers have for godt nok er der to hønsegårde/huse men regnede egentligt med kun at skulle bruge det store som er STORT..

ved ikke helt for hvis de skal gå sammen må de andre jo ikke være for store eller hvordan ..
regner pt ikke med at skulle have en hane for kan ikke klare tanken om at finde en lille klylling i mit morgen æg .. og jeg er bange for at jeg ikke kan finde ud af det med høns der ruger osv sys det virker ret svært at overskue lige nu nok mest fordi jeg ikke har prøvet det..

og jeg kan så godt lide dem med fjer om fødderne men kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne forene det med en race der smager godt og lægger æg..
men det skal ikke være en af de alm røde/brune høns for dem kan jeg ikke lide..
men overvejer Wyandotter eller plymoth rock (stave?) fordi de har det der buttede look jeg godt kan lide og de lægger æg eller kan lægge æg hele året..
jeg kan også godt lide de skånske blomsterhøns men de er vist heller ikke dem der giver flest æg??
men er jeg helt gal på den og har misforstået det jeg har læst mig frem til og ville en af disse racer kunne gå sammen med silkerne
Linda
Høns :
0.3 Silker (i alm størrelse)
Flere skulle gerne komme.
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej linda

Nuttet er silkehøns og især børn falder for dem, så det er kun et spørgsmål og at komme ud af se nogle silkehøns, i kunne staret på de udstillinger der kommer i løbet af efteråret og vinteren.

Hvad silkehøns kan gå samme med, jo det kan gå med hvad som helt, men dværg wyandotter er et godt valg, de har næste samme størrelse og Wyandotter er gode æglæggere og de finde i mange farver, så i kan få lavet en blandet flok som er kønne at se på.

Hilsen

Tommy

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Silkehøns er da helt sikkert dejlige høns, og hvis du får dem i stor race, som jo ikke er særligt store, er æggene da også værd at spise.
Hønsene kan også spises, selv om der ikke er så meget på dem.
Men jeg ville nok have nogle andre høns sammen med, for at få nogle gode æg, og måske nogen med lidt kød på til slagtning.
Du behøver absolut ikke være bange for, at der kommer en kylling i dit morgenæg, daglig indsamling af æg, og opbevaring i køleskab, så er der absolut ingen risiko for, at et æg er begyndt at udvikle sig.

Når du nu er ude i så store som Plymouth Rock, skal du måske også kikke på Kochin, men der er mange racer, som du helt sikkert kan lide, og der vil komme mange forslag. Vælg ud fra hvad der dækker dit behov for kød, æg og ikke mindst det visuelle.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Jamen jeg kan da kun (igen) anbefale Plymouth Rock'erne. De er nu dejlige (og runde...) - Så vidt jeg ved er de Skånske ikke helt så store...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Silker er kønne, og hyggelige og i betragtning af deres størrelse lægger de faktisk store æg. Jeg har selv silker, men har her i efteråret supleret med dværg sussex høner. De skulle være rigtig gode æglæggere også her til vinter. Dværgsussex er så at sige samme vægtklasse som en silkehane og lidt mindre end dværgwyandotter. Jeg satser på at Hansen (min silkehane) vokser med opgaven og lærer at komme lidt til vejrs. Min hane er ikke så gammel og jeg har endnu ikke set ham træde hønerne, hverken silkerne eller de nye dværgsussex. Der er ikke det store problem med at have en lille hane til store høns, men en stor hane til små høns som silker giver problemer. Jeg vil helt klart anbefale en hane for hanegal er bare en fryd :D

Silker er perfekte som kyllingeførere, så efter min mening, skal du helt sikkert have en silkehane, så i kan få kyllinger til foråret. Det vil din datter elske, og med silker kan du trygt satse på at det bliver med "naturmetoden."  <L

Du kunne jo vælge at have de nuttede små i det lille hønsehus og så vælge en stor race til at gå i den store gård. Silker kræver meget lidt plads. De sover ofte i en stor klump i et hjørne eller i en redekasse og de slås ikke nær så meget som jeg har oplevet med andre racer.

Held og lykke med din beslutning. Jeg har personligt erfaret at der findes enormt mange skønne høns, og at valget af race ikke varer evigt. Jeg har skiftet race efter ca. 2 år, og har indtryg af at andre også skifter race med jævne mellemrum. <P
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Jeg ville også sige silke de er så let at få tamme, og ikke flyvsk som blomsterhøns  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

• Passiv bruger
jeg er også så småt begyndt at overveje om vi ikke bare skal have silkerne i det lille også evt en hane også også få bitte små kyllinger for det lyder da hyggeligt helt sikkert ...

også nogle gode æglæggende større høns i den store gård og måske dertilhørende hane.. men så mangler jeg lige racen men det kommer nok..
Linda
Høns :
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
De æg jeg får fra silkerne, er altså virkelig nuttede. Og mine er endda i stor race. Jeg bruger dem gerne som pålæg eller i salater, og så bruger jeg de store fra de skånske, i madlavning og bagning.

Af sind, kan jeg altså bedst lide silkerne. De virker mere godmodige, og så render de ikke så langt væk som de skånske banditter! :D De skånske lægger nu ret godt med æg, og det gør silkerne også. Jeg vil altså anbefale silkehøns i stor race :)

Men husk lige at tænke på, at du så skal fodre, skifte vand, rense trug, muge ud osv....2 steder :) Ikke at det er nogen uoverskuelig opgave, men med 3 børn, som stadig er så små, så er det måske noget der kunne gøre det lidt surt? Jeg synes ihvertfald, at med dagplejebørn og 2 egne små børn, og så samtidig alt det huslige, så er det stadig kun hygge og overskueligt at have et sted at ordne disse ting. Inden jeg fik silkerne integreret med de skånske, var det liiiidt træls indimellem *r

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
jeg kan også godt lide de skånske blomsterhøns men de er vist heller ikke dem der giver flest æg??

