Mht renavlede dyr er det vel op til en selv at kontrollere det man køber, og godkende. Også med æg. Tjek forældrene og kan man ikke det: Vær glad for det som kommer, race eller suppe!!!
@Jørgen
Jeg er som sådan ikke uenig i at man skal se sig for, men en egentlig kontrol er vist ikke så ligetil som du angiver.
Hvis man har med en at gøre, der måske ikke er helt fin i kanten, kan den kontrol du taler om i virkeligheden være begrænset til at besigtige de, i dette tilfælde, angiveligt 6-8 uger gamle silkekyllinger af stor race.
Der var masser af voksne og ganske raske store silkehøns på matriklen, faktisk så jeg ingen der viste tegn på dårligdom.
Men jeg var jo ligesom tvunget til at stole på at de kyllinger han havde til salg faktisk stammede fra disse dyr og ikke fra nogle høns der nu lå i hans fryser eller var blevet spist, fordi de havde skavanker med bentøjet.
Så hvis man skal lave den kontrol du henviser til skal man strengt taget se hanen træde hønen, vente på at ægget kommer ud, og sikre sig at det er det æg der udruges til den kylling man skal aftage. Og den proces skal gentages for alle 10 kyllinger.
I min bog bliver det, ved disse kontrolforanstaltninger, lidt vel besværligt at købe kyllinger eller æg for den sags skyld.
Så nej, den kommentar var for letkøbt. Køb af kyllinger eller æg, bliver et langt stykke hen ad vejen en tillidssag, og netop derfor, bliver der et behov for at prøve at begrænse virket for eventuelle brådne kar.
Jeg er sikker på ikke alle er enige i dette synspunkt, men jeg står stadig bag det.