Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er vi bange eller hvad  (Læst 5249 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er vi bange eller hvad
« Svar #30 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:31 »
Det med at dommeren er der sammen med opdrætteren og for den sags skyld andre opdrættere er faktisk meget lærerigt.
Jeg har i år været i Sorø Fjerkræ koloni og "dømme" Fodbefjerede Dværge, hvor dommeren, jeg og dem der udstillede sammen gennemgik alle de udstillede dyr og der snakket meget om alle de forskellige dyrs gode og dårlige sider.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 10 Oktober , 2009, 13:32 »
Hej Jørn

Tak for at minde mig om Sabelpot ligesom Brahma tilhøre de fodbefjerede /o kær race :) selvom den er knapt så MACHO ;D Min kone er vild med dem.

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2009, 14:10 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:43 »
Hej Jørn

Kunne du lave en liste over alle racer der høre til under fodbefjerede?Jeg er sikker på mange ville sætte stor pris på det /o

Jeg tror faktisk Brahma er den race inden for de fodbefjerede der er lavet mest om på.

Ja en speciel udstilling for de fodbefjerede kunne være alle tiders :)

MVh Jesper
mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 12 Oktober , 2009, 19:54 »
Hmm hvor mange speciel klubber findes der for fodbefjerede i Danmark?Jeg tænkte hvis man skulle lave en speciel udstilling  for fodbefjerede en dag kunne det være en god ting at vide?

P.S holder på at Brahma er de sande konger inden for de fodbefjerede /o
mvh Jesper

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 12 Oktober , 2009, 21:16 »
Der er følgende Special klubber i Danmark som representere de egentligt fodbefjerede racer i dværg og i stor.

Farvrolles klubben. ( dværge og store )
Brahma Klubben. ( dværge og store )
Klubben for de Toppede racer ( Sultan og Burma ? )
Kochin Klubben. ( dværge og store ? )
Special klubben for fodbefjerede dværge. ( Sabelpot - Ukkelse - Ewerberg - Ruhla - Burma ? )
Nordisk Special klub for fodbefjerede dværge.
Sabelpot - Sabelpot med skæg - Ukkelse - Ewerberg - Ruhla - Burma. )

Der skulle altså være et rigeligt grundlag for at lave en ordentlig samlet Special klubs udstilling for de fodbefjerede racer i Danmark , med deltagelse af Tyske og Hollandske gæste udstillere.

Med sportslig hilsen Lugovets.

Hører Maran ikke med til de fodbefjerede?
Måske et dumt spørgsmål for kendere, jeg prøver bare at suge viden til videre formidling omkring alle de racer vi efterhånden viser frem hos os.
Hilsen
Peter

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 13 Oktober , 2009, 00:54 »
Hej Jørn

Kan godt se en speciel udstilling i fodbefjerede,ville gavne os speciel klubber sikken en PR det ville give. /o +lidt økonomisk opgang ;)

MVH Jesper

mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 13 Oktober , 2009, 13:47 »
Hej  alle sammen

Jeg er faktisk sikker på mange lokal klubber ville sætte stor pris på at huse sådan en begivenhed,man skal selvfølgelig have tid til selve planlægningen.Da selve udstillingen er meget omfattende.Men igen det kunne blive en fantastisk udstilling at være med til /o

I Holland hvor EM i Brahma skal afholdes har man været 2 års om at udarbejde detaljerne mellem de nationale klubber.Det førstee man gjorde var faktisk at tage til de store Tyske udstillinger.Her klarede De Hollandske avlere  sig så godt,at Tyskerne slog øjnene op for de Hollandske kvaliteter i Brahma.Det kunne være dejligt at kunne gøre det samme med Danske Brahma.

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #37 Dato: 13 Oktober , 2009, 14:04 »
Hej Peter Agger.

Maran racen er Strømpet og ikke fodbefjeret  eller mangler helt sine strømper , som ses på den Engelske udgave af Maraner.

NB : Men i en hvis forstand har de en primitiv befjering.

Med Sportslig hilsen Lugovets.

Det vil sige at Peter, jeg og andre maran holdere kan kalde sig strømpe holdere !! ??
Det er en god titel at ha på så fint et gods ikk Peter ? Pas på at de kulørte blade ikke opsnapper at slotsgartneren er strømpe holder  *g *g

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 13 Oktober , 2009, 19:02 »
Hej Jørn

Hvor stor en åbenhed kan vi forvente hvis en Tysk,Hollandsk,Belgisk dommer skulle dømme vores dyr?Ville de have en forståelse for vores Skandinaviske kontra Europæiske standard?Mener det kunne være en fordel at vide hvad man kunne forvente,samt hvilke forbehold den enkelte avler burde tage.Hvis man kan stille et direkte spørgsmål hvad er forskellen mellem en Dansk og en International dommer?

Jeg har lige været i kontakt med en Tysk dommer.Han ville være beæret hvis han kunne få lov til at dømme på en Dansk udstilling.Han nære stor respekt for Danske dyr.Han fremhæver vores Orpington,dværg kochin,silkehøns for at have stor klasse /o Hvilke krav skal en udlandsk dommer opfylde for at kunne dømme på en Landsudstilling?

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2009, 19:41 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:21 »
Hej Lene.

" Ja " man kan jo faktisk både kalde sig for  "Strømpe holdere " eller " Strømpe løse "

Hilsen fra Jørn.

/o /o

Hvorfor så ikke strømpeløser
Det lyder mere spændende!
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2009, 20:45 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:23 »
Slettet indlæg
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2009, 20:51 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:36 »
Hi Peter

Det kender jeg godt ;D

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #42 Dato: 13 Oktober , 2009, 23:05 »
Hej

Apropo, special udstillinger, så holder de toppede racer i EU en udstilling hvert andet år og sidste år var det i holland og der skal være i tyskland til næste år, jeg har fået en invitation til at komme der ned, gerne med dyr.
Jeg har spurt om vi kunne deltage med en dommer, det vil de kikke på når der er møde næste gang, så jeg håber vi kan møde med en dommer og nogle dyr.

Sidste år rendte Hollændern med næsten det hele, man vi var jo heller ikke med fra danmark.

De toppede racer er, toppet hollænder, Paduanere, Sultan, silkehøns og så en race mere som jeg ikke kan huske, der var 700 dyr til den sidste udstilling.

Tommy

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 14 Oktober , 2009, 00:49 »
Hej

Netop Tommy De DANSKE dyr var ikke med /oJeg vil meget gerne undestrege at vi her hjemme godt kan være med på aller højeste niveau med de fleste af vores racer.Der er dog untagelser Brahma er en af dem.Jeg er dog sikker på vi meget snart vil være op på de store Nationers højder /o Ja jeg lyder sikker i min sag,men det er fordi vi er dygtige til at avle her hjemme :)

At samle sig nogle speciel klubber og holde  speciel udstillinger sammen vill være en stor ting for os alle

MVh Jesper
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2009, 01:28 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 14 Oktober , 2009, 18:52 »
Hej igen alle sammen!

Har lige fået 3 Jule gaver før tid(3 skønne haner).De går nu og ser de Danske høns efter og lader til at nyde synet /o Man kan sige de varmer op til December hvor avlen på ny starter ;D

Nå men nu tilbage til emnet:Jeg vil da helt klart drøfte en sådan udstilling med min bestyrelse,og se om der er opbakning til at gå videre i planlægningen.Jeg håber også andre vil forhøre sig i diverse bestyrelser ;)

Brahma og æhh... fodbefjerede hilsner Jesper

mvh Jesper