Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er vi bange eller hvad  (Læst 5265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Er vi bange eller hvad
« Dato: 30 ſeptember , 2009, 01:26 »
Jeg har med tiden fået en del venner i tyskland(Brahma avlere).De bliver dog noget overrasket over de kun kan udstille i Danmark hvis deres dyr har danske ringe på.De vil faktisk meget gerne.Jeg kender til mindst 5(brahma) Tyske avlere der ville være kommet med til dette års LU hvis reglerne havde været anderleds.

Hvorfor er reglerne sådan? Og er meningen ikke vi skal have mulighed for at møde de bedste på vore nationale udstillinger?Ellers ender det til sidst med vores bedste avlere hellere vil udstille i Tyskland.For på den måde at lære af de aller bedste.

Alle Danske avlere er mere end velkommende på store Tyske udstillinger(og klare sig godt).Hvorfor er vi ikke så imødekommende over for deres henvendelser?Det vil jo på længere sigt kun gavne os i Danmark.Jo flere der tilmelder sig til LU jo bedre.

Jeg ønsker på ingen måde at skabe fjender.Men føler bare der er noget helt galt.

MVH Jesper

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2009, 01:39 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Sv: Er vi bange eller hvad
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2009, 01:45 »
Jeg er ikke engang udstiller i hønseverdenen, men må da nok sige, at det overrasker mig i den grad, at reglerne er sådan.
Der findes der ikke andre dyre udstillinger, hvor der kræves dansk registrering.
For mig lyder det fuldstændig hul i hovedet - men hva' jeg er jo heller ikke udstiller i hønseverdenen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2009, 07:06 »
Det er da besynderligt, jo flere udstillere jo bedre ville jeg da også mene.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2009, 11:35 »
Det er vel derfor, at det hedder en Nationaludstilling - ellers ville det jo være en Internationaludstilling, lige som Europaudstillingen er det, og hvor alle lande kan udstille !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2009, 13:01 »
Hej Bent

Forstår godt dit synspunkt.Men europa er efterhånden ikke så lukket længere.

Hvis vores regler bliver ændret .Vil vi kunne se frem til et stort antal dyr.Speciel klubberne vil kunne fremvise deres racer på bedste(flere farver,flere avlere,etc) vis og få kontakter til andre avlere i europa.Racer der ikke er så mange avlere af her hjemme ville kun nyde godt af hjælp og stytte fra udlandet.Vores store klubber (silkehønse klubben,(dværg)wyandot klubben,Orpington klubben etc..)ville helt sikkert også nyde godt af de besøgende avlere.

Når det så er sagt er jeg sikker på at vi de Danske avlere godt kan klare os mod de bedste.Der er folk her på forum der har vundet en del i Europa.Godt klaret af et så kaldt lille land /o

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2009, 13:13 »
"Forstår godt dit synspunkt.Men europa er efterhånden ikke så lukket længere."

Det var nu ikke noget synspunkt - blot en konstatering !

Jeg synes faktisk, at det kunne være vældig fint med udstillere udefra - jeg er overbevist om, at f. eks. svenskerne også gerne ville udstille her.

Problemet er, at en nationaludstilling jo hele vejen igennem er indrettet på netop at være en national udstilling - præmier, bedømmelsessystem, veterinære krav - alt er nationalt betinget.

Andre "hobby"dyrsforeninger har de samme forbehold - man afholder nationale og man afholder internationale udstillinger - spørg f. eks. Dansk kennel Klub.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2009, 13:33 »
Ja svenskerne er faktisk meget glade for vores LU /o måske et Nordisk mesterskab kunne være godt?

I henhold til indretningen af vores Nationale system:Er det kun en Ring der skiller os ad .pointsystem skal bruges som vi kender det+de veterinære krav skal overholdes.Det der måske kan blive lidt tricky er Nordisk standard kontra Europæisk standard.Inden for Brahma har Tyskerne deres standard(den europæiske) ,og hollænderne deres helt egen.Til at starte med var det noget rod,men nu er tingene faldet på plads.

MVH Jesper
mvh Jesper

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2009, 14:31 »
Endnu har jeg ikke fundet ud af, hvordan det fungerer indenfor fjerkræ, men indenfor andre dyr i hvert fald hunde, katte og heste, betyder en national udstilling at der ikke kan hentes int.championat, kun dansk. Dette gælder også for andre lande, så det er altså muligt at blive svensk, tysk o.s.v.champ.

D.v.s. at vil du have en udenlandsk hund eller kat f.eks til Dansk champion skal den udstilles i Danmark og derefter have mindst tre cert.

På de internationale udstillinger udstedes også et Cacib, hvilket betyder, at så skal man have sådanne tre i mindst to forskellige lande på internationale udstillinger for at blive international champ.

Betegnelserne er lidt anderledes for heste, men princippet det samme.