Skånske Blomsterhøns lægger godt med æg. Kan sagtens følge med i toppen, inden for de ren racede dyr.
Der er selfølgelig ingen af "vores" ren racede dyr der kan følge med hybriderne...
Dog er de Skånske Blomsterhøns ikke de bedste slagtedyr (men heller ikke de dårligste).
Hvis du vil have en race der både lægger godt med æg og opnår en god slagtevægt så skal du nok kigge på Australorps, New hamshire, Sussex, Plymouth rock, Barnevelder og/eller evt. Wyandotter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

• Passiv bruger
@christina jeg ved godt det ikke er lige sjovt med 2 steder at gøre rent og slet ikke med 3 små børn men regner med at enten kan silje hjælpe eller også bliver det mit fristed... herhjemme er det jo indtil nu kun henrik der er kommet væk hjemme fra og har haft en hobby han har brugt tid på meget tid ind imellem han er jo mekaniker og bruger meget tid på det også i hans fritid og ja nu har jeg de sidste 3 år stortset være gravid eller ammende hele tiden så nu er det min tur med lidt luft og fritid...

@ danny westh jeg har absolut ingen ide om at skulle have super æglæggere som "kun" kan det som fx hybrider.. og behøver heller ikke et æg pr høne pr dag.. men bare sådan til husbehov og nu er vi heller ikke dem der spiser flest æg nok mest pga prisen..
men vil da kigge lidt nærmere på dem der nævnes her i tråden som jeg ikke allerede har kigget på....

også skal jeg bare lige vente til der igen kommer nogen til salg
Linda
Høns :

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Jeg har store silker og dværg wyandotte gående sammen, de passer rigtig godt sammen både størrelsesmæssigt og temperamentmæssigt.
Deres ægstørrelse ligger normalt melle 38-44 gram, så helt små er de altså ikke. Har faktisk en silkehøne, som lægger æg mellem 45-51 gram.
Generelt vil jeg sige, at silker kan gå sammen med næsten alt. De er utrolig godmodige.

Silkehøns kan sagtens spises, de unghaner jeg slagtede i sommers, havde en slagtevægt på 1200 gram. Det største problem ved silkerne, er om man kan abstrahere fra at både kød og ben er blålig-sort.

Hvis i ønsker høns med stor slagtevægt, så skal i over i de store racer - og de vil ikke kunne gå sammen med de store silkehøns, hvis der er en hane med.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Med hensyn til at store høns træder mindre høns flade, så er det ikke i alle tilfælde, dette sker.
Min orpington hane træder mine skånske høner, men han gør det altså stående på jorden, med et ben solidt plantet på hver side af hønen..

Så nu har jeg lige sat mine silker sammen med flokken, og regner med, at det går vinteren over, ellers må de i kælderen, når vejret bliver for dårligt.

Men ofte, hvis der er plads nok, kan man have to flokke gående sammen, med hver deres hane, ved at nogle herinde har praktiseret dette, men også at andre ikke har haft held med det. Har ikke selv forsøgt mig, har ikke plads nok.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
@ Børge

Endelig en der nævnte Orpington.

De er både buttede og nuttede, de er utroligt rolige høns og de lægger fornuftigt med æg, for racehøns mener jeg (intet kan måle sig med hybriderne).
De findes endvidere i flere forskellige farvevariationer

@ sandvig-thousgaard
Hvis I feks vælger Orpington som andet valg, kan I sagtens have dem gående sammen med Silker og efter min bedste overbevisning have en hane af hver af racerne. Silkehanerne er fysisk for små til at blande sig med Orpington hønerne og Orpington hanen vil næppe finde silkehønerne værd at spilde 'krudtet' på.

Det går ihvertfald fint hos mig at have silkerne sammen med store racer som Orpington, New Hampshire og Sussex.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Mine Plymouth Rock'er (race-udgaven - ikke industri) lægger ca. 2 æg hver på 3 dage i forår og sommer, normalt med et om dagen i to dage og så en dags pause. Lige for tiden lægger de nok kun et hver anden dag og jeg regner med det fortsætter vinteren over.

Jeg har en "tilløben" Hellevad-høne og den giver et æg om dagen uden ophold, men den er godt nok grim...  ;) den ryger nok i suppegryden til jul...

Temperamentsmæssigt er jeg ret vild med plymoerne, jeg kæler aldrig med mine høns, men alligevel kan jeg sagtens tage dem i hænderne fra pinden, selvom det er lyst i hønsehuset. Jeg har aldrig set skyggen af aggession hos min hane og hønsene har hurtigt fundet ind i en hakkeorden.

Plymouth Rockerne er rimelig gode til at skrukke, MEN det afhænger af hvilken farve du vælger, den tværstribede skulle efter sigende være enormt dårlig til at skrukke. Jeg har fire forskellige farver og tre af dem har været skruk i år, den sorte endda to gange.

Til sidst vil jeg nævne at Plymouth Rock overhovedet ikke er flyvske, mine flyver KUN når de skal af og på pind, og de er absolut ikke gode til det...   ;D

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

hoejberg

• Gæst
Vi har to haner. Den vi fik først er Hansen, en dejlig Orpington. Han er rolig og mild. Så kom Epo, en Toppet Appenzeller. Han er ikke så stor, og Hansen ser han ikke som nogen trussel overhovedet. De har gået sammen et stykke tid nu, og jeg har aldrig set eller hørt de har været oppe at slås.