Man kører vist slet ikke med titler af den art , uh jeg skal altså se at få fundet ud af det, det er meget forskelligt fra alt andet jeg kender til.

Det gør det så også rimeligt kompliceret at standarderne er forskellige fra land til land, hvilket jeg slet ikke kan forstå ikke er blevet ændret for længst, men er sikker på der er en forklaring.

VH Gunni.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2009, 16:40 »
Hej Jesper

Jeg forstår godt din frustration over reglerne, jeg har selv prøvet at få lov til at udstille tyske dyr på LU, ikke for præmien skyld, men for at vise dem frem, men desværre kunne det ikke lade sig gøre.

At tyskerne gerne vil udstille i Dk, det er ikke noget nyt, de vil jo også gerne have noget andet at sammeligne med, jeg tror ikke det er for præmierne som sådan, men også for at møde andre fjerkræfolk.

Jeg tror at dette emne kan Jørgen Clevin en hel masse om.

Hilsen
Tommy   

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2009, 17:06 »
Hej Tommy

Nemlig de Tyske avlere jeg til daglig snakker med er godt klar over at en tysk avler ikke kan blive DANSK mester.De mener at man kunne lave en dyst i Speciel klubberne.Tyskerne har faktisk et godt øje til Danske dyr.I Brahma er de meget glade for farve og tegning.Vi er noget mere hårde når det kommer til det punkt i avlen.Deres brahma er dog en smule støre(men det skal vi nok få ordnet med tiden).

I 2011 bliver der afholdt EM i Brahma (i Holland).Her brager alle standader sammen.Man har endnu ikke bestemt sig for om det skal være dommere fra Holland,Tyskland eller Belgien(stor magterne i Brahma)der skal bedømme.Jeg har overvejet at foreslå en Dansk dommer da den Nordiske standard er en blanding af Tysk og Hollands standard inden for Brahma.

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2009, 17:11 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2009, 21:49 »
Hej Jesper

Jeg syntes du skulle satse på EM i 2011 og så få undesøgt hvad der står i Europastandarten og send dyr efter den, det er det råd jeg er blevet givet da jeg skulle udstille i udlandet.

At finde er dansk dommer tror jeg bliver svært, jeg kan ikke rigtig se nogle emner som landet ligger nu, men måske. spørg dig frem i dommerringen.

hilsen

Tommy

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 ſeptember , 2009, 23:00 »
En EU fodring ville være det ultimative.Det må være løsningen på problemet /o Jeg glæder mig til at se den nye struktur reform.

Tommy
Med hensyn til EM i Brahma.Er forberedelserne i fuld gang.Jeg er sikker på de Danske deltagere nok skal klare sig.Brahma er stort i Holland.På deres ungdyrs udstilling var der ca 230 brahmaer /o Alle farver var opstillet.

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2009, 23:06 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2009, 23:31 »
Hvordan kan Brahma folkene i DK udstille i Europa, når de ingengang kan lokkes med en gratis hal på Lolland, til at afholde en special klub udstilling i !! :o

.................... ;D
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2009, 23:33 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2009, 07:39 »
@Lestat

Der er Brahma avlere i DK. der aldrig udstiller i DK. derfor er det måske heller ikke så eftertragtet at udstille i en "gratis" hal, ej heller på en specialudstilling, men der har Jesper Rasmussen (formand for Brahmaklubben i DK) jo en udfordring. /o

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2009, 10:27 »
Hej Lene,Hej Lars hej ,hej forum.

Lene:Jeg ville elske at havde afholdt en speciel udstilling hos jer.Vores Jyske venner mener dog turen var for lang i denne omgang.Jeg vil dog være der med nogle af mine dyr /o .Jeg kommer også til Fakse og Køge.Jeg kommer hvor jeg kan vise Brahma frem.Jeg har dog ikke helt besluttet mig for hvilke farver der skal udstilles hvor.De dyr jeg tager med til LU er dog udvalgt.

Lars:Den gode nyhed er at vores udlandsproffer gør comeback på dette års LU.Der kommer også helt nye avlere i år der skal prøve sig på LU for første gang.Undertegnede skal også gøre comeback efter mange år i eksil ;D Jeg har dog udstillet lokalt i mange,mange år.Tommy og Lars kender mig som en noget kritisk person når det kommer til mine Brahma.Nu hvor jeg er blevet formand er jeg nød til at vise mine dyr frem så folk kan se hvor dejlig racen er.

Her til slut vil jeg gerne slå fast:at vores nuværende national dommer er fantastisk dygtig.Han kender til Dansk,Tysk og Hollandsk Brahma.Jeg ville mene han sagtens kunne dømme i et EM for Brahma.Jeg har ihvertfald tænkt mig at snakke med den Hollandske formand om det.

MVH Jesper

P.S Håber da også der kommer Brahma med fra Lolland af?
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2009, 11:39 Fra Rasmussen »
mvh Jesper